3ο Ενιαίο Λύκειο Αργυρούπολης

 

Τίτλος Προγράμματος: "Λίμνες: Παράγοντας Οικολογικής Ισορροπίας και Οικονομικής Ανάπτυξης"
Διάρκεια Προγράμματος: 2004 - 2005

Ολοκληρώνοντας τις δράσεις της η περιβαλλοντική ομάδα του σχολείου
δημιούργησε ένα CDRom

Περιεχόμενα του CDRom:
Νερό - Ιδιότητες
Το νερό και η ζωή - Ο κύκλος του νερού
Υγρότοποι - Προστασία υγροτόπων
Λίμνες - Τι είναι λίμνη
Πώς σχηματίζονται οι λίμνες
Παραλίμνια Οικοσυστήματα - Τροφικές αλυσίδες
Λίμνες της Ελλάδας
Λίμνες ΒΔ Ελλάδας: Καστοριά - Πρέσπες
Λίμνες Αττικής: Βουλιαγμένη - Κουμουνδούρου - Μαραθώνα
Αξία - Προσφορά των λιμνών
Προβλήματα των λιμνών - Ευτροφισμός
Προτάσεις

Επιλογές - Αποσπάσματα

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΛΙΜΝΗ
Ως λίμνη ορίζεται η μικρή ή μεγάλη υδάτινη μάζα με γλυκό, υφάλμυρο ή και αλμυρό νερό, που βρίσκεται συνήθως σε μία κλειστή γεωλογική λεκάνη στην επιφάνεια της γης, χωρίς να έχει άμεση επικοινωνία με τη θάλασσα. Η ελεύθερη επιφάνεια των λιμνών δεν παρουσιάζει μια μέση σταθερή στάθμη, γιατί εξαρτάται από την έκταση και τη χωρητικότητα της λίμνης, από τις παροχές των ποταμών και των πηγών και κυρίως από τις κλιματικές συνθήκες.

ΠΩΣ ΣΧΗΜΑΤΙΣΤΗΚΑΝ ΟΙ ΛΙΜΝΕΣ
Η δημιουργία των λιμνών σχετίζεται με γεωλογικά φαινόμενα που συνέβησαν κατά την περίοδο των παγετώνων ή τις περιόδους των ισχυρών τεκτονικών και ηφαιστειακών δράσεων, με αποτέλεσμα η κατανομή τους στην επιφάνεια της γης να είναι ανομοιόμορφη. Αν και οι λίμνες εμφανίζονται στη διάρκεια της ζωής του πλανήτη και φαίνονται σε μας ως μόνιμοι σχηματισμοί της επιφάνειας της γης, στην ουσία όμως είναι γεωλογικά προσωρινοί.
Κάθε λίμνη, ακόμη και αν ανήκει γεωγραφικά σε μια "ομάδα" λιμνών, παρουσιάζει τα δικά της σύνθετα φυσικοχημικά και βιολογικά χαρακτηριστικά τα οποία σχετίζονται με την προέλευση και την εξέλιξή της.
Κάποιες από τις παλαιότερες και βαθύτερες λίμνες έχουν τεκτονική προέλευση, κάποιες από τις καθαρότερες και πιο πρόσφατες είναι ηφαιστειακές, αλλά οι περισσότερες λίμνες έχουν σχηματισθεί κατά την περίοδο των παγετώνων
Η λίμνη βέβαια δεν είναι μόνο μια συλλογή νερού, αλλά ένα οικοσύστημα, μια κοινότητα με αλληλεπιδράσεις μεταξύ ζώων, φυτών, μικροοργανισμών και του φυσικού και χημικού περιβάλλοντος στο οποίο ζουν.
Η λεκάνη απορροής της κάθε λίμνης αποτελεί επίσης ένα σημαντικό παράγοντα για κάθε λιμναίο οικοσύστημα γιατί αφενός μεν υδροδοτεί τη λίμνη με τις απορροές και τις υπολίμνιες πηγές της, αφετέρου μια αλλαγή στη λεκάνη απορροής, όπως μια οικιστική επέκταση, ένα αποστραγγιστικό έργο ή μια φωτιά σε δασική έκτασή της μπορούν να τροποποιήσουν την ευαίσθητη ισορροπία του λιμναίου οικοσυστήματος.

