Δημοτικό Σχολείο Μαυρονερίου Ν. Κιλκίς

 

Τίτλος προγράμματος: "Πικρολίμνη, η λίμνη μας"

Διάρκεια πραγματοποίησης του προγράμματος: 2003-2004

Παραγόμενο υλικό: Έντυπο με τον ίδιο τίτλο


Θεματολογία - Περιεχόμενα του εντύπου:
Ο κύκλος του νερού
Υγρότοποι - Ο υγρότοπος της Πικρολίμνης
Λίμνες - Σχηματισμός λιμνών
Πικρολίμνη - Γεωγραφική θέση, γεωλογία, κλίμα, χλωρίδα, πανίδα, ορνιθοπανίδα
Θεραπευτικές ιδιότητες του νερού και του πηλού της Πικρολίμνης
Επιπτώσεις ανθρωπογενών δραστηριοτήτων - ρύπανση της περιοχής, κυνήγι, ήπια τουριστική ανάπτυξη

Επιλογές - Αποσπάσματα από το έντυπο που δημιούργησε η περιβαλλοντική ομάδα


Η πρόταση και η επιλογή για την πραγματοποίηση του προγράμματος έγινε από τους ίδιους τους μαθητές, γιατί η λίμνη είναι το περιβάλλον τους.


Στόχοι:

Να γνωρίσουν οι μαθητές την Πικρολίμνη που είναι το άμεσο περιβάλλον τους, να αποκτήσουν γνώσεις γύρω από το νερό, τους υγρότοπους, τον θεραπευτικό πηλό, τα ιαματικά νερά, τη ρύπανση των νερών.
Να ερευνήσουν τις χρήσεις του νερού και του πηλού στην υγεία και την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής.
Να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα περιβάλλοντος και ειδικότερα για το φυσικό πόρο του νερού.
Να υιοθετήσουν συμπεριφορές και στάσεις φιλικές προς το περιβάλλον.
Να αναπτύξουν δεξιότητες όπως να παρατηρούν, να συλλέγουν, να επιλέγουν και να καταγράφουν στοιχεία, να διεξάγουν συμπεράσματα.
Να αναδείξουν τα καλά στοιχεία της περιοχής.

 

Δραστηριότητες και σύνδεση με τα μαθήματα του σχολείου:

Ερευνώ το Φυσικό Κόσμο: Παρατήρηση και πείραμα με το νερό, ο κύκλος του νερού, παρατήρηση του νερού και του πηλού της Πικρολίμνης στο μικροσκόπιο, παρατήρηση στο πεδίο.
Γεωγραφία: Βρίσκω στο χάρτη τις λίμνες της Ελλάδας και τους προστατευόμενους από τη Συνθήκη Rαmsαr υγρότοπους της Ελλάδας. Παίζω με το puzzle του χάρτη του Ν. Κιλκίς.
Γλώσσα: Σκέφτομαι και γράφω για το νερό, για την Πικρολίμνη, παίρνω συνέντευξη από ανθρώπους της περιοχής.
Τεχνικά-Καλλιτεχνικά: Ζωγραφική, κατασκευή μακέτας από πηλό της λίμνης, δημιουργία ταμπλώ, έκθεση ζωγραφικής και φωτογραφίας, δραματοποίηση "Οι όρνιθες" του Αριστοφάνη σε περιβαλλοντική διασκευή και δραματοποίηση για την ημέρα του περιβάλλοντος, δημιουργία έντυπου υλικού.

Συνεργασία με εξωτερικούς συνεργάτες:

Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ελευθερίου -Κορδελιού
Δήμος Πικρολίμνης,
Ελληνικό Κέντρο Βιοτόπων-Υγροτόπων
Κέντρο Π εριβαλλοντικής Εκπαίδευση Καστοριάς - Ένταξη στο δίκτυο των "λιμνών"
Αναπτυξιακή Κιλκίς

Ευχαριστούμε πολύ τους εξωτερικούς συνεργάτες μας οι οποίοι μας παρείχαν τις πληροφορίες και στήριξαν ενεργά το πρόγραμμά μας καθώς και την υπεύθυνη προγραμμάτων Π.Ε. της Δ/νσης Α/΄θμιας Εκπ/σης Κιλκίς κ. Μπλάτση Γ..

Επισκέψεις:

Kέvτρo Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ελευθερίου -Κορδελιού & Λίμνη Πικρολίμνη και Πηλοθεραπευτήριο
Ιαματικά Λουτρά Σιδηροκάστρου

Αξιολόγηση - Παρουσίαση:

Αρχικό διερευνητικό ερωτηματολόγιο
Τελικό ερωτηματολόγιο - Σκέφτομαι και γράφω
Παρουσίαση στο διήμερο εκδηλώσεων σχολικών προγραμμάτων Α/θμιας Εκπ/σης Ν. Κιλκίς
Ημερίδα στο Σχολείο

Οι μαθητές που πήραν μέρος:
Αθανασιάδης Λ., Καρυπίδου Κ., Φαρρούκου Ε., Αγαπίδου Ζ., Αλμασίδου Αν., Ασλιχανίδης Φ., Καλτσίδης Π., Κεσίδου Α., Κούρτογλου E., Μιχαηλίδου Μ., Σαχινίδης Αλ., Τσιλιγκερίδου Χ., Χαραλαμπίδης Β., Αγαθαγγελίδου Αλ., Γκρύκα Α., Σαχινίδης Τ., Φαρρούκου Ε., Χατζηκίδης Στ., Χατζηκίδου Α., Χατζηκίδου Στ., Αγαθαγγελίδης Μ., Αρτσανίδης Κ., Κεσίδου Π., Μπαλτατζίδης Κ., Ξενίδης Ν., Παναγιωτίδης Ν., Σαχινίδου Ί., Στρέλε Κ., Φελεκίδης Θ.
Εκπαιδευτική Ομάδα: Κοκόντζαρη Βασιλική, Ναλμπάντη Δήμητρα
Μπακατζάς Βασίλειος, Γκαρλέμος Ιωάννης

Δραστηριότητες που πραγματοποιήσαμε...

Μιλήσαμε για τους υγρότοπους

Αμέσως μετά συγκεντρώσαμε πληροφορίες για τους υγρότοπους. Μάθαμε πολλά πράγματα γι' αυτούς και πόσο σημαντικοί είναι για την οικολογική ισορροπία του πλανήτη μας. Βρήκαμε στο χάρτη της Ελλάδας τους 11 υγρότοπους που προστατεύονται παγκοσμίως από τη Συνθήκη Ραμσάρ. Πέρυσι μάλιστα είχαμε επισκεφτεί τη
λίμνη Κερκίνη και φέτος τη Μικρή Πρέσπα που είναι δύο από τους 11 σπουδαίους υγρότοπους της Ελλάδας.


Μάθαμε για τις λίμνες, πώς σχηματίζονται και πώς κατατάσονται

σύμφωνα με την προέλευσή τους

Στη συνέχεια συγκεντρώσαμε πληροφορίες για τις λίμνες από το πολύ πλούσιο υλικό που μας έστειλε το Κ.Π.Ε Καστοριάς και συγκεκριμένα για το Εθνικό Δίκτυο "Οι Λίμνες"που συντονίζει. Μάθαμε τι είναι οι λίμνες, πώς σχηματίζονται, πόσων ειδών λίμνες υπάρχουν ανάλογα με το σχηματισμό τους. Τέλος βρήκαμε και σημειώσαμε στο χάρτη τις σημαντικότεpες λίμνες της Ελλάδας.

