Δημοτικό Σχολείο Αγίου Βασιλείου - Δήμου Κορώνειας Θεσσαλονίκης

 

Τίτλος προγράμματος: "Λίμνη Μυγδονία - Μια εικόνα βγαλμένη από τα παλιά"

 

Διάρκεια πραγματοποίησης του προγράμματος: 2002-2003

Παραγόμενο υλικό: α) Έντυπο-Περιγραφή του προγράμματος με τίτλο "Λίμνη Μυγδονία - Μια εικόνα βγαλμένη από τα παλιά".
β) Έντυπο όπου περιγράφεται το παιχνίδι ρόλων με θέμα:"Ποιος φταίει; Ποιος φταίει για την καταστροφή της λίμνης; Όλοι εκτός από μας φυσικά"

 



Επιλογές - Αποσπάσματα - Συνοπτική Παρουσίαση του προγράμματος


 

Κριτήρια Επιλογής του θέματος:
"Το θέμα το διάλεξαν τα ίδια τα παιδιά, γιατί το θέμα της λίμνης είναι πάντα επίκαιρο και ιδιαίτερα αγαπητό από τα παιδιά του σχολείου μας, λόγω του ότι η λίμνη είναι μέρος της καθημερινής ζωής και τα προβλήματά της τα αφορούν άμεσα. Φέτος εξαιτίας των βροχοπτώσεων η λίμνη που το καλοκαίρι είχε χαθεί ολοκληρωτικά, "ξαναζωντάνεψε" προς μεγάλη χαρά και ανακούφιση όλων. Αυτό λοιπόν μας έκανε να αναρωτηθούμε πόσες φορές άραγε στο παρελθόν η λίμνη μας "έπαιζε" με τη στάθμη και την έκτασή της".


Στόχοι
:
1. Ένας από τους βασικούς στόχους μας ήταν να γνωρίσουμε τι υπήρχε πριν από μας και γιατί χάθηκε. Η κατανόηση της ανάγκης της ύπαρξης της λίμνης άλλωστε, δημιουργεί στα παιδιά οικολογική συνείδηση.
2. Άλλος βασικός στόχος, είναι να αποφύγουμε τα ίδια λάθη, έτσι ώστε ν' αφήσουμε στους επόμενους αυτό που εμείς βρήκαμε.
3. Η ιστορία, όταν δένεται με μύθους και λαμπρό παρελθόν αφορόντας στην περιοχή
στην οποία κάποιος ζει, παρουσιάζει ενδιαφέρον και αποτελεί καλό θέμα για αναζήτηση.
4. Η καλλιέργεια των δυνατοτήτων των παιδιών στον προφορικό και γραπτό λόγο, στα μαθηματικά και στις φυσικές επιστήμες, αποτελεί βασικό μας στόχο.
5. Η εκπαίδευση στο χειρισμό πολυμέσων και η χρήση τους στην επικοινωνία.
6. Η ανάγκη της κατανόησης της αγγλικής γλώσσας, μιας και για να βρεθούν
πληρoφορίες από το intemet, είναι αυτονόητη.
7. Ακόμα, η επαφή με την πολιτιστική κληρονομιά της περιοχής αποτελεί άλλον
ένα στόχο του προγράμματός μας.
8.Η υιοθέτηση των αρχών της αειφορίας ως προς το νερό και το περιβάλλον.


Μέθοδοι υλοποίησης του προγράμματος
"Η μέθοδος project βοήθησε τα παιδιά να συνεργαστούν, να πειραματιστούν, ν΄ αναπτύξουν κριτική σκέψη και να "αναγκαστούν" να προτείνουν λύσεις. Η συζήτηση, η έρευνα, οι συνεντεύξεις, το παιχνίδι ρόλων αποτέλεσαν βασικές μεθόδους υλοποίησης του προγράμματος. Ο χώρος της λίμνης αποτέλεσε το βασικό πεδίο μελέτης".

"Τη σχολική χρονιά 2002-2003, η Ε' τάξη του 6/θ Δημοτικού Σχολείου Αγίου Bασιλείoυ, στα πλαίσια της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, ασχολήθηκε με το θέμα: "ΛΙΜΝΗ ΜΥΙ'ΔΟΝΙΑ - ΜΙΑ ΕΙΚΟΝΑ ΒΓΑΛΜΕΝΗ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΛΙΑ".
Με την εργασία μας αυτή πήραμε μέρος και στα Σχολικά Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, όπου με περηφάνια μπορούμε να πούμε πως η υποβολή του σχεδίου μας για το πρόγραμμα αυτό, πήρε τη μεγαλύτερη βαθμολογία πανελλαδικά.
Με λίγα λόγια λοιπόν να πώς ξεκινήσαμε και πού μας οδήγησε το μαγευτικό αυτό ταξίδι...

Η λίμνη Κορώνεια που βρίσκεται στο χωριό μας, είναι ένα απομεινάρι της λίμνης Μυγδονίας.
Γυρίζοντας πίσω, ξεκινήσαμε ένα "ανάποδο" ταξίδι από την Προϊστορία και φτάσαμε ως τις μέρες μqς, έχοντας πάντα ως κεντρικό μας άξονα τη λίμνη Κορώνεια.
Η πορεία της λίμνης μέσα στο χρόνο, ο ζωτικής σημασίας ρόλος που έπαιξε στη ζωή των κατοίκων τόσα χρόνια και τελικά ο παραλίγο αφανισμός της (στις 15 Αυγούστου 2002 έχασε και την τελευταία σταγόνα νερού), αλλά και οι ελπίδες που ξαναζωντάνεψαν βλέποντάς την να αποκτά και πάλι νερό (μετά τις ιδιαίτερα ευνοϊκές βροχοπτώσεις των τελευταίων μηνών) ήταν τα αντικείμενα μελέτης της εργασίας μας.
Οι επαφές μας με ειδικούς, έρευνες, συνεντεύξεις, παρατηρήσεις, πειράματα, παιχνίδια, καλλιτεχνικές δημιουργίες και δρώμενα βοήθησαν τα παιδιά να προσεγγίσουν βιωματικά το πρόβλημα, ώστε να οδηγηθούν από μόνα τους στο να προτείνουν λύσεις και να βάλουν ίσως κι αυτά το λιθαράκι τους για τη διάσωση της οικονομικής, και πολιτιστικής κληρονομιάς τους.
Στην προσπάθειά μας αυτή συνεργαστήκαμε με την Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Δυτ. Θεσσαλονίκης, τα ΚΠΙΕ Ελευθερίου - Κορδελιού (δίκτυο νερού) και Καστοριάς (δίκτυο λιμνών), το Κέντρο Πληροφόρησης Υγροτόπου Κορώνειας -Βόλβης, αλλά κυρίως με τους τοπικούς φορείς, τους κατοίκους του χωριού, αλλά και οργανώσεις που αγωνίζονται για την προστασία του περιβάλλοντος. Συμμετείχαμε, ακόμα και στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Hero (dot) enews.
Οι επισκέψεις που έκαναν τα παιδιά στα πλαίσια του προγράμματός μας, πιστεύουμε ότι ήταν οι καλύτερες στιγμές τους και στιγμές μας.

Το Κέντρο Πληροφόρησης Υγροτόπου Κορώνειας - Βόλβης και το παραλίμνιο Δάσος της Απολλωνίας ήταν όμορφη και πολύ ενδιαφέρουσα επίσκεψη. Το ίδιο και οι επισκέψεις κατά καιρούς στη λίμνη του Αγίου Bασιλείoυ και στα ρέματά της, καθώς και ο γύρος των λιμνών Κορώνειας- Βόλβης, όπου γνώρισαν την ευρύτερη περιοχή των λιμνών, το Μνημείο της Φύσης (Πλατάνια με ερωδιούς στο Σχολάρι), τις Νυμφόπετρες και τον Πρότυπο Βιολογικό Καθαρισμό στη Ν. Μάδυτο. Η επίσκεψη στην έκθεση για τους Υγροτόπους και την ημερίδα που διοργανώθηκε από το γραφείο Περιβ. Εκπ/σης έδειξε στους μαθητές ότι υπάρχουν και άλλοι άνθρωποι που αγωνιούν με
τα δικά τους προβλήματα.