ΛΙΜΝΕΣ ΚΑΙ ΛΙΜΝΟΘΑΛΑΣΣΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Νομός Αττικής:Βουλιαγμένης, Κουμουνδούρου, Μαραθώνα (τεχνητή),
Πελοπόννησος: Στυμφαλία, Φενεός, Αγουλινίτσα, Κοτύχι, Μουριά
Στερεά Ελλάδα & Εύβοια: Τριχωνίδα, Λυσιμαχία, Αμβρακία, Υλίκη, Παραλίμνη, Μόρνου
Μεσολογγίου, Κλείσοβας
Θεσσαλία:Βοιβηίδα (Κάρλα), Λεζερός, Πλαστήρα
Ήπειρος:Παμβώτιδα, (Ιωαννίνων), Λιμνοθάλασσες: Λογαρού,Τσουκαλού
Μακεδονία: Βεγορίτιδα,Βόλβη, Δοϊράνης,Καστοριάς,Κερκίνης, Κορώνειας, Πρέσπες
Θράκη:Βιστωνίδα, Ισμαρίδα

ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΩΝ ΛΙΜΝΩΝ
Η αξία του νερού είναι αδιαμφισβήτητη διαμέσου των αιώνων. Η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις προνομιούχες χώρες που η φύση τους χάρισε όχι μόνο τοπία με πλούσιες εναλλαγές, αλλά και πηγές με θεραπευτικές ιδιότητες.
Οι ιαματικοί φυσικοί πόροι είναι διάσπαρτοι στην ελληνική επικράτεια, ενώ τα νερά των συγκεκριμένων πηγών διαφέρουν από τα συνηθισμένα είτε λόγω της υψηλής τους θερμοκρασίας, είτε λόγω της παρουσίας σπάνιων δραστικών συστατικών. Τα νερά αυτά χαρακτηρίζονται ως μεταλλικά εξαιτίας της θερμοκρασίας ή της γενικής τους χημικής σύστασης. Εκτός από τις ψυχρές μεταλλικές πηγές τις οποίες και σχηματίζουν υπάρχουν και οι θερμοπηγές που πάνω τους οικοδομήθηκε ένας κλάδος θεραπευτικής αγωγής, η ιαματική υδροθεραπεία.
¶λλά η προσφορά των λιμνών δεν σταματάει εδώ. Θα μπορούσε κανείς να συνεχίσει λέγοντας για την προσφορά τους στον χώρο τις επιστήμης, καθώς έγιναν αντικείμενο ερευνών και παρατηρήσεων. Επίσης μπορούμε να αναφέρουμε την τεράστια προσφορά τους στο κλίμα μας και στην ικανότητα που έχουν να δεσμεύουν το CO2. Έχουνε βοηθήσει επίσης στην οικονομική ανάπτυξη κάθε τόπου καθώς χωρίς αυτές δεν θα μπορούσαν να είχαν αναπτυχθεί κτηνοτροφία, γεωργία ούτε και αλιεία.
Αν συνεχίσουμε να σκεφτόμαστε τι άλλο θα μπορούσε να προφέρει μία λίμνη θα βρούμε πως πολλοί άνθρωποι ζουν από την αρδευόμενη γεωργία. Συνεχίζοντας λίγο καταλαβαίνουμε πως χωρίς αυτές θα πλημμυρίζαμε καθώς αποθηκεύουν πολύ νερό. Η ψυχαγωγία είναι άλλος ένας τομέας που επηρεάστηκε από την ύπαρξη των λιμνών. Πάρα πολλοί άνθρωποι γυμνάζονται με αθλήματα στο νερό ή περνάνε ευχάριστα τις ελεύθερες ώρες τους.
Επίσης πολλοί είναι αυτοί που αφιερώνουν πολλές ώρες από τη ζωή τους στην παρατήρηση των πουλιών που ζουν στις λίμνες ή με το να τραβάνε φωτογραφίες με αυτά ή χωρίς. Ο πολιτισμός οφείλει πολλά στις λίμνες καθώς αποτελούσαν και αποτελούν πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία συγγραμμάτων και όχι μόνο. Τέλος είναι το αυτονόητο αλλά και το πιο σημαντικό… οι λίμνες είναι η κατοικία για χιλιάδες είδη ψαριών, πουλιών αλλά και ζώων! Αναμφισβήτητα έχουν προσφέρει πολλά και αξίζουν τον σεβασμό και την προστασία μας.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Εάν αποφασίσουμε να δράσουμε σωστά και αποτελεσματικά αυτό με το οποίο θα έπρεπε να ξεκινήσουμε την προσπάθειά μας είναι:
- Ειδική διαχείριση τοξικών και νοσοκομειακών αποβλήτων. Για όλα τα παραπάνω χρειάζεται:
- Να ψηφιστεί επιτέλους το σχετικό νομοσχέδιο του ΥΠΕΧΩΔΕ αλλά και να εφαρμοστεί.
- Να αλλάξει η νοοτροπία των πολιτών με συνεχή προγράμματα ενημέρωσης αλλά και με την περιβαλλοντική εκπαίδευση στα σχολεία.
Ρέματα, ποτάμια, ακτές, δρόμοι και δασικές εκτάσεις είναι γεμάτα σκουπίδια. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα:
- Πυρκαγιές και δυσοσμία.
- Ρύπανση επιφανειακών και υπόγειων νερών.
- Ρύπανση θαλασσών και ακτών.
- Ρύπανση του αέρα.
- Τουριστική και αισθητική υποβάθμιση περιοχών.

Πετώντας τα σκουπίδια μας από δω και από εκεί δημιουργούμε πλήθος προβλημάτων που επιβαρύνουν κάθε ώρα και πιο πολύ τον πλανήτη μας και εξαντλούν την αντοχή του. Πάνω στον τομέα των λιμνών η απροσεξία και η απερισκεψία μας παίρνει τη μορφή αυτού που μας είναι γνωστό με τον όρο ευτροφισμός.
Ο Ευτροφισμός προκαλείται και από τα λιπάσματα και φυτοφάρμακα που χρησιμοποιούνται αλόγιστα στις γεωργικές καλλιέργειες με σκοπό την αύξηση της παραγωγής.
Ο ευτροφισμός προκαλεί αλλοίωση των φυσικοχημικών και βιολογικών χαρακτηριστικών του νερού και οφείλεται στη διοχέτευση στην υδάτινη μάζα θρεπτικών αλάτων. Το αποτέλεσμα της όλης ιστορίας είναι ότι: Επιτρέποντας - άμεσα ή έμμεσα - την εισχώρηση αποβλήτων κάθε μορφής ο κάθε ένας μπορεί να συμβάλλει σε μικρό ή μεγάλο βαθμό είτε στην ανεπιθύμητη μετουσίωση μιας λίμνης σε έλος είτε στην εξαφάνιση αυτής της αρχικής λίμνης.
Ένα μέρος της αντιμετώπισης του προβλήματος θα μπορούσε να είναι η στροφή των καταναλωτών στης χρήση βιολογικών προϊόντων που σήμερα η παραγωγή τους είναι αμελητέα σε σχέση με τα προϊόντα της «χημικής» γεωργίας.

Γενικά, σημαντικοί παράγοντες για την επιτυχία δράσεων για τη σωστή διαχείριση των λιμνών είναι η αποδοχή τους από τους πολίτες, η ενεργή συμμετοχή τους σε αυτές και γενικότερα η πρόληψη του προβλήματος και όχι η εκ των υστέρων προσπάθεια αντιμετώπισής του.

δραστηριότητες...
   
 
εκδηλώσεις...
 
   
επισκέψεις...
ΛΙΜΝΗ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
Ο πάγος στην επιφάνεια,
από κάτω η
ζωή συνεχίζεται
ΛΙΜΝΗ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
Ψάχνοντας για τροφή στον πάγο
ΛΙΜΝΗ ΠΡΕΣΠΑ
Οι «παγοδρόμοι» της περιβαλλοντικής ομάδας στη Μικρή Πρέσπα

ΛΙΜΝΗ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
Δισπηλιό. Οι άνθρωποι αγαπούν τις λίμνες από την
παλαιολιθική εποχή.

ΛΙΜΝΗ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ
Η περιβαλλοντική ομάδα επισκέφθηκε τη λίμνη στις 25/2/05. Τα παιδιά ασχολήθηκαν με τη μελέτη του νερού και του περιβάλλοντος χώρου.
ΛΙΜΝΗ ΚΟΥΜΟΥΝΔΟΥΡΟΥ
Η πλέον τοξική λίμνη είναι πολύ κοντά μας…

Η εργασία αυτή είναι καρπός της προσπάθειας των μαθητών και μαθητριών της περιβαλλοντικής ομάδας του σχολείου
Γεωργιλά Β , Γεωργούλα Κ, Καματέρη Δ, Κοντογιάννη Α,, Κούτουλα Μ, Λυκούδη Φ, Λυκούδη Μ, Λυκουρέση Μ, Μακαντάση Σ, Μπερβανάκη Ε, Μπαλοδήμα Μ, Σιάποντη E, Τσαϊρίδης Π, Τζίφα E, Πελτεκοπούλου Δ, Σωτηριάδης Α, Χαρμπή Β, Κουτανίτου Ρ, Βούρβαχης Ν, Βασιλάκης Α, Μανώλης Β, Νικολάου Α, Χοστικίδης Α, Αγγελιδάκης Ε, Ακρίδα Σ, Ηλιάδη Λ, Θεοδώρου Γ, Κατσιαρού Ι, Παπαγιάννης Θ, Τσαγκαράκης Ν, Τσαϊρίδης Ελ.,Χαρίτου Η, Μάκου Ε., Οράιφ Χ.
Συντονισμός από τους εκπαιδευτικούς:
Κυριάκο Κουγιουμτζόπουλο ΠΕ04
Στέλλα Παπαμονιώδη ΠΕ06



Επιστροφή
Συμμετοχές 2004- 05