"ΑΠΕΙΛΟΥΜΕΝΑ ΕΙΔΗ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ"

8o ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΦΛΩΡΙΝΑΣ

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΘΕΜΑΤΟΣ

• Το ενδιαφέρον των νηπίων για τα απειλούμενα ζώα του τόπου τους
• Η ανταπόκριση του θέματος με την ηλικία, τα βιώματα, τις εμπειρίες και τις ανάγκες των νηπίων
• Η σχέση του θέματος με το άμεσο περιβάλλον των νηπίων
• Η σημασία της προστασίας και της διατήρησης των απειλούμενων ειδών για την αλυσίδα της ζωής
• Η δυνατότητα συνεργασίας με τοπικούς φορείς και πρόσωπα


ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

Να γνωρίσουν τα νήπια απειλούμενα ζώα του τόπου τους (καφέ αρκούδα, λύκο, αετό, αργυροπελεκάνο, βίδρα), τους βιοτόπους τους και τους παράγοντες που απειλούν τη βιωσιμότητά τους.
Να γνωρίσουν τις πρακτικές διαχείρισης της άγριας πανίδας στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης.
Να προσεγγίσουν διαθεματικά την άγρια πανίδα, μέσα από τη βιολογία, γλώσσα, μαθηματικά, γεωγραφία, ιστορία, μυθολογία, εικαστικά, μουσική, θέατρο και φυσική αγωγή.
Να αναπτύξουν ικανότητες παρατήρησης, καταγραφής και ταξινόμησης των απειλούμενων ζώων, των βιοτόπων τους και των ανθρωπογενών επεμβάσεων σ' αυτούς.
Να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της διατήρησης των ειδών, των γονιδίων και των ενδιαιτημάτων.
Να αναπτύξουν αισθήματα ευθύνης και πρωτοβουλίες προστασίας των απειλούμενων ζώων του τόπου τους.
Να αναπτύξουν δεξιότητες δράσης σχετικές με τα περιβαλλοντικά προβλήματα, που ενισχύουν την εξαφάνιση των ειδών, των γονιδίων και των ενδιαιτημάτων.
Να αναπτύξουν ικανότητες εργασίας και συνεργασίας.


ΜΕΘΟΔΟΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ

Η παιδαγωγική προσέγγιση του θέματος στηρίχθηκε στις βασικές αρχές της βιωματικής προσέγγισης και της ενεργητικής μάθησης
Συνδυάστηκαν η ολιστική προσέγγιση και η διεπιστημονική προσέγγιση του θέματος


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΔΙΟ


Εντοπισμός και παρατήρηση βιοϊχνών σε βιοτόπους.
Παρατηρήσεις και καταγραφές ήχων, ειδών χλωρίδας και πανίδας και ανθρώπινων παρεμβάσεων σε βιοτόπους.
Παρατηρήσεις, καταγραφές, ταξινομήσεις και συλλογή τροφών άγριων απειλούμενων ζώων.
Εντοπισμός περιβαλλοντικών προβλημάτων σε βιοτόπους.
Διαδρομές.
Μετρήσεις.
Κινητικά παιχνίδια, παιχνίδια ρόλων.
Δραματοποιήσεις.


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ

Συζητήσεις για τα απειλούμενα είδη του προγράμματος σχετικές με τα εξωτερικά χαρακτηριστικά τους, τα είδη, τη ζωή, τις συνήθειες, τους βιοτόπους, την τροφή, την αναπαραγωγή, το μεγάλωμα και την εκπαίδευση των μικρών, την χρονική εξέλιξη των ειδών, τη σχέση τους με τον άνθρωπο, τους κινδύνους, τις προσπάθειες προστασίας τους από τις Μ.Κ.Ο., την αναγκαιότητα διατήρησής τους στην αλυσίδα της ζωής.
Βιβλιογραφική έρευνα στην βιβλιοθήκη του Νηπιαγωγείου.
Ενημέρωση γονέων και διανομή ερωτηματολογίων.
Δημιουργία γωνιάς παρατήρησης.
Απαριθμήσεις, ομαδοποιήσεις και ταξινομήσεις φυσικού και φωτογραφικού υλικού.
Κατασκευές επιτοίχιων πινάκων.
Εντοπισμός και σημάνσεις βιοτόπων στο χάρτη.
Παραγωγή κειμένων.
Ποικίλες δημιουργικές κατασκευές.
Αναγνώσεις άρθρων εφημερίδων.
Αναγνώσεις λογοτεχνημάτων, αναλύσεις, εικαστικές εκφράσεις και δραματοποιήσεις.
Προβολές βιντεοκασετών.
Κινητικά παιχνίδια, παιχνίδια γνώσεων.
Παραδοσιακά παιχνιδοτράγουδα.
Τραγούδια.


ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΕΙΔΙΚΟΥΣ

Ενημέρωση από τον κ. Θ. Τσούλη (Υπεύθυνος Π.Ε. Α/θμιας Εκπ/σης Φλώρινας) για την αναγκαιότητα εκπόνησης προγραμμάτων Π.Ε.
Ενημέρωση από τον κ. Δ. Κάλφα για τα απειλούμενα ζώα της περιοχής μας και την αναγκαιότητα διατήρησής τους στην αλυσίδα της ζωής.


ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ

Στο Κέντρο Ενημέρωσης για την καφέ αρκούδα στον Αετό Φλώρινας.
Στο Κέντρο Ενημέρωσης και Καταφύγιο του λύκου στις Αγραπιδιές Φλώρινας.
Στο Δασικό Πάρκο στο Νυμφαίο Φλώρινας.
Στο ΚΠΕ Μελίτης για την υλοποίηση εκπαιδευτικού προγράμματος με θέμα: «Η βιοποικιλότητα στο ποτάμι του Παπαγιάννη».
Στην Εταιρεία Προστασίας Πρεσπών στον Αγ. Γερμανό Φλώρινας.
Στο Δημ. Σχολείο Αγ. Γερμανού για την υλοποίηση εκπαιδευτικής συνάντησης με την Π.Ο. του.

ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ

Λεύκωμα «Τα απειλούμενα ζώα του τόπου μας»
Έντυπο «Τα απειλούμενα ζώα του τόπου μας»
Παιδαγωγικό παιχνίδι «Βιότοποι της Φλώρινας»
Φύλλα εργασίας (1. Βιότοποι, 2. Βιοΐχνη)
Σελιδοδείκτες
Ανθολόγιο
Γλωσσάρι


ΔΡΑΣΕΙΣ - ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ

Ανακοινώσεις σε τοπική εφημερίδα
Συνάντηση με τον Δήμαρχο Φλώρινας κ. Σ. Παπαναστασίου και επίδοση επιστολής με αίτημα τη δημιουργία καταφυγίου αγρίων ζώων.
Οργάνωση περιβαλλοντικών εκδηλώσεων στο σχολικό χώρο την Ημέρα Δασοπονίας
Οργάνωση ημερίδας στο σχολικό χώρο
Συμμετοχή στις περιβαλλοντικές εκδηλώσεις τοπικών φορέων την Ημέρα Περιβάλλοντος
Συμμετοχή στο Εθνικό Σχολικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης: «Βιοποικιλότητα - Το Εργαστήρι της Ζωής»



ΣΚΕΨΕΙΣ ΝΗΠΙΩΝ

Να σταματήσουν οι άνθρωποι να σκοτώνουν τα ζώα.
Να σταματήσουν οι άνθρωποι να βάζουν φωτιές και να καίνε τα ζώα και τις φωλιές τους.
Να σταματήσουν οι άνθρωποι να πετάνε σκουπίδια.
Να σταματήσουν οι άνθρωποι να ρίχνουν δηλητήρια και φυτοφάρμακα στις λίμνες και τα ποτάμια.
Να σταματήσουν οι άνθρωποι να κόβουν τα δάση.
Να προστατεύσουν οι άνθρωποι τα ζώα.
Να φτιάξουν καταφύγια.
Να φροντίσουν τα άρρωστα και τραυματισμένα ζώα.