Εθνικό Δίκτυο Π.Ε. "Λίμνες:Πηγές Έμπνευσης για Προγράμματα Π.Ε."

11ο Γυμνάσιο Ηρακλείου Κρήτης

Τίτλος Προγράμματος:
"Λίμνες - Οι Πολιτείες του Νερού "



Διάρκεια Προγράμματος: 2006 - 2007

 

Ολοκληρώνοντας τις δράσεις της η περιβαλλοντική ομάδα του σχολείου δημιούργησε ένα CDRom.

Περιεχόμενα του CDRom:

1. Προλογικό σημείωμα
2. Κριτήρια επιλογής θέματος
3. Στόχοι - Γενικοί - Ειδικοί
4. Μεθοδολογία - Διδακτικές Ενέργειες
5. Ομάδες Εργασίας - Θέματα
5.1 Εξοικονόμηση νερού στην καθημερινή ζωή
5.2 Χάρτης της Ελλάδας με τις λίμνες
5.3 Συλλογή - Σύνθεση μαντινάδων για το νερό
6. Δραστηριότητες της Περ. Ομάδας
7. Αξιολόγηση

 

Επιλογές - Αποσπάσματα



Προλογικό Σημείωμα

Έχοντας υπόψη μας τα μεγάλα και σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει το περιβάλλον στις μέρες μας και με δεδομένο το ενδιαφέρον μας γι' αυτό καθώς και την αγωνία μας για το μέλλον της ανθρωπότητας το οποίο είναι συνυφασμένο με το περιβάλλον, σκεφθήκαμε ότι θα μπορούσαμε να ευαισθητοποιήσουμε τους μαθητές μας, ιδιαίτερα στο θέμα των υδροβιότοπων που αντιμετωπίζουν και τα περισσότερα προβλήματα.

Οι βασικοί λόγοι που μας ώθησαν να επιλέξουμε αυτό το θέμα είναι οι παρακάτω:

  • Θεωρώντας ως δεδομένη την αγάπη των παιδιών στο υγρό στοιχείο, σκεφθήκαμε ότι με το θέμα αυτό παράλληλα με την ψυχαγωγία τους, θα εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους για τη χλωρίδα και την πανίδα των λιμνών αλλά προπάντων θα ευαισθητοποιηθούν για την τύχη των υγροβιότοπων που διαθέτει η χώρα μας.
  • Η επιθυμία των μαθητών μας να γνωρίσουν τη «Λίμνη» ως ένα γεωφυσικό φαινόμενο το οποίο δεν είναι αρκετά εκτεταμένο στον τόπο μας και επομένως οι γνώσεις τους γι` αυτό είναι ελλιπείς.
  • Η πεποίθηση ότι οι υγρότοποι και η βιοκοινωνία τους, που απαρτίζουν ένα εκπληκτικό οικοσύστημα της φύσης, είναι ανεκτίμητης σημασίας για τη ζωή του ανθρώπου.
  • Η διαπίστωση ότι το θέμα αυτό παρουσιάζει το πλεονέκτημα της διεπιστημονικής αντιμετώπισης και επομένως δίνει την ευκαιρία για εμπλοκή σε αυτό πολλών παραγόντων που έχουν σχέση τόσο με το σχολείο όσο και με την τοπική κοινωνία.
  • Το ενδιαφέρον που επέδειξαν οι μαθητές κατά την εκπόνηση του προγράμματος την προηγούμενη σχολική χρονιά, μας ενεθάρρυνε να ενασχοληθούμε με το ίδιο θέμα.

 

