ΣΧΟΛΕΙΟ
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΒΡΟΝΤΟΥΣ ΠΙΕΡΙΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΟΥ ΑΝΗΚΕΙ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Α/ΘΜΙΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Ν. ΠΙΕΡΙΑΣ
2ο ΓΡΑΦΕΙΟ

ΤΗΛΕΦΩΝΟ
23510 55206
ΦΑΞ
23510 55206
e-mail
mail@dim-vront.pie.sch.gr
ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΒΡΟΝΤΟΥ ΠΙΕΡΙΑΣ
601 00 ΚΑΤΕΡΙΝΗ
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ Π.Ο.
27
ΤΑΞΗ
Γ'
ΣΧΟΛΙΚΑ ΕΤΗ
2006-07, 2007-08
ΤΙΤΛΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
"ΑΠΕΙΛΟΥΜΕΝΑ ΕΙΔΗ - ΚΑΦΕ ΑΡΚΟΥΔΑ - ΛΥΚΟΣ"
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ - ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Ευγενία Φούντου
Βασιλική Μπελέμη

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ


ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Γνωριμία των μαθητών με είδη ζώων που απειλούνται με εξαφάνιση και ευαισθητοποίηση σχετικά με την ανάγκη προστασίας τους στο φυσικό τους περιβάλλον.

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ

Το ενδιαφέρον και η αγάπη των παιδιών για τα ζώα. Μέσα από το μάθημα της Γλώσσας ασχοληθήκαμε αρχικά με τη χελώνα καρέτα - καρέτα και τη φώκια μονάχους - μονάχους. Οι μαθητές έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για τα χαρακτηριστικά τους και τον τρόπο που ζουν και τους έκανε ιδιαίτερη εντύπωση το ότι έχουν μειωθεί δραματικά οι πληθυσμοί τους. Έτσι ζήτησαν να μάθουν και για άλλα ζώα που βρίσκονται σε κίνδυνο. Συζητώντας λοιπόν καταλήξαμε ότι θέλουν να γνωρίσουν και ζώα που ζουν στο δάσος και ειδικότερα με το αγριόγιδο - το οποίο ζει και στον Όλυμπο και το γνωρίζουν - το ελάφι, το λύκο και την καφέ αρκούδα.

ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

1.
Να γνωρίσουν οι μαθητές τα βιολογικά χαρακτηριστικά του αγριόγιδου, του ελαφιού, του λύκου και της αρκούδας.
2. Να αναζητήσουν τις αιτίες που προκάλεσαν τη δραματική μείωση του πληθυσμού τους.
3. Να σκεφτούν τις συνέπειες που προκύπτουν από την αλόγιστη εκμετάλλευση της φύσης.
4. Να καταλάβουν πως όλα τα είδη είναι απαραίτητα στη γη και πως αν λείψει κάποιο διαταράσσεται η ισορροπία της φύσης.
5.
Να κατανοήσουν την έννοια της τροφικής αλυσίδας όπως και του οικοσυστήματος και της βιοποικιλότητας.
6.
Να συνειδητοποιήσουν πως χρειάζονται την προστασία μας και να ενημερωθούν για τις προσπάθειες που γίνονται στη χώρα μας.
7.
Να σκεφτούν τρόπους με τους οποίους μπορούν να συμβάλλουν στην προστασία των ζώων και της φύσης γενικότερα.
8.
Να μάθουν να εργάζονται ομαδικά και να συνεργάζονται.

ΕΠΙ ΜΕΡΟΥΣ ΘΕΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

-
Αγριόγιδο: χαρακτηριστικά, τρόπος ζωής, βιότοπος, αναπαραγωγή, κίνδυνοι, τρόποι προστασίας.
-
Ελάφι: χαρακτηριστικά, τρόπος ζωής, βιότοπος, αναπαραγωγή, κίνδυνοι, τρόποι προστασίας.
-
Λύκος
1.
Βιολογικά χαρακτηριστικά, γεωγραφική εξάπλωση.
2.
Διατροφή, αναπαραγωγή, κοινωνική οργάνωση.
3.
Καταγωγή, συγγενικά ζώα.
4.
Κίνδυνοι, απειλές.
5.
Προστασία, πρόληψη.
6.
Μύθοι και παραδόσεις, παροιμίες.
-
Καφέ αρκούδα
1.
Μορφολογία, τροφικές συνήθειες.
2.
Αναπαραγωγή, χειμέριος λήθαργος.
3.
Γεωγραφική κατανομή, ιστορική εξέλιξη, είδη αρκούδων.
4.
Κίνδυνοι για την επιβίωση της αρκούδας. Αρκούδα - χορεύτρια.
5.
Τρόποι προστασίας, λύσεις. Άνθρωπος και αρκούδα.
6.
Μυθολογία, παράδοση, παροιμίες. Η αρκούδα στην τέχνη.
Όλα τα παραπάνω συνδέθηκαν με τα μαθήματα του αναλυτικού προγράμματος: Γλώσσα, Μαθηματικά, Εικαστικά, Ιστορία, Μουσική, Μελέτη περιβάλλοντος

ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ

- Γλώσσα
- Μελέτη Περιβάλλοντος
- Ιστορία
- Εικαστικά
- Μουσική
- Θεατρική Αγωγή

ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ/ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

1. ΚΠΕ Νάουσας - Παρακολούθηση προγράμματος: "Εις το βουνό ψηλά εκεί" (Δεκέμβριος)
2. Αετός Φλώρινας - Περιβαλλοντικό Κέντρο - Ενημέρωση για την αρκούδα (Μάιος)
3. Νυμφαίο Φλώρινας - Επίσκεψη στο πάρκο της αρκούδας (Μάιος)

