ΣΧΟΛΕΙΟ
2ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΡΧΑΝΩΝ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΟΥ ΑΝΗΚΕΙ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Α/ΘΜΙΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ - 2ο ΓΡΑΦΕΙΟ
ΤΗΛΕΦΩΝΟ
2810 751800
ΦΑΞ
2810 751800
e-mail
2DHMSXOL@HER.FORTHNET.GR
ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΑΝΩ ΑΡΧΑΝΕΣ 701 00
ΝΟΜΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ Π.Ο.
20
ΤΑΞΗ
ΣΤ'
ΣΧΟΛΙΚΑ ΕΤΗ
2005-06, 2006-07
ΤΙΤΛΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
"ΠΕΡΙΑΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ ΜΕ ή ΧΩΡΙΣ ΔΕΙΚΤΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ (ΟΙΚΟΤΟΥΡΙΣΜΟΣ)"
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ - ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Ολυμπία Κανδύλα
Νικόλαος Ντρετάκης
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ


ΣΤΟΧΟΙ:

- Να γνωρίσουν οι μαθητές τα πιο αντιπροσωπευτικά είδη της χλωρίδας και της πανίδας του τόπου τους και να συνειδητοποιήσουν τη μοναδικότητα μερικών από αυτά και τη συμβολή τους στη βιοποικιλλότητα

- Να εντάξουν τα προηγούμενα είδη στα οικοσυστήματά τους και να γνωρίσουν τις απειλές τους και κατά συνέπεια τους λόγους προστασίας τους

- Να διαχωρίσουν τα παραπάνω οικοσυστήματα με γνώμονα την ανθρώπινη δραστηριότητα πάνω τους και να περιγράψουν τις διαφορές τους

- Να αφομοιώσουν μέσα από την έρευνα στη φύση τις οικολογικές έννοιες που διδάχτηκαν την περσυνή χρονιά (τροφική αλυσίδα, τροφική πυραμίδα, βιοσυσσώρευση, βιοποικιλότητα, αειφόρος ανάπτυξη

- Να μελετήσουν το δίκτυο NATURA στον τόπο τους και να γνωρίσουν περιοχές σε καθεστώς προστασίας, είτε στην Ελλάδα είτε στην υπόλοιπη Ευρώπη

- Να συνειδητοποιήσουν το ρόλο του ανθρώπου στη διαμόρφωση του περιαστικού του περιβάλλοντος, που δυστυχώς συνήθως είναι υποβαθμιστικός και να τον εξετάσουν μέσα στο χρόνο

- Να γνωρίσουν κάποιες στοιχειώδεις αρχές οικοανάπτυξης

- Να γνωρίσουν τις επιπτώσεις των εντατικών καλλιεργειών στην υγεία τους και να έρθουν σε επαφή με βιολογικές καλλιέργειες στο χωριό τους

- Να απολαύσουν την περιαστική φύση τους

- Να θυμώσουν με αυτούς που συνεχίζουν να υποβαθμίζουν το περιβάλλον τους με τα απορρίματά τους

- Να επιθυμήσουν τη διατήρηση των φυσικών οικοσυστημάτων που τους περιβάλλουν

- Να αποκτήσουν συνήθειες σεβασμού κατά την παραμονή τους σε ένα υγιές φυσικό οικοσύστημα (όχι φωνές, κόψιμο, ποδοπάτημα, σκουπίδια)

- Να προβληματιστούν γύρω από την ανάπτυξη του χωριού και να θέσουν τις δικές τους προτεραιότητες

- Να αυξήσουν τις φυσιολατρικές δραστηριότητες στον ελεύθερο χρόνο τους

- Γνωρίζοντας διαφορετικά πρότυπα να ενισχυθεί η ενασχόλησή τους με την πεζοπορία και το ποδήλατο ως αντιστάθμισμα στο μηχανάκι και την καφετέρια

- Να διαμορφώσουν τα δικά τους περιπατητικά μονοπάτια και να τα προτείνουν στους συγχωριανούς τους

