ΣΧΟΛΕΙΟ
2ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΟΥΦΑΛΙΩΝ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΟΥ ΑΝΗΚΕΙ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Α/ΘΜΙΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ - 3ο ΓΡΑΦΕΙΟ
ΤΗΛΕΦΩΝΟ
23910 51378
ΦΑΞ
23910 51378
e-mail
mail@2dim-koufal.thess.sch.gr
ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ 99
571 00 ΚΟΥΦΑΛΙΑ
ΝΟΜΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ Π.Ο.
39
ΤΑΞΗ
Γ' & Δ'
ΣΧΟΛΙΚΑ ΕΤΗ
2005-06, 2006-07
ΤΙΤΛΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
"ΤΟ ΠΟΛΥΔΩΡΟ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ: ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΥΔΑΤΙΝΩΝ ΠΟΡΩΝ "
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ - ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Πανδώρα Σαραφίδου
Μαρία Παπαχριστούδη
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΘΕΜΑΤΟΣ:

• Γνωριμία με το υγρό στοιχείο σε τοπικό και εθνικό επίπεδο αφού το σχολείο βρίσκεται σε τοποθεσία κοντινή του Αξιού ποταμού

• Συχνά προβλήματα υδροδότησης της περιοχής

• Η ανάγκη συμφιλίωσης των ανθρώπων με το φυσικό περιβάλλον ώστε να επιτευχθεί η αειφορική διαχείριση των φυσικών πόρων

• Τα ενδιαφέροντα και οι προτάσεις των ίδιων των παιδιών

• Η επικαιρότητα του προβλήματος της ρύπανσης αλλά και της έλλειψης νερού

• Η δυνατότητα διαθεματικής και διεπιστημονικής προσέγγισης του θέματος

• Το "άνοιγμα" του σχολείου στην τοπική κοινωνία της οποίας αποτελεί ζωντανό κομμάτι

• Η ανάγκη ευαισθητοποίησης και εμπλοκής των μαθητών/τριών στη μελέτη θεμάτων και προβλημάτων που αφορούν στην καθημερινή ζωή τους σήμερα αλλά και στο μέλλον, ως κατοίκων της περιοχής.

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΘΕΜΑΤΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

Το νερό είναι αναπόσπαστο στοιχείο της καθημερινότητας όλων. Είναι πολύτιμο και αναντικατάστατο για τον άνθρωπο. Η παρουσία του ή η έλλειψη του καθορίζει τον τρόπο ζωής των κατοίκων μιας περιοχής και επηρεάζει τις οικονομικές, κοινωνικές και πολιτιστικές συνθήκες.

Οι μαθητές των τάξεων αφού χωριστούν σε ομάδες θα συγκεντρώσουν πληροφορίες, θα τις επεξεργαστούν, θα πραγματοποιήσουν πειράματα, κατασκευές, θα πάρουν συνεντεύξεις, θα παίξουν παιχνίδια ρόλων.

Θα μάθουν:
- Το κύκλο του νερού στη φύση
- Το νερό στη θρησκεία, στα έθιμα και στις παραδόσεις
- Το νερό στη μυθολογία
- Το νερό στο ποτήρι μας
- Πρακτικές εξοικονόμησης νερού
- Προβλήματα του νερού: ρύπανση - μόλυνση, εξάνληση, συνέπειες

Η ενασχόληση με το νερό στοχεύει στη διαμόρφωση μιας περιβαλλοντικά υπεύθυνης στάσης σε ότι αφορά στη διαχείριση και κατανάλωση του νερού. Δίνει έμφαση στην εξοικονόμηση ως άμεση προτεραιότητα, στη συμμετοχή των πολιτών στη διαχείριση των υδατικών πόρων και στην ουσιαστική ενημέρωση και ενεργοποίησή τους για την προστασία του πολυτιμότερου φυσικού αγαθού.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

Γνωστικοί

- Να κατανοήσουν τη σπουδαιότητα του νερού στην καθημερινή μας ζωή
- Να γνωρίσουν οι μαθητές το νερό (ιστορική διαδρομή, κύκλος του νερού, χρήση) και να μάθουν πώς φτάνει σ΄εμάς το πόσιμο νερό
- Να εντοπίσουν το πρόβλημα της ρύπανσης και της έλλειψης νερού
- Να κατανοήσουν την αξία της σωστής διαχείρισης στην καθημερινή τους ζωή με σκοπό την εξοικονόμηση
- Να προτείνουν και να εφαρμόσουν τρόπους αντιμετώπισης του προβλήματος
- Να γνωρίσουν τα νέα μέσα τεχνολογίας και τη δυνατότητα παροχής γνώσεων μέσα απ' αυτά
- Να γίνει διαθεματική προσέγγιση του αντικειμένου

