Γυμνάσιο Ριζώματος Τρικάλων

Τίτλος προγράμματος: "Διαχείριση υδάτινων πόρων-Φράγματα-Τεχνητές λίμνες"

Διάρκεια πραγματοποίησης του προγράμματος: 2003-2004

Παραγόμενο υλικό: Έντυπο με τον ίδιο τίτλο

Επιλογές - Αποσπάσματα από το έντυπο που δημιούργησε η περιβαλλοντική ομάδα

Εισαγωγή

"Η περιβαλλοντική ομάδα του Γυμνασίου Ριζώματος επέλεξε κατά το τρέχον σχολικό έτος 2003-2004, ν' ασχοληθεί με την διαχείριση του νερού καθώς στην περιοχή που ζουν οι μαθητές υπάρχει έντονο πρόβλημα λειψυδρίας, ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες,πρόβλημα που προσπαθεί να επιλύσει ο Δήμος με την κατασκευή μικρών φραγμάτων και τεχνητών δεξαμενών νερού.
Μέσα από την υλοποίηση του προγράμματος οι μαθητές προβληματίστηκαν, σοβαρά σχετικά με τα όρια που υπάρχουν στην χρήση των φυσικών πόρων που δεν είναι ανεξάντλητοι. Κατανόησαν νόμους της φύσης που επηρεάζουν το περιβάλλον, καθώς και τον τρόπο δημιουργίας και εξέλιξης ενός βιότοπου. Απόκτησαν συλλογική συνείδηση, έβαλαν στόχους, συνεργάστηκαν μεταξύ τους και ανέδειξαν κλίσεις και δεξιότητες.
Συνεργάστηκαν επίσης με φορείς και υπηρεσίες και διαμόρφωσαν προσωπικότητες ικανές να ερευνούν και να συμβάλλουν στην εξεύρεση λύσεων.
Το πρόγραμμα χρηματοδοτήθηκε από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου με αποτέλεσμα οι μαθητές να έχουν την δυνατότητα πραγματοποίησης εκπαιδευτικών εκδρομών σε φράγματα, και βιωματικής προσέγγισης που τους άφησε ανεπανάληπτες εμπειρίες."

Επισκέψεις - Δραστηριότητες της περιβαλλοντικής ομάδας

  • Επίσκεψη στο Δημαρχείο του Δήμου Παραληθαίων - Συζήτηση - Ενημέρωση για τη διαχείριση του νερού στην περιοχή (9/10/03).
    Επίσκεψη σε ομβροδεξαμενή στη θέση "Σταυρός" του Δήμου Παραληθαίων.
  • Επίσκεψη στην τεχνητή λίμνη του Μέγδοβα, στη λίμνη Ν. Πλαστήρα και στο υδροηλεκτρικό εργοστάσιο της περιοχής (12/12/03).
  • Επίσκεψη στο φράγμα Αώου, στο Μέτσοβο και στο αντίστοιχο εργοστάσιο.
  • Πραγματοποίηση ημερίδας σε συνεργασία με το Δήμο, τον υπεύθυνο του Κ.Π.Π.Ε. Νεοχωρίου Καρδίτσας και τη Δ/νση Β/΄θμιας Εκπ/σης Ν. Τρικάλων.


