ΣΧΟΛΕΙΟ
3o ΕΝΙΑΙΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΩΝ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΟΥ ΑΝΗΚΕΙ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Β/ΘΜΙΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΤΗΛΕΦΩΝΟ
2310 731524
ΦΑΞ
2310 729067
e-mail
mail@3lyk-ampel.thess.sch.gr
ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ 57
ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ 561 23
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ Π.Ο.
35
ΤΑΞΗ
Α' & Β'
ΣΧΟΛΙΚΑ ΕΤΗ
2004-05, 2005-06
ΤΙΤΛΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
"ΟΛΥΜΠΟΣ: ΙΣΤΟΡΙΑ - ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ - ΑΕΙΦΟΡΙΑ"
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ - ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Πολύκαρπο Δουμπαλακίδη, ΠΕ 11, Φυσικής Αγωγής
Χρύσα Προύσαλη, ΠΕ 6, Αγγλικής Φιλολογίας
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Κριτήρια επιλογής του θέματος και μέθοδος επιλογής:

Ο Όλυμπος είναι παγκόσμια γνωστός τόσο για τα οικολογικά χαρακτηριστικά και την ανεπανάληπτη φυσική ομορφιά του, όσο και για τη σχέση του με την ελληνική μυθολογία.

Η σημασία του εξάλλου έχει αναγνωριστεί όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στην Ευρώπη και παγκόσμια. Το 1938 ανακηρύχθηκε εθνικός δρυμός με ειδικό καθεστώς προστασίας, ενώ το 1981 η UNESCO ανακήρυξε τον Όλυμπο "Απόθεμα της Βιόσφαιρας". Η Ευρωπαϊκή Κοινότητα έχει συμπεριλάβει τον Όλυμπο στις "Σημαντικές για την Ορνιθοπανίδα Περιοχές της Ευρωπαϊκής Κοινότητας".

Σήμερα ο Όλυμπος είναι από τους πιο σημαντικούς προορισμούς των επιστημόνων, των φυσιολατρών και των ορειβατών. Αυτό έχει οδηγήσει στην τουριστική, κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη της περιοχής.

Με βάση την μυθολογική, την ιστορική και την οικολογική του σημαντικότητα, τη σχέση του με την κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη και τον πολιτισμό, αποφασίσαμε να ασχοληθούμε πιο συγκεκριμένα και διεξοδικά με τον Όλυμπο, συγκρίνοντάς τον με ένα άλλο ελληνικό μυθικό βουνό, το Πήλιο.

Στόχοι του προγράμματος:

1. Γνώση της ελληνικής μυθολογίας που σχετίζεται με τον Όλυμπο και συνειδητοποίηση της σπουδαιότητάς της στη διαμόρφωση του συλλογικού υποσυνείδητου του λαού μας.
2. Γνώση των ιστορικών γεγονότων που διαδραματίστηκαν στον Όλυμπο.
3. Σύνδεση των μυθολογικών τόπων με τους σημερινούς.
4. Γνωριμία με το φυσικό περιβάλλον του βουνού (χλωρίδα, πανίδα, ανάγλυφο, αρχαιολογικοί και ιστορικοί τόποι).
5. Ευαισθητοποίηση στην αειφορική διαχείριση φυσικών πόρων.
6. Βιώσιμη προσέγγιση περιοχών χαρακτηρισμένων σαν εθνικών δρυμών.
7. Μελέτη της βιοποικιλότητας του Ολύμπου και σύγκριση με αυτή του Πηλίου.
8. Μελέτη των οικονομικών χαρακτηριστικών της περιοχής του Ολύμπου.

Μεθοδολογία του προγράμματος:

1. Λειτουργία ομάδων εργασίας
2. Συνεργασία των μαθητών/τριών, των καθηγητών και των ειδικών επιστημόνων
3. Χρήση νέων τεχνολογιών
4. Συνεργασία με ΚΠΕ
5. Επισκέψεις και δράσεις πεδίου

Φορείς με τους οποίους θα συνεργαστούμε:

1. ΣΕΟ Θεσσαλονίκης
2. ΕΟΣ Θεσσαλονίκης
3. ΕΟΣ Πιερίας
4. ΑΠΘ
5. ΚΠΕ Ανατολικού Ολύμπου
6. ΚΠΕ Κορδελιού και Μακρυνίτσας (Βόλου)
7. Φορέας Διαχείρισης Εθνικού Δρυμού Ολύμπου
8. ΕΚΒΥ
9. Γραφείο ΠΕ. Δυτ. Θεσσαλονίκης
10. Γραφείο Π.E. ν.Πιερίας
11. Δήμος Αμπελοκήπων
12. Σύλλογος Γονέων

