ΣΧΟΛΕΙΟ
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΓΙΟΥ ΜΥΡΩΝΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΟΥ ΑΝΗΚΕΙ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
B/ΘΜΙΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
ΤΗΛΕΦΩΝΟ
2810 721263
ΦΑΞ
2810 721263
e-mail
mail@gym-ag-myron.ira.sch.gr
ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
700 13 ΑΓΙΟΣ ΜΥΡΩΝΑΣ
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
gym-ag-myron.ira.sch.gr
ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ Π.Ο.
19
ΤΑΞΗ
B'
ΣΧΟΛΙΚΑ ΕΤΗ
2004-05, 2005-06
ΤΙΤΛΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
"ΣΥΝΔΕΣΗ ΦΥΣΙΚΟΥ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΟΥΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΒΙΩΣΙΜΗ ΤΟΠΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ"
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ - ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Στέλιος Μανωλιούδης
Ειρήνη Γιαννούλια
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ


ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ:

• ΕΠΕΑΕΚ στα πλαίσια των προγραμμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευση.
• Δήμος Γοργολαϊνής
• Σχολική επιτροπή Γυμνασίου Λυκείου Αγίου Μύρωνα


ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ
:

• ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΓΙΟΥ ΜΥΡΩΝΑ
• ΔΗΜΟΣ ΓΟΡΓΟΛΑΪΝΗ
• ΜΟΥΣΕΙΟ ΦΥΣΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΠΑΝ. ΚΡΗΤΗΣ
• ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΔΑΣΩΝ ΚΡΗΤΗΣ
• ΕΦΟΡΕΙΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ


ΣΤΟΧΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
:

Εκπαιδευτικοί:
• Ανακάλυψη στοιχείων φυσικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος
• Συλλογή πρωτογενών στοιχείων
• Σύνθεση των παραπάνω σε CD

Αναπτυξιακοί:
Προτάσεις για την αξιοποίηση των σημαντικών στοιχείων του φυσικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος


ΜΟΡΦΗ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ:

• Το παραδόσιμο του προγράμματος είναι CD-ROM που θα περιέχει τα στοιχεία που έχουν αξιολογηθεί ως σημαντικά (φωτογραφίες, κείμενα, video, δορυφορική εικόνα κ.λπ.).
• Ήδη υπάρχει σελίδα του Γυμνασίου στο internet με γενικές πληροφορίες για την περιοχή, το σχολείο και το πρόγραμμα.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

• Οι ομάδες του Γυμνασίου Αγίου Μύρωνα πραγματοποίησαν εκπαιδευτική επίσκεψη στο Μουσείο Τοπικής Φυσικής Ιστορίας του Γυμνασίου Γέργερης - Δήμου Ρούβα.
• Αναμένεται επίσκεψη του Γυμνασίου Αγίου Μύρωνα στο Περιβαλλοντικό Κέντρο Βάμου και στο Καστέλι Κίσσαμου.
• Επισκέψεις σε όλα τα σημαντικά σημεία

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ 1:

• Αρχικά σχεδιάστηκε το πρόγραμμα με πρόβλεψη εργασιών ανά μήνα.
• Δημιουργήθηκαν ομάδες μαθητών σε συνεργασία με τον υπεύθυνο καθηγητή και ανά τρίμηνο ανέλαβαν την υλοποίηση ενός τμήματος του προγράμματος.
• Ο συντονισμός του προγράμματος αφορούσε τον έλεγχο των παραδόσιμων.

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ 2:

• Τα στοιχεία που οι ομάδες συνέλεγαν, μεταφέρονταν στο ΙΤΕ όπου γινόταν η επεξεργασία.
• Η ομάδα συγγραφής είχε και έχει την ευθύνη για την παρουσίαση των πρωτογενών στοιχείων.
• Υπήρξε συνεργασία με Επ/ση Δασών και άλλους φορείς για εξειδικευμένα θέματα.

ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ 1:

• Η γνωριμία με το περιβάλλον (φυσικό και πολιτισμικό)
• Η ανάπτυξη συλλογικότητας, συνεργασίας, επικοινωνίας, η εκτίμηση των γνώσεων που οι παλιότεροι άνθρωποι έχουν
• Η πρόσβαση σε σύγχρονες τεχνολογίες (δορυφορική εικόνα, ηλεκτρονική σελίδα, επεξεργασία και παρουσίαση στοιχείων με χρήση πολυμέσων κ.λπ.)

ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ 2:

• Η σύνδεση της εκπαιδευτικής διαδικασίας με το άμεσο περιβάλλον της
• Η ανάπτυξη αισθήματος ευθύνης απέναντι στο φυσικό και πολιτισμικό περιβάλλον αλλά και στη γνώση που η προηγούμενη γενιά κατέχει
• Η σύνδεση του φυσικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος με την ανάπτυξη

ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ
:

Γνωρίζουν τις περιοχές του προγράμματος και συνδέουν την εκπαιδευτική διαδικασία με τα φαινόμενα που συντελούνται σε αυτές
Διαμορφώνουν ενιαία και συνολική αντίληψη για τα ζητήματα της οικολογικής ανάπτυξης
Αποκτούν πρόσβαση σε σύγχρονα μέσα

ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ 1
:

Το σχολείο αποτελεί για την ελληνική ύπαιθρο το χώρο παραγωγής γνώσης και τη μετωπική επιφάνεια από όπου η αφομοιώσιμη επιστημονική γνώση περνά στην τοπική κοινωνία
Τα παραδόσιμα του προγράμματος αποτελούν για το Δήμο μια πλήρη παρουσίαση της περιοχής του

ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ 2
:

Η συνεργασία τόσων φορέων με επιμονή, με συνεργατική διάθεση και θέληση για προσφορά, αποτελεί στοιχείο αποτελεσματικότητας
Η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας από την αξιοποίηση των προτάσεων είναι η καλύτερη επιβράβευση των καθηγητών και το ασφαλές εισιτήριο για το αύριο των μαθητών

ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ:

Το πρόγραμμα είναι πιλοτικό για όλη την Ελλάδα
Το CD-ROM θα αναπαραχθεί από το σχολείο και θα σταλεί σε όλα τα σχολεία του Νομού Ηρακλείου και το πανεπιστήμιο Αιγαίου θα το αξιοποιήσει κατά την κρίση του
Αποτελεί τη στρατηγική στα πλαίσια του Δήμου για την ανάπτυξη με προστασία του περιβάλλοντος

ΣΥΜΠΗΡΩΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ 1
:

Για το Γυμνάσιο Αγίου Μύρωνα αποτελεί συνέχεια προηγούμενων δράσεων όπως: Πρόγραμμα comenius - εκμάθηση γλωσσών "Η Επίδραση του Τουρισμού".

Φυσικό περιβάλλον 1
:

Είναι σημαντικό γιατί:
Οι παγετώνες δεν έφτασαν στο νησί.
Το νησί αποκόπηκε από την ηπειρωτική μάζα εδώ και 6-8 εκατομμύρια χρόνια.
Βρίσκεται στο «όριο» σύγκρουσης πλακών.
Υπάρχουν πολλά ενδημικά φυτά και ζώα.

Ανθρωπογενές περιβάλλον 1:

Είναι σημαντικό γιατί:
Σημαντικά γεγονότα συνέβησαν εδώ.
Η επιβίωση στην ορεινή περιοχή διαμορφώνει ιδιαίτερα πολιτισμικά χαρακτηριστικά.
Υπάρχουν αυτοδίδακτοι καλλιτέχνες.
Υπάρχουν πολλοί θρησκευτικοί χώροι.
Οι νερόμυλοι ήταν σημεία αναφοράς

Ανθρωπογενές περιβάλλον 2:

ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ
ΟΙΚΙΣΜΟΙ
Γοργολαϊνή
προϊστορικά,
κλασσικά,
βυζαντινά,
μεταβυζαντινά
και νεότερα μνημεία
Άγιος Μύρων
Πενταμόδι
Πετροκέφαλο Πύργου
Άνω Ασίτες
Κάτω Ασίτες

Ανθρωπογενές περιβάλλον 3:

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΣΧΟΛΙΕΣ ΚΑΤΟΙΚΩΝ
ΣΧΟΛΕΙΑ
καλαθοπλέκτες,
Πολ. σύλλογοι,
Ματθαιάκης
Χατζάκης Μιχ.,
Υφάντρες,
Αποστολάκη Ειρ.
δημογραφικά στοιχεία,
εξέλιξη πληθυσμού,
διοικητική, οικιστική δομή, χρήσεις γης (ΟΑΝΑΚ), ιστορία, παραγωγή κρασιού
Γυμνάσιο, Λύκειο Αγίου Μύρωνα,
Δημοτικά σχολεία:
Άγιος Μύρων, Πενταμόδι, Πετροκέφαλο Πύργου, Άνω Ασίτες, Κάτω Ασίτες


ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
:


Το σημαντικό φυσικό και πολιτισμικό περιβάλλον μπορεί και πρέπει να διασωθεί. Η "ανάπτυξη" είναι εκείνη που θα δώσει:
α) τους απαραίτητους οικονομικούς πόρους
β) το κίνητρο ώστε οι κάτοικοι (και ιδίως οι κτηνοτρόφοι) να προστατεύσουν το περιβάλλον
Η ανάπτυξη όμως θα πρέπει να σχεδιασθεί ώστε οι επιδράσεις στο περιβάλλον να είναι τελικά θετικές.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:

ΚΟΙΝΩΝΙΑ - ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ - ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Όλοι πρέπει να κατανοήσουμε πως η ανάπτυξη του βιοτικού επιπέδου μας εξαρτάται και άμεσα και έμμεσα από το περιβάλλον.
Για το λόγο αυτό πρέπει να προστατεύσουμε το περιβάλλον, όπως η επιστημονική γνώση καθορίζει, γιατί μας συμφέρει όλους.

• Ονοματεπώνυμα μαθητών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα:

Α' ΟΜΑΔΑ
1. Ιωάννα Αγιομυριανάκη
2. Γιώργος Αποστολάκης
3. Σοφία Κοπιδάκη
4. Κατερίνα Μπαντουβάκη
Β' ΟΜΑΔΑ
5. Αλεξάνδροβα Ελένη
6. Ιφιγένεια Ανωγειανάκη
7. Ελένη Παππουτσάκη
8. Αλεξάνδρα Ρουμπάκη
9. Νίκος Κοκολάκης
 
Γ' ΟΜΑΔΑ
10. Γιάννης Αεράκης
11. Μαρία Αυγουστάκη
12. Πέτρος Κούρτη
13. Παναγιώτης Ντερβίση
14. Βασίλης Βελκόφ
Δ' ΟΜΑΔΑ
15. Ελένη Αναστασάκη
16. Μαρία Ιατράκη
17. Κωστής Μοσχολάκης
18. Μανόλης Πολεμαρχάκης
19. Μύρων Χαιρέτης


Εγκεκριμένο Σχολικό Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΣΠΠΕ)

σχολική χρονιά 2005-2006