ΣΧΟΛΕΙΟ
2o ΕΝΙΑΙΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΟΥ ΑΝΗΚΕΙ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ Β/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
ΤΗΛΕΦΩΝΟ
24670 24742
ΦΑΞ
24670 24742
e-mail
mail@2lyk-kastor.kas.sch.gr
ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΠΕΡΙΟΧΗ ΛΙΒΑΔΙΑ - ΧΛΟΗ
ΚΑΣΤΟΡΙΑ 521 00
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ Π.Ο.
14 (Αγόρια: 5, Κορίτσια: 9)
ΤΑΞΗ
Α' (1 μαθητής) & Β' (13 μαθητές)
ΣΧΟΛΙΚΑ ΕΤΗ
2003-04, 2004-05
ΤΙΤΛΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
"ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΠΟΙΚΙΛΟΤΗΤΑ - ΚΑΣΤΟΡΙΑ Η ΑΡΧΟΝΤΙΣΣΑ ΤΟΥ ΒΟΡΡΑ"
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ - ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Ευτέρπη Δημηροπούλου (ΠΕ02)
Βαρβάρα Μπελερή (ΠΕ02)

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΘΕΜΑΤΟΣ:

- Ενδιαφέρον των μαθητών για συγκρότηση ομάδας στο πλαίσιο Π.Ε. και διάθεση αυτών για ένταξη σε εθνικό και διεθνές δίκτυο.

- Συνέχεια και ολοκλήρωση της ενότητας "Βιοποικιλότητα" με την οποία ασχοληθήκαμε κατά την προηγούμενη σχολική χρονιά. Η πολιτισμική ποικιλότητα είναι το τελευταίο μέρος της ενότητας αυτής.

- Η πλούσια πολιτισμική κληρονομιά της πόλης της Καστοριάς στην οποία οι μαθητές ζουν και δραστηριοποιούνται καθώς και η εύκολη πρόσβαση σε μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς.


ΤΡΟΠΟΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΘΕΜΑΤΟΣ:

Οι μαθητές πρότειναν τη συνέχεια της ενότητας "Βιοποικιλότητα" και την ολοκλήρωσή της με τελευταίο το θέμα της πολιτισμικής ποικιλότητας.

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΘΕΜΑΤΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

Η Καστοριά είναι μια περιοχή πλούσια σε βιολογική και πολιτισμική ποικιλία. Το περιβάλλον και ο πολιτισμός είναι έννοιες άμεσα συνδεδεμένες με τη βιώσιμη ανάπτυξη. Όταν αναφερόμαστε στη βιώσιμη ανάπτυξη δεν αναφερόμαστε απλά στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. Στόχος της βιώσιμης ανάπτυξης είναι ο αρμονικός συνδυασμός φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος.

Οι άνθρωποι ανάλογα με τον τρόπο σκέψης και ζωής κατασκευάζουν και τον τόπο διαμονής τους. Έτσι οι παλιές πόλεις σηματοδοτούσαν έναν άλλο πολιτισμικό τρόπο ζωής που σέβονταν το περιβάλλον. Τα τελευταία χρόνια χάθηκε ένας τρόπος ζωής πολλών γενιών ίσως και πολλών αιώνων και έγιναν πολλές και ποικίλες αλλαγές. Χάθηκαν τοπικές διάλεκτοι και ιδιώματα, ενδυμασίες, τρόποι ψυχαγωγίας, χώροι κατοικίας, επαγγέλματα, ήθη και έθιμα.

Τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες θα ασχοληθούν με τα θέματα αυτά που σηματοδοτούν το λαϊκό μας πολιτισμό. Η μια ομάδα, αφού συζητήσει με παλιούς Καστοριανούς, θα ασχοληθεί με τις διαλέκτους και τα ιδιώματα της περιοχής καθώς και με επαγγέλματα που τείνουν να εξαφανιστούν. Μια άλλη θα μελετήσει τα ήθη και τα έθιμα και τις τοπικές ενδυμασίες, ενώ μια τρίτη θα επισκεφτεί τα παλιά αρχοντικά και τις βυζαντινές εκκλησίες και θα μελετήσει την αρχιτεκτονική τους και τη σχέση τους με το φυσικό περιβάλλον. Τέλος οι μαθητές θα προσπαθήσουν να ανακαλύψουν παροιμίες, θρύλους και μύθους που σχετίζονται με το φυσικό περιβάλλον της πόλης, και κυρίως με τη λίμνη της. Έτσι με τη βιωματική μέθοδο θα προσεγγίσουν το λαϊκό πολιτισμό, θα συναντήσουν στοιχεία που απόμειναν στο χώρο τα οποία δείχνουν μια ιδεολογία σεβασμού προς τη φύση.


ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

Γνωστικοί


- Κατανόηση της αδιάσπαστης σχέσης ανθρώπου και φύσης και της αλληλεξάρτησης του φυσικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος.
- Γνωριμία με τους χώρους που διατηρούν την ταυτότητα του ελληνικού τοπίου.
- Επίγνωση των σύγχρονων κοινωνικών, οικονομικών και περιβαλλοντικών προβλημάτων της περιοχής.
- Γνωριμία με την πολιτιστική μας κληρονομιά η οποία λειτουργεί ως αφετηρία για τη δημιουργία του σύγχρονου πολιτισμού.
- Να διερευνήσουν οι μαθητές την ιστορία τους της πόλης τους, των κατοίκων της, των μνημείων της.

Συναισθηματικοί

- Συνειδητοποίηση της βιώσιμης ανάπτυξης με στόχο τη δημιουργία αξιών, στάσεων και συμπεριφορών φιλικών προς το φυσικό και πολιτισμικό περιβάλλον.
- Προσέγγιση του λαϊκού πολιτισμού και των στοιχείων που απομένουν ζωντανά στο χώρο τα οποία δείχνουν μια ιδεολογία σεβασμού προς τη φύση. Έτσι οι μαθητές, ανιχνεύοντας το λιτό τρόπο ζωής των ανθρώπων που λειτουργούσαν στο μέτρο των πραγματικών τους αναγκών, θα ευαισθητοποιηθούν σε θέματα περιβάλλοντος και θα συνειδητοποιήσουν ότι η πολιτιστική εξέλιξη δεν πρέπει να λειτουργεί σε βάρος του.
- Να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές ότι η ανάληψη της προσωπικής ευθύνης που αναλογεί στον καθένα από εμάς ξεχωριστά, όσον αφορά την προστασία του περιβάλλοντος, συνιστά ένα ισχυρό κίνητρο για την ενεργοποίηση όλων των πολιτών. Να γίνουν και οι ίδιοι φορείς και πολλαπλασιαστές ενός νέου "περιβαλλοντικού πολιτισμού".
- Να αναγνωρίσουν την αξία της πολιτιστικής κληρονομιάς και να έχουν θετική στάση απέναντι στις προσπάθειες διατήρησής της.

Ψυχοκινητικοί

- Να καλλιεργήσουν ικανότητες και δεξιότητες επικοινωνίας, ομαδικής συνεργασίας και συλλογικότητας, μέσα από τη συμμετοχή τους σε ευρύτερες μαθητικές ομάδες και σε ποικίλες βιωματικές δραστηριότητες.
- Να αναπτύξουν ικανότητες παρατήρησης και καταγραφής καθώς και δεξιότητες διερεύνησης και δράσης γύρω από περιβαλλοντικά-πολιτιστικά θέματα.
- Να ασκηθούν στην αναζήτηση, τη διασταύρωση και την αξιοποίηση πληροφοριών.

ΑΛΛΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:

- Αισθητικοί: καλλιέργεια αισθητικών κριτηρίων που μας διδάσκει η αρμονία φύσης - πολιτισμού και το ιδιαίτερο κάλλος του τοπικού περιβάλλοντος.
- Κοινωνικοποίηση των μαθητών με τη συμμετοχή τους στην ομαδική εργασία.
- Σύσφιξη σχέσεων με τους μαθητές του Λυκείου Απ. Βαρνάβα στην Κύπρο.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΙΑΣΤΑΣΕΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ:

- Περιβαλλοντική: Το περιβάλλον και ο πολιτισμός είναι έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες μεταξύ τους, αφού πολιτισμός είναι ο τρόπος με τον οποίο διαχειριζόμαστε το φυσικό περιβάλλον. Η πολιτισμική εξέλιξη είναι ανάλογη της βιολογικής και συχνά συνδέεται με αυτή με σχέσεις αλληλεξάρτησης. Ωστόσο ο μηχανισμός της πολιτισμικής εξέλιξης δεν ταυτίζεται με αυτόν της βιολογικής. Η πολιτισμική εξέλιξη ακολουθεί Λαμαρκιανά πρότυπα (κληρονόμηση επίκτητων χαρακτηριστικών) και έτσι οι πολιτισμικές αλλαγές μπορούν να είναι ταχύτερες και πιο σφοδρές των βιολογικών. Όταν κάνουμε λόγο για οικολογικά προβλήματα εννοούμε τη σχέση των ζωντανών οργανισμών με το περιβάλλον στο οποίο ζουν. Σήμερα, το φυσικό περιβάλλον απειλείται από τη πολιτιστική ανάπτυξη, όταν αυτή γίνεται αλόγιστα. Η επέμβαση του ανθρώπου συχνά είναι τέτοια που δεν υπολογίζει τις περιβαλλοντικές συνέπειες. Η μελέτη της πολιτισμικής κληρονομιάς αποδεικνύει ότι η ανάπτυξη μπορεί να συνδυαστεί με σεβασμό προς τη φύση.
- Κοινωνική: Με τη μελέτη της πολιτισμικής ποικιλότητας συνειδητοποιούμε ότι είμαστε μόνο το μέρος ενός συνόλου. Οι ποικίλες γλωσσικές διάλεκτοι και τα ιδιώματα αποδεικνύουν ότι στην ευρύτερη περιοχή έζησαν άνθρωποι με διαφορετική πολιτισμική προέλευση (Αρβανίτες, Βλάχοι, Πόντιοι) χωρίς αυτό όμως να αποτελεί στοιχείο διαχωρισμού ή κοινωνικού ρατσισμού. Διατηρώντας την πολιτιστική μας κληρονομιά δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για ένα καλύτερο μέλλον. Τα παιδιά που θα έρθουν σε επαφή με την πολιτιστική μας κληρονομιά και τις ιδιαιτερότητες του λαού μας, θα αποκτήσουν, ως ενήλικες πια, μεγαλύτερη αυτογνωσία και θα κατανοήσουν ευκολότερα την ετερότητα του άλλου, αυτού που αποκαλούμε ξένο. Και αυτός είναι ο μοναδικός δρόμος που θα μας οδηγήσει σε ένα μέλλον αλληλοσεβασμού, ειρηνικής συνύπαρξης και δημιουργίας.
- Οικονομική: Η ευρύτερη περιοχή, χάρη στα στοιχεία πολιτισμού (αρχοντικά, βυζαντινές εκκλησίες, τοπικά έθιμα), αποκτά ένα ιδιαίτερο ύφος και γίνεται πόλος έλξης τουριστών. Παρουσιάζει έτσι τουριστικό ενδιαφέρον και αυτό βοηθά την οικονομική της ανάπτυξη.
- Πολιτική: Η προστασία του φυσικού αλλά και του πολιτιστικού περιβάλλοντος είναι θέμα - κατά βάση πολιτικό- αφού η λύση των όποιων προβλημάτων τους απαιτεί πολιτική βούληση. Πολιτικό - σε τοπικό επίπεδο - είναι και το θέμα σεβασμού των πολιτιστικών μνημείων της περιοχής ώστε να διατηρηθεί το ιδιαίτερο ύφος που αυτή έχει.
- Πολιτιστική: Η μελέτη των ανθρωπίνων δημιουργημάτων πολιτισμού έχει αυτονόητη πολιτιστική διάσταση. Η γνώση του πολιτισμικού παρελθόντος και η κληροδότησή της στις επερχόμενες γενιές σηματοδοτεί ένα καλύτερο μέλλον το οποίο θα βασίζεται στις αρχές και τις αξίες του παρελθόντος.

