Δημοτικό Σχολείο Αγίου Βασιλείου Ν. Θεσ/νίκης

Τίτλος Προγράμματος:
"Ταξίδι με το Νερό, με Καθαρό Μυαλό "



Διάρκεια Προγράμματος: 2005 - 2006

Ολοκληρώνοντας τις δράσεις της η περιβαλλοντική ομάδα του σχολείου δημιούργησε ένα CDRom και μια βιντεοκασέτα.

Επιλογές - Αποσπάσματα

ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Αφορμή για την επανένταξη του σχολείου μας στο δίκτυο των λιμνών του ΚΠΕ Καστοριάς («Λίμνες- Πηγές έμπνευσης») ήταν το πρόγραμμα της Γ΄ τάξης («Ταξίδι με το νερό με καθαρό μυαλό» - ΣΠΠΕ Πανεπ. Αιγαίου) και της Δ΄ τάξης («Άγιος Βασίλειος: Ένα χωριό μια λίμνη» - Νομαρχιακό).
Η μελέτη βέβαια της λίμνης Κορώνειας για τη Γ΄ τάξη αποτέλεσε ένα μέρος μόνο του προγράμματός της, μια πρώτη επαφή με το θέμα αυτό, ενώ για τη Δ΄ τάξη είχε μεγαλύτερη σημασία πώς επηρεάστηκε η ζωή των κατοίκων από τη λίμνη.
Ο 2ος Πανελλήνιος Ιππικός Μαραθώνιος «ΕΓΝΑΤΙΑ» που διοργάνωσε το Επαρχείο και η Νομαρχία Θεσσαλονίκης (2/10/2005) μας έθεσε ξανά το πρόβλημα της Κορώνειας. Το σχολείο μας προσκλήθηκε επίσημα για να συμμετέχει στις εκδηλώσεις. Μάλιστα κατά τη βράβευση αναφέρθηκε το σχολείο μας με τιμητικά λόγια για τη δράση του για θέματα του περιβάλλοντος και ζητήθηκε από τη Δ/ντρια να απονέμει κάποιο από τα βραβεία.

Αυτή ήταν η αρχή της συνεργασίας τριών σχολείων (Δ. Σχ. Αγ. Βασιλείου, Δ. Σχ. Προφήτη και Πειραματικού Γυμνασίου ΑΠΘ) με το Φορέα Διαχείρισης του Εθνικού Πάρκου Λιμνών Κορώνειας – Βόλβης και Μακεδονικών Τεμπών (πρόεδρός του ο Έπαρχος Λαγκαδά). Κοινός στόχος όλων η ευαισθητοποίηση μέσω προγρ/των Περιβ. εκπ/σης των μαθητών και μέσω αυτών των οικογενειών τους σε θέματα της λίμνης.

Η Εκδήλωση για όσους παρευρέθηκαν ήταν μία πραγματική γιορτή… Στόχος ήταν να έρθει στην επικαιρότητα το πρόβλημα της λίμνης, όπως και έγινε. Συμμετείχε σημαντικός αριθμός από ΜΜΕ και έδωσαν συνέντευξη η Δ/ντρια και μαθητές του σχολείου μας.

Με αφορμή τους Ιππικούς Αγώνες οι μαθητές μας παρακολούθησαν στο σχολείο προβολή σχετικά με τη λίμνη του χωριού τους και συζήτησαν για το πώς ήταν, πώς έγινε και ποιος φταίει; Οι παλιές φωτογραφίες από το αρχείο της λίμνης τους παρουσίασαν μια άλλη εικόνα της που δεν μπορούσαν να τη φανταστούν, μια και όλοι γεννήθηκαν μετά το 1994. Μεγάλωσαν με την εικόνα μιας λίμνης υποβαθμισμένης που μετά βίας διακρίνεται ανάμεσα στα καλάμια και στα δέντρα που έχουν φυτρώσει και μεγαλώσει στις άλλοτε όχθες της. Αυτό που γνωρίζουν καλά είναι η μυρωδιά της κατά τους καλοκαιρινούς μήνες!!! Οι μαθητές των Γ΄ και Δ΄ τάξεων δεν είχαν ασχοληθεί μέχρι εκείνη τη στιγμή με τη λίμνη. Ευκαιρία λοιπόν ήταν να τη γνωρίσουν από κοντά και να μελετήσουν το μόνιμό(!) της πια πρόβλημα.

Σκεφθήκαμε όμως ότι οι μαθητές της Γ΄ τάξης έπρεπε πρώτα:
α)να κατανοήσουν τον κύκλο του νερού
β) να γνωρίσουν τις καταστάσεις του και τις μορφές του πάνω στη γη (και έτσι να φτάσουν στη λίμνη που βρίσκεται δίπλα τους και νοσεί)
γ) να καταλάβουν τη διαχρονική αξία του νερού, μέσα από τη θρησκεία, τη μυθολογία και τις παραδόσεις
δ) να υιοθετήσουν τρόπους καλής διαχείρισης του στην προσωπική τους ζωή, και την επόμενη σχολ. χρονιά να ασχοληθούν συστηματικά με τη λίμνη και τα προβλήματά της.

Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί των δύο τάξεων συνεργάστηκαν μεταξύ τους και ενώ η κάθε τάξη εφάρμοζε το δικό της ξεχωριστό πρόγραμμα, συμμετείχαν σε αρκετές κοινές δραστηριότητες.

Η Γ΄ τάξη, έχοντας οικονομική ευχέρεια (ΣΠΠΕ Πανεπ. Αιγαίου), πραγματοποίησε πολλές επισκέψεις και προσκάλεσε τους μαθητές της Δ΄ τάξης στις περισσότερες από αυτές. Οι επισκέψεις αποτέλεσαν ένα σημαντικό σημείο του προγράμματός μας.

 

δραστηριότητες...
   
 
εκδηλώσεις...
 
   
επισκέψεις...

Οι δραστηριότητες που σχεδιάστηκαν από τις δυο τάξεις συγκλίνανε σε κάποια σημεία που αφορούσαν τη λίμνη, τα ήθη και έθιμα, τους μύθους και την κατάστασή της. Έτσι η Γ΄ τάξη έχοντας ως κεντρικό της θέμα το νερό ξεκίνησε τη γνωριμία με τον κύκλο του νερού, διαισθητικά, στο μάθημα της αισθητικής αγωγής με μια ομαδική ζωγραφιά 1 Χ 2 μέτρα, θεατρικό παιχνίδι και τη «μαιευτική» μέθοδο κατά τη διάρκεια της οποίας συζητήθηκαν κι ερευνήθηκαν τα στάδια του κύκλου του νερού. Προχώρησε στη μυθολογία, τη θρησκεία και τις παραδόσεις. Ανακάλυψαν τοπικά ήθη και έθιμα (Ντουντουλίτσα, το έθιμο της Νύφης με το αμίλητο νερό…) και μνημεία του χωριού (Λουτρά του Μπέη, Πύργος του χωριού).

Όλα τα παραπάνω τα παρουσίασαν μέσω του θεατρικού δρώμενου «Νερο-ιστορίες – μύθοι και παραδόσεις του νερού», που ετοίμασε ο δάσκαλος Κάμτσιου Ν. (Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης -29/3/2006 και Άγιο Βασίλειο 14/6/2006). Οι μαθητές της Δ΄ παρακολούθησαν το Θεατρικό δρώμενο στη ΔΕΘ, ενώ στον Άγιο Βασίλειο συμμετείχαν βοηθώντας στη μουσική επένδυσή του.

