"ΥΔΡΟΓΕΙΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ - ΒΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ"

ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΛΑΤΥΚΑΜΠΟΥ
Σχολική χρονιά 2005-06

* Απόσπασμα από το εκπαιδευτικό υλικό
που δημιούργησε η περιβαλλοντική ομάδα

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Το γυμνάσιο Πλατυκάμπου για τη σχολική χρονιά 2005-2006 ανέλαβε και υλοποίησε περιβαλλοντικό πρόγραμμα με θέμα: "Υδρόγειες διαδρομές - Βιολογικές αναζητήσεις".

Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και από το ΕΠΕΑΕΚ 2.

Στο πρόγραμμα συμμετείχαν 35 μαθητές από την Γ΄τάξη και 3 εκπαιδευτικοί.

Οι μαθητές δούλεψαν σε ομάδες που ενημέρωνε η μία την άλλη, μέσα από τον πίνακα ανακοινώσεων, συναντήσεις και παρουσιάσεις της δουλειάς τους ώστε να γίνονται γνώστες της συνολικής θεματολογίας.

Μέσα από τη βιβλιογραφία, διαδίκτυο, Μ.Μ.Ε. αλλά και συναντήσεις και συνεργασίες με ειδικούς, τα παιδιά εξέτασαν διεπιστημονικά το θέμα. Η παιδαγωγική ομάδα επέλεξε ενότητες μαθημάτων του αναλυτικού προγράμματος (Ιστορία, Γεωγραφία, Βιολογία, Κείμενα Νεοελληνικής Γλώσσας, Χημεία κ.λπ.) που βοήθησαν την προσέγγιση του θέματος από πολλές πλευρές.

Επισκεφθήκαμε το δήμαρχο Πλατύκαμπου κ. Χονδρονάσιο Αλέξανδρο, την Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Ν. Λάρισας, τη Δ.Ε.Υ.Α.Λ., τη λαϊκή αγορά βιολογικών προϊόντων Λάρισας, το Κ.Π.Ε. Μελίτης στη Φλώρινα, το Κ.Π.Ε. Καστοριάς και το Κ.Π.Ε. Μουζακίου καθώς και κτήματα με βιοκαλλιέργειες.

Συνεργαστήκαμε με την κ. Συνεφακούλη Ζωή Φιλόλογο, την κ. Χατζηπανταζή Μαρία Διατροφολόγο, τον κ. Τσαπράκα Γεωπόνο Δ/ντή του Γραφείου βιολογικής γεωργίας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και τροφίμων για το Νομό Λάρισας.

Συντάξαμε ένα ερωτηματολόγιο για να διαπιστώσουμε τις γνώσεις των μαθητών μας για τη βιολογική γεωργία και ένα ερωτηματολόγιο προς τους καταναλωτές.

Οργανώσαμε ημερίδα παρουσίασης του προγράμματος στο αίθριο του σχολείου μας, στην οποία συμμετείχε όλη η παιδαγωγική ομάδα. Ενημερώσαμε την κοινή γνώμη μέσα από τον τοπικό τύπο και το ραδιόφωνο.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

• Οι μαθητές μας έμαθαν να προσεγγίζουν διεπιστημονικά ένα θέμα.
Αποκόμισαν γνώσεις και εμπειρίες που θα τους βοηθήσουν να συνειδητοποιήσουν το πρόβλημα της βιωσιμότητας των εντατικών μονοκαλλιεργειών όπως της καλλιέργειας βαμβακιού.
Ευαισθητοποιήθηκαν όσον αφορά την οικολογική διάσταση της παράτασης μιας τέτοιας καλλιέργειας και προσπάθησαν να κινητοποιήσουν γονείς και συγγενείς στην αναζήτηση των εναλλακτικών λύσεων στον τομέα αυτό. Μια τέτοια λύση που οδηγεί στη βιώσιμη ανάπτυξη είναι η βιολογική γεωργία.
Έμαθαν οι μαθητές μας να συνεργάζονται μεταξύ τους ακόμη και με άτομα που δεν ανήκουν στο στενό φιλικό τους περιβάλλον.
Αξιοποιήθηκε δημιουργικά ο ελεύθερος χρόνος τους.
Αναπτύχθηκε η επικοινωνία, η συνεργασία, η αλληλεγγύη και η αυτοεκτίμηση.
Δόθηκε η δυνατότητα στους μαθητές μας να επικοινωνήσουν με τους καθηγητές τους έξω από την αίθουσα, να αναπτύξουν σχέσεις, να γνωρίσουν την ανθρώπινη διάσταση τους και να ζητήσουν την καθοδήγηση τους.
Έμαθαν να ερευνούν μέσα από βιβλιογραφία και το διαδίκτυο, να ακούνε, να κρίνουν και να κάνουν διαπιστώσεις.
Ανέλαβαν πρωτοβουλίες, όπως ενημέρωσης της κοινής γνώμης με έντυπα, εκδηλώσεις, τον τύπο και το ραδιόφωνο.
Έμαθαν πως πρέπει να απευθύνονται στους ειδικούς για θέματα που δεν άπτονται των δικών μας αρμοδιοτήτων.
Ανοίξαμε το σχολείο στην τοπική κοινωνία και το αναβαθμίσαμε ποιοτικά.
Δημιουργήθηκε η πεποίθηση στην τοπική κοινωνία, ότι η από κοινού αντιμετώπιση οδηγεί σε λύσεις ή τουλάχιστον σε άμβλυνση των προβλημάτων.


ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

1) Γνωρίζετε τι είναι η Βιολογική γεωργία;
ΝΑΙ... ΟΧΙ...

2) Αν ΝΑΙ, από πού;
Τηλεόραση... Σχολείο... Εφημερίδες... Ραδιόφωνο... Οικογένεια...

3) Βιολογικές καλλιέργειες είναι:
Οι καλλιέργειες που γίνονται χωρίς τη χρήση λιπασμάτων;...
Οι καλλιέργειες που γίνονται χωρίς τη χρήση φυτοφαρμάκων...
Οι καλλιέργειες που γίνονται στα θερμοκήπια...

4) Υπάρχουν στο οικογενειακό-φιλικό σας περιβάλλον άτομα που ασχολούνται με βιοκαλλιέργειες;
ΝΑΙ... ΟΧΙ...

5) Γνωρίζετε αν η βιολογική γεωργία υποστηρίζεται και επιδοτείται από το κράτος;
ΝΑΙ... ΟΧΙ...

6) Ποια από τα παρακάτω γεωργικά προϊόντα μπορούν να παραχθούν βιολογικά;
Καλαμπόκι;... Σιτάρι;... Ντομάτες;... Βαμβάκι;... Ελιές;... Σταφύλια;...
Μήλα;...

7) Πιστεύετε ότι οι οργανοληπτικοί χαρακτήρες (γεύση, άρωμα, χρώμα, υφή) των βιολογικών προϊόντων είναι καλύτεροι απ' ότι στα συμβατικά;
ΝΑΙ... ΟΧΙ...

8) Πιστεύετε ότι τα βιολογικά προϊόντα έχουν μεγαλύτερη θρεπτική αξία;
ΝΑΙ... ΟΧΙ...

9) Γνωρίζετε αν υπάρχουν στην αγορά προϊόντα βιολογικής γεωργίας;
ΝΑΙ... ΟΧΙ...

10) Θα αγοράζατε προϊόντα βιολογικής γεωργίας;
ΝΑΙ... ΟΧΙ...
Αν ΟΧΙ, γιατί;

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Θα σας ενδιέφερε να μάθετε περισσότερα για τη βιολογική γεωργία;
ΝΑΙ... ΟΧΙ...

11) Εμπιστεύεστε όλα τα προϊόντα που ονομάζονται βιολογικά;
ΝΑΙ... ΟΧΙ...
Αν ΟΧΙ, τι εγγυήσεις θα θέλατε για να τα εμπιστευτείτε;

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

12) Γνωρίζετε τι είναι πιστοποίηση προϊόντων;
ΝΑΙ... ΟΧΙ...
Αν ΝΑΙ, αναφέρατε έναν φορέα πιστοποίησης.

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ

1. Η ηλικία σας είναι:
μέχρι 30... από 30 έως 50... 50 και πάνω...

2. Φύλο: Γυναίκα... Άνδρας...

3. Η βιολογική γεωργία έχει περισσότερη αξία
α) Για την υγεία μας;...
β) Για το περιβάλλον;...
γ) Τίποτα από τα παραπάνω;...

4. Είσαστε διατεθειμένοι να πληρώσετε ακριβότερα τα προϊόντα της βιολογικής γεωργίας;
ΝΑΙ... ΟΧΙ...

