Γυμνάσιο Μανταμάδου Ν. Λέσβου

Τίτλος Προγράμματος:
"Νερόλακκοι - Βιοποικιλότητα και Χρήσεις "


Διάρκεια Προγράμματος: 2005 - 2006

Ολοκληρώνοντας τις δράσεις της η περιβαλλοντική ομάδα του σχολείου δημιούργησε ένα CDRom.

Περιεχόμενα του CDRom:

1. Πρόλογος
2. Λίγα λόγια για τους νερόλακκους
3. Ημερολόγιο δράσεων
4. Συμπεράσματα

Λίγα Λόγια για τους Νερόλακκους...

Οι νερόλακκοι είναι «στέρνες», χώροι περισυλλογής νερού σε υπαίθριους χώρους για τις ανάγκες κυρίως των κοπαδιών. Σε κάθε αγροτική περιοχή, όχι μόνο της περιφέρειας Μανταμάδου αλλά και σε όλο το νησί συναντούμε μέσα στα κτήματα νερόλακκους. Κάθε κτηνοτρόφος όχι τυχαία, αλλά για κάποιο συγκεκριμένο λόγο -όπως θα δούμε παρακάτω- κατασκεύασε ένα νερόλακκο γιατί αυτός εξυπηρετεί μέρος των διατροφικών αναγκών των ζώων που εκτρέφει.

Οι νερόλακκοι είναι κατασκευές που στη δική μας περιφέρεια συναντώνται από τον 5ο αι. μ.Χ. Σε περιοχή παλιού οικισμού είχε διττή σημασία. Εξυπηρετούσε και τις ανάγκες των κατοίκων του οικισμού αλλά και των ζώων. Σε αγροτικές περιφέρειες αποτελεί μέσο για να πίνουν νερό τα ζώα. Αυτό που μας κάνει ιδιαίτερη εντύπωση είναι ο τρόπος κατασκευής ενός νερόλακκου. Η δημιουργία δεν ήταν αυτοσχέδια, αλλά κάθε φορά θαρρείς πως η μελέτη πριν την κατασκευή ήταν ξεχωριστή. Ανάλογα με την έκταση του κτήματος και τη θέση του είναι και η κατασκευή του νερόλακκου. Ο τεχνίτης-υπήρχε ειδικός «μάστορας»-έσκαβε αρκετά κάτω από την επιφάνεια του εδάφους. Όταν έφτανε σε ικανοποιητικό βάθος και ικανοποιητικό άνοιγμα του νερόλακκου άρχιζε το χτίσιμο, δηλαδή, την επένδυση των τοιχωμάτων με πέτρα. Πολλές φορές στο άνοιγμα της κατασκευής υπάρχουν ένα-δύο σκαλιά και πλακόστρωτο ως ένα σημείο. Αυτό γιατί σε κάποια κτήματα το χώμα με τις πρώτες βροχές γίνεται λάσπη και τα ζώα δυσκολεύονται ιδιαίτερα όταν πλησιάζουν τους νερόλακκους για να πιούν νερό. ΄Ετσι για να μην εγκλωβιστούν στη λάσπη ο τεχνίτης πρόβλεπε την κατασκευή πλακόστρωτου.

Το νερό των (νερο) λακκων είναι βρόχινο και μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τα ζώα μέχρι και τους δύο πρώτους μήνες του καλοκαιριού,(περίπου μέχρι τα μέσα Ιούλη), ή μέχρι και τον Αύγουστο αν οι διαστάσεις του νερόλακκου είναι μεγάλες. Σε περίπτωση που ο νερόλακκος έχει γίνει στο σημείο που αναβλύζει νερό πηγής εξυπηρετεί τα ζώα μέχρι και τον Αύγουστο. Μετά σιγά-σιγά αρχίζει να ξεραίνεται ώσπου τα πρωτοβρόχια γίνεται η ανατροφοδότηση.

Δεν μπορούμε να πούμε ότι οι νερόλακκοι ανήκουν στο παρελθόν. Στην περιήγησή μας διαπιστώσαμε πως συνεχίζουν παρ’ όλη την εξέλιξη να αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της κτηνοτροφικής δραστηριότητας της περιοχής. Υπάρχουν ακόμα και σήμερα απομακρυσμένες περιοχές από το χωριό που οι κτηνοτρόφοι εκτρέφουν ζώα. Δεν υπάρχει νερό, ούτε γεώτρηση, ούτε είναι εύκολη η καθημερινή μεταφορά νερού με βυτίο. Επομένως ο νερόλακκος συνεχίζει να είναι η λύση. Αλλά και σε άλλες αγροτικές περιφέρειες που η πρόσβαση σ’ αυτές είναι εύκολη και πάλι οι νερόλακκοι παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο γιατί και εκεί μπορεί να μην υπάρχει άλλη πηγή νερού.

