6o Νηπιαγωγείο Αγίου Νικολάου Κρήτης

Έχουμε λίμνη όμορφη
τη λένε "Βουλισμένη".
Είναι στον κόσμο ξακουστή,

στην Κρήτη παινεμένη!

Πρέπει όλοι να φροντίζουμε
όμορφη πάντα να ΄ναι,
χωρίς σκουπίδια και βρωμιές
το "ωραίο" να χαλάνε!

Φίλοι πολίτες, που εδώ,
στον Άγιο κατοικείτε,

τώρα που αυτό διαβάζετε,
μην παραξενευτείτε!

Γιατί κι αν είμαστε μικρά,
έχουμε γνώση τόοοοοση,
τον τόπο μας λατρεύουμε
κι αυτό ας μας ενώσει!

Πολύ δικό μας!


 

Τίτλος προγράμματος: "Γνωρίζω και Προστατεύω τη Λίμνη της πόλης μου"

Διάρκεια πραγματοποίησης του προγράμματος: 2003-04
Μέθοδος
: Project
Παραγόμενο υλικό: Έντυπο-Περιγραφή του προγράμματος με τίτλο "Γνωρίζω και Προστατεύω τη Λίμνη της πόλης μου"


Από τον πρόλογο της εργασίας...

"Τα παιδικά μου χρόνια είναι γεμάτα καλαμιές. Ξόδεψα πολύν άνεμο για να μεγαλώσω. Μόνον έτσι όμως έμαθα να ξεχωρίζω τους πιο ανεπαίσθητους συριγμούς, ν΄ ακριβολογώ μες στα μυστήρια..."

(Οδ. Ελύτης, από το Μικρό Ναυτίλο)





Επιλογές - Αποσπάσματα - Συνοπτική Παρουσίαση του προγράμματος


Α΄ ΦΑΣΗ - ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ


Μετά από έναν περίπατο στη λίμνη καταγράψαμε τις εμπειρίες και γνώσεις που ήδη είχαμε:

Η βόλτα στη λίμνη πραγματοποιήθηκε, όμως η περιέργεια των παιδιών οξύνθηκε και έτσι ετοίμασαν έναν κατάλογο με τις απορίες τους:


- Έχει βυθό η λίμνη;
- Μπορούμε να κολυμπήσουμε στη λίμνη;
- Το νερό της είναι αλμυρό ή γλυκό;
- Ποια ζώα ζουν στη λίμνη; Υπάρχουν και χελώνες;
- Τι είδους ψάρια κολυμπάνε;
- Πώς φτιάχτηκε η λίμνη;
- Γιατί οι πάπιες ζουν στη λίμνη;
- Γιατί έχει γέφυρα; Πώς φτιάχτηκε;

- Γιατί έχει μόνο βάρκες και δεν έχει μεγάλα καράβια;
- Ποιος καθαρίζει τη λίμνη;
- Μέσα στη λίμνη έχει λάσπες;
- Υπάρχουν πολλοί ψαράδες που ψαρεύουνε;
- Ρίχνουν οι ψαράδες δίχτυα στη λίμνη;

Στη συνέχεια τα παιδιά πρότειναν τις πηγές πληροφοριών τους. Σκέφτηκαν να καλέσουν το λιμενάρχη, έναν δύτη, έναν ψαρά και να επισκεφθούν τη Δημοτική Βιβλιοθήκη, το Δημαρχείο, το Λιμεναρχείο, το χώρο της λίμνης και επιχειρηματίες.


Β΄ ΦΑΣΗ - ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
(δημιουργική προσέγγιση του θέματος / διερεύνηση)

Με βάση τις ερωτήσεις - απορίες οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες εργασίες...


Οι επισκέψεις και συναντήσεις πραγματοποιήθηκαν κι έφθασε η ώρα για άλλη μια εξόρμηση στη λίμνη! Με λαχτάρα οι μαθητές προετοίμασαν την εξόρμησή τους συζητώντας για το τι περίμεναν να δουν, σε τι δραστηριότητες θα επιδίδονταν και τι θα χρειάζονταν γι΄ αυτές. Αποφάσισαν να πάρουν μαζί τους... φωτογραφική μηχανή, κιάλια, μεγεθυντικό φακό, τροφή για ψαράκια και πουλιά, χαρτιά, μπογιές, σακούλες απορριμμάτων, δημοσιογραφικό μαγνητόφωνο, απόχη, πλαστικά κουβαδάκια, γυάλινα δοχεία και βαζάκια.

Κατά την καταγραφή των συμπερασμάτων τους μετά την έρευνά τους προέκυψε ότι:
1. το νερό της λίμνης μας, ενώ θα έπρεπε να είναι γλυκό, είναι αλμυρό λόγω της επικοινωνίας της με τη θάλασσα
2. το νερό της λίμνης είναι θολό
3. μικροοργανισμοί επιπλέουν σ΄ αυτό
4. το χρώμα του νερού αλλάζει! Ενώ η λίμνη φαίνεται πράσινη, το νερό της είναι άχρωμο μέσα σε δοχείο


Στη συνέχεια... ακούσαμε ιστορίες και τραγούδια για τη λίμνη... διαβάσαμε βιβλία για λίμνες...
...συγγράψαμε λιμνοιστορίες, ...κάναμε και λίγο ιστορία ...και κάθε ομάδα μέσα από συνεργασία, διάλογο και ανταλλαγή ιδεών, έδωσε το δικό της μήνυμα, επιδιδόμενη σε εμπνευσμένες δημιουργίες!
Έτσι:...

