"ΖΩΑ ΠΟΥ ΖΟΥΝ ΚΟΝΤΑ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ"



2ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΓΛΥΚΩΝ ΝΕΡΩΝ
ΤΑΞΕΙΣ: Α2 & Α3
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ: 2008-2009

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Για το σχολικό έτος 2008-2009 οι τάξεις Α' 2 και Α' 3 επιλέξαμε να υλοποιήσουμε το περιβαλλοντικό πρόγραμμα «Ζώα που ζουν κοντά στον άνθρωπο» για δύο κυρίως λόγους: 1) είναι θέμα οικείο, που άπτεται των εμπειριών και των ενδιαφερόντων των μαθητών και 2) είναι θέμα προσιτό για την ηλικία τους, που θα δώσει το ερέθισμα για την ενασχόλησή μας και με άλλα ζώα (άγρια, υπό εξαφάνιση, κ.λπ.) την προσεχή χρονιά.

Οι στόχοι που θέσαμε ήταν γνωστικοί, ψυχοκινητικοί και συναισθηματικοί: 1. η περαιτέρω εξοικείωση των μαθητών με τα ζώα που ζουν κοντά στον άνθρωπο (κατοικίδια, αδέσποτα, εξημερωμένα), 2. η κατανόηση του ρόλου τους στο οικοσύστημα και της χρησιμότητάς τους στον άνθρωπο 3. ο συσχετισμός του ρόλου τους με τη διατροφή του ανθρώπου (παράγωγα προϊόντα, διατροφική πυραμίδα, κ.λπ.), 4. η απόδοση συναισθημάτων και η προαγωγή δεξιοτήτων με τη μεταφορά της θεωρητικής γνώσης στην πράξη με τρόπο διασκεδαστικό για τα παιδιά.

Αφόρμηση μας έδωσαν τόσο οι εμπειρίες των μαθητών όσο και ανάλογα κεφάλαια στα μαθήματα της Γλώσσας και της Μελέτης Περιβάλλοντος. Κατά τη διάρκεια του έτους διεξήχθησαν δραστηριότητες που μας έδωσαν ερεθίσματα για την όσο το δυνατό σφαιρικότερη ενασχόλησή μας με το θέμα και την επίτευξη των στόχων μας με τρόπο ευχάριστο και διασκεδαστικό για όλους.

Το πρόγραμμά μας εντάχθηκε στο Εθνικό Δίκτυο «Βιοποικιλότητα - Το εργαστήρι της ζωής» του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.) Καστοριάς.

Ο αρχικός σχεδιασμός τυπικά προέβλεπε τη διεξαγωγή του προγράμματος με χρονοδιάγραμμα δύο μηνών, ξεκινώντας από τον Ιανουάριο του 2009. Στην πραγματικότητα, ωστόσο, το πρόγραμμα είχε μεγαλύτερη διάρκεια. Μπορούμε να πούμε ότι ασχοληθήκαμε με αυτό σχεδόν πέντε μήνες, με την επιστροφή μας, δηλαδή, από τις διακοπές των Χριστουγέννων μέχρι και σχεδόν το τέλος της χρονιάς. Κι αυτό γιατί ήταν τόσες οι αφορμές που μας δίνονταν, που ακόμα κι όταν ολοκληρώναμε μια δραστηριότητα ή «ένα κύκλο» ενασχόλησης, μετά καταπιανόμαστε με κάτι άλλο. Έτσι, πετύχαμε συνεχή ανατροφοδότηση, ενώ παράλληλα δε «βαρεθήκαμε» με τη συχνότητα και το είδος των δραστηριοτήτων.

Κάνοντας αξιολόγηση του προγράμματος, στο τέλος της χρονιάς, θεωρούμε ότι οι προσπάθειές μας απέδωσαν καρπούς, γι' αυτό είμαστε περήφανοι που μπορούμε να παρουσιάσουμε ένα δείγμα από τη δουλειά μας.

Ξέρουμε ότι ίσως μπορούσαμε να κάνουμε περισσότερα πράγματα, όμως οι δασκάλες μας μας είπαν ότι: «ουκ εν τω πολλώ το ευ» όπως έλεγαν οι αρχαίοι Έλληνες ή «αυτό που μετράει είναι η ποιότητα και όχι η ποσότητα» όπως λέμε σήμερα .

Ποιος ξέρει; Μπορεί του χρόνου να συνεχίσουμε με κάτι παρόμοιο και να δείξουμε και άλλες ικανότητες, δεξιότητες, ιδέες και γνώσεις που έχουμε...



ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Ο σκανδαλιάρης ήρωας του βιβλίου της Γλώσσας, ο Μολύβιος, κέρδισε την αγάπη και τη συμπάθειά μας από την αρχή. Έτσι κάπως ξεκινήσαμε να μιλάμε για τα κατοικίδιά μας, τις εμπειρίες μας από ζώα που ζουν κοντά στον άνθρωπο, τις εικόνες που μας έμειναν από επισκέψεις στο χωριό...

Η «Μελέτη Περιβάλλοντος» στην ανάλογη ενότητα για τα ζώα μας ώθησε να προβληματιστούμε περισσότερο, ενώ τα βιβλία των εικαστικών μας προέτρεψαν να αφήσουμε τη φαντασία μας ελεύθερη και να δημιουργήσουμε...

Μέσα από τα σχολικά βιβλία πήραμε την αφορμή και είπαμε να δείξουμε το ερευνητικό, δημιουργικό, ομαδικό και συνεργατικό πνεύμα μας στο σχολείο. Τα «φύλλα εργασίας» (δες Παράρτημα) μας βοήθησαν να αξιολογήσουμε περαιτέρω αλλά και να εμπεδώσουμε τις γνώσεις μας. Και στα υπόλοιπα «μαθήματα», όμως δε σταθήκαμε άπραγοι, αφού κάναμε μαθηματικά και εικαστικά (ζωγραφική, κολάζ, αφίσες, θεατρικό παιχνίδι, γλυπτική με πλαστελίνη) με τα ζωάκια μας.

Η ουσιαστική ενασχόληση με το θέμα, όμως, ξεκίνησε με το «Ερωτηματολόγιο για τα κατοικίδια ζώα» που έχουν ή θα ήθελαν να έχουν οι μαθητές (δες Παράρτημα). Στόχος μας ήταν η συγκέντρωση πληροφοριών γύρω από τον αριθμό, το είδος του ζώου, το είδος των αναγκών μας που καλύπτει. Αφού ολοκληρώθηκε η συλλογή τους, έγινε επεξεργασία τους στην τάξη και ακολούθησε συζήτηση γύρω από διάφορους προβληματισμούς που προέκυψαν. Η διαδικασία μας οδήγησε στην εξαγωγή κάποιων συμπερασμάτων:

- Ενώ τα παιδιά θαυμάζουν τα «άγρια» ζώα, ωστόσο επιθυμούν ή έχουν ήδη για κατοικίδιο ένα ζώο ήρεμο ή εξημερωμένο, αναγνωρίζοντας τη σημασία και το ρόλο τους στην «αλυσίδα της ζωής».
- Από τη φύση τους τα παιδιά αγαπάνε τα ζώα, γι' αυτό ακόμα κι όσα δεν έχουν κατοικίδιο δηλώνουν ότι θα ήθελαν να αποκτήσουν ένα.
- Οι άνθρωποι στις πόλεις επιλέγουν συνήθως ως κατοικίδιο ένα ζώο που καλύπτει τις εξής προϋποθέσεις: να μην είναι θορυβώδες, ούτε να χρειάζεται πολύ χώρο (καναρίνι, ψαράκι, κουνέλι, γάτα) ή να χαρακτηρίζεται για την αφοσίωσή του και να χρησιμεύει για την ασφάλεια της οικογένειας που το φιλοξενεί (σκύλος). Οι προϋποθέσεις αυτές ισχύουν και για τα χωριά, μόνο που εκεί οι συνθήκες επιτρέπουν την ύπαρξη και κατοικίδιων που καλύπτουν κι άλλες ανθρώπινες ανάγκες, όπως είναι οι κότες και τα περιστέρια, τα πρόβατα και τα κατσίκια, τα άλογα και τα γαϊδουράκια, κ.λπ.
- Μεγάλη σημασία δόθηκε από τα παιδιά ο τομέας των συναισθηματικών αναγκών που καλύπτουν τα ζώα, πράγμα που μας οδήγησε να αναρωτηθούμε γιατί υπάρχουν τόσα αδέσποτα (σκύλοι, γάτες) και να ασχοληθούμε με το θέμα αυτό περισσότερο.
- Επίσης ήταν πάρα πολλές οι γνώσεις που είχαν τα παιδιά για τις ανάγκες των ζώων και τη φροντίδα τους, την οποία ωστόσο δεν μπορούν - κυρίως λόγω ηλικίας - να καλύψουν μόνα τους γι' αυτό χρειάζονται τη βοήθεια των γονιών. Και αυτή η επισήμανση μας οδήγησε σε συζήτηση για το πόσο απαραίτητη είναι η ενδοοικογενειακή συνεργασία, αρμονία και διευθέτηση κανόνων και αρμοδιοτήτων.

Μετά από τη συζήτηση και τους προβληματισμούς που τέθηκαν με αφορμή το «Ερωτηματολόγιο» θελήσαμε να γνωρίσουμε περισσότερο τα ζώα που ζουν κοντά στον άνθρωπο. Θα έπρεπε να γίνουμε «μικροί ερευνητές», να αναζητήσουμε πληροφορίες για ένα ζώο και να τις παρουσιάσουμε στους συμμαθητές μας. Επειδή, όμως, είμαστε ακόμα μικροί, ζητήσαμε και πάλι τη βοήθεια των γονέων μας στη συγκέντρωση των πληροφοριών που μας ενδιέφεραν (δες: «Αναζητώντας πληροφορίες για τα ζώα» στο Παράρτημα). Εστιάσαμε την προσοχή μας στα ζωάκια: γάτα, σκύλος, άλογο, γάιδαρος, κότα, γαλοπούλα, περιστέρι, αγελάδα, πρόβατο, κατσίκα, γουρούνι, κουνέλι.

Η παρουσίαση των εργασιών μας έγινε σταδιακά και παράλληλα με άλλες δραστηριότητες. Υπήρχαν βέβαια και συμμαθητές μας που ανυπομονούσαν να μας παρουσιάσουν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους! Ο χρόνος, όμως, μας οδηγούσε διαφορετικά. Αφού ολοκληρώθηκε η παρουσίαση, πάλι αξιολογήσαμε την αφομοίωση των πληροφοριών που μας ενδιέφεραν, αυτή τη φορά όμως με παιχνίδια και εικαστικές δραστηριότητες (φτιάξαμε αφίσες, παίξαμε θεατρικά παιχνίδια, πλάσαμε ζωάκια με πλαστελίνη, κάναμε άλλες κατασκευές, τραγουδήσαμε τραγούδια, βρήκαμε αινίγματα και παροιμίες, διαβάσαμε παραμύθια...) Όλα αυτά εναλλάσσονταν με άλλες δραστηριότητες, ώστε να μην υπάρχει... μονοτονία και βαρεθούμε!!! Στο Παράρτημα θα βρείτε κάποιες από αυτές τις δραστηριότητές μας...

Και επειδή οι δασκάλες μας είναι φανατικές με το «Ευρετήριο», είπαμε να συλλέξουμε σε ένα «ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙ ΤΩΝ ΖΩΩΝ» όσες λέξεις μπορούσαμε να σκεφτούμε και είχαν σχέση άμεση ή έμμεση με τα ζώα που ζουν κοντά στον άνθρωπο. Και δεν ήταν λίγες τελικά! Αν θέλετε να δείτε πόσες βρήκαμε και να δοκιμάσετε να συμπληρώσετε κι άλλες, μπορείτε να ανατρέξετε στο Παράρτημα.

«Καλή η θεωρία, όμως πρέπει να τα δούμε και στην πράξη, είπαμε. Και αποφασίσαμε να επισκεφτούμε το Αττικό Πάρκο και να μελετήσουμε τα ζώα που φιλοξενούνται εκεί, το Παιδικό Μουσείο για να δούμε το ρόλο τους στην ανθρώπινη διατροφή, αλλά και να κάνουμε έναν περίπατο στη γειτονιά μας και να διαπιστώσουμε ποια και πόσα ζώα θα «ανακαλύψουμε»! Τελικά, ενώ πιστεύαμε ότι θα δούμε μεγάλο αριθμό ήρεμων ζώων στην πόλη, διαπιστώσαμε ότι η ύπαιθρος και το χωριό μάλλον είναι πιο «φιλικά» με τα ζώα...

Και μια και κουραστήκαμε από τις τόσες εξερευνήσεις, παίξαμε και το παιχνίδι που σχεδιάσαμε, το «Αγρόκτημα»!

Καθώς, όμως, «νηστικό αρκούδι δε χορεύει», ασχοληθήκαμε και με τα παράγωγα προϊόντα των ζώων, καθώς και το ρόλο και τη θέση τους στη διατροφή μας, αναλύοντας τη διατροφική πυραμίδα.

Η μεθοδολογία που ακολουθήσαμε είχε ποικιλία: δουλέψαμε σε ατομικό επίπεδο, σε ομάδες μέσα στην τάξη, ως ομάδα όλο το τμήμα, αλλά και ως ομάδες/ομάδα και τα δύο τμήματα.

Για μαθητές πρώτης τάξης, δεν ήταν και λίγα αυτά που κάναμε, δε νομίζετε;;;




ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΚΑΤΟΙΚΙΔΙΑ



ΟΔΗΓΙΕΣ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗΣ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ

Το ερωτηματολόγιο απευθύνεται στους μαθητές. Επειδή όμως ζητείται η καταγραφή των απόψεών τους, κάτι που ίσως τους κουράσει ή τους απωθήσει από τη διαδικασία, παρακαλούνται οι γονείς να βοηθήσουν στη συμπλήρωσή του, πάντα έχοντας στο νου ότι καταγράφουν τις απόψεις των παιδιών. Δίνεται η ευκαιρία να πραγματοποιηθεί συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων στο σπίτι, πριν να συμπληρωθεί το ερωτηματολόγιο.

Θέλουμε να σας ενημερώσουμε ότι το ερωτηματολόγιο αυτό έχει ένα και μοναδικό στόχο: να λειτουργήσει για εμάς ως «εργαλείο» αφόρμησης για την ενασχόλησή μας με το πρόγραμμα που έχουμε επιλέξει. Γι' αυτό θα ήταν σημαντικό να συμπληρωθεί με κέφι (μην αντιμετωπιστεί ως μια ακόμη σχολική - βαρετή ενδεχομένως - εργασία) και να έρθει έγκαιρα στην τάξη.

Ευχαριστούμε εκ των προτέρων για τη συνεργασία σας.




1. Ποιο είναι το αγαπημένο σου ζώο και γιατί;
__________________________________________________ __________________________________________________
__________________________________________________

2. Έχετε στο σπίτι σας κατοικίδιο ζώο;
__________________________________________________

3.1 Αν "ναι"...

- Τι ζώο;
__________________________________________________

- Πώς πήρατε την απόφαση να αποκτήσετε κατοικίδιο ζώο;
__________________________________________________
__________________________________________________
__________________________________________________

- Ποιος έχει αναλάβει την ευθύνη του;
__________________________________________________

3.2 Αν "όχι"...

-
Θα θέλατε να αποκτήσετε κατοικίδιο και, αν ναι, τι ζώο θα επιλέγατε και γιατί;
_________________________________________________
_________________________________________________
_________________________________________________

4.
Τι νομίζετε ότι προσφέρει στον άνθρωπο η επαφή (εξοικείωση) με τα ζώα;
_________________________________________________
_________________________________________________
_________________________________________________


ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΖΩΑ...

ΟΔΗΓΙΕΣ

Στα πλαίσια του προγράμματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης αναζητάμε πληροφορίες για ζώα χωρισμένοι σε ομάδες.

Κάθε ομάδα συλλέγει στοιχεία για ένα ζώο.

Με τον όρο «στοιχεία» δεν εννοούνται μόνο πληροφορίες γύρω από το ζώο (γενικά χαρακτηριστικά, διατροφή, χρησιμότητα, κ.λπ.), αλλά και φωτογραφίες, παραμύθια ή άλλες ιστορίες, τραγούδια, παροιμίες ή εκφράσεις, μύθοι και γενικά ό,τι μπορούν οι μαθητές να ανακαλύψουν.

Σημαντική προϋπόθεση στη συγκέντρωση των στοιχείων είναι να άπτονται των ενδιαφερόντων των μαθητών. Τα παιδιά θα παρουσιάσουν μόνα τους τα «ζωάκια τους», γι' αυτό οι πληροφορίες που θα φέρουν θα πρέπει να είναι τέτοιες και τόσες ώστε να τις θυμούνται και είναι της αρεσκείας της δικής τους και των συμμαθητών τους.

Δεν ενδιαφερόμαστε για την ποσότητα, αλλά για την ποιότητα...

Μια και είναι δύσκολο για μαθητές της πρώτης δημοτικού να αναζητήσουν τελείως μόνοι τους τέτοιες πληροφορίες, εκτός από τη δουλειά που γίνεται στην τάξη θα ήταν εξαιρετικά χρήσιμη (απαραίτητη θα λέγαμε) η βοήθεια και η συμπαράσταση των γονέων, κάτι για το οποίο τους ευχαριστούμε εκ των προτέρων.

ΟΝΟΜΑ: ________________________________________________

ΖΩΟ με το οποίο θα ασχοληθώ: ______________________________

ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ενασχόλησης: ____________________________


ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ Α2

ΚΟΤΑ ή αλλιώς ΟΡΝΙΘΑ

Τι μας δίνουν οι κότες;

αυγά

κρέας


Τι τρώνε;
Ποιοι είναι οι εχθροί της;
Η αλεπού, το κουνάβι, το γεράκι,
ο αετός κ.ά.

Που μεγαλώνουν οι κότες;

... σε κοτέτσια

... σε ορνιθοτροφεία


Η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα;




































ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ Α' 3
















Είναι το αγαπημένο μου ζώο.



Σκυλάκι του σπιτιού...







































ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

1. Να χρωματίσεις με κόκκινο τις εικόνες που δείχνουν τι δεν πρέπει να κάνουμε με τα ζώα και με πράσινο εκείνες που δείχνουν πώς πρέπει να τα φροντίζουμε.



2. Τα ζώα που γεννούν μικρά και τα θηλάζουν λέγονται θηλαστικά. Τα ζώα που γεννούν αυγά λέγονται ωοτόκα. Να κυκλώσεις με πορτοκαλί χρώμα τα θηλαστικά και με γαλάζιο τα ωοτόκα.



3. Τα ήμερα ζώα που ζουν κοντά στον άνθρωπο λέγονται κατοικίδια. Να κυκλώσεις τα κατοικίδια ζώα.