Επιλογές - Αποσπάσματα από
το Ημερολόγιο Δράσεων της
Ομάδας

Περπατώντας από περιοχή σε περιοχή, φωτογραφήσαμε, μετρήσαμε, παρατηρήσαμε, ζωγραφίσαμε τους νερόλακκους και συγκεντρώσαμε τα στοιχεία μας σ’ αυτό το φυλλάδιο-ενθύμιο μιας ακόμα σχολικής χρονιάς που φτάνει στο τέλος της.
Ξεκινήσαμε την πρώτη μας εξερεύνηση από την κτηματική περιφέρεια του Ταξιάρχη. Η παρατήρηση που κάναμε στην αρχή, (οι νερόλακκοι δεν είναι παρελθόν),επιβεβαιώνεται. Σε μια καινούρια αγροτική εγκατάσταση του Π. Σταμάτη, έχει κατασκευαστεί ένας καινούριος νερόλακκος για τις ανάγκες των μοσχαριών που εκτρέφονται εκεί. Τον φωτογραφίσαμε και διαπιστώσαμε ότι δεν ήταν χτισμένος εσωτερικά. Εντύπωση μας έκανε η υδρόβια βλάστηση! Μετράμε, σκιτσάρουμε και παρατηρούμε την υδρόβια βλάστηση. Εντύπωση ακόμα μας κάνει η πλούσια βλάστηση στη ρίζα μιας γέρικης βελανιδιάς.


Οι νερόλακκοι παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Εκτός απ’ το ότι χρησιμεύουν για να πίνουν τα ζώα νερό, συχνά αντλούν νερό για να ποτίζουν το τριφύλλι που σπέρνουν για να ταΐζουν τα ζώα. Η ζωή μέσα στους νερόλακκους είναι πλούσια. Χελώνες, βατράχια και έντομα.

Λίγο πιο κάτω στη δεξιά μεριά του δρόμου συναντήσαμε μιας εξαιρετικής κατασκευής νερόλακκο, καλοδιατηρημένο, χτισμένο σε δύο επίπεδα από πέτρα της περιοχής, μόνο που ήταν γεμάτος σκουπίδια.

Ο νερόλακκος αυτός παρ’ όλο που δεν είναι όπως τους παραδοσιακούς χρησιμοποιείται από τα ζώα αλλά και από μικροοργανισμούς που έκοβαν βόλτες στην επιφάνεια του λασπωμένου νερού, γυρίνοι και έντομα που συνέλεγαν την τροφή τους.

Ακόμα ένας νερόλακκος στολισμένος στα ανοιξιάτικα, βρίσκεται στην περιοχή Ασπροποτάμου στην ιδιοκτησία Μαρίας Σουλουγάνη στη θέση Βρωμόνερο. Η ονομασία έχει ευφημιστικό χαρακτήρα για να μην αλλοιωθεί λέει η καλή ποιότητα του νερού. Κρατά νερό μέχρι τον Αύγουστο και είναι μικρός σε διαστάσεις σε σύγκριση με τους άλλους που συναντήσαμε. Πλήθος από βατράχια, γυρίνους κουνούπια και άλλα φτερωτά έντομα έχουν βρει καταφύγιο στο νερό και στα πετρόχτιστα τοιχώματα. Ακόμα στα τοιχώματα φυτρώνει μια ποικιλία μελισσολούλουδου και στη επιφάνεια του νερού ευδοκιμεί μια πρασινάδα που πρέπει να ανήκει στην οικογένεια των νούφαρων.

 

Και σε τούτους τους νερόλακκους, όπως και σε όλους τους προηγούμενους, αράχνες που πλέκουν ιστούς και άλλα έντομα που επιπλέουν στην επιφάνεια του νερού ή πετούν πάνω από την επιφάνεια, ψάχνουν για τροφή. Πολλοί γυρίνοι και βατράχια κολυμπούν ασταμάτητα και όσο κι αν σας φαίνεται παράξενο σ’ έναν απ’ τους δύο νερόλακκους διακρίναμε δύο κοπάδια μικρά ψάρια!!!