5. Γνωρίζετε αν υπάρχει λαϊκή αγορά στη Λάρισα που πουλάει βιολογικά προϊόντα;
ΝΑΙ... ΟΧΙ...

6. Πιστεύετε ότι το κράτος πρέπει να ενισχύσει τη βιολογική γεωργία;
ΝΑΙ... ΟΧΙ...

ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ

ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ
7-10-2005

* Επίσκεψη στη λαϊκή αγορά βιολογικών προϊόντων στη σκεπαστή αγορά Νεάπολης στη Λάρισα στο πλαίσιο της γιορτής της Οικολογικής Γεωργίας.
14-10-2005
* Τελική επιλογή θέματος για την εκπόνηση περιβαλλοντικού προγράμματος από την περιβαλλοντική ομάδα. Στην τελική απόφαση βοήθησε και η επίσκεψη στην λαϊκή αγορά.
21-10-2005
* Καταιγισμός ιδεών.
* Λέξεις κλειδιά: Νερό-Βιολογική γεωργία
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ
4-11-2005

* Χωρισμός σε υποομάδες.
* Συζήτηση για τον τρόπο διερεύνησης του θέματος.
11-11-2005
* Πρώτη προσέγγιση του θέματος μέσα από Μ.Μ.Ε., διαδίκτυο κ.λπ.
24-11-2005
* Διανομή ερωτηματολογίου.
29-11-2005
* Ανάθεση εργασιών μέσα από βιβλιογραφία
1. Τι είναι βιολογική γεωργία-Φυτοπροστασία
2. Έδαφος
3. Χημικά φυτοφάρμακα
4. Φυσικά παρασκευάσματα
5. Βιολογική καταπολέμηση εντόμων και ακάρεων
6. Φυτοπροστατευτικά προϊόντα
7. Πιστοποίηση (διαδίκτυο)
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ
6-12-2005

* Συζήτηση για την βιολογική γεωργία και τα φυσικά παρασκευάσματα μετά από εισήγηση των αντίστοιχων υποομάδων.
20-12-2005
* Επίσκεψη στη Δ.Ε.Υ.Α.Λ. και ενημέρωση από τους υπεύθυνους κ. Μπέλτσιο και κ. Καραβάκα για το νερό της Λάρισας και της περιοχής Πλατύκαμπου και ξενάγηση στα εργαστήρια της Επιχείρησης όπου ελέγχονται η ποσιμότητα του
νερού με βάση κάποια όρια που καθορίζονται από την Ε.Ε.
* Επίσκεψη σε βιολογικά θερμοκήπια του κ. Φουρκιώτη στο Αργυροπούλι Λάρισας.
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ
20-1-2006

* Παρουσίαση των εργασιών από τους μαθητές της υποομάδας στην υπόλοιπη ομάδα για την φυτοπροστασία χωρίς χημικά λιπάσματα και για το έδαφος.
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ
7-2-2006

* Παρουσίαση των εργασιών από τους μαθητές της υποομάδας στην υπόλοιπη ομάδα για τη βιολογική καταπολέμηση εντόμων και ακάρεων.
14-2-2006
* Ενημέρωση ομάδων και καθορισμός επόμενης επίσκεψης.
ΜΑΡΤΙΟΣ
7-3-2006

* Η κ. Ζωή Συννεφακούλη, φιλόλογος και συνεργάτης του προγράμματος συναντήθηκε με την ομάδα, ανέλυσε την εξέλιξη της γεωργίας στο χρόνο και
παρουσιάζοντας την ιστορία του νερού, με αναφορές σε αρχαία και νεοελληνικά κείμενα καθώς και στη μυθολογία, μίλησε για τη σημασία και την
εκμετάλλευση του από τον άνθρωπο.
14/15-3-2006
* Διήμερη εκπαιδευτική επίσκεψη της ομάδας στο Κ.Π.Ε. Μελίτης στη Φλώρινα και στο Κ.Π.Ε. Καστοριάς.
* Εκπαιδευτική επίσκεψη στο Κ.Π.Ε. Μουζακίου και στο εργαστήριο βιολογικών προϊόντων "ΟΙΚΟΠΑΛ"στο Παλαιομονάστηρο Τρικάλων.
23-3-2006
* Ο κ. Γ. Τσαπράκας γεωπόνος και υπεύθυνος του γρ. Βιολογικής γεωργίας του Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης Ν. Λάρισας παρουσίασε στους μαθητές εισήγηση με θέμα: "Βιολογική γεωργία".
ΑΠΡΙΛΙΟΣ
5-4-2006

