ΣΧΟΛΕΙΟ
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΟΥΔΡΟΥ "ΑΡΓΥΡΙΟΣ ΜΟΣΧΙΔΗΣ" ΛΗΜΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΟΥ ΑΝΗΚΕΙ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Β/ΘΜΙΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΛΕΣΒΟΥ - ΓΡΑΦΕΙΟ ΛΗΜΝΟΥ
ΤΗΛΕΦΩΝΟ
22540 71322
ΦΑΞ
22540 71722
e-mail
gymmoudr@sch.gr
ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΜΟΥΔΡΟΣ 814 01
ΛΗΜΝΟΣ
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
gym-moudr.les.sch.gr
ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ Π.Ο.
40
ΤΑΞΗ
A' & B'
ΣΧΟΛΙΚΑ ΕΤΗ
2007-08 & 2008-09
ΤΙΤΛΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
"ΛΗΜΝΟΣ - ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟ ΝΗΣΙ"
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ - ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Μιχάλης Μπλέκας (ΠΕ04.01)
Δημήτρης Ξαφέλης (ΠΕ03)
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ


ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΘΕΜΑΤΟΣ

- ενασχόληση με περιβαλλοντικά ζητήματα - οικολογικός προβληματισμός
- εντοπισμός τοπικών περιβαλλοντικών προβλημάτων
- τρόποι διαχείρισης περιβαλλοντικών προβλημάτων - εξεύρεση λύσεων
- εξοικείωση με ηλεκτρονικούς υπολογιστές
- καλλιτεχνική έκφραση - αποτύπωση προβλημάτων με τη βοήθεια Η/Υ
-
τρόπος παρουσίασης οικολογικών απόψεων - λύσεων
-
ευαισθητοποίηση σε ατομικό - οικογενειακό επίπεδο - προτάσεις
-
ευαισθητοποίηση τοπικής κοινωνίας (κοινό - αρμόδιοι φορείς) - προτάσεις
-
κινητοποίηση - υλοποίηση περιβαλλοντικών δράσεων
-
αποτίμηση - αξιολόγηση κάθε επιμέρους δράσης

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Μέσα από την ενασχόληση με τα περιβαλλοντικά προβλήματα και ειδικότερα με τους εξής πέντε τομείς: γεωργία, νερό, ενέργεια, αλιεία, απορρίμματα-ανακύκλωση, πετυχαίνουμε την ευαισθητοποίηση αλλά και ενεργοποίηση τόσο των παιδιών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα όσο και της τοπικής κοινωνίας (σχολείο ανοικτό στην κοινωνία).

ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων επιδιώκεται για τους μαθητές:

Εισαγωγή:
-
να είναι ενήμεροι για τη σχέση ανθρώπου - περιβάλλοντος (ενημέρωση - επίσκεψη στο ΚΠΕ Καλλιόπης)
- να γνωρίζουν την έννοια της αειφορίας (διατήρηση πόρων για επόμενες γενιές)

Γεωργία:
- να γνωρίζουν τα είδη γεωργικής εκμετάλλευσης στην περιοχή τους
- να διαχωρίζουν την οικολογική από τη συμβατική γεωργία (συνάντηση/ενημέρωση από βιοκαλλιεργητές της Λήμνου)
- να αναγνωρίζουν τα περιβαλλοντικά προβλήματα που προκαλεί η συμβατική γεωργία (χημικά λιπάσματα, φυτοφάρμακα, εντομοκτόνα, ΓΜΟ κ.λπ.)
- να αντλούν στοιχεία για τη γεωργία από βασικούς δικτυακούς τόπους
- να αντιπαραθέτουν τα πλεονεκτήματα της βιολογικής γεωργίας (κατασκευή ερωτηματολογίου)
- να παρουσιάζουν τα συμπεράσματα της έρευνας στον κοινωνικό τους περίγυρο (ανακοίνωση συμπερασμάτων)