Τριγύρω πετούσαν μεγάλα έντομα με γυαλιστερά μαύρα φτερά και ένα είδους κουνουπιού με γαλάζιο χρώμα που καθώς ζευγάρωνε με το ταίρι του έπαιρνε το σχήμα καρδιάς. Α κούγονται διάφοροι ήχοι που μας τρομάζουν. Και δω νεροχελώνες βατράχια γυρίνοι και έντομα πλήθος. Πάνω στα νερά επιπλέουν μισοξεραμένα υδρόβια φυτά που στολίζονται κατά διαστήματα από χρυσίζοντα μικρά έντομα πλαισιωμένα από γυρίνους θυμίζοντας χριστουγεννιάτικο δένδρο.

Όμως ακόμα δεν εξοικειωθήκαμε με το χώρο. Παντού ύποπτα σφυρίγματα ακούμε, σύρσιμο δίπλα στις πέτρες… Και το ένστικτό μας μας έβγαλε αληθινούς! Από τα θολά νερά ξεπήδησε ένα νερόφιδο. Μπορεί να είναι ακίνδυνο όπως λένε αλλά εμείς κατατρομάξαμε…

Συμπεράσματα...

Η περιοχή που μελετήσαμε, αποτελεί μια μεγάλη αγροτική περιφέρεια στην οποία αναπτύσσονται πολλές αγροτικές και κτηνοτροφικές δραστηριότητες. Η έλλειψη νερού στις περισσότερες από αυτές τις περιοχές και η ανάγκη για το πότισμα των ζώων, είχε σαν αποτέλεσμα την κατασκευή των νερόλακκων. Οι νερόλακκοι είναι μικρής έκτασης λίμνες, με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κατασκευής και χρήσεις. Είναι κατασκευές του ανθρώπου και εξυπηρετούν βασικές ανάγκες. Οι νερόλακκοι κατασκευάζονται σε θέσεις όπου το έδαφος το επιτρέπει, στεγανοποιούνται και στερεοποιούνται με αδρανή υλικά κυρίως πέτρα, αποτελούν θαυμάσιες ξηρολιθικές κατασκευές και συγκρατούν το νερό της βροχής. Το νερό παραμένει σχεδόν ολόκληρο το καλοκαίρι και χρησιμοποιείται για το πότισμα των κοπαδιών. Εκτός από την χρήση αυτή, οι νερόλακκοι αποτελούν σημαντικούς βιότοπους για πολλά είδη της άγριας χλωρίδας και πανίδας, αφού σ΄ αυτούς βρίσκουν καταφύγιο για να ξεδιψάσουν άγρια ζώα και πουλιά και συντελούν στη διατήρηση τη βιοποικιλότητας της χλωρίδας λόγω της υγρασίας.

Δέκα χρόνια τώρα το Σχολείο μας δίνει δυναμικά το παρόν στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Η φετινή μας δραστηριότητα έχει να κάνει με τους νερόλακκους. Καθώς ξεφυλλίζαμε τις προηγούμενες μελέτες διαπιστώνουμε πως τούτος εδώ ο τόπος έχει τόσο φυσικό πλούτο που όσο κι αν τον εξερευνήσεις πάλι κάτι θα απομείνει καρτερώντας υπομονετικά κάποιον να το συναντήσει και να το εξερευνήσει.

Νερόλακκοι λοιπόν!!!

Ναι! Όσο κι αν φαίνεται απλό άλλο τόσο ενδιαφέρον και περίπλοκο ήταν στην εξέλιξή του το θέμα μας, δίνοντάς μας την ευκαιρία να εξερευνήσουμε για άλλη μια φορά την περιοχή μας. Αφουγκραστήκαμε τους ήχους της υπαίθρου και μας γοήτευσε τώρα ακόμα περισσότερο. Εντυπωσιαστήκαμε από το τι μπορεί να κάνει ο άνθρωπος για να επιβιώσει και να προστατέψει το «έχει» του.

Αστραφτερά απόβροχα, ζεστές αλκυονίδες, χειμωνιάτικα απογεύματα και εμείς κάθε Σάββατο απόγευμα στις τρεις ξεκινούσαμε για εξερεύνηση. Καταφέραμε να είμαστε ομάδα.

Η Περιβαλλοντική μας Ομάδα

Οι μαθητές: Μαρινού Ν., Μαρμαρινού Δ., ψευτέλη Μ., Φράγκου Μ., Πρινάρη Τ., Σύκας Λ., Κυριαζής Γ., Χιλές Χ., Σταμάτης Δ.

Οι εκπαιδευτικοί:Σουλουγάνη Γ. (συντονίστρια), Χατζάκης Κ., Καπιωτάς Μ.( Υπεύθυνος Π.Ε.)