ΤΟΠΙΚΗ - ΕΘΝΙΚΗ - ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ:

ΤΟΠΙΚΗ: Η Καστοριά, τόπος πλούσιος σε φυσικό αλλά και πολιτιστικό περιβάλλον πρέπει να προσπαθήσει να τα διατηρήσει. Η ύπαρξη της πλούσιας σε πανίδα και χλωρίδα λίμνης της επηρέασε, όπως ήταν φυσικό, την πολιτιστική ανάπτυξη της περιοχής (επαγγέλματα, μύθου, θρύλοι, τραγούδια) ενώ το κλίμα σχετίζεται άμεσα με τις τοπικές ενδυμασίες και την αρχιτεκτονική. Το γεγονός ότι θεωρείται μια από τις βυζαντινές και αρχοντικές πόλεις της Μακεδονίας και η ανάγκη διατήρησης αυτού του ύφους δίνει στο θέμα μεγάλη τοπική διάσταση.

ΕΘΝΙΚΗ: Ο λαϊκός πολιτισμός είναι στοιχείο εθνικής ταυτότητας για τον ελληνισμό σε μια εποχή που κυριαρχεί ο υλισμός και ο βιομηχανικός πολιτισμός. Στην Ελλάδα, μια από τις πλουσιότερες περιοχές της Ευρώπης σε πολιτισμική ποικιλία, πρέπει να γίνει μεγάλη προσπάθεια για να επιτευχθεί η διατήρηση και η διαιώνισή της.

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ: Σήμερα, στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, υπάρχει ανάγκη για κάθε χώρα, κάθε λαό να διατηρήσει τη φυσιογνωμία του, την εθνική του ταυτότητα για να μη χαθεί. Άλλωστε κάθε σύγχρονο πρόβλημα είναι παγκόσμιο και ως τέτοιο πρέπει να αντιμετωπίζεται.

ΜΕΘΟΔΟΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

- Μέθοδος project με την οποία θα προσεγγίσουμε θεωρητικά το θέμα. Θα χρησιμοποιηθεί πλούσιο εποπτικό υλικό (μακέτες, διαφάνειες, slides) για την καλύτερη κατανόηση - προσέγγιση του θέματος. Οι μαθητές θα αναλάβουν κατά ομάδες ένα υπο-θέμα και μέσα από τη συλλογή βιβλιογραφίας και μικροέρευνες θα προσπαθήσουν να προσεγγίσουν το θέμα πολύπλευρα.

- Μέθοδοι ενεργητικής και βιωματικής μάθησης (εργασία πεδίου). Οι μαθητές θα προσεγγίσουν, θα παρατηρήσουν και θα καταγράψουν το αντικείμενο μελέτης. Η βιωματική μάθηση είναι πιο αποτελεσματική από τις ακαδημαϊκού τύπου εισηγήσεις και στο πεδίο οι μαθητές μαθαίνουν πιο αποτελεσματικά από ότι μέσα στην τάξη.