Νερό:
- να είναι ενήμεροι για τη διαχείριση των υδάτινων αποθεμάτων (γενικά)
- να γνωρίζουν τους υδάτινους πόρους της περιοχής τους (επίσκεψη σε κύρια δεξαμενή νερού της Λήμνου στα Θέρμα ή στο φράγμα του Κοντιά)
- να συλλέγουν δεδομένα (ερωτηματολόγιο για τη χρήση νερού στο σπίτι - στο εργοστάσιο - στα χωράφια κτλ.)
- να επεξεργάζονται τα δεδομένα και να βγάζουν αριθμητικά συμπεράσματα για τη διατήρηση των αποθεμάτων νερού στο νησί
- να παρουσιάζουν τα συμπεράσματα της έρευνας στον κοινωνικό τους περίγυρο

Ενέργεια:
- να είναι ενήμεροι για την προέλευση της ενέργειας και ότι είναι πόρος που εξαντλείται
- να γνωρίζουν εναλλακτικές μορφές ενέργειας (αιολική, ηλιακή, γεωθερμική κτλ.)
- να πληροφορηθούν για την παραγωγή ενέργειας στην περιοχή τους (επίσκεψη στο εργοστάσιο της ΔΕΗ & στις ανεμογεννήτριες της Λήμνου στη Βίγλα - ενημέρωση από ειδικό)
- να συλλέγουν δεδομένα (ερωτηματολόγιο για τη χρήση ενέργειας στο σπίτι και στο σχολείο: συσκευές - φωτισμός - θέρμανση κτλ.)
- να επεξεργάζονται τα δεδομένα και να βγάζουν αριθμητικά συμπεράσματα για τη αειφόρο διατήρηση της ενέργειας
- να παρουσιάζουν τα συμπεράσματα της έρευνας στον κοινωνικό τους περίγυρο

Αλιεία:
- να είναι ενήμεροι για τη διαχείριση των αλιευτικών αποθεμάτων (στη Μεσόγειο)
- να είναι ενήμεροι για την μείωση των ιχθυοαποθεμάτων (γενικά αλλά και στη Λήμνο)
- να γνωρίζουν τα ψάρια της περιοχής τους καθώς και τους τρόπους αλίευσης τους (επίσκεψη στο ψαροχώρι του Κότσινα και ενημέρωση/συζήτηση με ψαρά)
- να συλλέγουν δεδομένα (ερωτηματολόγιο για τη χρήση αλιευτικών μέσων που αντιτίθενται στην αειφορία των αλιευτικών πόρων)
- να ανάγονται σε συμπεράσματα βάσει ερωτηματολογίων
- να παρουσιάζουν τα συμπεράσματα της έρευνας στον κοινωνικό τους περίγυρο

Απορρίματα - Ανακύκλωση:
- να είναι ενήμεροι για τη μείωση πρώτων υλών για την παραγωγή προϊόντων & για τη ρύπανση εξαιτίας των απορριμάτων σε παγκόσμιο επίπεδο
- να συνδέουν την ρύπανση του περιβάλλοντος με: τις χωματερές - τις χημικές ενώσεις που χρησιμοποιούνται στη γεωργία (νιτρολιπάσματα κτλ.)
- να προτείνουν τρόπους διαχείρισης των απορριμάτων (μείωση, επαναχρησιμοποίηση, ανακύκλωση)
- να συλλέγουν δεδομένα (ερωτηματολόγιο για την παραγωγή απορριμάτων, τη συλλογή και την ανακύκλωση στο σπίτι)
- να επεξεργάζονται τα δεδομένα και να βγάζουν αριθμητικά συμπεράσματα για την πλήρωση των χωματερών στο νησί
- να συντάσσουν κείμενο υπέρ της ανακύκλωσης προς τις τοπικές αρχές
- να παρουσιάζουν τα συμπεράσματα της έρευνας στον κοινωνικό τους περίγυρο

Αυτό-αξιολόγηση και αξιολόγηση προγράμματος

Παρουσίαση προγράμματος


ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΑ ΓΝΩΣΤΙΚΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ

Φυσικές Επιστήμες, Μαθηματικά, Καλλιτεχνικά, Πληροφορική

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ - ΦΑΣΕΙΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ

Ενδιάμεση αξιολόγηση:
- εσωτερική: βάσει του ημερολόγιου συγκεντρώσεων αναφερόμαστε στην προσπάθεια που έκανε η περιβαλλοντική ομάδα και στις δυσκολίες που αντιμετώπισε. Επιλύονται προβλήματα και δίνονται κατευθύνσεις από την ομάδα και τους συντονιστές
- εξωτερική: κατά διαστήματα ενημερώνουμε τη διεύθυνση και καλούμε συναδέλφους να μας βοηθήσουν με παρατηρήσεις τους
Τελική αξιολόγηση:
- συνάντηση αυτοαξιολόγησης προγράμματος - τελικό προϊόν

ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ

1. κα. Ανδριανή Δανιήλ (ΠΕ08)
-
Καλλιτεχνική επιμέλεια εισαγωγικού πανό, αφισών και ενημερωτικών εντύπων
2. κ. Τσιάκαλος Χρήστος - Συνέντευξη βιοκαλλιεργητή πάνω σε θέματα βιολογικής γεωργίας. Τρόποι προώθησης της βιολογικής καλλιέργειας.
3. κ. Ψαραδέλλης - Συζήτηση για τη διαχείριση των αποθεμάτων νερού με τον υδραυλικό του δήμου Κούταλης.
4. Υπάλληλος της ΔΕΗ Λήμνου - Ενημέρωση για τη λειτουργία του εργοστασίου. Πληροφόρηση για εναλλακτικές πηγές ενέργειας και τη χρήση ανεμογεννητριών στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από υπεύθυνο του αιολικού πάρκου.
5. κ. Μπιτχαβάς Γεώργιος - Συζήτηση με αλιέα για τα είδη αλιείας και τη διαχείριση των ιχθυοαποθεμάτων στο Β. Αιγαίο. 6. κ. Παπαστυλιανού - Εισαγωγή - Ξενάγηση στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Ενημέρωσης Καλλιόπης - Μούδρου.
7. κ. Μαντζάνης Αντιδήμαρχος καθαριότητας Δήμου Μούδρου - Συνέντευξη από αρμόδιο του Δήμου Μούδρου για τη συγκέντρωση των απορριμμάτων και την ανακύκλωση.


ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ


ΜΗΝΑΣ

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΝΕΡΓΕΙΩΝ

1ος μήνας Νοέμβριος

Εισαγωγή στα περιβαλλοντικά προβλήματα. Πέρασμα από την παγκόσμια κλίμακα στη τοπική κοινωνία της Λήμνου. Επίσκεψη στο ΚΠΕ Καλλιόπης.

1η ενότητα: Η γεωργία

Εισαγωγικές έννοιες - συνάντηση με βιοκαλλιεργητή-δημιουργία ερωτηματολογίου

2ος μήνας Δεκέμβριος - Ιανουάριος

Συνέχεια 1ης ενότητας: παρουσίαση αποτελεσμάτων

2η ενότητα: Το νερό

Εισαγωγικές έννοιες - διαχείριση υδάτινων αποθεμάτων - επίσκεψη στο φράγμα Κοντιά - δημιουργία ερωτηματολογίου - επεξεργασία δεδομένων - παρουσίαση συμπερασμάτων

3ος μήνας Φεβρουάριος

3η ενότητα: Η αλιεία

Εισαγωγικές έννοιες - διαχείριση αλιευμάτων - επίσκεψη στο λιμάνι του Κότσινα - δημιουργία ερωτηματολογίου - επεξεργασία δεδομένων - παρουσίαση συμπερασμάτων

4ος μήνας Μάρτιος

4η ενότητα: Η ενέργεια

Εισαγωγικές έννοιες - ενεργειακοί πόροι (ηλεκτρική/αιολική) - επίσκεψη στη ΔΕΗ & στο αιολικό πάρκο της Βίγλας - δημιουργία ερωτηματολογίου - επεξεργασία δεδομένων - παρουσίαση συμπερασμάτων

5ος μήνας Απρίλιος

5η ενότητα: Απορρίματα - Ανακύκλωση

Εισαγωγικές έννοιες - διαχείριση απορριμάτων/ανακύκλωση - δημιουργία ερωτηματολογίου - επεξεργασία δεδομένων - παρουσίαση συμπερασμάτων

6ος μήνας Μάιος

Παρουσίαση σε σχολικό επίπεδο & τοπικούς φορείς/Ραδιοφωνική εκπομπή

Αυτοαξιολόγηση προγράμματος


ΤΡΟΠΟΙ ΔΙΑΧΥΣΗΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

1. Συμπλήρωση ερωτηματολογίων για τις πιθανές λύσεις ενός περιβαλλοντικού θέματος
2.
Παρουσίαση συμπερασμάτων έρευνας σε σχολικό & τοπικό επίπεδο
3.
Ανάληψη πρωτοβουλίας για συγκεκριμένες δράσεις από τους μαθητές (π.χ. συγκέντρωση υλικών ανακύκλωσης)
4.
Σύνταξη επιστολής προς αρμόδιους φορείς με την περιγραφή των πιθανών λύσεων που προτείνονται από μαθητές και απλούς ανθρώπους

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΘΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΘΕΙ

1. Εκπαιδευτικό Πακέτο με ερωτηματολόγια και περιοδικό Πάντα της WWF
2. Πράσινος Πλανήτης (περιοδικό της Greenpeace)
3. Greenpeace: http://www.greenpeace.org/greece/
4. WWF: http://www.wwf.gr/
5. Υπουργείο Γεωργίας: http://www .minagric .gr /Greek /3.6.B .html
6. Αλιεία: http://www.agronews.gr/proionta/alieia_ixthiokaliergies/index.php
7.Αιολική ενέργεια: http://www.physics4u.gr/energy/windenergy.html
8. Βιβλία πάνω στην οικολογία από τη βιβλιοθήκη του Γυμνασίου Μούδρου
9. Βίντεο/ CD γύρω από περιβαλλοντικά ζητήματα

 

ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΑ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ:

1. Παναγιώτης Αλεξάνδρου 2. Βικτώρια Αλπάνη
3. Δήμητρα Αρκά 4. Κωνσταντίνος Ασλανάκης
5. Χριστίνα Βαλασίδου 6. Ελένη Κουκούμη
7. Αριστείδης Κρασσάς 8. Κωνσταντίνα Λαζαρίδη
9. Δέσποινα Ορφανίδη 10. Παναγιώτα Παπαβασιλείου
11. Ευαγγελία Ρόκκου 12. Ηλίας Σαρρής
13. Χαραλαμπία Τζίρτη 14. Αθανασία Τσαταλμπάση
15. Βασίλειος Χατζημπαλίωτης 16. Νικολέτα Ψαλλίδα
17. Σαράντης Ψαραδέλλης 18. Κωνσταντίνος Γαργαλής
19. Ασπασία Γκόγκου 20. Δήμητρα Γλάρου
21. Φωτεινή Γλάρου 22. Θεοχάρης Ζολώτας
23. Αναστασία Καλανίδη 24. Στυλιανός Κατακουζηνός
25. Σταματία Κεχαγιά 26. Γεώργιος Κοπιτσής
27. Βασιλίνα Κουγιουμτζή 28. Σταύρος Λιάπης
29. Αθανάσιος Μακρίδης 30. Φώτιος Μανωλέρης
31. Ελένη Μανωλιά 32. Κυριακή Μπαλτζή
33. Στυλιανός Παρασκευάς 34. Στυλιανός Ρουμελιώτης
35. Στέργιος Σαλαμουσάς 36. Βασίλειος Σταματέρης
37. Μαρία Τζιβάκη 38. Δημήτριος Τσάκαλος
39. Δημήτριος Τσουβαλάς 40. Γεώργιος Χαψής



"ΛΗΜΝΟΣ - ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟ ΝΗΣΙ"

σχολική χρονιά 2008-2009