ΣΧΟΛΕΙΟ
1/Θ Νηπιαγωγείο Τυλίσου
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Δ/νση Α/βάθμιας Εκπαίδευσης
ν. Ηρακλείου
ΤΗΛΕΦΩΝΟ
2810 831577
ΦΑΞ
2810 831577
e-mail
mail@nip-tylis.ira.sch.gr
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΙΣΤΟΧΩΡΟΥ
ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
Tύλισος
715 00 Ηράκλειο
ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ Π.Ο.
24
ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΧΡΟΝΙΕΣ
2009-10, 2010-11
ΤΙΤΛΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ Π.Ε.
"Βιότοποι και βιοποικιλότητα της περιοχής Δήμου Τυλίσου: Δρυοδάσος Καμαριώτη, Ύψωμα Κέρης, Φλέγα Καμαριώτη, Χειμευτού Μονής"
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ - ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Φιλία Αμαργιωτάκη
Μαριάννα Πλουμή
ΔΟΜΗ (Επιμέρους θέματα)

- η ποικιλότητα ειδών τοπικής χλωρίδας και πανίδας και η ποικιλότητα οικοσυστημάτων (βιοκοινοτήτων και τοπίων)

-
οι αξίες της βιοποικιλότητας και οι παράγοντες που τις απειλούν

-
οι παραδοσιακές και σύγχρονες πρακτικές διαχείρισης της βιοποικιλότητας στην κατεύθυνση της βιώσιμης ανάπτυξης, στοιχεία πολιτισμικής ποικιλίας.

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

Ομαδοσυνεργατική μάθηση

Διδακτικές Ενέργειες:
Μέθοδος έρευνας με την υποβολή ερωτήσεων
Πειραματική μέθοδος
Επισκόπηση απόψεων - Σφυγμομέτρηση
Ανάλυση και μελέτη μιας χαρακτηριστικής περίπτωσης
Δραστηριότητες προσομοίωσης
Επισκέψεις ευαισθητοποίησης και ερευνητικού χαρακτήρα
Άντληση πληροφοριών/στοιχείων από πηγές πληροφόρησης
Παιχνίδι ρόλων
Κατασκευή Εννοιολογικού Χάρτη

ΣΚΟΠΟΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
- Η εκπαίδευση σε θέματα που σχετίζονται με τη διαχείριση της σύγχρονης βιοποικιλότητας στην κατεύθυνση της βιώσιμης ανάπτυξης
- Άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία
- Προσανατολισμός στη μελέτη πρόληψης ή επίλυσης περιβαλλοντικών θεμάτων ή προβλημάτων
- Διεπιστημονική και διαθεματική προσέγγιση του θέματος/προβλήματος
- Άμεση δράση σε τοπικό επίπεδο με στόχο μακροχρόνια αποτελέσματα σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο
- Ανάδειξη συνεργασίας, καλλιέργειας αξιών και δημιουργίας νέων προτύπων, στάσεων και συμπεριφορών ατόμων, ομάδων και κοινωνίας απέναντι στο περιβάλλον
- Ίσες ευκαιρίες για την οικοδόμηση γνώσεων, ανάπτυξη δεξιοτήτων, αξιών και στάσεων που απαιτούνται για την προστασία του περιβάλλοντος
- Έμφαση στην ενεργό συμμετοχή των μαθητών/ριών με συζήτηση-αντιπαράθεση απόψεων, έρευνα, κριτική και δημιουργική επεξεργασία και δράση

- Εστίαση της προσοχής στην αειφόρο ανάπτυξη του περιβάλλοντος

ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
- Γνωστικοί (οικοδόμηση εννοιών, κατανόηση σχέσεων/αλληλεπιδράσεων / συνεπειών ανθρώπου - περιβάλλοντος, περιβαλλοντικών προβλημάτων, μέτρων προστασίας κ.λπ.)
- Επιστημονικοί (εξοικείωση με την επιστημονική μεθοδολογία/έρευνα, κριτική και δημιουργική προσέγγιση θεμάτων, ανάπτυξη επιστημονικής νοοτροπίας κ.λπ.)
- Συμμετοχικοί (εργασία σε ομάδες, ανάπτυξη σχέσεων συνεργασίας, σεβασμός στις διαφορετικές απόψεις, στον τρόπο ζωής, στη δημιουργική δράση κ.λπ.)
- Κοινωνικοί (σύνδεση της σχολικής με την καθημερινή ζωή, καλλιέργεια υπευθυνότητας, ικανότητα λήψης αποφάσεων και δημιουργικής παρέμβασης κ.λπ.)
- Αισθητικοί (δημιουργία στενής σχέσης με τη φύση με τη μεσολάβηση όλων των αισθήσεων κ.λπ.)
- Αυτομορφωτικοί (χρήση βιβλιοθήκης, τύπου, νέων τεχνολογιών, internet κ.λπ.)
Ειδικότερα:
- Η προσφορά βασικών γνώσεων για την κατανόηση της έννοιας της βιοποικιλότητας, των παραγόντων που την απειλούν και των πρακτικών διαχείρισής της στην κατεύθυνση της βιώσιμης ανάπτυξης
- Η κατανόηση της σχέσης αλληλεπίδρασης φυσικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος και η προσέγγιση σύγχρονων περιβαλλοντικών προβλημάτων
- Η συνειδητοποίηση της ανάγκης διατήρησης της βιοποικιλότητας ως απαραίτητης προϋπόθεσης για τη βιώσιμη ανάπτυξη, με στόχο τη δημιουργία αξιών, στάσεων και συμπεριφορών φιλικών προς το περιβάλλον
- Η ανάπτυξη ικανοτήτων παρατήρησης, καταγραφής, ταξινόμησης της ζωής στη φύση, κριτικού τρόπου σκέψης καθώς και δεξιοτήτων διερεύνησης και δράσης γύρω από περιβαλλοντικά ζητήματα
- Η καλλιέργεια αισθητικών κριτηρίων
- Η κοινωνικοποίηση των μαθητών με τη συμμετοχή τους σε ομαδικές δραστηριότητες
ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΡΑΣΕΩΝ
(Προβλεπόμενη διάρκεια)
Έναρξη: ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2009
Λήξη: ΜΑΪΟΣ 2010
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
(έξοδοι, επισκέψεις συνεργατών στο σχολείο, τελική εκδήλωση, άλλες δραστηριότητες)
1ος μήνας
- ευαισθητοποίηση, συζήτηση και επιλογή θέματος σχετικού με τα ενδιαφέροντα των μαθητών και το τοπικό περιβάλλον, σύνδεση του θέματος με το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών
- συγκρότηση περιβαλλοντικής ομάδας (μαθητές, συντονιστές εκπαιδευτικοί)
- καθορισμός σκοπών και στόχων του προγράμματος
- σχεδιασμός του προγράμματος, διαμόρφωση χρονοδιαγράμματος
- επιλογή χώρων και μέσων μελέτης
- καθορισμός επιμέρους ομάδων εργασίας
2ος μήνας & 3ος μήνας
- επισκέψεις στους επιλεγμένους χώρους μελέτης (καταγραφή παρατηρήσεων, μετρήσεις, φωτογραφίσεις, βιντεοσκοπήσεις κ.ά.)
- βιβλιογραφική έρευνα, αναζήτηση σχετικού πληροφοριακού υλικού στο Διαδίκτυο
- επαφές, συζητήσεις και συνεργασίες με σχετικούς φορείς, εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης, ειδικούς επιστήμονες, μέλη της τοπικής κοινωνίας κ.ά.
4ος μήνας & 5ος μήνας
- συμμετοχή σε φιλοπεριβαλλοντικές δράσεις
- δημοσιοποίηση των συμπερασμάτων στα ΜΜΕ
- δημιουργία σχετικού υλικού, έντυπης ή ψηφιακής μορφής και ανάρτησή του στο Διαδικτυακό τόπο του εν λόγω Δικτύου Π.Ε.
6ος μήνας
Αξιολόγηση ως προς:
- την οργάνωση του προγράμματος και το βαθμό στον οποίο επιτεύχθηκαν οι προκαθορισμένοι στόχοι
- τη συμβατότητα του θέματος και των δραστηριοτήτων που πραγματοποιήθηκαν με τα ενδιαφέροντα των μελών της περιβαλλοντικής ομάδας
- τις μορφές συνεργασίας που αναπτύχθηκαν ανάμεσα στα μέλη της περιβαλλοντικής ομάδας κ.ά

ΠΙΘΑΝΑ ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
(εμπλεκόμενα μαθήματα)

ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ
ΓΛΩΣΣΑ
ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΕ ΦΟΡΕΙΣ & ΑΤΟΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Δημοτικές Υπηρεσίες
Μουσείο Φυσικής Ιστορίας
Τοπικοί Φορείς
ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΑ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ
ΝΗΠΙΑ
1. Κωνσταντίνος Βερερουδάκης
2. Μαρία Καλλέργη
3. Ελευθερία Καλλέργη
4. Άννα Χρύσα Καλύβη
5. Αθηνά Παγκαλάκη
6. Ανδρέας Παναγόπουλος
7. Μανόλης Παπάζογλου
8. Μαρία Φωτεινή Παπάζογλου
9. Στέλιος Παχάκης
10. Κάλλια Στεφανάκη
11. Νίκος Τζανής
12. Καντιδάκης Ορέστης
13. Μαρία Φιολιτάκη
14. Καλλογιαννάκης

ΠΡΟΝΗΠΙΑ

15. Ιωάννης Γιανναδάκης
16. Γεωργία Μακατουνάκη
17. Αντζελίνα Τσόκου
18. Μαρία Ελένη Φτενού
19. Άντζελα Ντομαζέτι
20. Ραφαήλ Ιωάννης Ζωγραφάκης
21. Μαρία-Αθανασία Τριγώνη
22. Βασιλική Τριγώνη

23. Γιώργος Βασσάλος

24. Δασκαλάκη Κωνσταντίνα