ΣΧΟΛΕΙΟ
1ο ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΦΛΩΡΙΝΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΟΥ ΑΝΗΚΕΙ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Α/ΘΜΙΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Ν. ΦΛΩΡΙΝΑΣ
ΤΗΛΕΦΩΝΟ
23850 22480
ΦΑΞ
23850 22480
e-mail
mail@1dim-peir.florin.flo.sch.gr
ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ 1
531 00 ΦΛΩΡΙΝΑ
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
http://1dim-peir.florin.flo.sch.gr
ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ Π.Ο.
49
ΤΑΞΗ
Δ'
ΣΧΟΛΙΚΑ ΕΤΗ
2005-06, 2006-07
ΤΙΤΛΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
"ΤΑ ΕΝΤΟΜΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΜΑΣ ΚΗΠΟΥ
(... ένας κόσμος μικρός... μέγας!!!) "
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ - ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Γιώργος Λυγούρας
Ευθυμία Μπακατσή
Παύλος Νάνος
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ


ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

Οι μαθητές θα ασχοληθούν με το βιότοπο των εντόμων του σχολικού μας κήπου. Θα αντλήσουν πληροφορίες για τον κόσμο τους, θα μάθουν να διαχωρίζουν τα διάφορα είδη τους, θα παρατηρήσουν και θα εντοπίσουν την αλληλεξάρτησή τους με τα άλλα είδη των ζώων και των πτηνών και θα ερευνήσουν τη σχέση τους με τον ανθρώπινο παράγοντα.

Τα παιδιά θα πραγματοποιήσουν διάφορες δραστηριότητες , ατομικές και ομαδικές, σχετικές με το θέμα και θα εμπλουτίσουν με τα αποτελέσματα των εργασιών το περιβαλλοντικό εργαστήριο του σχολείου μας, το οποίο είναι διαθέσιμο για όλα τα παιδιά του σχολείου.

Επίσης, θα έχουν συνεργασία με το Εθνικό Δίκτυο Π.Ε. με θέμα "Βιοποικιλότητα-Το εργαστήρι της ζωής" και με άλλα σχολεία της χώρας. Κατά τη διάρκεια εφαρμογής του προγράμματος θα ενημερώνονται τακτικά από τους εξωτερικούς συνεργάτες. Το πρόγραμμα θα κλείσει με παρουσίαση θεατρικού έργου και έκθεση εργασιών των μαθητών στο σχολικό μας κήπο.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

Γνωστικοί


- Να κατανοήσουν οι μαθητές την έννοια των όρων: Ζωολογία, Φυτολογία, Οικολογία
- Να μάθουν οι μαθητές να αναγνωρίζουν, να κατηγοριοποιούν, να απαριθμούν, να κατατάσσουν και να ταξινομούν τα διάφορα είδη των εντόμων
- Να συνειδητοποιούν την αλληλεξάρτηση των οργανισμών μέσα σε ένα οικοσύστημα
- Να αναγνωρίζουν και να αξιολογούν τα αποτελέσματα της ανθρώπινης επέμβασης στο πληθυσμό των εντόμων και τα αποτελέσματα αυτής σε όλο το οικοσύστημα του σχολικού κήπου

Συναισθηματικοί

- Να μάθουν οι μαθητές να εκτιμούν, να φροντίζουν και να νοιάζονται για το περιβάλλον του σχολικού κήπου και να υιοθετούν δράσεις για την προστασία και ανάδειξή του
- Να αποκτήσουν θετική στάση απέναντι στο μικρόκοσμο των εντόμων και να εξαλείψουν τυχόν προκαταλήψεις
- Να εκτιμήσουν και να αποδεχτούν την προσφορά των εντόμων στο οικοσύστημα του κήπου του σχολείου και γενικότερα στη φύση
- Να είναι πρόθυμοι να υπερασπίζονται τον κόσμο των εντόμων και να μη προβαίνουν σε ενέργειες καταστροφής (... είναι μικρά δεν πειράζει)

Ψυχοκινητικοί

- Να εξασκήσουν δεξιότητες επικοινωνίας
- Να εξασκήσουν μαθηματικές δεξιότητες
- Να εξασκήσουν κοινωνικές δεξιότητες

ΜΕΘΟΔΟΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

Μέθοδος Project - Ομαδοσυνεργατική - Μελέτη πεδίου - Περιβαλλοντικό μονοπάτι - Βιωματική, επικοινωνιακή και δημιουργική μάθηση

ΦΟΡΕΙΣ - ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ:

- Κ.Π.Ε. Καστοριάς
- Τ.Ε.Ι. Φλώρινας
- Δήμος Φλώρινας
- Σχολικός Μαθητικός Συνεταιρισμός "Τα φτερουγίσματα"

- κ. Τσούλης Θωμάς - Δάσκαλος - Υπεύθυνος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
- κ. Αναγνωστόπουλος Ιωάννης - Γεωπόνος - Εντομολόγος
- κ. Δεληγιωργίδης - Γεωπόνος - Εντομολόγος

ΣΥΝΟΨΗ ΤΗΣ ΠΟΡΕΙΑΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Α' ΦΑΣΗ
(Θεωρητική προσέγγιση)
- Επίσκεψη στο σχολικό κήπο
- Παρατήρηση
- Συζήτηση για το αντικείμενο μελέτης
- Επιλογή θέματος
- Χωρισμός σε ομάδες και επιλογή ρόλων
- Χωρισμός θέματος σε υποθέματα και ανάληψη αυτών για μελέτη από τις ομάδες
- Παρουσίαση στην τάξη εργασιών
- Ενημέρωση από εξωτερικό συνεργάτη
Β' ΦΑΣΗ
(Διαθεματική προσέγγιση)
- Επιλογή υποθεμάτων για μελέτη και επεξεργασία από τις ομάδες με βάση τη διαθεματικότητα
- Παρουσίαση εργασιών - Συζήτηση
- Εκπαιδευτική επίσκεψη στο εργαστήριο εντομολογίας του Τ.Ε.Ι. Φλώρινας - Δραστηριότητες
- Αποτύπωση εντυπώσεων - Συζήτηση
- Εικαστικές δημιουργίες
- Εκπαιδευτική επίσκεψη στο Κ.Π.Ε. Καστοριάς - Παρακολούθηση προγράμματος Π.Ε. με θέμα τη βιοποικιλότητα - Δραστηριότητες
- Μελέτη πεδίου στο σχολικό κήπο - αναζήτηση, συλλογή δειγμάτων, μελέτη εντόμων
- Μελέτη πεδίου στο ποτάμι της Φλώρινας - αναζήτηση, μελέτη εντόμων, συλλογή δειγμάτων
- Ταξινόμηση δειγμάτων - μελέτη - καταγραφή παρατηρήσεων στο περιβαλλοντικό εργαστήριο του σχολείου
Γ΄ΦΑΣΗ
(Επικοινωνιακή προσέγγιση)
- Οργάνωση των μαθητών ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους
- Προετοιμασία για την τελική παρουσίαση
- Ημερίδα - Παρουσίαση του προγράμματος

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
ΕΙΔΟΣ
ΜΕΘΟΔΟΙ - ΜΕΣΑ
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ
Αρχική Αξιολόγηση (Διερεύνηση)
- Ελεύθερη συζήτηση
- Ερωτηματολόγιο
- Αξιοποίηση στάσεων, απόψεων και δυνατοτήτων για το σχεδιασμό, τη σκοποθεσία και στοχοθεσία και την υλοποίηση του προγράμματος
Διαμορφωτική Αξιολόγηση
- Παρατήρηση πορείας προγράμματος και ενδιαφέροντος των μαθητών
- Αναπροσαρμογή χρονοδιαγραμμάτων ανάλογα με το ρυθμό εργασίας των μαθητών
- Εξακρίβωση της εγκυρότητας των αποτελεσμάτων
- Επανεξέταση των στόχων και των δυνατοτήτων επίτευξης αυτών
Τελική αξιολόγηση
- Παρουσίαση του προγράμματος
- Αυτοαξιολόγηση
- Συμπλήρωση ερωτηματολογίου
- Εξαγωγή συμπερασμάτων
- Διατύπωση προτάσεων


• Ονοματεπώνυμα μαθητών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα:

1. Αφροδίτη Αλεξίου 2. Άρης Άλλα
3. Θεοδώρα Αντωνιάδου 4. Δέσποινα Αριστείδου
5. Δημήτριος Βοσκόπουλος 6. Ευαγγελία Γιαννάκη
7. Φώτης Γκίλου 8. Αντωνία Γκοντζαμάνη
9. Αλέξανδρος Δαμούσης 10. Θωμάς Δημητρίου
11. Μιχάλης Δημητρόπουλος 12. Όλγα Ζαφειρίδου
13. Μαρία Ζυγομάνη 14. Ολυμπία Ζωγράφου
15. Αιμίλιος Ηλιάδης 16. Κωνσταντίνος Ηλιάδης
17. Αναστασία Ιωάννου 18. Βασίλης Καλλίνης
19. Κωνσταντίνα Καραμήτσου 20. Σοφία Κατηκαρίδου
21. Ράνια Κουταβού 22. Γεώργιος Κωνσταντινίδης
23. Νικόλαος Λιάλιας 24. Κωνσταντίνος Λυγούρας
25. Ιωάννης Λυγούρας 26. Ιορδάνης Μουρατίδης
27. Ευάγγελος Μπακάλης 28. Δημήτριος Μπακάλης
29. Βασίλης Μπατμάς 30. Στυλιανός Μπιτσακάκης
31. Δημήτριος Νικολτσάνης
32. Κατερίνα Νταϊρετζή
33. Ηλίας Παπαγιάννης 34. Γεώργιος Παπαναούμ
35. Κωνσταντίνα Παρίση 36. Ελένη Παστουρματζή
37. Αναστασία Παυλίδου 38. Φλώρα Πετκάνη
39. Βικτωρία Πετκάνη 40. Βιργινία Πουγαρίδου
41. Γαβριήλ Ραπασάνης 42. Χριστίνα Σγουρίδου
43. Βιβή Σιστάνη 44. Ευγενία Σουμελίδου
45. Κωνσταντίνος Στεφανάκος 46. Βασούλα Τόνια
47. Ιωάννης Τούζος 48. Αθανάσιος Τραϊανόπουλος
49. Παντελής Φωτιάδης


ΤΑ ΕΝΤΟΜΑ

Τα έντομα ανήκουν στην κατηγορία των ασπόνδυλων και αποτελούν μία από τις πολυπληθέστερες ομάδες ζώων πάνω στη Γη καθώς συναντώνται σε όλους σχέδον τους βιότοπους. Οι πιο γμωστές ομάδες ασπόνδυλων είναι τα κοιλεντερωτά, οι σκώληκες, τα αρθρόποδα (καρκινοειδή, αραχνοειδή, έντομα), κ.λπ.

Όλα τα έντομα έχουν το δικό τους ρόλο στη φύση, αν και μερικά θεωρούνται βλαβερά για τον άνθρωπο. Ορισμένα από αυτά τρέφονται με άλλα βλαβερά, κυρίως για τον άνθρωπο έντομα, περιορίζοντας έτσι την ανεξέλεγκτη αύξηση του πηθυσμού τους, ενώ τα ίδια αποτελούν τροφή για άλλους οργανισμούς. Μ' αυτόν τον τρόπο συντελούν στην οικολογική ισορροπία στη Φύση.

Πέρα από την οικονομική αξία του μεταξιού και του μελιού, τα έντομα προσφέρπυν αθόρυβα ένα πλήθος από άλλες υπηρεσίες: γονιμοποίηση φυτών, αποδόμηση της κοπριάς, προσφορά θρεπτικών συστατικών για τα οικοσυστήματα που συντηρούν την αλιεία, το κυνήγι και τις υπηρεσίες αναψυχής. Επιπλέον το 65% των παρασίτων στους αγρούς ελέγχονται φυσικά από έντομα. Ακόμα λαχανικά και φρούτα παράγονται χάριν σε έντομα που γονιμοποιούν άνθη. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι τα έντομα γίνονται τα ίδια τροφή ή προσφέρουν με έμμεσο τρόπο θρεπτικά συστατικά σε οικοσυστήματα τα οποία εκμεταλλεύεται οικονομικά ο άνθρωπος.


ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ ΜΑΘΗΤΩΝ:

- Μου άρεσε που πήγαμε στα ΤΕΙ και στην Καστοριά και που συνεργαστήκαμε με το άλλο τμήμα (Ράνια Κούταβου).
- Το πρόγραμμα ήταν ωραίο γιατί πήγαμε πολλές εκδρομές (Ηλίας Παπαγιάννης).
- Μου άρεσε πολύ το πρόγραμμά μας γιατί είχε πολλές δραστηριότητες και παιχνίδια (Βασιλική Τόνα)
- Η εργασία που κάναμε για τα έντομα στην αρχή μας φάνηκε σε όλους δύσκολη γιατί δεν ξέραμε για τα έντομα. Μετά όμως ήταν πολύ εύκολη αλλά και πολύ ωραία (Κατερίνα Νταϊρετζή)
- Στην Ε. Ζ. μάθαμε για τα έντομα. Κάναμε πολλές εκδρομές, στο Κ.Π.Ε. Καστοριάς, στα Τ.Ε.Ι και κάναμε έναν εντομολόγιο (Γαβριήλ Ραπασάνης).
- Ήταν υπέροχα!!! Μάθαμε μέσα από τα παιχνίδια. Κάναμε πολλές και υπέροχες δραστηριότητες! (Δέσποινα Αριστείδου)
- Περάσαμε πολύ ωραία. Πήγαμε εκδρομές και κάναμε εργασίες στο σχολικό μας κήπο. Μαζέψαμε πολλά έντομα και φτιάξαμε με αυτά ένα εντομολόγιο (Αφροδίτη Αλεξίου).

Εγκεκριμένο Σχολικό Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΣΠΠΕ)