ΣΧΟΛΕΙΟ
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΟΥΔΕΤΣΙΟΥ ΝΟΜΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΟΥ ΑΝΗΚΕΙ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Α/ΘΜΙΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
ΤΗΛΕΦΩΝΟ
2810 741562
ΦΑΞ
2810 742560
e-mail
mail@nip-choud.ira.sch.gr
ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΧΟΥΔΕΤΣΙ 701 00
ΑΡΧΑΝΕΣ
ΝΟΜΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ Π.Ο.
14
ΤΑΞΗ
(ΠΡΟΝΗΠΙΑ - ΝΗΠΙΑ)
ΣΧΟΛΙΚΑ ΕΤΗ
2005-06, 2006-07
ΤΙΤΛΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
"ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΠΟΥΛΙΩΝ"
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ - ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Καλλιόπη Λασηθιωτάκη
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ:

- Το έντονο και ζωηρό ενδιαφέρον των μαθητών για τη ζωή των πουλιών

- Ο ρόλος των πουλιών στην ισορροπία της φύσης

- Οι κίνδυνοι που απειλούν τα πουλιά από τις επεμβάσεις του ανθρώπου στο περιβάλλον

- Η διαχρονική μείωση των πουλιών στην περιοχή μας

- Οι ευκαιρίες που έχουν οι μαθητές να δουν από κοντά την εξέλιξη πτηνών σε βιότοπους, αγροκτήματα του χωριού και ειδικά εκτροφεία της γενικότερης περιοχής

ΤΡΟΠΟΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ:

Στις ανακοινώσεις τα παιδιά πολύ συχνά αναφέρονται σε περιστατικά με θέμα κάποια πουλιά. Σε μερικά σπίτια υπάρχουν χελιδονοφωλιές. Άλλες οικογένειες έχουν κλουβιά κι αυτό προβληματίζει τα παιδιά. Πολλά νοικοκυριά διαθέτουν οικόσιτη πτηνοτροφία και υπάρχει δυνατότητα να παρακολουθήσουμε την ανάπτυξη πουλιών όπως κότες, χήνες, γαλοπούλες. Η εύρεση μιας άρρωστης Σκάρας από πατέρα που εργάζεται σε απορριμματοφόρο, η μεταφορά της για θεραπεία και η απελεύθέρωσή της με άλλα πουλιά στις 24/10/05 στο Γιούχτα, όπου συμμετείχε αντιπροσωπεία της τάξης με συνοδεία γονέων.

Οι συχνές οπτικές εμπειρίες ειδικά τώρα το φθινόπωρο γίνονται αιτία για τακτικές αναφορές ώστε τα παιδιά να καταλήξουν στην επεξεργασία αυτού του θέματος.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

Γνωστικοί

Να γνωρίσουν τον κύκλο της ζωής των πουλιών μέσα στο περιβάλλον. Τις μετακινήσεις, τον πολλαπλασιασμό, την εξεύρεση τροφής, τις σχέσεις με τα άλλα έμβια όντα, τις τροφικές αλυσίδες. Τη σχέση τους με τον άνθρωπο και τις αλληλεπιδράσεις θετικές και αρνητικές. Εργαστηριακός τρόπος μελέτης - πείραμα, μετρήσεις, επισκέψεις, συζητήσεις, επαφές με ειδικούς εmστήμονες, συνεντεύξεις κ.λπ.

Συναισθηματικοί

Να αγαπήσουν τα πουλιά μέσα από τη φύση και τις λειτουργίες της.
Να αγαπήσουν το περιβάλλον και να μάθουν να το προστατεύουν και να το ενισχύουν, ενισχύοντας έτσι την ίδια τους την ύπαρξη. Να βιώσουν εμπειρίες να αποκομίσουν και να εξάγουν συμπεράσματα χρήσιμα για την αρμονική κι ευτυχισμένη διαβίωσή τους μέσα σ' ένα υγιές περιβάλλον.

Ψυχοκινητικοί

Επαφή με τη φύση και τους ανοικτούς χώρους, παρατήρηση με τηλεσκόπιο, μίμηση και ήχοι, θεατρικό παιχνίδι και παιχνίδι ρόλων, αποτελούν για τα μικρά παιδιά απαραίτητα στοιχεία σύνθεσης της καθημερινότητάς τους και στόχους για κάθε εκπαιδευτική διαδικασία.

ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ:

ΜΗΝΑΣ
ΣΥΝΟΨΗ ΤΗΣ ΠΟΡΕΙΑΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
1ος μήνας Οκτώβριος 2005
- Επιλογή του θέματος και αρχική αξιολόγηση (διερεύνηση)
- Παρατήρηση των πουλιών που αποδημούν το φθινόπωρο
- Ο ρόλος του ανθρώπου διαχρονικά, αγροτικές εργασίες, σπορά, φυτοφάρμακα, φωλιές κ.λπ. στους αγρούς

2ος μήνας Νοέμβριος 2005

- Παιδαγωγικά παιχνίδια και εμπέδωση των δραστηριοτήτων του προηγούμενου μήνα
- Καλλιτεχνικές δραστηριότητες
- Ταξινόμηση των πουλιών σε κατηγορίες: αποδημητικά, ενδημικά, του
νερού, του αγρού κ.λπ.
- Ο ρόλος του ανθρώπου στην προστασία τους (πρώτη αναφορά)

3ος μήνας Δεκέμβριος 2005

- Aλκυoνίδες ημέρες. Η ζωή των ενδημικών πουλιών, βοήθεια και προστασία. Τοποθέτηση ταΐστρων
- Πληροφορίες από κτηνίατρο συνεργάτη κ. Μαλλιαράκη Κωνσταντίνο για τον πολλαπλασιασμό και τις ασθένειες των πουλιών
- Εικαστικές και θεατρικές δραστηριότητες

4ος μήνας Ιανουάριος 2006

- Επίσκεψη της συνεργάτιδας Στέλλας Δημητριάδου. Παρακολούθηση σλάιτς, παιδαγωγικά παιχνίδια
- Διαμορφωτική αξιολόγηση
-
Ερωτηματολόγια και οικολογικά συμπεράσματα
- Εικαστικές και θεατρικές δραστηριότητες

5ος μήνας Φεβρουάριος 2006
- Επίσκεψη σε αγροκτήματα του χωριού.
- Εικαστικές και θεατρικές δραστηριότητες
- Παρατήρηση σε αγροκτήματα του χωριού

6ος μήνας Μάρτιος
2006

- Αναφορά στα πουλιά που ενδημούν ή αποδημούν την άνοιξη
- Επίσκεψη στο ΚΠΕ Αρχανών: Αρπακτικά πουλιά και προστασία τους, στο Οικολογικό Πάρκο Γιούχτα και στο αγρόκτημα Κιβωτός

- Αρπακτικά πουλιά και προστασία τους

.7ος-8ος μήνας
Απρίλιος-Μάιος
2006

- Επίσκεψη σε υγροβιότοπους Αμουργιελών και στο φαράγγι της Αγίας Ειρήνης με τη συνοδεία της συνεργάτιδας Στέλλας Δημητριάδου - Παρατήρηση των πουλιών με τηλεσκόπιο
- Εικαστικές και θεατρικές δραστηριότητες - Τελική αξιολόγηση - Ημερίδα - Διάχυση των αποτελεσμάτων

• Ονοματεπώνυμα μαθητών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα:

ΝΗΠΙΑ

1. Βασιλεία Γαλανάκη

2. Ελευθερία Βουϊδάσκη
3. Χαράλαμπος Παπαδάκης 4. Στέργιος Χαρμπής
5. Μαρία Λαμπάκη 6. Νίκος Σηφάκης
7. Θοδωρής Μαλλιωτάκης 8. Θανάσης Βασιλάκης
9. Μαρία Γιακουμάκη

ΠΡΟΝΗΠΙΑ

1. Σοφία Σκουνάκη

2. Αγγέλλα Μηναδάκη
3. Γιάννης Τζορμπατζάκης 4. Γιάννης Μαργιελάκης
5. Δέσποινα Ζερβού

"ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΠΟΥΛΙΩΝ"

 

Εγκεκριμένο Σχολικό Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΣΠΠΕ)