2ο Δημοτικό Σχολείο Βόλου

Τίτλος προγράμματος:"Υγρότοπος Μπουρμπουλήθρα"
Διάρκεια πραγματοποίησης του προγράμματος:Ιανουάριος - Ιούνιος 2004
Παραγόμενο υλικό: Έντυπο με τον ίδιο τίτλο

 

Αναλυτικό και λεπτομερές ημερολόγιο για τις συναντήσεις, τις εργασίες και τις δραστηριότητες της Π.Ο. του 2ου Δημ. Σχολείου Βόλου




IΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2004:
Τον Ιανουάριο του 2004 η Περιβαλλοντική Ομάδα (Π.Ο.) του σχολείου συναντήθηκε με τον υπεύθυνο του Κ.Π.Ε. Μακρινίτσας κ. Κολιτσιδόπουλο Ευρυπίδη. Στη συνάντηση αυτή συμφωνήθηκε η αποστολή από το Κ.Π.Ε. Μακρινίτσας εκπαιδευτικού υλικού για τους/τις μαθητές/τριες της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης του σχολείου μας. Επίσης καθορίστηκε επίσκεψη στο Κ.Π.Ε. για να δουν οι μαθητές/τριες πώς λειτουργεί ένα Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Το υλικό που απέστειλε το Κ.Π.Ε. ήταν:

α) "Τετράδιο Μελέτης Υδάτινων Οικοσυστημάτων"
β) "Εθνικό θεματικό Δίκτυο: Λίμνες: Πηγές έμπνευσης για προγράμματα Π.Ε. Στόχοι - Πρωτόκολλο Εργασίας".

ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2004:
Το Φεβρουάριο η Περιβαλλοντική Ομάδα (Π.Ο.) του σχολείου εκπόνησε ένα ερωτηματολόγιο (ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ 1, βλέπε Παράρτημα), το οποίο στόχο είχε να ανιχνεύσει πριν ξεκινήσει το πρόγραμμα τις ιδέες των μαθητών/τριων για κάποιες έννοιες όπως: περιβάλλον, οικολογία, οικοσύστημα, ρύπανση, καθώς και για τους τρόπους προστασίας του περιβάλλοντος. Τον ίδιο μήνα οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης του σχολείου αναζήτησαν στο Διαδίκτυο πληροφορίες για τους υγρότοπους της Ελλάδας που προστατεύονται από τη συνθήκη του Ramsar, καθώς και πληροφορίες για τους υγρότοπους γενικά. Δείγμα του υλικού ακολουθεί στο Παράρτημα. Το υλικό που συγκεντρώθηκε αποτέλεσε βάση συζήτησης και ανάλυσης από την Π.Ο. και τα παιδιά της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης του σχολείου. Τέλος, το Φεβρουάριο υπογράφτηκε το Πρωτόκολλο Συνεργασίας με το Κ.Π.Ε. Καστοριάς.

ΜΑΡΤΙΟΣ 2004:
Το Μάρτιο συνεργαστήκαμε με την εθελοντική οργάνωση: "Σταθμός βοήθειας και προστασίας Άγριων ζώων και πουλιών Ν. Μαγνησίας". Στα πλαίσια της συνεργασίας μας με την οργάνωση, μέλος της οργάνωσης επισκέφτηκε το σχολείο μας και πραγματοποίησε προβολή slides με θέμα: "Υδρόβια, παρυδάτια και αρπακτικά ζώα των ελληνικών υγροτόπων". Τον ίδιο μήνα η Π.Ο.του σχολείου μας ήρθε σε επικοινωνία με το Υπουργείο Γεωργίας και συγκεκριμένα με τη Γενική Γραμματεία Δασών και Φυσικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου, με σκοπό την αποστολή έντυπου υλικού. Το Υπουργείο ανταποκρίθηκε και απέστειλε έντυπο υλικό με θέμα: "Υγρότοποι: μία πολύτιμη Εθνική Κληρονομιά". Τέλος, το Μάρτιο το Κ.Π.Ε. Καστοριάς απέστειλε το εκπαιδευτικό υλικό που παρήγαγε η Παιδαγωγική του Ομάδα.

ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2004:
Τον Απρίλιο του 2004 πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική επίσκεψη στο Κ.Π.Ε. Μακρινίτσας, όπου: α) οι μαθητές/τριες γνώρισαν από κοντά πώς λειτουργεί το Κ.Π.Ε. Μακρινίτσας, β) έγινε προβολή του DVD του Κ.Π.Ε. Καστοριάς με θέμα: "Λίμνες: Πηγές έμπνευσης για Προγράμματα Π.Ε." και γ) πραγματοποιήθηκε συζήτηση ανάμεσα στα παιδιά, την Π.Ο. του σχολείου και τον υπεύθυνο του κέντρου.

ΜΑΙΟΣ 2004:
Το Μάιο του 2004 η Ε΄ και η ΣΤ΄ τάξη του σχολείου μαζί με την Π.Ο. πραγματοποίησε δύο επισκέψεις, μία για κάθε τάξη χωριστά, για εργασία στο πεδίο του υγρότοπου: Λιμνοθάλασσα Μπουρμπουλήθρας του Ν. Μαγνησίας. Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι δεν κατέστη δυνατή η επίσκεψη του σχολείου για εργασία πεδίου στη Λίμνη Κάρλα λόγω των έργων αποκατάστασης της λίμνης που πραγματοποιούνται εκεί. Επίσκεψη θα πραγματοποιηθεί το προσεχές σχολικό έτος 2004-2005. Η Π.Ο. του σχολείου πριν την επίσκεψη ετοίμασε για κάθε μαθητή/τρια ένα φάκελο υλικού που περιελάμβανε:
α) ένα ερωτηματολόγιο για τον υγρότοπο της Μπουρμπουλήθρας (ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ 2-βλέπε Παράρτημα) β) χάρτης του υγρότοπου και χάρτης του νομού Μαγνησίας γ) πληροφοριακό υλικό για το Άλσος του Πεδίου του Άρεως και τη λιμνοθάλασσα της Μπουρμπουλήθρας.
Οι μαθητές/τριες χωρίστηκαν σε ομάδες, όπου κάθε ομάδα είχε στην κατοχή της: α) μία πυξίδα β) ένα θερμόμετρο γ) μία συσκευή μέτρησης ph νερού δ) κιάλια ε) ποτήρια πλαστικά συλλογής νερού και φύλλων.
Οι δραστηριότητες που έλαβαν χώρα στην Μπουρμπουλήθρα ήταν οι εξής:

1η Δραστηριότητα:
Επίσκεψη αρχικά στο γειτονικό τεχνητό υγρότοπο του πάρκου "Άλσος Πεδίου Άρεως". Επιμέρους δραστηριότητες: α) Παρατήρηση χλωρίδας και πανίδας, β) Παρατήρηση με κιάλια του τεχνητού και του φυσικού υγρότοπου, γ) Ασκήσεις προσανατολισμού με τη βοήθεια του χάρτη και της πυξίδας, δ) Χάραξη και οριοθέτηση του υγρότοπου και των μονοπατιών περιήγησης, ε) Λήψη Φωτογραφιών, στ) Συζήτηση για τις ομοιότητες και τις διαφορές του τεχνητού και του φυσικού υγρότοπου.
2η Δραστηριότητα:
Συζήτηση για τις επιπτώσεις της ανθρώπινης παρέμβασης στον υγρότοπο της Μπουρμπουλήθρας: α) Επιπτώσεις Ιχθυόσκαλας, β) Αέρια απόβλητα-Ρύπανση, γ) Υγρά απόβλητα-Λύματα, δ) Ηχορύπανση, ε) Αλλοίωση της αισθητικής του τοπίου, στ) Επιχωμάτωση κατά τα 3/4 της έκτασης του υγρότοπου, ζ) Επέκταση εμπορικού λιμανιού.
3η Δραστηριότητα:
1) Προσέγγιση της λεκάνης απορροής του υγρότοπου, 2) Προσέγγιση της ζώνης γύρω από τον υγρότοπο,
α) Μέτρηση θερμοκρασίας και ph νερού σε διάφορα σημεία: i) στο χείμαρρο του Ξηριά που εκβάλλει στον υγρότοπο σχηματίζοντας Δέλτα, ii) σε λιμνάζοντα ύδατα του υγρότοπου,
β) Συλλογή νερού και φυτών για μικροσκοπική μελέτη και για αποξήρανση,
3) Προσέγγιση του καθεαυτού υγροτοπικού οικοσυστήματος: α) Παρατήρηση χλωρίδας και πανίδας (Παρατήρηση πουλιών με κιάλια ).
4η Δραστηριότητα:
1) Συμπλήρωση του Ερωτηματολογίου 2. (Πραγματοποιήθηκε επιτόπου στο τέλος της επίσκεψης), 2) Αξιολόγηση εντυπώσεων και συναισθημάτων των παιδιών από την επίσκεψη στον υγρότοπο, (Πραγματοποιήθηκε στην τάξη μετά την επιστροφή από τον υγρότοπο). 3) Συγγραφή κειμένων σχετικά με τις παρατηρήσεις και τις εμπειρίες των παιδιών. Διατύπωση τρόπων ατομικής και συλλογικής δράσης για την προστασία του υγρότοπου, (Πραγματοποιήθηκε στην τάξη την επόμενη μέρα από την επίσκεψη στον υγρότοπο), 4) Ζωγραφική αποτύπωση των εμπειριών των παιδιώ,. (Πραγματοποιήθηκε στην τάξη την επόμενη μέρα από την επίσκεψη στον υγρότοπο). 5) Μικροσκοπική μελέτη του νερού και των φυτών που συλλέχθηκαν στον υγρότοπο. (Πραγματοποιήθηκε μία εβδόμαδα μετά την επίσκεψη στον υγρότοπο και αφού δανειστήκαμε το μικροσκόπιο του Κ.Π.Ε. Μακρινίτσας).

ΕΠΙΛΟΓΟΣ:
Στους πέντε μήνες υλοποίησης του προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης τα μέλη της Περιβαλλοντικής Ομάδας του σχολείου προσπάθησαν να υλοποιήσουν τους στόχους που είχαν θέσει από την αρχή του προγράμματος. Πιο συγκεκριμένα:
Α) Να κατανοήσουν τα παιδιά την αξία των υγροτοπικών οικοσυστημάτων και των λεκανών απορροής τους. Β) Να προσεγγίσουν βιωματικά τον υγρότοπο της Μπουρμπουλήθρας. Γ) Να παρατηρήσουν, να αγγίξουν, να συλλέξουν και να καταγράψουν κάποια από τα συστατικά τους. Δ) Να εξασκηθούν στην ομαδική εργασία, στη συλλογή πληροφοριών, σε μετρήσεις με τη χρήση διαφόρων οργάνων, καθώς και να μπορέσουν να ερμηνεύσουν τα αποτελέσματα των μετρήσεων σε σχέση με τις ανθρώπινες δραστηριότητες. Ε) Να ανιχνεύσουν στάσεις και συμπεριφορές των ανθρώπων σήμερα σε σχέση με τον υγρότοπο. ΣΤ) Να προτείνουν τρόπους ατομικής και συλλογικής δράσης για την προστασία του υγρότοπου της Μπουρμπουλήθρας.

Οι εκπαιδευτικοί της Περιβαλλοντικής Ομάδας: Μουζαλά Δέσποινα, Πατέρη Γεωργία, Καλατζής Δημήτριος, Σανδραβέλης Άγγελος.


Επιστροφή
Συμμετοχές 2003 - 04