9ο Δημοτικό Σχολείο Ιωαννίνων Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης

Τίτλος Προγράμματος:
"Η Λίμνη Παμβώτις στο Χθες και στο Σήμερα"


Συνοπτική Περιγραφή
του Προγράμματος

Στόχοι του Προγράμματος:
Γνωστικοί:
- Οι μαθητές να κατανοήσουν:
α) Τη γεωλογική εξέλιξη και διαμόρφωση της περιοχής,
β) Τις φυσικές διεργασίες που συμβαίνουν στο περιβάλλον,
γ) Την επίδραση των ανθρώπινων δραστηριοτήτων
- Να αποκτήσουν γνώσεις για συγκεκριμένα περιβαλλοντικά προβλήματα
- Να γνωρίσουν τη βιοποικιλότητα της λίμνης και την αλληλεξάρτηση των έμβιων όντων του λιμναίου οικοσυστήματος
- Να συνδέσουν τη γνώση, την αντίληψη και την κατανόηση του περιβάλλοντος με τη γλωσσική ανάπτυξη
- Να εξοικειωθούν με την επιστημονική μέθοδο και την κριτική προσέγγιση των θεμάτων

Συναισθηματικοί:
- Ευαισθητοποίηση σε θέματα περιβαλλοντικών προβλημάτων
- Καλλιέργεια της αγάπης προς τη φύση
- Σεβασμός των απόψεων των άλλων
- Ανάπτυξη σχέσεων μεταξύ μαθητών, Αξιοποίηση των δυνατοτήτων τους
- Υιοθέτηση κώδικα συμπεριφοράς

Ψυχοκινητικοί:
- Απόκτηση δεξιοτήτων παρατήρησης -μετρήσεων - υπολιγισμών - χειρισμού οργάνων - πειραμάτων
- Απόκτηση κοινωνικών δεξιοτήτων ( πνεύμα συνεργασίας, διαμόρφωση απόψεων, κρίσεων κλπ)

Σχεδιασμός Δραστηριοτήτων & Δράσεων:

- Περίπατος των μαθητών δίπλα στη λίμνη-Καταγραφή των παρατηρήσεων από τις ομάδες των μαθητών. Ταξινόμηση των καταγραφέντων στοιχείων.
- Με συζήτηση στην τάξη οι μαθητές αναζητούν τρόπους, "πηγές" χώρους και άτομα πληροφόρησης-Διακτίνωση του θέματος
Χωροθέτηση του πεδίου μελέτης με υδρόγειο σφαίρα- χάρτες-πυξίδα.
- Παρουσίαση σχετικού εκπαιδευτικού υλικού εντύπου σε ηλεκτρονική μορφή στο
εργαστήριο Γεωγραφικής εκπαίδευσης του Π.Τ.Δ.Ε Ιωαννίνων από τον καθηγητή Γεωγραφικής και Περιβαλλοντικής Εκπ/σης κ.Κατσίκη.
- Παρατήρηση και συλλογή στοιχείων- Φωτογράφιση φυτικών και ζωικών ειδών-πηγών ρύπανσης και ανθρώπινων παρεμβάσεων.
- Μετρήσεις φυσικοχημικές και μικροβιολογικές στο εργαστήριο της Χημικής Υπηρεσίας Ιωαννίνων από τον κ. Τσόγκα σε δείγμα νερού που οι μαθητές έχουν συλλέξει από δύο
περιοχές της λίμνης.
- Επίσκεψη στην Τάξη του Προέδρου του Νομαρχιακού Συμβουλίου και συζήτηση με τους μαθητές για τον πρόσφατο εμπλουτισμό της λίμνης με καθαρό νερό από της πηγές.
- Συλλογή και επεξεργασία πληροφοριών για ιστορικά γεγονότα, θρύλους και παραδόσεις σχετίζεται με την λίμνη.
-
Μαγνητοφώνηση κατοίκων της νήσου που ασκούν και σήμερα παραδοσιακά επαγγέλματα συνδεδεμένα με την λίμνη.
- Συλλογή λογοτεχνικών κειμένων- ποιημάτων-δημοτικών τραγουδιών εμπνευσμένα από την ιστορία της λίμνης.
-
Επίσκεψη στον αθλητικό χώρο της Λιμνοπούλας όπου διεξάγονται οι κωπηλατικοί αγώνες. Συζήτηση για το μέλλον του αθλήματος.
-
Επίσκεψη στον ιχθυογεννητικό σταθμό της Δημοτικής Επιχείρησης Λίμνης (Δ.ΕΛΙ).

Δράσεις
- Σε όλη τη διάρκεια του Προγράμματος διατηρείται επικοινωνία με την μαθητική κοινότητα με ανακοινώσεις, εφημερίδα τοίχου διοργάνωση συζητήσεων.
- Διοργάνωση της τελικής παρουσίασης του προγράμματος ενώπιον φορέων της δημόσιας ζωής κατοίκων της περιοχής, μαθητών του σχολείου και δασκάλων.
- Επίσκεψη των μαθητών στον κ. Δήμαρχο και στον κ. Νομάρχη της πόλης και επίδοση σχετικών επιστολών με τα αποτελέσματα των εργασιών.
- Συζήτηση με τον κ. Δήμαρχο Πασσαρώνος για την απόδοση των καλλιεργειών στην περιοχή της αποξηραμένης λίμνης Λαψίστας.
- Τηλεδιάσκεψη με τον κ. Δήμαρχο Κάρλας για την ανασύσταση της λίμνης Κάρλας.
- Υιοθεσία μιας περιοχής της λίμνης έξω από το σχολείο-Προστασία από σκουπίδια,παρέμβαση με άρθρα στον τύπο και κοινοποίηση στο Δήμαρχο κάθε φορά που παρατηρείται κάτι τέτοιο.
- Παρουσίαση παιχνιδιού ρόλων με σχετικό θέμα ενώπιον κοινού.
- Έκθεση ζωγραφικής των μαθητών όλου του σχολείου με θέμα τη λίμνη Παμβώτιδα. Κατασκευή μακέτας της περιοχής της λίμνης Παμβώτιδας. Παρουσίαση φωτογραφιών με θέμα η λίμνη του παρελθόντος και του σήμερα.
- Παρουσίαση της εργασίας των μαθητών και των προτάσεων τους στο δημοτικό ραδιόφωνο.
- Δημοσιεύματα των μαθητών στον τοπικό τύπο με τις δραστηριότητες και τα συμπεράσματα τους καθώς και στους συνεργαζόμενους φορείς.
-
Ερωτηματολόγιο, με ερωτήσεις κλειστού τύπου, για την τοπική κοινωνία και αποκωδικοποίησή του, κατά τη διάρκεια του Προγράμματος.


Η Περιβαλλοντική μας Ομάδα


Οι μαθητές: Μπούμπα Α., Μαντέλλον Μ., Μαϊδάτη Δ., Καντιλάρι Φ., Τσιτολάι Ε., Στοπάνη Α., Γούσια Α., Τζέκα Α., Μέξη Ε., Κοτσιώνη Μ., Βασιλειάδη Λ., Παπαευαγγέλου Δ., Παγούνας Α., Γκριμότσης Α., Μπακάλης Ο., Λιολιότσι Α., Λίτο Χ.

Οι εκπαιδευτικοί: Κωστούλα Ι., Ντάλλας Ι.



Επιστροφή
Συμμετοχές 2005 - 06