Προτεινόμενη μέθοδος αξιολόγησης του προγράμματος:

1. Χάρτης ιδεών στην αρχή και το τέλος του προγράμματος
2. Ερωτηματολόγια στο τέλος

Άλλες δραστηριότητες που θα πραγματοποιηθούν στα πλαίσια του προγράμματος της Π.Ε.:

1. Ημερίδα με ομιλίες ειδικών επιστημόνων
2. Επίσκεψη στους αρχαιολογικούς χώρους του Ολύμπου
3. Εκδρομή με σκοπό την πεζοπορία, την γνωριμία με το βουνό, την χλωρίδα, την πανίδα και το ανάγλυφό του.

Εκδρομή που προβλέπεται να πραγματοποιηθεί στα πλαίσια του προγράμματος Π.Ε.:

Στο Πήλιο για σύνδεση του μυθολογικού, οικολογικού και αειφορικού τομέα του Θεσσαλικού βουνού με αυτά του Ολύμπου.

Προβλεπόμενη επίσκεψη σε ΚΠΕ:

1. ΚΠΕ Μακρυνίτσας
2. ΚΠΕ Ανατολικού Ολύμπου

Θεματικές ενότητες στις εργασίες των μαθητών:

1. Ταυτότητα του βουνού (θέση, σχηματισμός, μορφολογία, ιδιαιτερότητες, χάρτες)
2. Εθνικός δρυμός (τι είναι, τι σημαίνει)
3. Ιστορία (ιστορικά γεγονότα που συνδέονται με τον Όλυμπο, ιστορικό των κατακτήσεών του από τον άνθρωπο)
4. Μυθολογία (ποια μυθικά πρόσωπα συνδέονται με τον Όλυμπο και γιατί, σχέση μυθολογικών τόπων με σημερινούς)
5. Οικονομία (συμβολή του βουνού στην οικονομία της περιοχής)
6. Παραγωγικές δραστηριότητες (τι επιτρέπεται, τι γίνεται)
7. Toυριστικές δραστηριότητες
8. Εργασιακή απασχόληση
9. Οικισμοί του Ολύμπου (χωριά, ζωή, δυνατότητες)
10. Αρχαιολογικοί χώροι, μοναστήρια, ενδιαφέρουσες τοποθεσίες
11. Μονοπάτια και καταφύγια του Ολύμπου (πρόσβαση, χάρτες, διαμονή).
12. Αειφορία, βιώσιμη διαχείριση και Εθνικός Δρυμός (τι σημαίνει, γιατί είναι σημαντική, σχέδια για το σήμερα και το αύριο, προτάσεις)
13. Ο Όλυμπος στην Τέχνη (ποίηση, λογοτεχνία, ζωγραφική, μουσική)
14. Βιοποιλικότητα Ολύμπου
15. Βιοποικιλότητα Πηλίου

• Ονοματεπώνυμα μαθητών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα:

1. Βαλάντης Αλμασίδης
2. Χρήστος Ακριτόπουλος
3. Σωκράτης Αποστολίδης 4. Ανέστης Βασιλείου
5. Ακριβούλα Βαφείδου 6. Γιώργος Ζντάλιος
7. Χάρις Ηλιάδης 8. Κώστας Ηλιάδης
9. Αλεξάνδρα Καϊσίδου 10. Τριαντάφυλλος Καλαϊτζής
11. Νίκος Κανδής 12. Εύα Καλασίδου
13. Αιμίλιος Καλπακτσής 14. Ιωακείμ Καπασακάλης
15. Σεμίνα Κεσκινίδου 16. Αγγελική Κιλμπασάνη
17. Κώστας Κορογλισβίλι 18. Τζένη Κουρούνη
19. Γιώργος Κουπαράκης 20. Ευαγγελία Κουρκουβέλη
21. Δημήτρης Κυπριανίδης 22. Γεύση Κυριακίδου
23. Πρόδρομος Λαγομάτης 24. Κλειώ Μαλαματά
25. Γιώτα Μπαρκοπούλου 26. Γιώργος Μποζουτσίδης
27. Δέσποινα Μπουτσιούκη 28. Θεοδώρα Ντάντου
29. Βάσω Σαμαρά 30. Κώστας Στεφανίδης
31. Τάσος Σταθερόπουλος 32. Δήμος Τσακιρίδης
33. Δέσποινα Φεσατίδου 34. Αλέκος Φιλιππίδης
35. Σπύρος Χρηστάκης