Μονοήμερο πρόγραμμα: Οι Δρόμοι του Νερού – Η Λίμνη της Καστοριάς

 

Για μαθητές/τριες Δημοτικού, Γυμνασίου, Λυκείου


Επιλογή θέματος:

Η Λίμνη της Καστοριάς συνιστά ένα σημαντικό οικολογικό δυναμικό για την περιοχή και τη χώρα μας. Από τη νεολιθική εποχή (5.500 π.Χ.) έως σήμερα, οι τοπικές ανθρώπινες κοινωνίες, αξιοποιώντας τις οικοσυστημικές λειτουργίες της λίμνης, αναπτύσσουν οικονομικές και κοινωνικές δραστηριότητες. Η ανάδειξη των οικοσυστημικών λειτουργιών των υγροτόπων και της αξίας τους και η προσέγγιση της λίμνης μέσω ενός προγράμματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, κρίθηκαν απαραίτητα τόσο λόγω του ρόλου που διαδραματίζει διαχρονικά στην περιοχή όσο και της ανάγκης για την προστασία και βιώσιμη διαχείρισή της.

Η εύκολη προσβασιμότητα παραλίμνιων περιοχών, που προσφέρονται για άμεση παρατήρηση του υγροτόπου και τη διεξαγωγή εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, αποτελεί ένα ακόμη κριτήριο επιλογής του θέματος και σχεδιασμού του προγράμματος.

Διάρκεια προγράμματος: 7 διδακτικές ώρες

Βασικές έννοιες του προγράμματος:

οικοσύστημα, υγρότοπος, λεκάνη απορροής, φυσική εξέλιξη μιας λίμνης, βιοποικιλότητα, λειτουργίες και αξίες των υγροτόπων, περιβαλλοντικά προβλήματα, ευτροφισμός, μέτρα προστασίας, εθνικές – διεθνείς συμβάσεις προστασίας

Ροή προγράμματος:

Στάδιο 1. Υποδοχή – Ενημέρωση των μαθητών/τριών για το πρόγραμμα

Στάδιο 2. Εισαγωγή στο θέμα: εισήγηση – προβολή παρουσίασης, συζήτηση

Στάδιο 3. Εργασία στο πεδίο

Ακολουθώντας μία προεπιλεγμένη διαδρομή στην παρόχθια ζώνη, οι μαθητικές ομάδες παρατηρούν τη λεκάνη απορροής, αναγνωρίζουν χαρακτηριστικούς οργανισμούς των υγροτόπων, πραγματοποιούν μετρήσεις φυσικοχημικών παραμέτρων του νερού με χρήση κατάλληλων οργάνων, εντοπίζουν και καταγράφουν ανθρώπινες επεμβάσεις στην περιοχή.

Η περιήγηση των μαθητών/τριών της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην παρόχθια περιοχή και η συμμετοχή τους στις βιωματικές δραστηριότητες του εκπαιδευτικού προγράμματος καθοδηγούνται από την αξιοποίηση ψηφιακών εφαρμογών, προσαρμοσμένων στην ηλικία των συμμετεχόντων/ουσών.

 

Προαιρετικά, οι μαθητικές ομάδες μπορούν να επισκεφθούν το Ενυδρείο της Καστοριάς και να συμμετάσχουν σε μία εκπαιδευτική δράση του Κ.Ε.ΠΕ.Α. Καστοριάς, που αποβλέπει στην ανάπτυξη γνωστικού ενδιαφέροντος για τη ζωή στο γλυκό νερό και στην ευαισθητοποίησή τους για την ανάληψη δράσης στην κατεύθυνση της προστασίας των υδατικών οικοσυστημάτων και της ανάκτησης της οικολογικής ακεραιότητάς τους.

 

 

Στάδιο 4. Έκφραση-Αξιολόγηση

Στο τελευταίο στάδιο του εκπαιδευτικού προγράμματος, οι μαθητές/τριες συζητούν τις καταγραφές τους και προτείνουν τρόπους αξιοποίησης της περιοχής από τον άνθρωπο, εργασία με την οποία εκτιμάται η ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών για το λιμναίο περιβάλλον. Η αξιολόγηση για τη δομή και το περιεχόμενο του προγράμματος πραγματοποιείται με τη συμπλήρωση ενός έντυπου ερωτηματολογίου, όπου καταγράφονται οι παρατηρήσεις και εντυπώσεις των μαθητών/τριών και των συνοδών εκπαιδευτικών.


Σημείωση: Η μετακίνηση των μαθητών/τριών στο πεδίο δεν απαιτεί μεταφορικό μέσο.

 

Σύνδεση του εκπαιδευτικού προγράμματος

με τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών:

 

4ος Στόχος: Ποιοτική Εκπαίδευση

6ος Στόχος: Καθαρό Νερό και Αποχέτευση

15ος Στόχος: Ζωή στη Στεριά