    Είμαι το νερό...Μία από τις γραπτές εργασίες των μαθητών

    Είμαι το Νερό, Είμαι Πηγή ζωής
    Είμαι Παντού

    Αφίσα που δημιούργησε η περιβαλλοντική ομάδα
    Γεια σας. Να σας συστηθώ. Είμαι το Νερό. Είμαι το γάργαρο νερό που κυλάει στα ποτάμια. Είμαι το νερό της βροχής που δροσίζει τα χωράφια και τους ανθρώπους. Είμαι το νερό της λίμνης που δίνει ζωή στις πέστροφες και τους γουλιανούς. Είμαι το νερό της θάλασσας, το απέραντο πέλαγος. Είμαι ο Ωκεανός, έχω στην αγκαλιά μου δελφίνια, φώκιες και ψάρια.Είμαι ο ωκεανός που αρμενίζω καράβια και ταξιδεμένους ναυτικούς. Είμαι το γάργαρο νερό της βρύσης που σας δροσίζειl. Είμαι το νερό που κολυμπάτε και χαίρεστε τα καλοκαίρια σας. Είμαι πηγή ζωής. Αγαπώ όλα τα πλάσματα της φύσης, τα φυτά, τα δέντρα, τα ζώα και τους ανθρώπους. Τους δίνω τα ωφέλιμα συστατικά μου για να ζουν και να μεγαλώνουν με υγεία. Είμαι το νερό της πηγής, το νάμα, το νερό που θεραπεύει το κουρασμένο σώμα. Είμαι το ευλογημένο νερό που καθαρίζει την ψυχή του ανθρώπου, είμαι το νερό της βάφτισης. Είμαι το ποτάμι, η λίμνη, η θάλασσα, η βροχή, είμαι το ΝΕΡΟ!
    Δε σταματώ στιyμή. Γεννιέμαι ολημερίς. Όλο σε κίνηση βρίσκομαι. Από την επιφάνεια της γης πάω μέχρι την ατμόσφαιρα και ύστερα γυρνάω πάλι πίσω. Από τη θάλασσα, τις λίμνες και τα ποτάμια εξατμίζομαι. Γίνομαι μικρές-μικρές σταγόνες και ύστερα γίνομαι ατμός. Με τη βοήθεια της θερμοκρασίας του αέρα και του ανέμου, ανεβαίνω ψηλά και γίνομαι σύννεφο. Σκαρφαλώνω στα βουνά κι αφήνω τη βροχή μου να δροσίζει τα δάση, τα χωράφια και τους ανθρώπους. Γίνομαι χαλάζι και χιόνι. Φθάνω ως το έδαφος και γλιστράω βαθιά στο χώμα και γίνομαι υπόγειο νερό. Τρέφω τις ρίζες των φυτών που με ρουφούν με λαχτάρα και πλουτίζω τη γη με νερό. Γίνομαι λίμνες και ποτάμια.
    Γεννιέμαι ολημερίς. Όλο σε κίνηση βρίσκομαι. Ανεβαίνω ως την ατμόσφαιρα και πάλι κατεβαίνω κάτω στη γη. Σε τούτη την κίνηση έχω παρέα τα φυτά που με αγαπούν και με προσέχουν. Τα φυτά δίνουν υγρασία στον αέρα, δίνουν τις μικρές υγρές σταγόνες τους. Ξέρετε ότι κάθε ένα κιλό φυτά δίνει χίλια κιλά νερό;
    Θαυμαστή η φύση! Με γεννούν τα πλάσματά της κι ύστερα εγώ τα τρέφω.Είμαι το νερό κι όλο σε κίνηση βρίσκομαι!: ΄Ερχομαι στα σπίτια σας! Γίνομαι σύννεφο κι ανεβαίνω ψηλά. Ύστερα ανοίγω την αγκαλιά μου και γίνομαι βροχή. Ευλογημένη βροχή. Στις πόλεις και τα χωριά γλιστράω και πέφτω στις δεξαμενές και τα φράγματα που κατασκεύασαν οι άνθρωποι για να με μαζεύουν. Μέσα στις δεξαμενές καθαρίζομαι και απολυμαίνομαι. Διώχνω από πάνω μου τις ξένες ουσίες. Ύστερα γλιστρώ στους σωλήνες που τοποθέτησαν οι άνθρωποι και φτάνω ως τα σπίτια σας. Γίνομαι τρεχούμενο νερό. Γίνομαι νερό της βρύσης που σας δροσίζει και σας καθαρίζει. Τώρα έρχομαι εγώ στα σπίτια σας. Οι άνθρωποι αναπτύχθηκαν. Η τεχνολογία κατάφερε να με φέρει κοντά σας, μέσα στα σπίτια σας. Τα παλιά τα χρόνια έρχονταν οι άνθρωποι στις πηγές μου, να γεμίσουν τις στάμνες τους για τις ανάγκες τους. Παλιότερα υπήρχαν ακόμα και οι νερουλάδες που μοίραζαν νερό στα σπίτια. Σήμερα η τεχνολογία μας βοηθά και μας ευκολύνει. Η βρύση στα σπίτια μας είναι γεμάτη από νερό. Όμως για να μπορώ πάντα να σας δροσίζω και μην στερέψω ποτέ, πρέπει και εσείς να με βοηθήσετε. Να μη με σπαταλάτε άδικα, να μην αφήνετε τη βρύση να τρέχει άσκοπα. Να πείτε στους γονείς σας να ελέγxουν τους σωλήνες μήπως έχουν διαρροή, να μη φεύγω από καμιά χαραμάδα. Μπορείτε να με βοηθήσετε για να είμαι πάντα κοντά σας. Να μην αποχωριστούμε ποτέ.