- Να μάθουν να συνδιαλέγονται και να υπερασπίζουν τις ιδέες τους

- Εξοικείωση με την επιστημονική μεθοδολογία

- Συμμετοχή των μαθητών στη μαθησιακή πορεία

- Σύνδεση του μαθήματος με την κοινωνία

- Διόρθωση των πρώιμων κι εσφαλμένων αντιλήψεων

- Συνειδητοποίηση της πολυπλοκότητας των σχέσεων που ενέχουν τα περιβαλλοντικά ζητήματα

- Ενθάρρυνση για συμμετοχικότητα στα κοινά

- Ενίσχυση της αίσθησης του ελέγχου που μπορούν να ασκήσουν οι πολίτες στα κοινά


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

- 24 Οκτωβρίου 2005: παρακολούθηση της απελευθέρωσης των αρπαχτικών πουλιών (γερακιών και γυπών) από το ΕΚΠΑΖ και το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης, στο βουνό Γιούχτας. Συνέντευξη με το Δημήτρη Ψαρρά, εθελοντή του ΕΚΠΑΖ. Προβολή του βίντεο "Το δάσος της Δαδιάς, το δάσος των αρπαχτικών".

- Νοέμβρης, 2005: Προβληματισμός για τα είδη της πανίδας που υπάρχουν στην περιοχή. Έρευνα για το παρελθόν των ζωικών ειδών της περιοχής (μέσα από εικαστική προσέγγιση). Γνωριμία με τα πανιδικά είδη και τις συνήθειές τους. Ζώα υπό εξαφάνιση, ενδημικά είδη. Παιχνίδια και κατασκευές γύρω από την οικοθέση, την τροφική πυραμίδα, την τροφική αλυσίδα. Παρουσίαση των πανιδικών χαρακτηριστικών της περιοχής από το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης. Ερωτηματολόγια στο χωριό γύρω από τη σχέση των συγχωριανών και το περιαστικό περιβάλλον. Μελέτη πεδίου στο ρέμα της Αγίας Παρασκευής. Χαρτογράφηση του εκπαιδευτικού μονοπατιού της περιοχής με βάση τα χαρακτηριστικά (χλωριδικά κι άλλα) του εν λόγω οικοσυστήματος.

- Δεκέμβρης, 2005: Επίσκεψη στο ΚΠΕ Αρχανών για την παρακολούθηση του προγράμματος "Βιοσυσσώρευση και βιοποικιλότητα". Συνεντεύξεις με μεγαλύτερους συμπολίτες στο ΚΑΠΗ για το παρελθόν της περιαστικής ζώνης: αν έχει αλλάξει, αν τους απέφερε έσοδα με κάποιο τρόπο, τη γνώμη τους για τις σύγχρονες αλλαγές. Παρόν: δίκτυο Natura, δασικό καθεστώς, αρχαιολογικό καθεστώς. Συνέντευξη με το φορέα διαχείρισης της περιοχής. Aναφορά σε άλλα μέρη στην Ελλάδα με αντίστοιχα χαρακτηριστικά. Αναφορά στο πάρκο της Δαδιάς, στη λίμνη Κερκίνη. Συνθήκη Ραμσάρ. Μελέτη πεδίου στο Φουρνί. Θεατρικό παιχνίδι στον ίδιο χώρο από την Ελ. Καλοχριστιανάκη. Χαρτογράφηση του εκπαιδευτικού μονοπατιού της περιοχής με βάση τα χαρακτηριστικά (χλωριδικά κι άλλα ) του εν λόγω οικοσυστήματος.

- Γενάρης, 2006: Εθνικά πάρκα στον κόσμο (Αναφορά στην περίπτωση του πάρκου στη Donana και του Abruzzo.). Λόγοι ύπαρξης νομοθετικής προστασίας: Η σημασία της βιοποικιλότητας και της αειφόρου ανάπτυξης. Ατζέντα 21. Μελέτη πεδίου στο λόφο της Αγίας Χριστίνας. Χαρτογράφηση του εκπαιδευτικού μονοπατιού της περιοχής με βάση τα χαρακτηριστικά (χλωριδικά κι άλλα) του εν λόγω οικοσυστήματος. Περιγραφή οικοσυστημάτων εντατικών ελαιοκαλλιεργειών κι αμπελοκαλλιεργειών.

