ΚΠΕ Καστοριάς


Εθνικό Δίκτυο Π.Ε. "Λίμνες:Πηγές Έμπνευσης για Προγράμματα Π.Ε."

4ο Γυμνάσιο Κοζάνης

Τίτλος Προγράμματος:

"Τρέχει, Τρέχει... Τρέχει το Νερό"



Διάρκεια Προγράμματος: 2012 - 2013


Kατά την έναρξη του προγράμματός μας:
Στόχοι, προσεγγίσεις, πιθανές συνεργασίες...


Α. ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

Μέσω αυτού του προγράμματος επιδιώκεται:

Γνωστικοί στόχοι
1) Να κατανοήσουν οι μαθητές τη σημασία του νερού και τη χρησιμότητά του για τον άνθρωπο και τη ζωή.
2) Να περιγράφουν τον κύκλο του νερού.
3) Να αναφέρουν τις καταστάσεις του νερού.
4) Να γνωρίσουν τα υδάτινα οικοσυστήματα του τόπου τους.
5) Να γνωρίσουν τους παράγοντες που διαταράσσουν τον κύκλο του νερού.
6) Να αναζητήσουν τα αίτια ρύπανσης και υποβάθμισης των υδάτων.
7) Να γνωρίσουν τα προβλήματα που προκύπτουν από τη ρύπανση, την υποβάθμιση και την αλόγιστη χρήση του νερού.
8) Να αναζητήσουν τρόπους προστασίας του νερού.
9) Να διαπιστώσουν τον κυρίαρχο ρόλο του νερού στον Χριστιανισμό.
10) Να αντιληφθούν ότι το νερό υπήρξε και είναι και σήμερα πηγή έμπνευσης αλλά και πηγή πλούτου και ανάπτυξης.
11) Να έρθουν σε επαφή με κείμενα, ποιήματα, μύθους, τραγούδια και έργα ζωγραφικής με θέμα το νερό.
12) Να γνωρίσουν την έννοια του υγρότοπου.
13) Να προσεγγίσουν βιωματικά έναν υγρότοπο.

Δεξιότητες
1) Να αναπτύξουν ανώτερες νοητικές ικανότητες (διατύπωση συμπερασμάτων, ανάλυση, σύνθεση, κριτική αναζήτηση & επεξεργασία πληροφοριών) καθώς και ιδιαίτερες κλίσεις τους.
2) Να εξοικειωθούν με τις ΤΠΕ.
3) Να εξασκηθούν στον προφορικό και γραπτό ρόλο καθώς και στη δημόσια παρουσίαση.
4) Να εξασκηθούν στην τήρηση χρονοδιαγραμμάτων.
5) Να μυηθούν στον επιστημονικό τρόπο σκέψης.
6) Να αναζητούν πληροφορίες από ποικιλία πηγών.
7) Να μάθουν πώς να μαθαίνουν (μεταγνώση).
8) Να επικοινωνούν και να συνεργάζονται με τους συμμαθητές τους.
9) Να διατυπώνουν και να υποστηρίζουν με επιχειρήματα την άποψή τους, να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, να μάθουν να αποδέχονται τη διαφορετική άποψη και να μπορούν να διαχειριστούν τυχόν προβλήματα και συγκρούσεις στην ομάδα.
10) Να συνεργαστούν με φορείς.
11) Να ενθαρρυνθεί η δημιουργικότητά τους.

Στάσεις
1) Να αποκτήσουν οικολογική συνείδηση και σεβασμό για το περιβάλλον.
2) Να αντιληφθούν τη σημασία της ορθολογικής διαχείρισης του νερού.
3) Να αποκτήσουν εσωτερικά κίνητρα μάθησης


Β. ΥΠΟΘΕΜΑΤΑ

Διαμορφώθηκαν 9 ομάδες (τριμελείς & τετραμελείς), οι οποίες θα ασχοληθούν με τα ακόλουθα θέματα:

1.Ο κύκλος του νερού - Καταστάσεις του νερού - Κατανομή νερού στον πλανήτη – Προβλήματα λειψυδρίας – Η ύδρευση στην Κοζάνη/ΔΕΥΑΚ-Υδραγωγεία/Νερόμυλοι
2. Υδάτινα οικοσυστήματα του τόπου μου-Υδάτινα οικοσυστήματα στον κόσμο - Προστατευόμενοι υγρότοποι/Θαλάσσια πάρκα/Σύμβαση Ramsar -Σημασία υγρότοπων & κίνδυνοι
3. Φυσικοχημικές ιδιότητες του νερού - Οργανισμοί που ζουν στο νερό – Πόσιμο vs εμφιαλωμένο νερό
4. Χρήσεις του νερού - Υδροηλεκτρική ενέργεια
5. Ρύπανση, μόλυνση & υποβάθμιση (ποιοτική και ποσοτική) του νερού /Παρεμβάσεις στον κύκλο του νερού/Αίτια & Συνέπειες /Ευτροφισμός/Βιοσυσσώρευση
6. Προστασία του νερού/Σχετική Νομοθεσία/Βιολογικός καθαρισμός
7. Το νερό στον αθλητισμό
8. Το νερό στην ιστορία (πολιτισμοί που αναπτύχθηκαν κοντά στο νερό, μεγάλοι θαλασσοπόροι, ιστορικές ναυμαχίες, η ιστορία της ναυσιπλοΐας, ναυάγια & ακραία φαινόμενα), τη μυθολογία & τη θρησκεία
9. Το νερό στην ποίηση, τη μουσική & τη ζωγραφική.




Το πρόγραμμά μας εξελίχθηκε ως εξής...
(από το ημερολόγιο δράσεων)

9/1/2013
Παιχνίδι γνωριμίας. Πρώτη προσέγγιση του θέματος (προβολή video (http://www.youtube.com/watch/?v=Q4SirjZv1b0). Διερεύνηση προσδοκιών των μαθητών, καταιγισμός ιδεών.
16/1/2013
Διαμόρφωση υποθεμάτων. Διαμόρφωση ομάδων. Καταμερισμός εργασιών. Προγραμματισμός. Ανακοίνωση διαγωνισμού φωτογραφίας & τεχνήματος με θέμα: "τρέχει, τρέχει... τρέχει το νερό".
23/1/2013 έως 30/1/2013
Συναντήσεις εκτός σχολείου και επικοινωνία μέσω facebook και e-mail
6/2/2013
Οι μαθητές σε ομάδες παρατήρησαν εικόνες σχετικές με το νερό και γράψανε λεζάντες σε κάθε εικόνα. Με αυτή τη δραστηριότητα προβληματίστηκαν σχετικά με τη διαθεσιμότητα του νερού, την κατανομή του στον πλανήτη και την αξία του.
Έπειτα ανά ομάδες γράψανε τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαν οι ίδιοι να συμβάλλουν στην εξοικονόμηση του νερού στο σπίτι.
Διαβάστηκαν όλες οι προτάσεις και η ομάδα 4 κρατούσε σημειώσεις.
Τέλος, ανά ομάδες γράψανε όσες περισσότερες λέξεις μπορούσαν για το νερό.
13/2/2013 Οι μαθητές έπαιξαν taboo με λέξεις σχετικές με το νερό.
20/2/2013
Δημιουργία τρίπτυχου με μέτρα/προτάσεις προστασίας, ορθολογικής χρήσης και εξοικονόμησης νερού για την παγκόσμια ημέρα νερού από τις ομάδες 4,5,6.
Δημιουργία αφίσας για την παγκόσμια ημέρα νερού από ομάδα 1.
Δημιουργία τεχνημάτων από μεμονωμένους μαθητές. Αναζήτηση & συλλογή υλικού από ομάδες 2,7,8,9.
28/2/2013
Εκπαιδευτική επίσκεψη στην Καστοριά (ΚΠΕ, Σπήλαιο Δράκου, Λιμναίος Οικισμός).
7/3/2013
Ολοκλήρωση αφίσας, τρίπτυχου και τεχνημάτων. Αναζήτηση & συλλογή υλικού. Παρατήρηση μικροοργανισμών που ζουν στο νερό, στο μικροσκόπιο από ομάδα 3.
13/3/2013
Παιχνίδι ρόλων.
22/3/2013
Παγκόσμια Ημέρα νερού: Διανομή τρίπτυχων σε διερχόμενους στην κεντρική πλατεία, έκθεση τεχνημάτων σε ταμπλώ, αποστολή αφίσας σε γυμνάσια και λύκεια της Κοζάνης.
27/3/2013
Επεξεργασία & σύνθεση του υλικού.
3/4/2013
Σύνθεση του υλικού.
10/4/2013
Δημιουργία power point.
17/4/2013
Ομαδικό παιχνίδι.
22/4/2013 Δημιουργία power point.
25/4/2013
Εκπαιδευτική επίσκεψη στις εγκαταστάσεις του βιολογικού καθαρισμού στην Καρυδίτσα και στον ΥΗΣ Πολυφύτου. Συμπλήρωση σχετικών ΦΕ.
26/4/2013
Γενική πρόβα για την ημέρα μαθητικής δημιουργίας και την εκδήλωση στο σχολείο.
13/5/2013 Ημέρα μαθητικής δημιουργίας.
14/5/2013 Γενική πρόβα για την εκδήλωση στο σχολείο.
15/5/2013 Παρουσίαση του προγράμματός μας σε εκδήλωση 1 ώρας στην αίθουσα προβολών του σχολείου μας - Έκθεση τεχνημάτων. Αξιολόγηση