* Η κ. Μαρία Χατζηπανταζή, καθηγήτρια Οικιακής Οικονομίας, διατροφολόγος και συνεργάτης του προγράμματος συναντήθηκε με την ομάδα και αφού
ανέπτυξε τη διατροφική αξία των βιολογικών προϊόντων, τα συνέκρινε με τα συμβατικά και αναφέρθηκε επίσης στα πρόσθετα τροφίμων.
ΜΑΪΟΣ
5-5-2006

* Επίσκεψη στην Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Ν. Λάρισας και ενημέρωση από τον κ. Αθ. Τριανταφύλλου, γεωπόνο και υπεύθυνο του γραφείου βιολογικής γεωργίας της Ένωσης.
* Επίσκεψη στη ΔΗΩ, τον οργανισμό πιστοποίησης των βιολογικών προϊόντων που εδρεύει στη Λάρισα και ενημέρωση από την υπεύθυνο γεωπόνο κ. Ιωάννα Παππά.
* Συνέντευξη από τον Δήμαρχο Πλατυκάμπου κ. Αλεξ. Χονδρονάσιο σχετικά με την πορεία της βιολογικής γεωργίας στην περιοχή εμβέλειας του
Καπποδιστριακού δήμου.
9-5-2006
* Συμμετοχή στην ημερίδα για το περιβάλλον που διοργανώθηκε από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Λάρισας και το Γρ. Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας στην Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας.
16-5-2006
* Συνάντηση ομάδων όπου έγινε εξήγηση εννοιών, ταξινόμηση υλικού, διαλογή και σύνθεση υλικού.
* Παραγωγή κειμένων στον υπολογιστή με θέματα που αναλύθηκαν.
19-5-2006
* Τελική ημερίδα παρουσίασης του προγράμματος στο αίθριο του Σχολείου.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ

Με τη βοήθεια της φιλολόγου κ. Συνεφακούλη Ζωής, οι μαθητές άκουσαν ίσως για πρώτη φορά την ιστορία της γεωργίας και έμαθαν επίσης πολύτιμα στοιχεία για το νερό που αναφέρονται στη μυθολογία, την ιστορία καθώς και τη σημασία του νερού για τον άνθρωπο και τις δραστηριότητές του.

Στις 23 Μαρτίου 2006 συναντήθηκε με τους μαθητές της ομάδας ο κ. Γ. Τσαπράκας, γεωπόνος και υπεύθυνος του τμήματος βιολογικών καλλιεργειών και προγραμμάτων περιβάλλοντος της διεύθυνσης Αγροτικής Ανάπτυξης της Νομαρχίας Λάρισας και παρουσίασε τις αεχές της βιολογικής γεωργίας καθώς και τις διαφορές της από τη συμβατική.

Η κ. Χατζηπανταζή, καθηγήτρια Οικιακής Οικονομίας και διατροφολόγος, ανέπτυξε στην περιβαλλοντική ομάδα τη διατροφική αξία των βιολογικών προϊόντων με στοιχεία, τα συνέκρινε με τα συμβατικά και μίλησε για τα πρόσθετα στα τρόφιμα.

Ο Οκτώβριος ως γνωστόν έχει καθιερωθεί πανευρωπαϊκά ως ο μήνας πραγματοποίησης εκδηλώσεων για την οικολογική γεωργία και κτηνοτροφία. Στην Ελλάδα αποφασίστηκε να γιορτάζεται αυτή η εβδομάδα την περίοδο από την 1η έως την 9η Οκτωβρίου.

Οι μαθητές της περιβαλλοντικής ομάδας επισκέφθηκαν τη λαϊκή αγορά και είχαν μια σύντομη αλλά και ουσιαστική ενημέρωση από τον πρόεδρο του Συνδέσμου Βιοκαλλιεργητών Θεσσαλίας κ. Φούντη. Ο κ. Φούντης τους ανέλυσε τι είναι βιοκαλλιέργεια, ποιοι λόγοι ωθούν σήμερα τους καλλιεργητές να στραφούν προς αυτή την κατεύθυνση και να εγκαταλέιψουν τη συμβατική γεωργία, τα κίνητρα που δίνονται στους καλλιεργητές από την πολιτεία, πώς ελέγχονται και πώς πιστοποιούνται τα προϊόντα πριν φθάσουν στον καταναλωτή.

