22ο Δημοτικό Σχολείο Πάτρας

 

Τίτλος Προγράμματος: "ΝΕΡΑ...(ι)ΔΕΣ: Οι κόρες της βροχής"
Διάρκεια Προγράμματος: 2004 - 2005

Ολοκληρώνοντας τις δράσεις της η περιβαλλοντική ομάδα του σχολείου
δημιούργησε ένα CDRom
Περιεχόμενα του CDRom:
-
Λίμνη Πηνειού : Η εκκλησία του χωριού «Μπαλί» που βυθίζεται στο νερό την άνοιξη
-
Iστορίες για τις Νεράιδες
- Διήμερο πρόγραμμα του ΚΠΕ Θέρμου
- 5 ...Νεράιδες... Στον Εύηνο ποταμό!
- Στο Κέντρο ενημέρωσης δίπλα στη λίμνη Τριχωνίδα
- Στη λίμνη Τσιβλού «Έχει και ψάρια εδώ;»
- Ενημέρωση -Εκδηλώσεις - Κατασκευές


Επιλογές - Αποσπάσματα

Το πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με θέμα τις λίμνες ξεκίνησε αρχικά με τους 16 μαθητές της Ε΄τάξης. Στην πορεία όμως εκδήλωσαν μεγάλο ενδιαφέρον και οι μαθητές της Β΄τάξης τους οποίους φυσικά και δεχτήκαμε στο πρόγραμμα με μεγάλη μας χαρά. Παρακολούθησαν, βέβαια, ορισμένες από τις δράσεις του προγράμματος, αλλά παρά τη διαφορά της ηλικίας, όλοι μικροί και μεγάλοι, επέδειξαν συνέπεια, αγάπη και διάθεση συνεργασίας σ' όλες τις δραστηριότητες του προγράμματος
Το πρόγραμμα εγκρίθηκε και επιχορηγήθηκε από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου.

Βασικοί στόχοι του προγράμματος που επιτεύχθηκαν σε ικανοποιητικό βαθμό:
- Μάθαμε για τη χρήση του νερού και τις δυνατότητες αποθεμάτων στη χώρα μας.
- Ενημερωθήκαμε για το ρόλο των φραγμάτων σε σχέση με τον υδρολογικό κύκλο και την σημασία των λιμνών.
- Συγκρίναμε το νερό της θάλασσας με το νερό των λιμνών.
- Αναγνωρίσαμε την αναγκαιότητα συνύπαρξης στο περιβάλλον μιας λίμνης και όλων των άλλων οργανισμών.
- Καταλάβαμε πόσο επιβαρύνεται το λιμναίο και παραλίμνιο περιβάλλον από τη χρήση των φυτοφαρμάκων.
- Πληροφορηθήκαμε για την πανίδα - ορνιθοπανίδα και τη χλωρίδα των λιμνών και αναγνωρίσαμε ορισμένα είδη.
- Γνωρίσαμε τους κινδύνους απειλής και εξαφάνισης ορισμένων ειδών.
- Προσεγγίσαμε με ενδιαφέρον βασικά είδη της παραλίμνιας και υδρόβιας βλάστησης.
- Ευαισθητοποιηθήκαμε αρκετά και πλέον νοιαζόμαστε περισσότερο για το περιβάλλον και ιδιαίτερα για στο πρόβλημα του νερού που συνεχώς επιβαρύνεται από την ανθρώπινη παρέμβαση.
- Προβληματιστήκαμε για τη συμπεριφορά του ανθρώπου πάνω σε ορισμένα είδη πουλιών αλλά και στο ευρύτερο περιβάλλον.
- Αισθανθήκαμε άνετα με το περιβάλλον των λιμνών και καλλιεργήθηκε καλύτερα η διάθεσή μας για προστασία της φύσης.
- Κατανοήσαμε πως είναι αναγκαίο να κάνουμε λογική χρήση της όποιας μορφής νερού για να έχουμε εμείς οι ίδιοι αλλά και οι μελλούμενες γενιές.
- Καταγράψαμε μύθους, ήθη κι έθιμα της ελληνικής παράδοσης μέσα από τη χρήση του νερού στην πορεία του λαού μας.
- Ακούσαμε ιστορίες για ΝΕΡΑΪΔΕΣ κι αερικά από το στόμα παππούδων και γιαγιάδων που είδαν, έζησαν ή και οι ίδιοι έμαθαν από τα παλιά τα χρόνια.
- Αναπτύξαμε ως ένα βαθμό δεξιότητες και ικανότητες ανάλυσης του θέματος του νερού.
- "Ποτίσαμε" αβίαστα την ψυχή μας με ικανά αποθέματα αγάπης για το περιβάλλον.
- Συνειδητοποιήσαμε πως είναι καλύτερα να συνεργαζόμαστε, να παίζουμε ομαδικά, να χαιρόμαστε τη ζωή και τη γνώση, ν' αποδεχόμαστε ο ένας τον άλλον, να δεχόμαστε να λέμε και να κάνουμε όμορφα αστεία, ν' ανακαλύπτουμε ευχάριστα και δημιουργικά πράγματα, ερευνώντας τη φύση, την ίδια τη ζωή και ό,τι υπάρχει γύρω μας.
- Τραγουδήσαμε για τις λίμνες.

δραστηριότητες...
   
 
εκδηλώσεις...
 
   
επισκέψεις...

ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ:

§ 3.12.2004 Στην Τεχνητή λίμνη του Πηνειού ποταμού Ν. Ηλείας
(Δραστηριότητες γύρω από τη χλωρίδα την ορνιθοπανίδα και την ανθρώπινη παρουσία και παρέμβαση - Ιστορία του τόπου πριν τη δημιουργία του φράγματος - Βυθισμένα χωριά στη λίμνη)
Ιστορίες από έναν παππού της περιοχής για νεράιδες και αερικά του ποταμού και των γύρω χωριών.
§ 12-13.5.2005. Στην Τριχωνίδα - Λυσιμαχεία και στο ΚΠΕ Θέρμου (διήμερο πρόγραμμα)
§ 19.5.2005. Δεύτερη επίσκεψη στην Τ. Λίμνη του Πηνειού
§ 1.6.2005 Στη λίμνη του Τσιβλού και παρακολούθηση του μονοήμερου προγράμματος του ΚΠΕ Ακράτας.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ :



Νοέμβριος - Δεκέμβριος 2004. Ιανουάριος - Φεβρουάριος 2005
- Λειτουργούμε για μια ακόμη φορά το Γραφείο Τύπου. Γίνονται συζητήσεις για το φράγμα Πύρρου - Παραπύρρου που έχει ήδη δρομολογηθεί η κατασκευή του.
- Παίζουμε διάφορα παιχνίδια γνωριμίας. Θεατρικά παιχνίδια. Παιχνίδια ρόλων.
- Δημιουργούμε τις πρώτες ομάδες εργασίας.
- Προγραμματίζουμε και προετοιμάζουμε τις ομάδες για συγκέντρωση πληροφοριακού υλικού από το διαδίκτυο, εφημερίδες, Μ.Μ.Ε. σχετικό με τις λίμνες και υγροβιότοπους της πατρίδας μας.
- Αναζητήσαμε και βρήκαμε παραμύθια , θρύλοι, μύθοι για τα νερά και τις νεράιδες από το στενό οικογενειακό περιβάλλον (παππούδες- γιαγιάδες). Ηχογράφηση. Παρουσίαση στην τάξη με θεατρικά δρώμενα.
- Πραγματοποιούμε την πρώτη επίσκεψη στην Τεχνητή Λίμνη Πηνειού. Γίνεται παρουσίαση δραστηριοτήτων των ομάδων. Δημιουργούμε τη μακέτα της λίμνης με υλικό που συγκεντρώθηκε. Φτιάχνουμε ημερολόγια για το 2005 με θέμα τη λίμνη του Πηνειού. Τα ημερολόγια πουλήθηκαν σε συμβολική τιμή στην περιοχή και με τα χρήματα αγοράσαμε, δικής μας επιλογής, 28 βιβλία για τη δανειστική βιβλιοθήκη μας.
- Παρουσιάζουμε στις συναντήσεις μας θέματα των ομάδων από το γραφείο τύπου και το διαδίκτυο.
- Δημιουργούμε απογευματινές ομάδες εργασίας, με τη σύμφωνη γνώμη των γονέων, για την κατασκευή του ανάγλυφου γεωφυσικού χάρτη της Ελλάδας (από ανακυκλωμένο χαρτοπολτό) με έμφαση στις λίμνες και τους υγροβιότοπους.
- Συνεργαζόμαστε με τον καθηγητή Μουσικής του σχολείου μας αναζητούμε και βρίσκουμε παραδοσιακά και μη τραγούδια για τις λίμνες. Προσπάθεια δημιουργίας του δικού μας τραγουδιού. Πρώτοι σχεδιασμοί.
- Υιοθετούμε 16 λίμνες και αναλαμβάνουμε κατά ομάδες να βρούμε πληροφοριακό υλικό για κάθε μια. Το υλικό παρουσιάζεται στην ομάδα σε διάφορες συναντήσεις.
- Παρακολουθούμε στον Η/Υ το εκπαιδευτικό υλικό του δικτύου των λιμνών του ΚΠΕ Καστοριάς. Επεξεργαζόμαστε και το υπόλοιπο εκπαιδευτικό υλικό . Συμπλήρωση μερικών Φυλλαδίων εργασίας .
- Βλέπουμε CDs με θέματα τις λίμνες (Καϊάφα - Τριχωνίδα). Πρώτη γνωριμία και συζήτηση για τη σημασία τους. Παρακολουθούμε ταινία με θέμα τη ζωή στις λίμνες.