- Φλεβάρης, 2006: Επίσκεψη στο ΚΠΕ Αρχανών για την παρακολούθηση του προγράμματος "Μαζικός τουρισμός και ανάπτυξη". Παιχνίδι ρόλων γύρω από την οικοανάπτυξη και τον οικοτουρισμό στο χωριό. Επίσκεψη σε βιολογική καλλιέργεια της περιοχής. Συνέντευξη με το γεωπόνο του συνεταιρισμού γύρω από τα φυτοφάρμακα. Επίσκεψη στο βιολογικό αμπέλι του Μπουτάρη στο Σκαλάνι. Μελέτη πεδίου στο Γιούχτα. Χαρτογράφηση του εκπαιδευτικού μονοπατιού της περιοχής με βάση τα χαρακτηριστικά (χλωριδικά κι άλλα ) του εν λόγω οικοσυστήματος.

- Μάρτης, 2006: Μελέτη πεδίου στο φαράγγι της Αγίας Ειρήνης. Χαρτογράφηση του εκπαιδευτικού μονοπατιού της περιοχής με βάση τα χαρακτηριστικά (χλωριδικά κι άλλα) του εν λόγω οικοσυστήματος. Επίσκεψη στο βιολογικό καθαρισμό Αρχανών. Επαφή με μέλη του ΚΑΠΗ γύρω από τα βρώσιμα χόρτα και τις διατροφικές συνήθειες των κρητικών που σχετίζονται με την περιαστική τους χλωρίδα και πανίδα.

- Απρίλης, 2006: Μελέτη πεδίου στην Ανεμόσπηλια. Χαρτογράφηση του εκπαιδευτικού μονοπατιού της περιοχής με βάση τα χαρακτηριστικά (χλωριδικά κι άλλα) του εν λόγω οικοσυστήματος. Μελέτη της παλιάς χωματερής, των βοσκοτόπων, του αρχαιολογικού χώρου. Οργάνωση συγκεντρωτικής παρουσίασης και σύγκρισης των παραπάνω οικοσυστημάτων. Κατασκευή επιτραπέζιου στο ΚΔΑΠ με την Ελ. Καλοχριστιανάκη γύρω από την περιαστική ζώνη μέσα από το οποίο θα γνωρίσουν τοπωνύμια και παραδόσεις γύρω από αυτά. Μαζί της θα ζωγραφίσουν επίσης ταμπελίτσες που να καθοδηγούν στα μονοπάτια. Μοιράζουμε ένα κουίζ στο χωριό. Όσοι το παραδώσουν συμπληρωμένο θα πάρουν δώρο το έντυπο με τα προτεινόμενα εκπαιδευτικά μονοπάτια. Οργάνωση σεμιναρίων για τους μικρότερους συμμαθητές. Δημιουργία λευκώματος που θα συμπληρωθεί με φωτογραφίες από τα μονοπάτια μας κι όπου θα γραφούν τα συναισθήματα που αυτές προκαλούν, το οποίο θα παραδοθεί στο δήμαρχο. Θα του παραδοθούν επίσης προτάσεις για τον χαρακτηρισμό ποδηλατόδρομων σε κάποια από τα μονοπάτια.

• Ονοματεπώνυμα μαθητών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα:

1. Ευγενία Στάθογλου

2. Κώστας Παπαδάκης
3. Λευτέρης Σιναδινάκης 4. Ρενάτε Κοντζεδάκη
5. Μαρία Κουμπανάκη 6. Βαγγελιώ Σπηλιωτάκη
7. Γιάννης Τσούνης 8. Νίκος Αδαμάκης
9. Δέσποινα Φανιουδάκη 10. Μαρία Ντουράκη
11. Ειρήνη Νησωτάκη
12. Μαριάννα Γιαννιδάκη
13. Δημήτρης Κοντζεδάκης 14. Μαρία Πιτσάκη
15. Μαριαλένα Βλαχάκη 16. Στράτος Ψαραδάκης
17. Ανδρέας Μπιμπάκης 18. Μάνος Μπετεινάκης
19. Βασίλης Κουστουράκης 20. Έλενα Λειβαδιωτάκη
Εγκεκριμένο Σχολικό Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΣΠΠΕ)

σχολική χρονιά 2006-2007