Οι μαθητές στη συνέχεια συνομίλησαν με παραγωγούς οι οποίοι ήταν πολύ πρόθυμοι να λύσουν τις απορίες τους.

Οι μαθητές της περιβαλλοντικής ομάδας με τους καθηγητές τους επισκέφθηκαν τη Δημοτική Επιχείριση Ύδρευσης και Αποχέτευσης Λάρισας Δ.Ε.Υ.Α.Λ. για να ενημερωθούν σχετικά με το νερό που υδρεύει την περιοχή της Λάρισας, τις περιοχές όπου βρίσκονται οι γεωτρήσεις άντλησης, τον καθαρισμό και τη χλωρίωσή του, τον έλεγχο που γίνεται στο νερό σχετικά με την ύπαρξη σωματιδίων, νιτρικών, αλάτων (σκληρότητα) κ.λπ.

Η υπεύθυνος κ. Καραβάκα ξενάγησε τους μαθητές στις εγκαταστάσεις και στα εργαστήρια της
Δ.Ε.Υ.Α.Λ. επιδεικνύοντας τα όργανα μέτρησης, ενώ η ίδια πραγματοποίησε ένα πείραμα, με μεγάλο ενδιαφέρον, ελέγχου της σκληρότητας του νερού με τη μέθοδο της εξουδετέρωσης. Οι μαθητές εξέφρασαν τις απορίες τους με εύστοχες ερωτήσεις που υπέβαλαν και αφορούσαν την ποιότητα του νερού που πίνουμε μιας και η Δ.Ε.Υ.Α.Λ. έχει τον έλεγχο του νερού της περιοχής Πλατυκάμπου.

Στις 20 Δεκεμβρίου 2005 η περιβαλλοντική ομάδα επισκέφθηκε τα θερμοκήπια του παραγωγού κ. Φουρκιώτη στο Αργυροπούλι Λάρισας όπου καλλιεργούνται κηπευτικά (ντομάτες, μελιτζάνες, αγγούρια, πιπεριές κ.λπ.) με βιολογικές μεθόδους. Ο καλλιεργητής εξήγησε στους μαθητές τι είναι βιοκαλλιέργεια, ποιοι λόγοι τον ώθησαν να στραφεί προς αυτή την κατεύθυνση και να εγκαταλείψει τη συμβατική γεωργία, πώς λειτουργεί ένα θερμοκήπιο, τις μεθόδους καλλιέργειας που ακολουθεί, τη χρησιμότητα των ωφέλιμων εντόμων για την καταπολέμηση των ανωφελών, πώς ελέγχονται και πώς πιστοποιούνται τα προϊόντα του πριν φθάσουν στον καταναλωτή.

Στις 14 Μαρτίου 2006 η περιβαλλοντική ομάδα επισκέφθηκε το Κ.Π.Ε. Μελίτης στη Φλώρινα όπου μέσα σε ένα ζεστό και φιλόξενο περιβάλλον συμμετείχε στο πρόγραμμα "Διαδρομές του νερού στη λεκάνη της Πελαγονίας". Η παρουσίαση χαρακτηριζόταν από ζωντανιά και ευρηματικότητα και δόθηκε ιδιαίτερη βαρύτητα στις εργασίες πεδίου, παράλληλα με το θεωρητικό μέρος. Είδαμε από κοντά ένα ορυχείο εξόρυξης λιγνίτη και την επόμενη μέρα τα παιδιά διασκέδασαν παίζοντας χιονοπόλεμο και κάνοντας έλκηθρο στη Βίγλα Πισοδερίου.

Στις 15 Μαρτίου 2006 επισκεφθήκαμε το Κ.Π.Ε. Καστοριάς με το οποίο συνεργαζόμαστε στο δίκτυο "ΒΙΟΠΟΙΚΙΛΟΤΗΤΑ - ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΤΗΣ ΖΩΗΣ". Οι υπεύθυνοι μας παρουσίασαν ένα από τα προγράμμτα του Κ.Π.Ε. με τίτλο "Η πόλη μας και η λίμνη".