Μάρτιος 2005 - Γίνονται μέλη της περιβαλλοντικής ομάδας με συμμετοχή σε ορισμένες δραστηριότητες του προγράμματος και όλοι οι μαθητές της Β΄ τάξης, ύστερα από δική τους πρωτοβουλία.
- Κατασκευάζουμε χαρταετούς με θέμα τις λίμνες και τις Νεράιδες και στις δύο τάξεις.
- Πέταγμα χαρταετών στην αυλή του Σχολείου.
- Παρουσίαση θεμάτων από το γραφείο τύπου σε νέες συναντήσεις των ομάδων.

Απρίλιος-Μάιος- Ιούνιος 2005.
- Πραγματοποιούμε τις προγραμματισμένες επισκέψεις στα ΚΠΕ Θέρμου και Ακράτας και παρακολουθούμε τα προγράμματα των Κέντρων για Τριχωνίδα - Τσιβλού αντίστοιχα.. Αξιολόγηση προγραμμάτων στην τάξη. Επεξεργασία υλικού.
- Ολοκληρώνουμε τον ανάγλυφο χάρτη και τοποθετούμε το Φωτεινό Παντογνώστη.
- Δημιουργούμε το μεγάλο "Βιβλίο των λιμνών" με θέματα από το ημερολόγιο του προγράμματος και τις δραστηριότητες.
- Μοιράστηκαν τα μπλουζάκια Μακό σε 32 μαθητές της Β΄και της Ε΄τάξης, σε 18 επίτιμους φίλους των λιμνών και στους συνεργάτες μας με το οικολογικό μήνυμα:
"Να σ' αγναντεύω λίμνη μου και να μη σε χορταίνω!!!"
- Δημιουργούμε το έργο "ΚΥΚΝΟΣ" Ένα ψηφιδωτό με κομμάτια από χρωματιστά γυαλιά.
- Με τους εξωτερικούς συνεργάτες στο σχολείο πληροφορηθήκαμε για θέματα που έχουν να κάνουν με τη γεωμορφολογία των λιμνών αλλά και την ορνιθοπανίδα υγροβιότοπων- λιμνών.
- Προετοιμασίες για την τελική γιορτή λήξης. Επιλογή θεατρικής παράστασης. Επιλογή ρόλων κυρίως από τους μαθητές.
- Δεύτερη επίσκεψη στην Τεχνητή λίμνη του Πηνειού στα πλαίσια της ετήσιας εκδρομής. Παρατήρηση του ύψους του νερού ύστερα από τις βροχές του χειμώνα και της άνοιξης
- Ολοκληρώνονται οι στίχοι του δικού μας τραγουδιού: "Βγήκα μια βολτίτσα…" Μπαίνει μουσική HIP HOP και το παρουσιάζουμε στην τελική ημερίδα του τμήματος.
- Γιορτή λήξης στο σχολείο με παρουσίαση του Περιβαλλοντικού προγράμματος. Εκθέσεις δημιουργιών, φωτογραφιών και ζωγραφικής. Παρουσίαση τραγουδιών για τις λίμνες και τέλος ανέβασμα της θεατρικής παράστασης με τίτλο :

Βοήθειααα!!! "Νερά...(ι)δες", γυρίστε πίσωωω...!!!

Η ΟΜΑΔΑ ΜΑΣ
Κ. Κοσσυβάκης, Ν. Ζήσης, Βικροπούλου Μ., Λαμπρόπουλος Π., Τσαγγαρά Ν., Τσάκωνας Ρ., Ζήσης Α., Κωνσταντινοπούλου Ι., Μπαμπούνη Ε., Παναγάκη Κ., Σκούρα Μ., Σταματοπούλου Γ., Φωτοπούλου Μ., Σαλαμούρα Α., Ανδριοπούλου Μ., Γιαχαλή Ν., Βεταφρίντα Μ., Ψύλλια Ν., ΚουρμπάνηςΑ., Παναγάκης Κ., μαρίνου Α., Αγγελόπουλος Γ., Αντωνοπούλου Ε., Βασιλάρης Π., Κονιδάρης Π., Κορδά Κ., Πανούσης Β., Αντωνόπουλος Ν., Ζήσης Χ., Καραγιάννης Κ., Κουλαξίδης Γ., Τσουραπάς Δ.

Εκπαιδευτικοί -Συντονιστές του προγράμματος
Νίκος Μπαλάσης, Χαρά Σαραφοπούλου


Επιστροφή
Συμμετοχές 2004- 05