- Χρήση οπτικοακουστικού υλικού
• Φωτογράφηση
Βιντεοσκόπηση

- Χρήση Η/Υ
Για τη συλλογή πληροφοριών από το διαδίκτυο
Για την τελική παρουσίαση της εργασίας

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΝΤΟΣ Η ΕΚΤΟΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ:

* ΔΕΝ ΑΝΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΑΥΤΕΣ ΠΟΥ ΘΑ ΓΙΝΟΥΝ ΣΕ Κ.Π.Ε.

- ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2004 - ΣΧΟΛΕΙΟ:
1.Επιλογή του θέματος από τους μαθητές.
2. Προβολή επιλεγμένων slides και βιντεοταινίας (προϊστορικός λιμναίος οικισμός, βυζαντινοί ναοί, αρχοντικά) με τα οποία προσεγγίσαμε θεωρητικά το θέμα. Στόχος είναι η κατανόηση εκ μέρους των μαθητών της αδιάσπαστης σχέσης ανθρώπου και φύσης και της αλληλεξάρτησης του φυσικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος.

- ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2004 - ΣΧΟΛΕΙΟ:
Οι μαθητές θα χωριστούν σε υπο-ομάδες με βάση τις ανάγκες του προγράμματος, τις κλίσεις των παιδιών και τη διευκόλυνση των συνεργασιών. Οι ομάδες θα είναι μεικτές ως προς τη δυναμικότητα και το φύλο των μαθητών. Κάθε υπο-ομάδα θα επιλέξει το υπο- θέμα με το οποίο θα ασχοληθεί και θα λάβει τις κατευθυντήριες γραμμές από τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς.

- ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2004 - ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΙΚΌ ΜΟΥΣΕΙΟ:
Οι μαθητές θα επισκεφτούν το Ενδυματολογικό Μουσείο της πόλης για να δουν την εξέλιξη της τοπικής φορεσιάς στο πέρασμα των χρόνων. Η ξενάγηση θα γίνει από μέλος του Πολιτιστικού Συλλόγου "Αθ. Χριστόπουλος".

-ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2005 -ΣΧΟΛΕΙΟ:
Οι μαθητές θα ενημερωθούν θεωρητικά για τα ιδιώματα και τις διαλέκτους της περιοχής από μέλος του Μουσικοφιλολογικού Συλλόγου "Αρμονία"

- ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2005 - ΕΥΡΥΤΕΡΗ ΠΕΡΙΟΧΗ:
Η επίσκεψη σε κάποια χωριά της περιοχής έχει στόχο τη συνάντηση των μαθητών με ανθρώπους που μιλούν χρησιμοποιώντας τη δική τους ντοπιολαλιά και την καταγραφή αυτής (όσο αυτό είναι δυνατό).

- ΜΑΡΤΙΟΣ 2005 - ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ/ΑΡΧΟΝΤΙΚΑ:
Οι μαθητές θα επισκεφτούν βυζαντινούς ναούς της πόλης οι οποίοι δεν παρουσιάζουν μόνο αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον αλλά έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η απεικόνιση της χλωρίδας και της πανίδας της περιοχής στις τοιχογραφίες τους.

- ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2005 - ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ:
Η Π.Ο. θα γνωρίσει τον τρόπο ζωής των κατοίκων της πόλης σε παλιότερες εποχές. Στο χώρο αυτό οι μαθητές θα παρουσιάσουν ένα μικρό θεατρικό προσομοίωσης στιγμών της παλιάς ζωής.

- ΜΑΪΟΣ 2005 - ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑΣ ΤΟΥ Π.Σ. "ΑΘ. ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ":
Οι μαθητές θα δημιουργήσουν μακέτες αρχοντικού της πόλης και βυζαντινού ναού καθώς και μικρογραφίες των τοπικών στολών.

ΤΡΟΠΟΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ:

Οι μαθητές πρότειναν και έγινε δεκτό, την επίσκεψη σε χωριά της περιοχής για τη μελέτη των ιδιωμάτων καθώς και την επίσκεψη στο Λαογραφικό μουσείο με την παράλληλη παρουσίαση του θεατρικού.