    Μη με δηλητηριάζετε!
    Οι ανθρώπινες δραστηριότητες, όταν δε γίνονται με προσοχή, μπορούν να με βλάψουν. Να προκαλέσουν τη ρύπανσή μου. Είναι πολλές οι αιτίες που μπορούν να με βλάψουν. Είναι τα διάφορα βακτηρίδια, κάτι μικρούτσικοι οργανισμοί που όταν βρεθούν στις λίμνες και τα ποτάμια μου, παίρνουν το οξυγόνο για τα ψάρια μου και αuτά αρρωσταίνουν και πεθαίνουν και πεθαίνουν. Αυτά τα βακτηρίδια βρίσκονται μέσα στα απόνερα από τα σπίτια και τις βιομηχανίες. Είναι και διάφορες ουσίες που βγαίνουν από τα αυτοκίνητα και από τις καμινάδες των εργοστασίων, που με βλάπτουν. Αυτά ανεβαίνουν ως την ατμόσφαιρα και όταν γίνομαι βροχή τα παρασέρνω μαζί μου ως το χώμα και από κει στα υπόγεια τα νερά μου. Άθελά μου δηλαδή, δηλητηριάζομαl. Έχετε ακούσει για την όξινη βροχή; Ε! Αυτή είναι που κουβαλάει μαζί με το νερό τη βροχής τις βλαβερές ουσίες που κάνουν κακό στα υπόγεια νερά μου, τις θάλασσες, τα φυτά, τα ζώα και τους ανθρώπους. Αυτή η βροχή βλάπτει και τα μνημεία μας. Έτσι όξινη που είναι η βροχή αυτή λιώνει ακόμα και τα μάρμαρα! Είναι σπουδαίο μια χώρα να προσέχει τον πολιτισμό της.
    Εκτός από αυτές τις ουσίες είναι κι άλλες που με βλάπτουν. Ας πούμε και για τα λιπάσματα και τα διάφορα φάρμακα που χρησιμοποιούνται για τη φροντίδα των φυτών, είναι χρήσιμα. Όταν όμως χρησιμοποιούνται σε μεγάλες ποσότητες με βλάπτουν. Μέσα από το χώμα ταξιδεύουν ως τα υπόγεια νερά μου αλλά και με τη βροχή. Παρασέρνονται σε λίμνες και ποτάμια. Αυτές οι ουσίες βοηθούν τα φύκια μέσα στη θάλασσα, να αυξηθούν και εκείνα χρησιμοποιούν το οξυγόνο μου και έτσι δε μένει για τα ψάρια μου που κινδυνεύουν.
    Είμαι χρήσιμο. Γεννήθηκα για να σας προσφέρω υγεία και ζωή. Με λένε πηγή ζωής γι΄ αυτό πρέπει να με βοηθήσετε να μη μολύνομαι άλλο πια. Και εσείς μπορείτε να κάνετε κάτι.
    Οι πηγές και τα ποτάμια μου ήταν στα αρχαία χρόνια ιεροί τόποι. Σε κάθε πηγή κατοικούσε μια Νύμφη. Οι υγρότοποι και οι εύφοροι κάμποι ήταν οι εξοχές της θεάς Άρτεμης. Οι άνθρωποι πάντα μ' αγαπούσαν γιατί τους δίνω ζωή. Είμαι πηγή ζωής και πρέπει να είμαι καθαρό, κρυστάλλινο. Σα νερό, μα τι λεω αφού εγώ είμαι το νερό! Εσείς τα παιδιά μπορείτε να κάνετε πολλά για μένα. Πρώτα απ' όλα να με χρησιμοποιείτε με προσοχή. Να μην αφήνετε τη βρύση να τρέχει άσκοπα, για να μη πούμε το ΝΕΡΟ, ΝΕΡΑΚΙ.
    Μπορείτε να απαιτήσετε από τους μεγάλους, να καθαρίζουν τα απόνερα από τα εργοστάσια και τα σπίτια μας, προτού φτάσουν στη θάλασσα και τα ποτάμια. Μπορείτε να απαιτήσετε από τις βιομηχανίες να καθαρίζουν τα βλαβερά τους αέρια που με αρρωσταίνουν.
    Εσείς τα παιδιά μπορείτε να κάνετε πολλά για μένα και για όλη τη φύση. Αφήστε τη φαντασία σας να σκεφτεί τον τρόπο και εγώ σας υπόσχομαι ατέλειωτα ταξίδια και παιγνίδια.
    Γεια σας! Να μη χαθούμε!

    ΣΚΡΕΚΑ ΜΙΧΑΕΛΛΑ
    Μαθήτρια της Γ'τάξης του Γυμνασίου Ριζώματος.




    Τα παιδιά της Περιβαλλοντικής Ομάδας
    Γκαγκαστάθης Δ., Γκουλχάγ Φ., Ζάρρας Ε., Ζιώγος Κ., Καμπαγιάννης Ν., Καραπέτσα Ε.,Λάιος Α.,
    Μάκκας Χ., Μπαρτζιώκας Κ., Σκρέκα Μ., Βλαχάβας Α., Γκάνας Γ., Γκάνια Β., Γκουγκουγιάννης Β., Γραβάνης Α., Ζησοπούλου Ε., Mεγγησίδης Γ., Μπύρος Α., Νταγκαλής Κ., Σιακαβάρας Γ., Σκρέκα Α., Τσέκας Ι., Τσουρλή Ε., Χριστάνα Μ., Γκάνας Α., Μέρμηγκας Χ., Τουρτούνης Γ., Τσόγιας Α.

Συντονιστές εκπαιδευτικοί

Παπαθανασίου Έλλη, Τσίντζας Κων/νος


Επιστροφή
Συμμετοχές 2003 - 04