Επισκεφθήκαμε την Πικρολίμνη



Στις 10 Ιανουαρίου έγινε η επίσκεψή μας στην
Πικρoλίμνη και στο πηλoθεραπευτήριo. Πήγαμε
πολύ κοντά αλλά δυστυχώς είχε πολύ κρύο εκείνη
τη μέρα και η λίμνη ήταν παγωμένη. Είδαμε όμως
πόσο μεγάλη είναι, την παραλία όπου πηγαίνει ο
κόσμος για λασποθεραπεία, τα πολλά καλάμια
που φυτρώνουν γύρω γύρω και κάποια πoυλιά
που πετούσαν.
Μετά μπήκαμε στο πηλοθεραπευτήριο και είδαμε τις εγκαταστάσεις, δηλαδή, τη μεγάλη πισίνα με το
θεραπευτικό πηλό, τις ατομικές μπανιέρες, τα
αποδυτήρια, το χώρο υποδοχής. Πήραμε και φυλλάδια
με πολλές πληροφορίες για τον πηλό και το
πηλoθεραπευτήριo.

Από την Αναπτυξιακή Κιλκίς πήραμε πολλές πληροφορίες για την περιοχή της Πικρολίμνης. Μάθαμε που ακριβώς βρίσκεται η λίμνη. Μάθαμε επίσης ότι δεν υπάρχει πλούσια χλωρίδα και πανίδα και μάλιστα μέσα στη λίμνη δε ζούνε ούτε καν ψάρια εξαιτίας του αρμυρού νερού. Υπάρχει όμως πλούσια ορνιθοπανίδα και γι΄ αυτό απαγορεύεται το κυνήγι στην περιοχή. Στο μικροσκόπιο είδαμε το νερό και τον πηλό της Πικρολίμνης.


Εξωτερικοί συνεργάτες στο σχολείο μας

Στο Σχολείο μας, αμέσως μετά το Πάσχα, ήρθαν δύο κύριοι από το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ελευθερίου-Κορδελιού, ο κύριος Ζήσης Αγγελίδης και ο κ. Αδάμ Παραδεισινός. Ο κ. Αγγελίδης μας είπε πολλά για τη λiμνη Πικρολίμνη και για τα ιαματικά νερά γενικώς. Του κάναμε πολλές ερωτήσεις και μας έλυσε πολλές απορίες.


Η γεωπόνος στο σχολείο μας

Αρχές Μαίου ήρθε στο σχολείο μας η γεωπόνος του Δήμου Πικpoλίμνης κ. Ελένη Τσιρώνη η οποία μας μίλησε για τη ρύπανση στο έδαφος και πόσο κακό κάνουν τα φυτοφάρμακα που χρησιμοπoιούν οι αγρότες. Έχουν βέβαια μεγάλη παραγωγή όμως τα πολλά φυτοφάρμακα επηρεάζουν τους υδροφόρους ορίζοντες.

Καλλιτεχνικές Δραστηριότητες

Θελήσαμε να ζωγραφίσουμε τις εντυπώσεις από τις επισκέψεις μας στη ώρα των καλλιτεχνικών. Eπίσης με τη βοήθεια του σuνταξιούχου δασκάλου κ. Bασιλειάδη πλάσαμε τον πηλό που πήραμε από την Πικρολίμνη και φτιάξαμε τη μακέτα. Στο τέλος κάναμε και θεραπεία με τον πηλό για να καθαρίσει η επιδερμίδα μας!

 

Παρουσίαση

Το Σχολείο μας συμμετείχε στο Διήμερο Παρουσίασης Σχολικών Προγραμμάτων που διοργανώθηκε από τη Διεύθυνση Π/θμιας Εκπαίδευσης Νομού Κιλκίς στις 26 και 27 Μαίου2004 στο Δημοτικό Κήπο Κιλκίς. Επίσης, το πρόγραμμά μας παρουσιάστηκε στο Σχολείο μας τη Δευτέρα 7 Ιουνίου 2004.


Επιστροφή
Συμμετοχές 2003 - 04