4. Τα ζώα που τρώνε κρέας λέγονται σαρκοφάγα, εκείνα που τρώνε φυτά λέγονται φυτοφάγα, ενώ όσα τρώνε τα πάντα λέγονται παμφάγα. Μπορείς να γράψεις μερικά ζώα από κάθε ομάδα;


ΦΥΤΟΦΑΓΑ
___________________
___________________
___________________
___________________

ΣΑΡΚΟΦΑΓΑ
___________________
___________________
___________________
___________________
ΠΑΜΦΑΓΑ
___________________
___________________
___________________
___________________


5. Μπορείς να λύσεις το παρακάτω σταυρόλεξο;


 

1. Είναι άγρια και ζει στη ζούγκλα.
2.
Όμορφο ζώο του δάσους, που το κεφάλι του είναι στολισμένο με κέρατα. 3. Τρέχει πολύ γρήγορα, με μεγάλα πηδήματα.
4.
Φημίζεται για την πονηριά της.
5.
Της αρέσει πολύ το μέλι.
6.
Πιστός φίλος του ανθρώπου.
7.
Αυτή μας δίνει το γάλα της.

Δεν πρέπει να είναι και τόσο δύσκολο...


Λ
ΥΣΗ ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟΥ



6. ΟΙ ΦΩΝΕΣ ΤΩΝ ΖΩΩΝ

Κάθε ζώο έχει τη δική του φωνή:
-
Η αγελάδα μουγκανίζει.
-
Η κότα κακαρίζει.
-
Ο σκύλος γαβγίζει.
-
Το άλογο χλιμιντρίζει.
-
Το πρόβατο βελάζει.
-
Ο γάιδαρος γκαρίζει.
-
Το γουρούνι γρυλίζει.
-
Ο βάτραχος κοάζει.
-
Η γάτα νιαουρίζει, και λοιπά.

Εσύ ξέρεις άλλες φωνές ζώων;

_________________________________________________________
_________________________________________________________
_________________________________________________________
_________________________________________________________
_________________________________________________________

7. Να ενώσεις αυτά που ταιριάζουν:


Γεννούν μικρά και τα θηλάζουν.

Φυτοφάγα

Τρώνε φυτά.

Έντομα

Ζουν κοντά στον άνθρωπο.

Ψάρια

Τρώνε κρέας.

Θηλαστικά

Ζουν στο νερό (θάλασσες, λίμνες, ποτάμια).

Σαρκοφάγα

Συνήθως πετάνε, αλλά δεν είναι πουλιά.

Κατοικίδια


8. Μπορείς να συμπληρώσεις ό,τι λείπει;



9. Να ενώσεις κάθε ζώο με το σπίτι του:



10. Να διαβάσεις προσεκτικά το παρακάτω κείμενο. Θα σε βοηθήσει να λύσεις το σταυρόλεξο. Έχει όλες τις λέξεις που σου χρειάζονται.



Στο κτήμα μας στην εξοχή έχουμε πολλά ζώα. Η σκυλίτσα μας η Ίρμα γέννησε τρία μικρά κουτάβια.
Να την προσέχεις, μου είπε ο πατέρας. Η Ίρμα και ο Αζόρ είναι καλά λαγωνικά. Με βοηθούν και στο κυνήγι.
Ο πατέρας έχει φτιάξει ένα μεγάλο περιστερώνα. Εκεί μένουν πολλά περιστέρια με τα πιτσούνια τους.
Κάθε πρωί βλέπω το γείτονά μας τον κυρ Αντώνη να πηγαίνει στο στάβλο, για να δώσει σανό στο Ντορή, το καφετί άλογό του.
Στην άκρη του κτήματος υπάρχουν πολλές κυψέλες. Από εκεί παίρνουμε ωραίο και μυρωδάτο μέλι.
Εγώ αγαπώ όλα τα ζώα και θα ήθελα να μένω για πάντα στο κτήμα.

Τώρα μπορείς να λύσεις το σταυρόλεξο...



1. Το μικρό σκυλάκι.
2. Λέμε το κυνηγετικό σκυλί.
3. Μικρό περιστέρι.
4. Το άλογο μένει στο...
5.
Το σπίτι της μέλισσας.

ΨΑΡΟΚΟΥΒΕΝΤΕΣ

Να χρωματίσεις το σωστό προσωπάκι.

 
ΝΑΙ
ΟΧΙ

Το ψάρι στην αρχαία ελληνική λεγόταν και ιχθύς;

Ψαράς και ιχθυοπώλης είναι το ίδιο;

Ψαρίλα είναι η μυρωδιά του ψαριού;

Το ψαρόνι είναι ψάρι;

Ψαροκόκαλο είναι το κόκαλο του ψαριού;

Ψαροκάικο είναι το καΐκι που ψαρεύει ψάρια;


11. Αν βάλεις τις λέξεις στη σωστή σειρά θα βρεις μια γνωστή παροιμία.



12. ΚΕΛΑΗΔΙΣΜΑΤΑ


13. Στο παρακάτω ποίημα ο ποιητής ξέχασε να γράψει την τελευταία συλλαβή στο δεύτερο στίχο. Το ποίημα έχει ομοιοκαταληξία, δηλαδή οι στίχοι ανά δύο έχουν παρόμοιες συλλαβές.

Να συμπληρώσεις το ποίημα και να του δώσεις τον τίτλο που σου αρέσει.

__________________________________________

Να σας πω, παιδιά μου, κάτι;
Πού να κλείσω απόψε μ__ __ __ .
Όλη νύχτα το σκυλί
γαβ και γαβ μες στην αυ__ __ .
Σκύλε, λέω, είσαι μπελάς
και τον κόσμο τον χα__ __ __ .
Τι θες πια, να σε χαρώ,
φαϊ έχεις και νε__ __ .
Αχ, χρυσή μου εσύ κυρία,
πρώτα θέλω ελευθ__ __ __ __ .
Δε θα φώναζα ο καημένος,
αν δεν ήμουνα δεμ__ __ __ __ !
Μα κι οι γάτες με νευριάζουν,
σαν κορόιδο με κοιτ__ __ __ __ __ .
Αχ, χρυσή μου εσύ κυρά,
λύσε με το φουκ__ __ __ .



Να κάνεις το ίδιο και για το παρακάτω κείμενο. Μην ξεχάσεις να βάλεις το δικό σου τίτλο.

__________________________________________

Στην εξοχή έχουμε ένα μικρό __ __ __ __ __ . Έχει πολλά παράθυρα και μπαίνει ο ήλιος και η χαρά.

Γύρω γύρω έχει έναν __ __ __ __ καταπράσινο, γεμάτο λουλούδια. Ο σκύλος μας έχει ένα πολύ πιο μικρό __ __ __ __ __ __ __ . Η σκεπή του είναι κατακόκκινη. Η __ __ __ __ μας τον επισκέπτεται συχνά, αλλά αυτός όλο τη γαβγίζει. Δεν τη χωνεύει. Κι αυτή πάλι δε χωνεύει τα ποντίκια.

Η __ __ __ __ __ __ __ είναι πολύ κοντά στο σπίτι μας. Παίζω στην ακρογιαλιά και κάνω και μπάνιο.

Άμα έχει __ __ __ __ δεν μπαίνω γιατί φοβάμαι. Με πετάει εδώ κι εκεί σαν καρυδότσουφλο.

Λυπάμαι πάρα πολύ όταν το φθινόπωρο φεύγουμε και γυρίζουμε στην __ __ __ __ . Είναι όλο σπίτια και δεν έχω μέρος για να παίξω. Ευτυχώς αρχίζει το __ __ __ __ __ __ __ κι ευτυχώς που η __ __ __ __ του είναι μεγάλη και μπορούμε να τρέξουμε και να πηδήξουμε όσο θέλουμε.



14. Από αινίγματα πώς πάμε;

Βασιλιάς δεν είμαι, στέμμα φορώ,
ρολόι δεν έχω, τις ώρες μετρώ.
Τι είναι; __ __ __ __ __ __ __

Αγαπητό τετράποδο, τις γάτες κυνηγάει
με λύκους έχει πόλεμο και τα μαντριά φυλάει.
Τι είναι; __ __ __ __ __ __

Τον περίπατό της κάνει στων σπιτιών τα κεραμίδια,
ποντικούς στο σπίτι πιάνει και στους κάμπους τρώει φίδια.
Τι είναι; __ __ __ __

Ήμερο, άκακο, δειλό, μας τρέφει και μας ντύνει,
κρέας, τυρί και βούτυρο κι άλλα καλά μας δίνει.
Τι είναι; __ __ __ __ __ __ __

Μάτια ήρεμα, μεγάλα και τριγωνικό κεφάλι,
δίνει κρέας, δίνει γάλα κι έχει δύναμη μεγάλη.
Τι είναι; __ __ __ __ __ __ __

Πουπουλένιο πάπλωμα μια φαμελιά σκεπάζει.
Τι είναι; __ __ __ __

Λύσεις αινιγμάτων με τη σειρά: κόκορας, σκύλος, γάτα, πρόβατο, αγελάδα, κότα






ΖΩΑΚΙΑ ΣΕ... ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ!!!

1. Ο παππούς του Μάνου και της Κάτιας έχει ένα αγρόκτημα με πολλά ζώα:


... πάπιες, γουρουνάκια, πρόβατα, κότες και άλογα.

Ο Μάνος τάισε τις κότες, τις πάπιες και τα γουρουνάκια. Η Κάτια τάισε τα πρόβατα και τα άλογα.

Παρατηρήστε τον παρακάτω πίνακα και απαντήστε στις ερωτήσεις.

ΖΩΑ

ΑΡΙΘΜΟΣ (ΠΛΗΘΟΣ)

Πάπιες

3

Κότες

12

Γουρούνια

4

Πρόβατα

15

Άλογα

2


Πόσα ζώα τάισε ο Μάνος; ________
Πόσα ζώα τάισε η Κάτια; _________
Πόσα περισσότερα ζώα τάισε ο Μάνος; ________
Πόσα είναι τα πτηνά στο αγρόκτημα; _________
Πόσα είναι τα θηλαστικά; __________________
Πόσα περισσότερα είναι τα θηλαστικά; _______

2. Ο παππούς του Μάνου και της Κάτιας έχει ένα αγρόκτημα με πολλά ζώα:

πάπιες, γουρουνάκια, πρόβατα, κότες και άλογα. Τα παιδιά επισκέφτηκαν τον παππού τους την περασμένη Κυριακή και, αφού τάισαν τα ζώα, "σκάρωσαν" μερικά προβλήματα...

Παρατηρήστε τον παρακάτω πίνακα και απαντήστε στις ερωτήσεις.

ΖΩΑ

ΑΡΙΘΜΟΣ (ΠΛΗΘΟΣ)

Πάπιες

3

Κότες

12

Γουρούνια

4

Πρόβατα

15

Άλογα

2


Πόσα πόδια έχουν οι πάπιες; ___________
Πόσα πόδια έχουν τα γουρούνια; ________
Πόσες ουρές έχουν τα τετράποδα; _______
Αν κάθε πάπια κάνει 3 αυγά, πόσα αυγά θα κάνουν όλες μαζί; ________
Πόσα περισσότερα είναι τα πρόβατα από τα άλογα; ___________

ΤΟ ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙ ΤΩΝ ΖΩΩΝ

Α

 

Β

 

Γ

 

Δ

 

Ε

 

Ζ

 

Η

 

Θ

 

Ι

 

Κ

 

Λ

 

Μ

 

Ν

 

Ξ

 

Ο

 

Π

 

Ρ

 

Σ

 

Τ

 

Υ

 

Φ

 

Χ

 

Ψ

 

Ω

 


Ζωγραφίζω το αγαπημένο μου ζώο.











..............................
..............................
..............................
..............................
..............................





 

ΤΟ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ ΠΟΥ ΚΑΤΑΓΡΑΨΑΜΕ

ΓΡΑΜΜΑ

ΛΕΞΕΙΣ

Α

Αγελάδα, άλογο, αρνί, αυγό, αγάπη,αγρόκτημα

Β

Βελάζει, βοσκή, βούτυρο, βόδι, βάτραχος, βουβάλι

Γ

Γάτα, γαλοπούλα, γάλα, γιαούρτι, γατάκια, γίδα, γάιδαρος, γκαρίζει, γαβγίζει, γουρούνι

Δ

Δουλειά, δύναμη, δέρμα, δίποδα, δελφίνι

Ε

Ελευθερία, ευτυχία, επιθυμία

Ζ

Ζωή, ζωηρά, ζέβρα

Η

Ήλιος, ηρεμία, ήσυχα

Θ

Θάλασσα, θέλω, θηλαστικά

Ι

Ίππος, ιπποπόταμος, ιππόκαμπος

Κ

Κότα, κόκορας, κακαρίζω, κατοικίδια, κουνέλι, κρέας, κουτάβι, κτηνοτρόφος, κοτέτσι

Λ

Λαγός, λουρί, λουκάνικο, λαγωνικό, λιβάδι

Μ

Μουλάρι, μαλλί, μέλι, μέλισσα, μουγκανίζει

Ν

Νερό, νιαουρίζει

Ξ

Ξιφίας, ξηρασία, ξέρω

Ο

Ουρά, όμορφα, όρνιθα, ορνιθοτροφείο, οικιακός, οβελίας

Π

Πάπια, παπαγάλος, παρέα, πρόβατο, πτηνά, πιτσούνια, περιστέρι, περιστερώνας, πτηνοτρόφος, παμφάγα, παγόνι

Ρ

Ράμφος

Σ

Στάβλος, σκύλος, σανό, σαρκοφάγο

Τ

Τυρί, τόνος, τρυφερότητα, τροφή, ταύρος, τετράποδα

Υ

Υγεία

Φ

Φαγητό, φροντίδα, φίλος, φύση, φτερά, φυτοφάγα, φύλακας, φάρμα

Χ

Χαρά, χόρτα, χαλιά, χλιμιντρίζει

Ψ

Ψάρι, ψιψίνα, ψυχή, ψωμί

Ω

Ωραία, ωκεανός, ωοτόκα

* ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι λέξεις καταγράφηκαν από τα παιδιά σε ομάδες. Ίσως κάποιες από αυτές να φαίνονται «άσχετες» με τα κατοικίδια ζώα, τα εξημερωμένα από τον άνθρωπο, ωστόσο τα αφήσαμε να γράψουν αυτά που νόμιζαν και στη συνέχεια αναφερθήκαμε στο γιατί έγραψαν και πώς το σκέφτηκαν. Στο στάδιο αυτό, με μεγάλη μας έκπληξη, διαπιστώσαμε ότι τα παιδιά έκαναν απίστευτους συνειρμούς και δικαιολογούσαν με αξιοθαύμαστο τρόπο τις απαντήσεις τους. Γι' αυτό αποφασίσαμε να αφήσουμε ακέραιες τις απαντήσεις τους, όσο κι αν κάποιες φαίνονται σε εμάς (τους ενήλικες) λανθασμένες...


