Εθνικό Δίκτυο Π.Ε. "Λίμνες:Πηγές Έμπνευσης για Προγράμματα Π.Ε."

Γυμνάσιο Νέου Σιδηροχωρίου
Ν. Ροδόπης

Τίτλος Προγράμματος:

"Η Λίμνη Ισμαρίδα "



Διάρκεια Προγράμματος: 2008 - 2009

 

Ολοκληρώνοντας τις δράσεις της η περιβαλλοντική ομάδα του σχολείου συγκέντρωσε το υλικό της σε ένα έντυπο...


Περιεχόμενα του εντύπου

1. Πανίδα και χλωρίδα της λίμνης (πουλιά, ψάρια, φυτά που ζουν μέσα και γύρω από τη λίμνη)

2. Η Ιστορία της Ισμαρίδας (ιστορικά στοιχεία, ανθρώπινες δραστηριότητες)

3. Αξιοποίηση της λίμνης από τον άνθρωπο - Κίνδυνοι και προστασία



Σκοπός της συμμετοχής των μαθητών στο πρόγραμμα

Ο γενικός σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με τη σημασία της λίμνης για την περιοχή τους από άποψη οικολογική και κοινωνική. Να γνωρίσουν τους κινδύνους που την απειλούν και να διατυπώσουν προτάσεις είτε για πρακτικές σωστής διαχείρισης είτε για οικοτουριστική ανάπτυξη της περιοχής γύρω από τη λίμνη.


Στόχοι κατά την υλοποίηση


- Γνωριμία με τη λίμνη και το οικοσύστημα που υποστηρίζει με επιτόπιες επισκέψεις, παρατηρήσεις και μετρήσεις σε διάφορες φάσεις του έτους.

- Συλλογή πληροφοριών για τους ζωντανούς οργανισμούς που ζουν στη λίμνη και γύρω από αυτή (είδη και μέγεθος πληθυσμών). Παρατήρηση της παρόχθιας βλάστησης και καταγραφή των ειδών της.

- Ανάδειξη της σχέσης της λίμνης με τους κατοίκους των γύρω περιοχών: επαγγέλματα (ιχθυοκαλλιεργητές, ψαράδες, κυνηγοί κ.λπ.), ήθη και έθιμα των κατοίκων που σχετίζονται με τη λίμνη, ιστορικές αναφορές, λίμνη και αναψυχή.

- Ανάδειξη της διαχείρισης της λίμνης σήμερα - επιπτώσεις από την ανθρώπινη δραστηριότητα - νομικό καθεστώς προστασίας.


Αναλυτικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης

Νοέμβρης 2008
Συγκέντρωση μαθητών, χωρισμός σε ομάδες και ταξινόμηση εργασιών

Δεκέμβρης
Συγκέντρωση πληροφοριών από τα παιδιά

Ιανουάριος 2009
Επισκέψεις στη λίμνη για μετρήσεις, παρατηρήσεις και φωτογράφηση

Φεβρουάριος
Έρευνα με ερωτηματολόγια - συνεντεύξεις που απευθύνονται στους κατοίκους της γύρω περιοχής

Μάρτιος
Επίσκεψη σε κάποιο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Μαρώνειας ή Βιστονίδας) για ενημέρωση σχετικά με το θέμα

Απρίλιος
Ανταλλαγή πληροφοριών ανάμεσα στους μαθητές και ταξινόμηση ύστερα από συζήτηση

Μάιος
Προετοιμασία υλικού για παρουσίαση. Παρουσίαση του προγράμματος στους συμμαθητές και στην τοπική κοινωνία


Διαδικασία αξιολόγησης

Συνάντηση της μαθητικής ομάδας με την υπεύθυνη καθηγήτρια κάθε μήνα για αξιολόγηση και τον καλύτερο συντονισμό των εργασιών, έλεγχος και αξιοποίηση των πληροφοριών στις επόμενες φάσεις του προγράμματος.


Επιδιωκόμενα αποτελέσματα μετά την ολοκλήρωση

1. Να γνωρίσουνοι μαθητές την αξία του νερού των λιμνών, των υγροτόπων, τα δομικά στοιχεία και τη λειτουργία τους. Να συνειδητοποιήσουν ότι αποτελούν έναν παγκόσμιο κοινό πόρο.
2. Να προσεγγίσουν βιωματικά τη λίμνη, να παρατηρήσουν, να συλλέξουν, να καταγράψουν τις σχέσεις ανάμεσα στους οργανισμούς.
3. Μέσα από την ιστορία της λίμνης να διαπιστώσουν τη διαχρονική αλληλεξάρτηση των ανθρώπινων πολιτισμών και της λίμνης.
4. Να εξασκηθούν στην ομαδική εργασία, στη συλλογή πληροφοριών, χρήση βιβλιογραφίας, διαδικτύου κ.λπ..
5. Να γνωρίσουν τη στάση των σημερινών ανθρώπων απέναντι στο υγροτοπικό περιβάλλον.
6. Να ευαισθητοποιηθούν και να προτείνουν τρόπους δράσης (ατομικής - συλλογικής ) για την προστασία της λίμνης.
7. Να αποκτήσουν στάση και συμπεριφορά φιλική προς το λιμναίο περιβάλλον.




Επιλογές - Αποσπάσματα από τις Εργασίες των Ομάδων









.


Ευχαριστούμε πολύ τους εκπαιδευτικούς του ΚΠΕ Μαρώνειας και του ΚΠΕ Καστοριάς για την πολύτιμη βοήθεια που μας προσέφεραν. Επίσης ευχαριστούμε το Δήμαρχο του Νέου Σιδηροχωρίου που διευκόλυνε τις μετακινήσεις μας στη λίμνη.


.
Η Περιβαλλοντική μας Ομάδα


Συντονιστ
ής Εκπαιδευτικός: Σταμπουλή Ευαγγελία


Επιστροφή
Συμμετοχές 2008-09