Τα εκπ/κά πακέτα («Λίμνες πηγές έμπνευσης», «Οι δρόμοι του νερού-Η λίμνη της Καστοριάς» και «Μια σταγονοπαρέα στη λίμνη μας») του ΚΠΕ Καστοριάς στάθηκαν σημαντικό βοήθημα για το έργο μας, όπως και άλλα πακέτα («Το νερό νεράκι» του Εθνολογικού και Λαογραφικού Μουσείου Μακεδονίας-Θράκης, «Νερό: Χθες – Σήμερα – Αύριο» του ΚΠΕ Ελευθερίου Κορδελιού, «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο Σχολείο» της WWF, «Ένα κουτί γεμάτο νερό» εκδόσεις Καλειδοσκόπιο, «Οικολογικά Σχολεία» της ΕΕΠΦ).
Ωστόσο η γρίπη των πτηνών μας κράτησε μακριά από τη λίμνη όλο το χειμώνα και την άνοιξη και ακύρωσε πολλές από τις εργασίες πεδίου που είχαμε σχεδιάσει.

Στο πλαίσιο του προγράμματος οι μαθητές επισκέφθηκαν:

- Το Λαογραφικό Μουσείο και την έκθεση Υδροκίνησης. Οι μαθητές γνώρισαν πώς χρησιμοποιούσαν το νερό παλαιότερα (νερόμυλοι, μαντάνια, νεροπρίονα…) και ήρθαν σε επαφή με μια πιο ορθολογική και ταυτόχρονα «καθαρή» από πλευράς ενέργειας χρήση του.
- Αγρόκτημα Μηντσιούδη. Η χρήση του νερού σε σύγχρονες εγκαταστάσεις θερμοκηπίων. (Συμμετείχε ολόκληρο το σχολείο)
- Μουσείο Ύδρευσης Θεσσαλονίκης. Έμαθαν πώς υδρευόταν η Θεσσαλονίκη τα τελευταία 100 χρόνια. Οι τουλούμπες και η μηχανή του Αρχιμήδη τράβηξαν την προσοχή τους. (Συμμετείχαν και οι Β΄ & Δ΄ τάξεις).

 

- ΚΠΕ Βερτίσκου. Συμμετείχαν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Οι νερομάνες του Βερτίσκου». Είδαν τη χρήση του νερού σε χωριό με τις πηγές και την οικιακή χρήση άλλων εποχών. Σύγκριναν τη χρήση αυτή με την πόλη. (Συμμετείχαν και οι Δ΄ & Ε΄ τάξεις).

- Γύρος των λιμνών Κορώνειας – Βόλβης και επίσκεψη στο Κέντρο Πληροφόρησης, στα πλαίσια της συνεργασίας μας με το Φορέα Διαχείρισης. Γνώρισαν τον υγρότοπο των λιμνών Κορώνειας – Βόλβης που προστατεύεται από τη Συνθήκη Ramsar, συνειδητοποίησαν γιατί θεωρείται ενιαίος, σύγκριναν τις δυο λίμνες και προβληματίστηκαν για την κατάσταση της Κορώνειας. Με δραστηριότητες στο Κέντρο και στο παραλίμνιο δάσος κατανόησαν τις συνθήκες που διαμορφώνει η παρουσία του νερού και τη σπουδαιότητά του στην εμφάνιση και στην συντήρηση της ζωής στην περιοχή. (Συμμετείχαν και οι Δ΄& Ε΄ τάξεις).

- Άγιος Νικόλαος Νάουσας και γνωριμία με το ΚΠΕ. Οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με ένα ποτάμιο σύστημα και μάλιστα τις πηγές του. Παρατήρησαν, έπαιξαν, μάζεψαν φύλλα και συμπλήρωσαν γραπτές εργασίες. Σύγκριναν την περιοχή με το δικό τους λιμναίο σύστημα, είδαν ομοιότητες και διαφορές. Κατά τη διαδρομή παρατήρησαν τα ποτάμια που πέρασαν και «μύρισαν» τον βιολογικό καθαρισμό στο Καλοχώρι… Είδαν τον Αλιάκμονα και μίλησαν για το σχέδιο που ήθελε το νερό του να εμπλουτίσει τη λίμνη Κορώνεια.