Στις 21 Μαρτίου 2006 επισκεφθήκαμε το Κ.Π.Ε. Μουζακίου όπου οι υπεύθυνοι μας ενημέρωσαν για θέματα όπως η βιολογική γεωργία, τα γενετικά τροποποιημένα προϊόντα και τα πρόσθετα στα είδη διατροφής. Ακολούθησε επίσκεψη στο ΟΙΚΟΠΑΛ, ένα οικοαγρόκτημα μεταποίησης, συσκευασίας και πώλησης βιολογικών προϊόντων όπως γλυκά του κουταλιού, μαρμελάδες, βουτήματα, τραχανάδες κ.λπ. Οι μαθητές ενημερώθηκαν από τον υπεύθυνο της μονάδας για τον τρόπο παρασκευής, τον έλεγχο και την προώθηση των προϊόντων και δοκίμασαν κάποια από αυτά.

Στις 5 Μαΐου 2006 επισκεφθήκαμε το Δήμαρχο Πλατυκάμπου κ. Αλέξανδρο Χονδρονάσιο και του πήραμε συνέντευξη.

Ο Δήμαρχος ο οποίος είναι και γεωπόνος, αφού αναφέρθηκε στην κρίση που περνάει η γεωργία τα τελευταία χρόνια, μας ανέλυσε το πώς φτάσαμε ως εδώ καθώς και τις εξαντλητικές για το περιβάλλον καλλιεργητικές μεθόδους που χρησιμοποούσαν μέχρι τώρα οι παραγωγοί.

Αναφέρθηκε στο πρόγραμμα μείωσης της νιτρορύπανσης που εφαρμόζεται στην περιοχή μας και για τις αισιόδοξες προβλέψεις που υπάρχουν για την άνθηση της βιολογικής γεωργίας σ' ολόκληρο το Δήμο.

Στις 5 Μαΐου 2006 επισκεφθήκαμε την Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Ν. Λάρισας και ο υπεύθυνος του γραφείου βιολογικής γεωργίας κ. Αθανάσιος Τριανταφύλλου, γεωπόνος, μας ενημέρωσε για την κατάσταση της βιολογικής γεωργίας στο νομό μας. Μας εξήγησε πως από το 2005 η Θεσσαλία έχει πάρει πια την πρώτη θέση στις βιολογικές καλλιέργειες πανελλαδικά.

Όμως, όπως ανέφερε ο υπεύθυνος, δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι η βιολογική γεωργία δεν απευθύνεται σε όλους τους παραγωγούς ούτε τα βιολογικά προϊόντα σε όλους τους καταναλωτές αλλά σε εκείνους που κατανοούν τη φύση. Χρειάζεται ενημέρωση με επιμονή και χρόνο για να λλάξει η φιλοσοφία του πολίτη άρα και οι απιτήσεις του.

Στις 5 Μαΐου 2006 επισκεφθήκαμε τη ΔΗΩ, τον οργανισμό πιστοποίησης βιολογικών προϊόντων. Εκεί η υπεύθυνος κ. Ιωάννα Παππά, γεωπόνος, αφού μας ανέλυσε διεξοδικά τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσει ένας παραγωγός για να πιστοποιήσει τα προϊόντα του, μας είπε πως από τον Ιανουάριο του 2006 υπάρχουν 5 πιστοποιητικοί οργανισμοί πανελλαδικά. Οι οργανισμοί αυτοί είναι ιδιωτικοί, ελέγχονται όμως από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης.

Κάθε προϊόν που λέγεται βιολογικό πρέπει να φέρει το σήμα από κάποιον πιστοποιητικό οργανισμό.

Την Τρίτη 9 Μαΐου 2006 πραγματοποιήθηκε στο αίθριο της δημοτικής Πινακοθήκης Λάρισας εκδήλωση με θέμα το περιβάλλον. Η εκδήλωση διοργανώθηκε από τον Πολιτιστικό Οργανισμό της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Λάρισας και το Γραφείο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπάιδευσης.

Στην εκδήλωση μαθητές από 8 σχολεία του νομού, μεταξύ των οποίων και το σχολείο μας, αναφέρθηκαν στα προγράμματα Π.Ε. που υλοποίησαν, στις γνώσεις και εμπειρίες που αποκόμισαν και έστειλαν μήνυμα περιβαλλοντικής ευαισθησίας.

Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο Νομάρχης Λάρισας κ. Λουκάς Κατσαρός, ο αντιδήμαρχος κ. Κώστας Γιαννούλας, ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης κ. Αργύριος Χαδούλης, ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας κ. Ιωάννης Καραμήτρος, η Σχολική Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών κ. Βαρβάρα Παναγιωτίδου, νομαρχιακοί και δημοτικοί σύμβουλοι, ο Αντιδήμαρχος Πλατυκάμπου κ. Κουτσιαμπασούλης, ο Πρόεδρτος της Ε.Λ.Μ.Ε. Λάρισας κ. Κατσιώτης, μαθητές, εκπαιδευτικοί και πλήθος κόσμου.

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε στις 19 Μαΐου 2006 και στο αίθριο του γυμνασίου Πλατυκάμπου η ημερίδα που ήταν αφιερωμένη στο περιβαλλοντικό πρόγραμμα: "Υδρόγειες διαδρομές - Βιολογικές αναζητήσεις".

Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο Δήμαρχος Πλατυκάμπου κ. Χονδρονάσιος, ο υπεύθυνος του Γραφείου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσηςτης Δευτεροβάθμιας κ. Παπαγεωργίου, το Δ.Σ. του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Γυμνασίου, συνάδελφοι εκπαιδευτικοί και πολλοί γονείς.

Πρώτος εισηγητής ήταν ο κ. Ιωάννης Καραστέργιος, γεωπόνος-εντομολόγος ο οποίος με αναλυτικό τρόπο αναφέρθηκε στις ασθένειες του βαμβακιού και στον τρόπο καταπολέμησής τους. Έδωσε μάλιστα ιδιαίτερη έμφαση στο βιολογικό τρόπο απεντόμωσης. Αναφέρθηκε διεξοδικά στην ανάγκη για σωστό προγραμματισμό των γεωργικών εργασιών ώστε να αποφεύγεται η ανάπτυξη μιας ασθένειας ή χρησιμοποώντας ωφέλιμα έντομα (τη γνωστή μας πασχαλίτσα) που τρέφονται με τα βλαβερά έντομα.

Στη συνέχεια όλοι οι μαθητές της περιβαλλοντικής ομάδας με έναν ιδιαίτερο τρόπο, χρησιμοποιώντας φωτογραφίες και διαφάνειες, αναφέρθηκαν στους στόχους και τους σκοπούς του προγράμματος που είναι κυρίως η ευαισθητοποίηση και συμμετοχή στα περιβαλλοντικά, κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα του τόπου τους. Παρουσίασαν με λεπτομέρειες στο κοινό τους τα βήματα που ακολούθησαν για να υλοποιήσουν το πρόγραμμα, δηλαδή τον ιδιαίτερο τρόπο προσέγγισης του θέματος, τις επισκέψεις που πραγματοποίησαν σε υπηρεσίες, επιχειρήσεις και Κ.Π.Ε. για να συλλέξουν πληροφορίες και στοιχεία που ήταν απαραίτητα στην εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων.

Στη συνέχεια παρουσιάστηκε ένα θεατρικό δρώμενο βασισμένο σε κείμενα μαθητών. Οι μαθητές μέσα από τη δραματοποίηση των εμπειριών που αποκόμισαν στη διάρκεια της υλοποίησης του προγράμματος έδειξαν με τον καλύτερο τρόπο πόσο κατανόησαν τη σημασία της μετάβασης της γεωργίας μας σε εναλλακτικούς τρόπους καλλιέργειας. Στο τέλος μάλιστα έδωσαν το μήνυμα για μια αειφορική διαχείριση του περιβάλλοντος λέγοντας χαρακτηριστικά: "Η βιολογική γεωργία είναι μια διαφορετική φιλοσοφία, για όσους αισθάνονται τη φύση και έχουν την ευαισθησία να παράγουν χωρίς να την εξαντλούν".

Τέλος ο διευθυντής του γυμνασίου και υπεύθυνος του προγράμμτος κ. Βασίλης Πέτσας έκλεισε την ημερίδα μιλώντας για τα Σ.Π.Π.Ε., το πόσο σημαντικά είναι αυτά για τη απόκτηση οικολογκής συνείδησης από τους μαθητές, στην ανάπτυξη σχέσεων ανάμεσα στους μαθητές - καθηγητές, στην ευαισθητοποίηση και στη συλλογική δράση για την προστασία του περιβάλλοντος καθώς και για την αναγκαιότητα να ενταχθούν αυτά στο αναλυτικό πρόγραμμα.