ΜΗΝΑΣ
ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
(Συνοπτική περιγραφή μεθοδολογίας/δραστηριοτήτων)
Δεκέμβριος
Αρχική αξιολόγηση - Επιλογή του θέματος - Επιμέρους θέματα.
Επίσκεψη στο ΚΠΕ Νάουσας
Χωρισμός σε ομάδες - ονοματισμός ομάδων
Αναζήτηση - Συλλογή πληροφοριών
Ιανουάριος
Βιολογικά χαρακτηριστικά
Τροφικές συνήθειες - αναπαραγωγή
Φεβρουάριος

Γεωγραφική κατανομή
Ιστορική εξέλιξη

Μάρτιος

Άνθρωπος και ζώα

Απρίλιος

Μύθοι - παραμύθια
Θεατρικό παιχνίδι -ποίηση

Μάιος

Επιβίωση αρκούδας - λύκου

Ιοούνιος
Αξιολόγηση - παρουσίαση

ΠΡΟΒΛΕΠΟΜΕΝΕΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ

- ΚΠΕ Νάουσας
- ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ
- Σύλλογος διδασκόντων
- Σύλλογος γονέων

• Ονοματεπώνυμα μαθητών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα:

1. Ιωάννης Βελώνης 2. Γεώργιος Γκολέμας
3. Κωνσταντίνα Γκόρτσου 4. Ειρήνη Δασκαλοπούλου
5. Ευδοκία Καλαϊτζή 6. Χρήστος Καλαϊτζής
7. Διονύσιος Καρτσαμπάς 8. Ευάγγελος Κλειτσινίκος
9. Δημήτριος Κουρινιώτης 10. Αθανάσιος Νίκου
11. Αναστασία Νίκου 12. Γεώργιος Σπανός
13. Μάρθα Σπανού 14. Αικατερίνη Τζιάφα
15. Πέτρος Βάιας 16. Χρήστος Βελώνης
17. Ευάγγελος Δημόπουλος 18. Κωνσταντίνος Δημόπουλος
19. Δημήτριος Καλαϊτζής 20. Σταματία Καρτσαμπά
21. Γεώργιος Καρτσαμπάς 22. Χρήστος Κατσαντώνης
23. Ιάκωβος Μπακούρας 24. Αικατερίνη Νταλαμπέκου
25. Ιωάννης Πανώλης 26. Τριανταφυλλιά Σπυροπούλου
27. Ζωή Τσιμήτρη

.

Τα παιδιά έφεραν πληροφορίες και πολλές φωτογραφίες συμμετέχοντας ενεργά στο πρόγραμμα. Δουλέψαμε όλα τα φύλλα εργασίας που περιέχει το βαλιτσάκι της καφέ αρκούδας του Αρκτούρου. Τα υπόλοιπα φύλλα εργασίας καθώς και η τελική μορφή των πληροφοριών δημιουργήθηκαν από τις δασκάλες.

Διαβάσαμε και δραματοποιήσαμε στην τάξη παραμύθια, μύθους, ιστορίες που έχουν σχέση με τα είδη ζώων που ασχοληθήκαμε και γενικά με τα ζώα. Παρακολουθήσαμε ντοκιμαντέρ, ταινίες και καρτούν σχετικά με το λύκο και την αρκούδα που έφεραν τα παιδιά.

Οι μαθητές έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον κατά τη διάρκεια του προγράμματος. Τους άρεσε πολύ και το θέμα καθώς το διάλεξαν οι ίδιοι αλλά χάρηκαν που δούλεψαν ομαδικά και συνεργάστηκαν. Επίσης ενθουσιάστηκαν με την επίσκεψη στο ΚΠΕ Νάουσας και στο Περιβαλλοντικό Κέντρο του Αρκτούρου στη Φλώρινα.

Κατά τη διάρκεια του προγράμματος παίξαμε πολλά παιχνίδια. Παραδοσιακά, όπως «ο λύκος και το αρνί», «λύκε, λύκε είσαι εδώ;» και μια παραλλαγή του προηγούμενου που βρήκαν τα παιδιά «κυνηγέ, είσαι εδώ;» όπου παίζουν το ίδιο αλλά αντιστρέφοντας το ρόλο του λύκου με τον κυνηγό. Ακόμη παίξαμε οικολογικό κυνηγητό: τα παιδιά χωρίζονται σε φυτά, φυτοφάγα ζώα, σαρκοφάγα ζώα και άνθρωποι και ο καθένας κυνηγά αυτόν που πρέπει. Τέλος παίξαμε και παιχνίδια ρόλων που έβγαιναν εκείνη την ώρα μέσα από τη συζήτηση.

Με αφορμή το πρόγραμμα και στα πλαίσια του μαθήματος της Γλώσσας, οι μαθητές αποφάσισαν να γράψουν και να εκδώσουν τριμηνιαία εφημερίδα όπου ανακοινώνουν ανάμεσα στ' άλλα και την πορεία του προγράμματος. Εργάστηκαν ομαδικά σχηματίζοντας κάθε φορά διαφορετικές ομάδες. Έφτιαξαν τρία τεύχη, την ονόμασαν Ροδώνα (κήπος με τριαντάφυλλα) και τη μοίρασαν σε όλους τους μαθητές και τους δασκάλους δωρεάν καθώς τα έξοδα τα ανέλαβε το σχολείο.