Επιπλέον οι μαθητές...
- Βρήκαν πληροφορίες για τη λίμνη στο αρχείο του σχολείου και ρώτησαν τους γονείς και τους παππούδες τους γι’ αυτήν.
- Ενημερώθηκαν από βιολόγο για το ρόλο του νερού στην ανάπτυξη των φυτών και από γεωπόνο για τη χρήση του νερού στη γεωργία και ειδικότερα στην περιοχή μας, καθώς και τα προβλήματα που ανακύπτουν από τη χρήση φυτοφαρμάκων και λιπασμάτων και πώς επηρεάζεται η λίμνη από αυτά.
- Το νερό και η λίμνη οδήγησε τους μαθητές μας να συμμετέχουν σε διαγωνισμούς ζωγραφικής («Με τα μάτια της Φαντασίας» Δ/νσης Δ. Θες/νίκης, «Για μια σταγόνα νερό» Μεσόγειος SOS…) και διηγήματος ( Kid’ s fun).
- Ήρθαν σε επαφή με άλλα σχολεία και αντάλλαξαν πληροφορίες. Κυρίως όμως οι εκπαιδευτικοί μας ανέπτυξαν σχέσεις με άλλους εκπαιδευτικούς. Γνωρίστηκαν, βοήθησαν ο ένας τον άλλο, αντάλλαξαν γνώμες, πληροφορίες, υλικό… Η περιβαλλοντική μας ενώνει…
- Με το τέλος του σχολείου πραγματοποιήθηκαν σε συνεργασία με το Φορέα Διαχείρισης εκδηλώσεις στη λίμνη για την προστασία της (31/6/2006), εκπ/κά παιχνίδια, δραστηριότητες πεδίου, συνεντεύξεις με ηλικιωμένο ψαρά- τον Έπαρχο-τον Υπεύθ. Γραφείου Αλιείας, έκθεση παλιών φωτογραφιών για την Κορώνεια, καλλιτεχνικών δημιουργημάτων … ήταν κάποιες από τις δραστηριότητες στις οποίες συμμετείχαν όλοι οι μαθητές του σχολείου και είχαν σχεδιάσει οι δάσκαλοί τους. Συμμετείχε και το Δημοτικό Σχολείο Προφήτη. Οι εκδηλώσεις καλύφθηκαν από τα ΜΜΕ.
- Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε ο 3ος Πανελλήνιος Ιππικός Μαραθώνιος «ΕΓΝΑΤΙΑ» (4/6/2006), ως ειρηνική διαμαρτυρία στην υποβαθμισμένη λίμνη Κορώνεια. Οι μαθητές συμμετείχαν και αυτή τη φορά θεωρώντας ότι είναι και δική τους ευθύνη.
- Παρακολούθησαν την ημερίδα για την Κορώνεια του Φορέα Διαχείρισης και της Νομαρχίας Θεσ/νίκης στο Πάρκο της λίμνης (5/6/2006) με παρουσία του Υφυπουργού ΥΠΕΧΩΔΕ. Στο πάρκο εκτέθηκαν πάλι τα έργα των μαθητών και δημιούργησαν το δέντρο του νερού (όπου σε συννεφάκια και σταγόνες που κρέμασαν σ’ ένα δέντρο έγραφαν τι ονειρεύονται, τι ελπίζουν και συμβουλές …).
- Την επόμενη μέρα προσκλήθηκαν στην Τ V 100, όπου εκπρόσωποί τους, μαζί με τη Δ/ντρια και τον Έπαρχο/Πρόεδρο του Φορέα διαχείρισης παρουσίασαν τη δουλειά τους.

 

Η Περιβαλλοντική μας Ομάδα

Οι μαθητές των Γ΄& Δ΄τάξεων
του σχολείου
και οι εκπαιδευτικοί
Ν. Κάμτσιου
Β. Πιθαμούδης
Ε. Λαζαρίδου



Επιστροφή
Συμμετοχές 2005-06