Συναισθηματικοί

- Να αποκτήσουν οικολογική συνείδηση οι μαθητές και να μετατραπούν σε ενεργούς πολίτες
- Να διαμορφώσουν στάσεις και συμπεριφορές που διαπνέονται από σεβασμό απέναντι στον εαυτό τους, τους άλλους και το περιβάλλον
- Να αναπτυχθεί δημιουργική και αποτελεσματική συνεργασία μεταξύ γονιών μαθητών εκπαιδευτικών και τοπικών παραγόντων σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος
- Να μπορέσουν οι μαθητές μέσα από όλη τη διαδικασία να λειτουργήσουν ως ομάδα συνεργασίας και να βελτιώσουν τη δυνατότητα και τη διάθεσή τους για μία δια βίου εκπαίδευση πάνω στα περιβαλλοντικά θέματα
- Να αναλογιστούν τη στάση του ανθρώπου τόσο για τη ρύπανση του νερού (φυτοφάρμακα, βιομηχανίες) όσο και απέναντι στο περιβάλλον

Ψυχοκινητικοί

- Να καλλιεργήσουν νοητικές, κινητικές, αισθητικές δεξιότητες, να ψυχαγωγηθούν παίζοντας με τους ήχους και τα χρώματα
- Να αυξήσουν την παρατηρητικότητα και τα ενδιαφέροντά τους
- Να παρατηρούν, να πειραματίζονται, να καταγράφουν πληροφορίες και να προβαίνουν σε συμπεράσματα
- Να καλλιεργήσουν τη θεατρική τους παιδεία αλλά και άλλους καλλιτεχνικούς τομείς
- Να μπορέσουν μέσα από όλη τη διαδικασία οι μαθητές να λειτουργήσουν ως ομάδα συνεργασίας, να αναπτύξουν πρωτοβουλίες και να νιώσουν τη χαρά της δημιουργίας

ΜΕΘΟΔΟΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

Μέθοδος "project"

Το πρώτο βήμα γίνεται με την επιλογή του θέματος από τα ίδια
τα παιδιά. Στη συνέχεια αρχίζει ο προβληματισμός μας για τις πηγές συλλογής πληροφοριών. Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες. Καθορίζονται οι επιμέρους ενότητες του θέματος (Κύκλος του νερού, το νερό στη γεωργία, στη θρησκεία, στο σπίτι μας, στη μυθολογία, μόλυνση, ήθη και έθιμα).

Αφού γίνει αλληλοενημέρωση των ομάδων διατυπώνονται συμπεράσματα και γίνεται προσπάθεια επίλυση του προβλήματος. Προτείνονται τρόποι εξοικονόμησης νερού και τρόποι βελτίωσης και ποιότητας του πόσιμου νερού.

Τέλος θα γίνει παρουσίαση του προγράμματος στους μαθητές του σχολείου αλλά και στην ευρύτερη κοινωνία.

Άλλες μέθοδοι:

1. Μελέτη πεδίου

Οι μαθητές/τριες θα επισκεφτούν τόπους και χώρους και αυτό θα τους βοηθήσει να γνωρίσουν βασικές παραμέτρους του προγράμματος και να αποκτήσουν σημαντικές εμπειρίες.
Αυτού του είδους οι "εκδρομές" είναι υψηλής προτεραιότητας ως μέσα παρατήρησης και βίωσης του περιβάλλοντος της πραγματικής ζωής.

2. Παιχνίδι ρόλων

Η απόλαυση και εκτίμηση της ζωής εξαρτάται από την ικανότητα μας να νιώθουμε τα αισθήματα άλλων πλασμάτων και να δοκιμάζουμε τη χαρά του να συμμεριζόμαστε την κατάστασή τους. Ζητάμε απ' τα παιδιά να συντονίσουν το σώμα και τη φαντασία τους, να "γίνουν" νερό που τρέχει στη βρύση, βροχή, καταιγίδα, ρυάκι, καταρράχτης.

Χωρίς ιδιαίτερη προετοιμασία και αυθόρμητα υποδύονται ρόλους όπως για παράδειγμα του γεωργού, γεωπόνου, υδραυλικού, υπεύθυνου ύδρευσης του Δήμου, γεωτρυπανιστή κ.ά.