Πιο περιγραφικά κάποιες από τις δραστηριότητες - επισκέψεις μας

- Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Νερού (22/3/13), η ομάδα μας παρουσίασε μέρος των εργασιών της, σε ταμπλώ, στην Κεντρική Πλατεία της Κοζάνης και διένειμε ενημερωτικά τρίπτυχα, με προτάσεις για τον περιορισμό της σπατάλης του νερού, σε διερχόμενους.




- Στις 28/2/2013, πραγματοποιήσαμε εκπαιδευτική επίσκεψη στην Καστοριά και:
α) παρακολουθήσαμε το πρόγραμμα "Οι Δρόμοι του Νερού - Η Λίμνη της Καστοριάς" στο ΚΠΕ Καστοριάς,
β) ξεναγηθήκαμε στο Σπήλαιο του δράκου, όπου αντιληφθήκαμε τη συμβολή του νερού στη σπηλαιογένεση,
γ) επισκεφθήκαμε τον χώρο αναπαράστασης του Νεολιθικού Λιμναίου Οικισμού στο Δισπηλιό και κατανοήσαμε την ιστορική σημασία της δημιουργίας των πρώτων οικισμών κοντά στο νερό.





- Στις 25/4/2013, επισκεφθήκαμε τις εγκαταστάσεις βιολογικού καθαρισμού στην Καρυδίτσα και στον Υδροηλεκτρικό Σταθμό (ΥΗΣ) Πολυφύτου.




- Κοινοποιήσαμε στο ιστολόγιο του σχολείου μας την εργασία μας, "Σε μια σταγόνα νερό", για να γνωρίσουν και οι συμμαθητές μας τις μορφές ζωής που συναντάμε σε μια σταγόνα: α) από τη λίμνη Πολυφύτου, β) από τη λάσπη της λίμνης, γ) από τα απόνερα μιας γλάστρας...




- Στις 15/5/2013, παρουσιάσαμε το πρόγραμμά μας (δράσεις, πληροφορίες, σκέψεις, εντυπώσεις) στους συμμαθητές μας σε μια εκδήλωση, διάρκειας μίας ώρας.






Η Περιβαλλοντική μας Ομάδα

Το αναφερόμενο πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε από 30 μαθητές της Α ΄τάξης του γυμνασίου μας και τις εκπαιδευτικούς...

Παπαδέλη Ελευθερία
Κουρτίδου Κυριακή
Μπακογιάννη Αικατερίνη
Μέρου Μαρία


Επιστροφή
Συμμετοχές 2012 - 13