ΔΡΑΣΕΙΣ (ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ) ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΑΝΤΙΚΤΥΠΟ ΣΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ:

*ΕΔΩ ΔΕΝ ΑΝΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΑΥΤΕΣ ΠΟΥ ΘΑ ΓΙΝΟΥΝ ΣΕ Κ.Π.Ε.

- Ιανουάριος 2005 - Τοπικό τηλεοπτικό κανάλι:
Οι μαθητές θα μιλήσουν για τα βιώματα τους με στόχο την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης για το θέμα της πολιτισμικής ποικιλότητας και της άμεσης εξάρτησης της από το φυσικό περιβάλλον

-Μάρτιος 2005:
Δημοσίευση άρθρου σχετικού με το θέμα από τους μαθητές στον τοπικό τύπο

-Ιούνιος 2005:
οι Π.Ο. θα εκθέσει τις μακέτες και τις μικρογραφίες που θα κατασκευάσει καθώς και τα αποτελέσματα - συμπεράσματα της εργασίας της στη γιορτή περιβάλλοντος

ΤΡΟΠΟΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ
ΔΡΑΣΕΩΝ (ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ):

Όλες οι παρεμβάσεις προτάθηκαν από τους μαθητές.

ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΣΕ Κ.Π.Ε. ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:


Επίσκεψη στο Κ.Π.Ε. Καστοριάς και παρακολούθηση του ημερήσιου προγράμματος:
"Βιοποικιλότητα - Το εργαστήρι της ζωής" (18-2-2005).

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ:

Αρχική Αξιολόγηση (Διερεύνηση):
Ερωτηματολόγιο - Θα δοθεί στους μαθητές για να διερευνηθούν οι γνώσεις τους αλλά και οι δεξιότητες τους σχετικά με το θέμα.

Διαμορφωτική Αξιολόγηση:
Ε
ρωτηματολόγιο - Εξέταση των γνώσεων που οι μαθητές θα έχουν αποκτήσει από το θεωρητικό μέρος του προγράμματος
Συζήτηση γ
ια το πόσο στόχοι πραγματοποιήθηκαν και για πιθανή αναπροσαρμογή στόχων

Τελική αξιολόγηση:
Συζήτηση
για το κατά πόσο πραγματώθηκαν οι αρχικοί και ενδιάμεσοι στόχοι και κριτική των στάσεων που διαμορφώθηκαν

ΤΡΟΠΟΙ (ΜΕΘΟΔΟΙ - ΤΕΧΝΙΚΕΣ - ΜΕΣΑ) ΔΙΑΧΥΣΗΣ ΤΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ:

- Δημοσίευση στον τοπικό τύπο
- Οργάνωση συζήτησης σε τοπικό ραδιοφωνικό σταθμό
- Παρουσίαση των αποτελεσμάτων στη σχολική κοινότητα
- Παρουσίαση των αποτελεσμάτων στο Λύκειο Απ. Βαρνάβα στη Λευκωσία, Κύπρος
- Αποστολή αποτελεσμάτων στο δήμο Καστοριάς

• Ονοματεπώνυμα μαθητών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα:

1. Σοφία Παπαδοπούλου
2. Δάφνη Δημητριάδου
3. Άννα-Νικολέτα Χαλιβίδου
4. Βασίλης Σλιάρας
5. Σεβαστιανή Λιούζα
6. Μαρία Μάντση
7. Ιορδάνης Ιορδανίδης
8. Βαγγέλης Χατζηζήσης
9. Ζωή Παπαδοπούλου 10. Ελένη Παπαδοπούλου
11. Καλλιόπη Αγγελή 12. Γιώργος Μανούσης
13. Γιώργος Μητσόπουλος
14. Ελένη Ντίσιου

Εγκεκριμένο Σχολικό Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΣΠΠΕ)

σχολική χρονιά 2003-2004