3. Επίλυση προβλήματος

Οι μαθητές θα ψάξουν και θα βρουν τρόπους και πιθανές λύσεις του προβλήματος. Οι τρόποι εξοικονόμησης νερού καθώς και οι εναλλακτικές λύσεις προτείνονται απ' τους ίδιους τους μαθητές στους γονείς τους αλλά και στην ευρύτερη κοινότητα στην οποία ζούμε.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

1. Eπίσκεψη σε τοπικό ναό και ενημέρωση των μαθητών από τον ιερέα για το ρόλο του νερού στη θρησκεία
2. Επίσκεψη στο Μουσείο Ύδρευσης και παροχή πληροφοριών για την υδροδότηση της πόλης σε παλιότερες εποχές
3. Επίσκεψη στο υδραγωγείο της περιοχής και ενημέρωση για το δίκτυο παροχής νερού και την απολύμανσή του
4. Επίσκεψη σε αγρόκτημα της περιοχής και συζήτηση για τον τρόπο άρδευσης και γεώτρησης
5. Επίσκεψη στο τοπικό φράγμα του Αξιού ποταμού και πληροφορίες για τον τρόπο λειτουργίας του
6. Επίσκεψη στο Λαογραφικό Μουσείο Κουφαλίων. Γνωριμία - μελέτη των αντικειμένων οικιακού εξοπλισμού που σχετίζονται με το νερό
7. Μετά από πρόσκληση της Π.Ο. θα επισκεφτούν το σχολείο ο εκπαιδευτικός σύμβουλος Phill Sixmith και η Βιολόγος Τσαλίκη Ελισάβετ από το Κ.Π.Ε Κορδελιού, όπου μέσα από το παιχνίδι θα προσπαθήσουν να ευαισθητοποιήσουν τα παιδιά ώστε να καταλάβουν την ανάγκη της αλλαγής της στάσης τους "απέναντι" στο νερό.
8. Συνεντεύξεις με τοπικούς παράγοντες για τα τοπικά προβλήματα υδροδότησης, μόλυνσης αλλά και διαχείρισης του νερού
9. Πειράματα σχετικά με τις φυσικές του ιδιότητες
10. Συνεργασία με ειδικευμένους επιστήμονες με σκοπό την ενημέρωση των μαθητών των γονέων τους και του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου
11. Έρευνα και καταγραφή πληροφοριών
12. Θεατρικά παιχνίδια με θέμα τους το νερό και τη διαχείρισή του

• Ονοματεπώνυμα μαθητών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα:

Γ' ΤΑΞΗ

1. Χρήστος Γκιτσιούδης 2. Κων/να Δραγανίδου
3. Ιωάννης Δραγούμης 4. Πανδώρα Θεοτοκίδου
5. Παναγιώτα Κατσαραμενίδου 6. Ειρήνη Κομίτη
7. Στέλλα Κωτούλα 8. Νικόλαος Μπαλγκουρανίδης
9. Δημήτριος Μποχωρίδης 10. Άννα Μποχωρίδου
11. Ειρήνη Ντένεβα 12. Γεωργία - Νικολέτα Περχανίδου
13. Αθανασία Πετρακίδου 14. Ευδοκία Πετρίδου
15. Τηλέμαχος Πολυχρονίδης
16. Κωνσταντίνος Σιανίδης
17. Χρυσή Τσαλαγράδα 18. Άννα Χασανίδου
19. Αναστάσιος Χατζηϊωάννου
20. Ευστάθιος Χατζηστεφάνου
21. Χρήστος Χατσίδης

Δ' ΤΑΞΗ

1. Παναγιώτης Γκορίδης 2. Νικόλαος Καρανίκος
3. Δημήτριος Κατσούκας
4. Ιωάννης Κωντσιόγλου
5. Χρήστος Λέσι 6. Ιωάννης Μαργούτας
7. Κωνσταντίνα Μπαλγκουρανίδου 8. Παύλος Παντελάκος
9. Ιωαννίκιος Παπαδόπουλος 10. Κων/νος - Γιώργος Παπάς
11. Δέσποινα Παπαχρηστούδη 12. Ελένη Παραλυκίδου
13. Αναστάσιος Παυλίδης 14. Ελισάβετ Πολίτη
15. Παντελής Σαραφίδης 16. Χρήστος Σαραφίδης
17. Εντζέλα Σεγγανάκου 18. Εντουένα Σεγγανάκου
Εγκεκριμένο Σχολικό Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΣΠΠΕ)