3o Ενιαίο Λύκειο Αμπελοκήπων Ν. Θεσσαλονίκης
Τίτλος προγράμματος: "Γνωρίζοντας τους υγρότοπους" Διάρκεια πραγματοποίησης του προγράμματος: 2003-2004 Παραγόμενο υλικό: Έντυπο και CDRom με τον ίδιο τίτλο Περιεχόμενα του εντύπου και του CDRom:Λίγα λόγια
για την Ομάδα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Μέρος
1ο Μέρος
2ο Μέρος
3ο Μέρος
4ο Βιβλιογραφία Λίγα λόγια από την περιβαλλοντική ομάδα... Φέτος επιλέξαμε να ερευνήσουμε τον υγρότοπο Γαλλικού, Αξιού, Λουδία, Αλιάκμονα, Αλυκής Κίτρους κάτω από τον τίτλο 'Γνωρίζοντας τους Υγρότοπους' γιατί πιστεύουμε ότι είναι ένα θέμα που μας αγγίζει άμεσα. Βρίσκεται πολύ κοντά στο αστικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, τον τόπο που ζούμε. Είναι μια πηγή ζωής για χιλιάδες πουλιά, ζώα και μια ποικιλία από χλωρίδα. Όλα αυτά βρίσκονται σε κίνδυνο στο όνομα της αγροτικής και οικονομικής ανάπτυξης. Δεν είμαστε αντίθετοι στην οικονομική ανάπτυξη στην περιοχή, όμως πιστεύουμε ότι με μια σωστή ενημέρωση, διαχείριση και εκμετάλλευση μπορούν να συμβιώσουν και τα δύο μαζί. Στην
εργασία μας συμπεριλάβαμε και τους υγρότοπους Βιστωνίδας και Έβρου τους
οποίους επισκεφτήκαμε γιατί είναι γνωστό ότι είναι από τους πλουσιότερους
υγρότοπους στην Ευρώπη. Είναι επίσης μια πρόκληση για σύγκριση με τον
υγρότοπο Αξιού. 1. Βρίσκουμε και διαβάζουμε τη βιβλιογραφία προκειμένου να εμπλουτίσουμε τις γνώσεις μας και να μπορέσουμε να παρακολουθήσουμε τα προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης από ειδικούς. Αναζητούμε φωτογραφικό υλικό που μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε αργότερα. 2. Χωριζόμαστε σε ομάδες και συζητάμε το υποθέμα που αναλογεί σε κάθε ομάδα. Μέσα από τη συζήτηση στην ομάδα προσπαθούμε να βελτιώσουμε τις σχέσεις μεταξύ μας, να αναπτύξουμε οικολογική συνείδηση και να δημιουργήσουμε συνθήκες κοινωνικής και ατομικής ευτυχίας. 3. Κάθε μέλος της ομάδας αναλαμβάνει να διαμορφώσει ένα κείμενο με βάση το υποθέμα της ομάδας. 4. Επισκεπτόμαστε τον υγροβιότοπο μεμονωμένα, κατά ομάδες ή και όλοι μαζί. Εκεί προσπαθούμε να ζωντανέψουμε όλα όσα διαβάσαμε και να κάνουμε πράξη τη θεωρία. Παρατηρούμε τη χλωρίδα, τα πουλιά και τα ζώα που ζουν στον υγροβιότοπο. Καλό είναι να επισκεφτούμε τον υγροβιότοπο σε διαφορετικές εποχές του χρόνου γιατί κάθε εποχή έχει τα δικά της χαρακτηριστικά. Για παράδειγμα, το χειμώνα έχει περισσότερο νερό ενώ το καλοκαίρι έχει λιγότερο. Την άνοιξη και το φθινόπωρο μπορούμε να δούμε μεγαλύτερη ποικιλία πουλιών. Σ'όλες τις εποχές του χρόνου μπορούμε να συναντήσουμε ψαράδες που θα μας πούνε για τα είδη των ψαριών που βρίσκονται στην περιοχή και που ποικίλουν από εποχή σε εποχή. Αυτά είναι κάποια παραδείγματα. Στη πορεία μπορούμε να ανακαλύψουμε και άλλα. Μη ξεχνάμε ότι η συζήτηση στην ομάδα είναι ένας βασικός παράγοντας αναζήτησης και προβληματισμού. 5. Επισκεπτόμαστε άλλους υγροβιότοπους και κάνουμε τις ίδιες εργασίες με ειδικούς και με συγκεκριμένο περιβαλλοντικό πρόγραμμα. Έτσι θα έχουμε τη δυνατότητα της σύγκρισης και ταυτόχρονα εμπλουτίζουμε τις γνώσεις μας στο θέμα των υγροβιοτόπων. Στις επισκέψεις αυτές έχουμε μαζί μας φωτογραφικές μηχανές και video για να μπορέσουμε να αποτυπώσουμε τον τόπο καλύτερα. 6. Συχνά επιχειρούμε να επικοινωνήσουμε με άλλες σχολικές μονάδες στην Ελλάδα και τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για ανταλλαγή απόψεων, ιδεών και συγκριτικών στοιχείων. Η δράση μας αυτή βοηθά στην επικοινωνία των νέων σε Ελλαδικό και Ευρωπαϊκό επίπεδο. 7. Μετά τις επισκέψεις αναδιαμορφώνουμε τα κείμενά μας και προετοιμαζόμαστε για την έκδοση ενός φυλλαδίου που θα εκπροσωπήσει το σχολείο μας. 8. Αποφασίζουμε με ποιο τρόπο θα παρουσιάσουμε την εργασία μας. 9. Δημιουργούμε ομάδα για ζωγραφική ή σκίτσα ώστε να φτιάξουμε μια αφίσα, σκίτσα για το έντυπο και την προβολή του προγράμματος. Περιβαλλοντική
ομάδα Εκπαιδευτική
ομάδα
Εντοπίζοντας ανθρώπινα λάθη στους υγρότοπους... Στις μέρες μας οι υγρότοποι αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα τα οποία προκαλεί ο άνθρωπος. Για παράδειγμα στον υγρότοπο της Βιστωνίδας διαπιστώσαμε ότι τα προβλήματα ήταν εξίσου πολλά. Συγκεκριμένα, τα σκουπίδια ήταν υπερβολικά πολλά με συνέπεια να μολύνεται το νερό και παράλληλα ο αριθμός των νεκρών ψαριών να αυξάνεται ολοένα και περισσότερο. Ένα ακόμη πρόβλημα που δεσπόζει στους υγρότοπους είναι η παράνομη επέκταση χωραφιών. Μερικές φορές κόβονται παράνομα τα γέρικα πεύκα για να αυξηθεί η καλλιεργήσιμη γη. Οι δασικές νησίδες ανάμεσα στα χωράφια είναι ένας πολύτιμος βιότοπος που απειλείται. Ελάχιστα αιωνόβια δάση σώζονται στην περιοχή της Δαδιάς. Στο παρελθόν πολλά από τα αιωνόβια δρυοδάση υλοτομούνταν για την παραγωγή καυσόξυλων ή αντικαθιστούνταν με απέραντες φυτείες πεύκων με καταστροφικές συνέπειες για το δάσος καθώς τα δένδρα κόβονταν ανεξέλεγκτα.. Σήμερα συναντά κανείς καρβουνιάρηδες σε λίγα μέρη αφού έχουν μειωθεί οι ανάγκες για κάρβουνα. Εξίσου σημαντικό πρόβλημα αποτελεί η αλόγιστη χρήση φυτοφαρμάκων στις γειτονικές καλλιέργειες των υγροτόπων και η απόρριψη των άδειων φιαλών μέσα στην κοίτη των ποταμών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δηλητηριάζονται τα νερά των ποταμών και των λιμνών. Τέλος
σημαντικά προβλήματα αποτελούν τα δηλητηριασμένα δολώματα, η συνεχόμενη
λαθροθηρία, η αμμοληψία, τα αποστραγγιστικά έργα, η έντονη βόσκηση, η
μόλυνση και η ρύπανση. Ένα από τα σημαντικότερα μέρη του οικοσυστήματος που υφίσταται αυτή τη καταστροφή είναι οι υγροβιότοποι. Ο χώρος όπου οι κοινωνίες των φυτών, των ζώων, των ψαριών, των πτηνών, των εντόμων και πολλών άλλων οργανισμών που ζουν και αναπτύσσονται, χωρίς να απαιτούν τίποτα από τον άνθρωπο, αλλά αντίθετα του προσφέρουν. Αυτοί οι χώροι εδώ και αρκετό καιρό εκπέμπουν σήμα κίνδύνου. Το σήμα αυτό πρέπει να το λάβουμε πρώτα εμείς, οι απλοί άνθρωποι, γιατί είναι βέβαιο ότι οι ισχυροί της γης δεν ενδιαφέρονται αν θα υπάρχουν ερωδιοί, γεράκια, αετοί, αν θα φυτρώνουν νούφαρα και κρίνα. Για να σωθούν αυτές οι κοινωνίες θα πρέπει να δραστηριοποιηθούμε όλοι, μαζί με τους ανάλογους οργανισμούς, ώστε να ληφθούν δραστικά μέτρα προστασίας τους πριν είναι πολύ αργά. Θα πρέπει να πεισθούν οι κυβερνώντες, να συμβάλλουν στη σωτηρία των σημαντικών αυτών χώρων, μια που η Ελλάδα έχει πολλούς και σπουδαίους υγρότοπους. Τι
πρέπει να γίνει : Αυτά
είναι ορισμένα μέτρα που αφορούν την προστασία των υγροτόπων, έτσι ώστε
να μη διαταράσσεται η οικολογική ισορροπία, στο ήδη επιβαρημένο περιβάλλον.
Αλίμονο αν δεν προστατέψουμε το περιβάλλον μας. Αλίμονο αν η μόλυνση γίνει
καθημερινότητα. Η ζωή μας θα γίνει αφόρητη, άχρωμη. Ας μη ξεχνάμε 'ότι
η 'φύση εκδικείται'.
|