Δραστηριότητες της Ομάδας

  • Σύνθεση μαντινάδων με βασικό θέμα το νερό
  • Δημιουργία - διακίνηση ημερολογίου.
  • Ενημέρωση της Ομάδας από μέλη της οργάνωσης 'Δίκτυο Μεσόγειος- SOS ' σχετικά με τη διαχείριση του νερού(6/2/07).
  • Εκπαιδευτική επίσκεψη στο Κ.Π.Ε. Ζακύνθου (Φεβρουάριος 2007).
  • Δημιουργία αφίσας με θέμα την εξοικονόμηση νερού.
  • Συμμετοχή της Ομάδας σε πειραματικό ευρωπαϊκό πρόγραμμα ' Collage - εκπαιδευτικά παιχνίδια στην υπηρεσία της μάθησης' στα πλαίσια της δράσης e - learning .
  • Εφαρμογή του παραπάνω προγράμματος στο Φόδελε υπό την επίβλεψη Καθηγητών ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων και της συνεργασίας της Forthnet
  • Δημιουργία αφίσας με επιλεγμένες μαντινάδες.
  • Εκπαιδευτική επίσκεψη στο Κ.Π.Ε. Ποροΐων, Σερρών( Μάϊος 2007)
  • Δημιουργία Φυτολογίου.
  • Συμμετοχή της Ομάδας με μαντινάδες στην ιστοσελίδα της οργάνωσης 'Δίκτυο Μεσόγειος- SOS '.
Παρουσίαση των θεμάτων στο σχολείο
Ενημέρωση-Δίκτυο Μεσόγειος SOS
Στο ΚΠΕ Λιθακιάς Ζακύνθου
Συμμετοχή σε εκπαιδευτικά παιχνίδια
Στο ΚΠΕ Ποροΐων
Οι δράσεις της Π.Ο. στον τύπο

 

 

Αξιολόγηση

Αξιολογώντας το πρόγραμμα με τη λήξη της φετινής σχολικής χρονιάς εκτιμούμε ότι οι στόχοι τους οποίους είχαμε θέσει κατά τη διάρκεια της εκπόνησής του επιτεύχθηκαν.

  • Αξιοσημείωτο είναι ότι καλλιεργήθηκε κλίμα φιλίας, συνεργασίας, ομαδικότητας και αλληλοεκτίμησης μεταξύ των μαθητών μας.
  • Κατά τη διάρκεια της υλοποίησης του προγράμματος δόθηκε η ευκαιρία στα παιδιά να γνωρίσουν από κοντά υδροβιότοπους με τη χλωρίδα και την πανίδα τους, να αποκτήσουν σχετική εμπειρία, να εμπλουτίσουν τη γνώση τους με την εξερεύνηση, μέτρηση, παρατήρηση, καταγραφή και κατανόηση της λειτουργίας των υγρότοπων.
  • Παίρνοντας μέρος οι μαθητές μας ενεργά σε όλες τις δραστηριότητες του προγράμματος, πιστεύουμε ότι ευαισθητοποιήθηκαν σε θέματα που αφορούν στο περιβάλλον, έτσι ώστε να αναπτύξουν και στο μέλλον στάσεις και συμπεριφορές οι οποίες θα συμβάλλουν στην προστασία της οικολογικής ισορροπίας και της ποιότητας ζωής και να συνειδητοποιήσουν ότι η ύπαρξη τους είναι αλληλένδετη με το οικοσύστημα.
  • Όσον αφορά τη διάχυση των αποτελεσμάτων του προγράμματος, προσπαθήσαμε καθ'όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς που ήταν σε εξέλιξη, να κρατάμε ενήμερους για τις δραστηριότητές μας τη σχολική κοινότητα, τους ενδιαφερόμενους φορείς και την τοπική κοινωνία με συνεχείς ανακοινώσεις και φωτογραφικό υλικό που διοχετεύαμε σταδιακά στον τοπικό τύπο.
  • Ευελπιστούμε ότι τις γνώσεις που απέκτησαν οι μαθητές κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, θα τις χρησιμοποιήσουν εποικοδομητικά στο μέλλον για την προστασία του περιβάλλοντος.


Η Περιβαλλοντική μας Ομάδα

Οι μαθητές:Αλεξάκη Α., Βέλογλου Ν., Βενιανάκης Κ., Γενεδάκη Θ., Δαφνομήλη Α., Καραμπουρνιώτης Μ., Καρτσώνη Μ., Κασσωτάκη Μ., Κατσακού Α., Κατσαπρακάκη Θ., Κόγκου Α., Λεβεντάκη Β., Μανιάδης Α., Μπορμπαντωνάκη Κ., Νεραντζουλάκης Π., Νύκταρη Σ., Παναγιωτάκη Μ., Παντεμή Δ., Παπαδοπούλου Στ., Πατελάρου Β., Πατεράκης Μ., Σηφάκη Κ., Σκούφος Α., Τοψής Γ.
Συντονιστές Εκπαιδευτικοί:Κοκοτσάκη Α., Λαζαρίδου Α., Χρονάκη Φ.



Επιστροφή
Συμμετοχές 2006-07