η ομάδα του βυθού...
ετοίμασε ένα καταπληκτικό φυλλάδιο που ενημερώνει, προτρέπει, παρακινεί...

Η ομάδα καθαριότητας...
δημιούργησε ένα πανό με τίτλο "Αγαπώ τον τόπο μου" και διένειμε το ενημερώτικο φυλλάδιο σε κατοίκους, επισκέπτες, επιχειρηματίες, φορείς υπηρεσιών!

Η ομάδα πώς φτιάχτηκε η λίμνη...
δημιούργησε ποίημα εμπνευσμένο από το μύθο που διηγήθηκε η γιαγιά μιας συμμαθήτριάς τους.

Η ομάδα ο εξωτερικός χώρος της λίμνης...
δημιούργησε μακέτα της περιοχής, όπως ήταν τη δεκαετία του 1940, εντυπωσιασμένοι από την ξύλινη γέφυρα της εποχής εκείνης.

Η ομάδα τα πουλιά της λίμνης...
παρουσίασε με χαρτοκοπτική, τη δική της άποψη για τα πουλιά της λίμνης.

Η ομάδα ψαράδες και πλοία...
ζωγράφισε έναν εξωτερικό τοίχο του σχολείου που χρησιμοποιήθηκε ως σκηνικό στην τελετή λήξης της σχολικής χρονιάς.

Η ομάδα εκδηλώσεις στη λίμνη...
κατέγραψε τις εκδηλώσεις που γίνονται και δημιούργησε βιβλίο μ΄ αυτές.

Η ομάδα ζώα που ζουν μέσα στη λίμνη...
κατασκεύασε μακέτα με τα ζώα που υπάρχουν στη λίμνη μας.


Γ΄ ΦΑΣΗ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

"Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος μπορούμε να πούμε ότι οι γνώσεις, που αποκτήθηκαν από τα παιδιά αλλά και οι δεξιότητες που καλλιεργήθηκαν είναι εξαιρετικά σημαντικές και πολύτιμες.
Δόθηκε ευκαιρία στους μαθητές για συνεργασία, επαφή και επικοινωνία με τον κόσμο των ενηλίκων, για συμμετοχή σε ανοιχτές εκδηλώσεις, ανάληψη πρωτοβουλιών, ενίσχυση της αυτοεκτίμησής τους και αποβολή κάθε πιθανής συστολής.
Όμως το σημαντικότερο όλων είναι ότι τα παιδιά έλαβαν και μετέφεραν περιβαλλοντικά μηνύματα. Η λίμνη, που αδιάφορα προσπερνούσαν καθημερινά, έγινε το κέντρο του ενδιαφέροντός τους. Ένιωσαν την ανάγκη να την "υιοθετήσουν", να τη φροντίσουν, να την προστατέψουν, να πείσουν τους ενήλικες να ακολουθήσουν το δικό τους παράδειγμα!
Μαζί με τα παιδιά αναπτύξαμε δραστηριότητα κι εμείς οι εκπαιδευτικοί. Μπήκαμε στον κόσμο τους απολαμβάνοντας το "ταξίδι" μαζί τους! Δεν ήμασταν εμείς η πηγή της γνώσης, αντίθετα μαθαίναμε κι εμείς μαζί μ΄ αυτά.
Εντυπωσιακή ήταν η ανταπόκριση των γονιών και των συμπολιτών θαυμάζοντας αυτή την πρωτοφανή προσπάθεια."

(Απόσπασμα από το κείμενο αξιολόγησης του προγράμματος από τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς του προγράμματος)


ΤΡΟΠΟΙ ΔΙΑΧΥΣΗΣ ΤΩΝ
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Οι μαθητές του 6ου Νηπιαγωγείου Αγ. Νικολάου ήρθαν σε επαφή με το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο μεταφέροντας μηνύματα και προτροπές...

 

1. Εν όψει της παγκόσμιας ημέρας περιβάλλοντος διένειμαν φυλλάδιο για την προστασία της λίμνης που οι ίδιοι ετοίμασαν.
2. Τοποθέτηση του πανό που έφτιαξε η ομάδα καθαριότητας, σε περίοπτη θέση, στο χώρο της λίμνης.
3. Βλέποντας το πανό, δημοσιογράφοι από το κανάλι "tele-Κρήτη" έσπευσαν να ζητήσουν από τα παιδιά την παραχώρηση συνέντευξης σχετικά με το θέμα.
Τα παιδιά πέρασαν τα μηνύματά τους μέσω τηλεόρασης, ενώ δόθηκε στους εκπαιδευτικούς η ευκαιρία να μιλήσουν για το πρόγραμμα και τους χορηγούς πιο διεξοδικά.
4. Δημοσίευση στον τοπικό τύπο άρθρου σχετικού με τη διανομή των φυλλαδίων.
5. Στη γιορτή λήξης της σχολ. χρονιάς, τα παιδιά επέλεξαν να παρουσιάσουν θεατρικά δρώμενα με κεντρικό θέμα τη λίμνη. Αξίζει να σημειωθεί ότι το ένα θεατρικό ήταν δημιουργία των παιδιών εμπνευσμένη από το έργο του Τσαικόφσκι " Η λίμνη των κύκνων". Εμείς οι εκπαιδευτικοί επίσης παρουσιάσαμε εκτενώς την πορεία του προγράμματος όλης της χρονιάς στους προσκεκλημένους.

Επιστροφή
Συμμετοχές 2003 - 04