Εκείνο όμως που για μέρες αργότερα έφερνε στα μάτια των παιδιών ακόμα τη γλυκιά λάμψη του αξέχαστου, ήταν η επίσκεψή τους στο Κ.Π.Ε. Καστοριάς (Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης) και στον Προϊστορικό Λιμναίο Οικισμό του Δισπηλιού Καστοριάς, όπου τα παιδιά είχαν αξέχαστες εμπειρίες από τα εργαστήρια του Κέντρου και όλες τις άλλες δραστηριότητες που ακολούθησαν.

Πολύτιμος βοηθός στην προσπάθειά μας στάθηκε και η πλούσια σχολική βιβλιοθήκη μας (3000 βιβλία), αλλά και η πλοήγησή μας στο Διαδίκτυο μέσα από το Εργαστήριο Πληροφορικής που διαθέτει το σχολείο μας (όποτε βέβαια ήταν κάτι τέτοιο δυνατό, γιατί οι γραμμές της περιοχής μας ήταν μέχρι πριν από λίγες μέρες αναλογικές).
Προσπαθήσαμε να γίνει διάχυση του προγράμματος σ' όλα τα μαθήματα της τάξης, να συμμετέχουν σ' αυτό και εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων (Αγγλικών και της Πληροφορικής) μέσα στο κανονικό, αλλά και στο Ολοήμερο σχολείο και ακόμα να ασχοληθούν και άλλες τάξεις με παρεμφερή θέματα, όπως οι Γ΄ και Δ' τάξεις με τους Πελαργούς (συμμετέχοντας στο Εθνικό Δίκτυο των Πελαργών)
.
Η εκδήλωση που διοργανώσαμε στο πάρκο της λίμνης για την "Ημέρα του Περιβάλλοντος" κι όπου συμμετείχαν κι όλοι οι μαθητές του Δημοτικού Σχολείου, αλλά και του Νηπιαγωγείου, είχε πραγματικά πολύ μεγάλη επιτυχία.

Τα παιδιά της Ε' τάξης έμαθαν από το δάσκαλο Κάμτσιου Νικόλαο πώς να προσανατολίζονται με τη βοήθεια του χάρτη και της πυξίδας και στη συνέχεια ονομάτισαν τα χωριά που έβλεπαν στην άλλη μεριά της λίμνης, χρησιμοποιώντας τις γνώσεις που απέκτησαν με τις προηγούμενες δραστηριότητες.
Στη συνέχεια παρατήρησαν με κιάλια και το μονοκιάλι τους πελαργούς πάνω στον πύργο.
Τέλος η παρουσίαση του Προγράμματος από τα παιδιά της τάξης, με αποκορύφωση το θεατρικό (που προέκυψε μέσα από παιχνίδι ρόλων), ήταν όχι μόνο η ανταμοιβή των κόπων τους, μετά από μια πολύ - πολύ κοπιαστική, αλλά ταυτόχρονα και δημιουργική χρονιά, αλλά και ο τρόπος για να μεταφέρουν την αγωνία και τον πόθο τους για τη σωτηρία της λίμνης στους υπόλοιπους μαθητές του σχολείου, στους γονείς, στους παππούδες, στους αρμόδιους φορείς."


Με τιμή
Η δασκάλα. της τάξης
Χαρά Μητσιοπούλου
και
Η συντονίστρια του προγρ/τος
Λαζαρίδου Ευγενία

Απόσπασμα από το κείμενο "Αντί προλόγου", του εντύπου "Λίμνη Μυγδονία-Μια εικόνα βγαλμένη από τα παλιά", του Δημ. Σχολ. Αγίου Βασιλείου

Αποσπάσματα από το παιχνίδι ρόλο της Ε' τάξης με θέμα τη λίμνη Κορώνεια.


Επιστροφή
Συμμετοχές 2003 - 04