Διαβάσαμε...
... και τι δε διαβάσαμε!!!


- Ζαραμπούκα, «Γατοβουτηχτής», Πατάκης
- Μπριγκίττε Βένιγκερ - Εύα Θάρλετ, «Μ' αυτή την μπάλα παίζουμε όλοι»,
Πατάκης
- Ευγένιος Τριβιζάς, «Ο συναχωμένος κόκορας», Κέδρος
- Κόλιν Γουέστ, «Ο Μουγκανούλης και ο Ποντικούλης», Ψυχογιός
- Πέτρος Χατζόπουλος, «Η μαμά δε θέλει να μου πάρει ζωάκι», Πατάκης
- Ευγένιος Τριβιζάς, «Ποιος έκανε πιπί στο Μισισιπή;», Ελληνικά Γράμματα
- Ευγένιος Τριβιζάς, «Η Πουπού και η Καρλότα», Ελληνικά Γράμματα
- Ρένα Ρώσση - Ζαϊρη, «Ο τράγος και τα επτά λυκάκια», Μίνωας
- Μαριανίνα Κριεζή, «Αχ, γιατί να είμαι γάτα!», Άμμος
- Ευγένιος Τριβιζάς, «Η Καιτούλα, η κοκέτα η κοτούλα», Ελληνικά Γράμματα
- Ευγένιος Τριβιζάς, «Ένα κουτάβι νοιώθει μοναξιά», Ελληνικά Γράμματα
- Μαρία Πυλιώτου, «Ο σκύλος που έχασε την ουρά του», Πατάκης
- Ευγένιος Τριβιζάς, «Το γαϊδουράκι που γκάριζε», Ελληνικά Γράμματα
- Ζωρζ Σαρή, «Η κόκκινη κοτούλα», Πατάκης
- Camille Saint Sa e ns , «Το καρναβάλι των ζώων», ΠΚ (ακούσαμε και το συνοδευτικό CD)

Ακούσαμε επίσης το CD «Τα ζωάκια στο αγρόκτημα - τραγούδια και παραμύθια για το αγρόκτημα» της Music Box

ΟΙ ΑΦΙΣΕΣ ΜΑΣ

Το αγρόκτημά μας άδειο από ζώα...
(πριν το παιχνίδι)

Το αγρόκτημά μας γέμισε ζωάκια...
(μετά το παιχνίδι)


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Από εργασίες στο σχολείο...


Δουλεύοντας με πλαστελίνη για να φτιάξουμε ζωάκια...

... και να τα έτοιμα!!!

Καταγράφουμε στον πίνακα τα κατοικίδιά μας για να ακολουθήσει επεξεργασία και ανάλυση των στοιχείων...

Ετοιμάζοντας τα προσωπικά μας αγροκτήματα...

Φτιάχνοντας κάδρα με ζωάκια στα οποία σχεδιάσαμε την κορνίζα...

και οι πιο "προχωρημένοι" στα εικαστικά, όλο το κάδρο!!!

Ετοιμαζόμαστε να παίξουμε το παιχνίδι με το αγρόκτημα! Η κυρία Ματούλα θα μας πει και μια ωραία ιστορία...

... και θα μας βοηθήσει όταν δυσκολευόμαστε!!!

Στον περίπατό μας στη γειτονιά, αναζητώντας ζωάκια...

Είπαμε κι εμείς, δε θα βρούμε αδέσποτο;;;


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ & ΑΛΛΕΣ ΠΗΓΕΣ

-
«Η πρώτη μου εγκυκλοπαίδεια ΠΑΠΥΡΟΣ BRITANNICA», τόμος 12 (θηλαστικά)
- «Έχω ένα βαρελάκι... - Αινίγματα», εκδ. Κίρκη
- «Όπου λαλούν πολλοί κοκόροι... - Παροιμίες και φράσεις», εκδ. Κίρκη
-
«Πράσινα άλογα - αστείες ιστορίες», εκδ. Κίρκη
-
Αγγ. Βαρελά, «Καλοκαιρινά - Α' Δημοτικού», εκδ. Πατάκης
-
Ρ. Καρθαίου - Κ. Μάνου - Πασσά, «Χαρούμενες Διακοπές - Α' Δημοτικού», εκδ. Πατάκης
-
Ιωάννα Ζησιμοπούλου - Γιόβα, «Γνωρίζω τον κόσμο - Σπουδή Περιβάλλοντος για τη Β' τάξη»
-
«Μικρή Εγκυκλοπαίδεια - Τα ζώα που μας περιβάλλουν», εκδ. Δεληθανάσης

www.kpe.gr
www.el.wikipedia.org
www.el.wikctionary.org
www.google.images.gr
www .paidika .gr