ΣΧΟΛΕΙΟ
3/Θ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΓΙΟΥ ΣΥΛΛΑ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΟΥ ΑΝΗΚΕΙ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Α/ΘΜΙΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΝΟΜΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
ΤΗΛΕΦΩΝΟ
2810 881218
ΦΑΞ
2810 881218
e-mail
mail@dim-ag-sylla.ira.sch.gr
ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΑΓΙΟΣ ΣΥΛΛΑΣ ΤΕΜΕΝΟΥΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
715 00
ΝΟΜΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
http://dim-ag-sylla.ira.sch.gr
ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ Π.Ο.

19
Αγόρια: 12
Κορίτσια: 7

ΤΑΞΗ
Γ'-Δ'-ΣΤ'
ΣΧΟΛΙΚΑ ΕΤΗ
2005-06, 2006-07
ΤΙΤΛΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
"ΑΓΡΙΑ ΠΑΝΙΔΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ - ΑΠΕΙΛΟΥΜΕΝΑ ΕΙΔΗ"
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ - ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Ιωάννης Τσικαλάκης
Παναγιώτα Εξανίδου
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Στο πλαίσιο της προσπάθειας που γίνεται για να ενισχυθεί η οικολογική συνείδηση των μαθητών μας, καθώς και η υπεύθυνη στάση τους απέναντι στα περιβαλλοντικά προβλήματα, επιλέχθηκε μετά από ομόφωνη απόφαση όλων, μαθητών και δασκάλων, το πρόγραμμα με θέμα: "Άγρια Πανίδα της Κρήτης - Απειλούμενα είδη"

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ

- Εκπαιδευτικά, οικολογικά, κοινωνικά και επιστημονικά κριτήρια άπτονται του θέματος.
- Η περιοχή μας αποτελεί ένα παράδεισο βιοποικιλότητας, διαθέτει μεγάλο αριθμό ειδών, πολλά από τα οποία είναι ενδημικά σπάνια και απειλούμενα.
- Η ένταξη της περιοχής μας (Γιούχτας) στο Δίκτυο Natura 2000.
- Το έντονο ενδιαφέρον των μαθητών μας για γνωριμία με τα άγρια ζώα και τα αρπακτικά πουλιά της περιοχής μας.

Ζητούμενο είναι, η ευαισθητοποίηση και η θετική στάση του ανθρώπου, απέναντι σε είδη και οργανισμούς, διασφαλίζοντας τις λεπτές ισορροπίες αρχικά του τοπικού οικοσυστήματος και κατά επέκταση του ευρύτερου παγκόσμιου

ΤΡΟΠΟΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ

Το πρωινό της Δευτέρας 12/10/2005 μας επιφύλαξε μια έκπληξη. Σε μια γωνιά του κήπου της αυλής μας είχε καταφύγει ένα σπάνιο είδος αρπακτικού πουλιού. Ήταν ένα μεγάλο γεράκι με σπασμένο το ένα φτερό του. Επικράτησε ένας μικρός πανικός. Τα παιδιά έτρεχαν πάνω κάτω, έκαναν διάφορες ερωτήσεις, πρότειναν διάφορες λύσεις κ.λπ. Πιάσαμε το γεράκι, το δέσαμε σε ένα δέντρο και καλέσαμε ειδικό επιστήμονα από το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Κρήτης για να το παραλάβει και να το προωθήσει στο Κέντρο Περίθαλψης Αγρίων Ζώων της Αίγινας.

Αυτό το περιστατικό αποτέλεσε την κυριότερη αφορμή για να ασχοληθούμε με το συγκεκριμένο θέμα του προγράμματός μας. Επίσης πρέπει να αναφέρουμε ότι το σχολείο μας βρίσκεται κάτω από την ιερή σκιά του Γιούχτα, ένα μέρος του οποίου αποτελεί προστατευόμενη περιοχή, στην οποία ζουν αρκετά είδη αρπακτικών πουλιών. Οι μαθητές μας λοιπόν ήταν οι ίδιοι που θέλησαν με μεγάλο ενθουσιασμό να ασχοληθούν με το πρόγραμμα με σκοπό την καλύτερη μελέτη και γνωριμία των ειδών που ζουν στην περιοχή μας καθώς και την ευαισθητοποίησή τους σε θέματα προστασίας των ειδών που απειλούνται με εξαφάνιση.

ΣΚΟΠΟΣ

- Η άμεση επαφή των μαθητών μας με τη φύση, η ευαισθητοποίησή τους και η βιωματική προσέγγιση οικολογικής ισορροπίας.
- Η κατανόηση σχέσεων ανθρώπου - περιβάλλοντος.
- Διαμόρφωση οικολογικού ήθους και συνείδησης - Σεβασμός σε κάθε μορφή ζωής.
- Η γνωριμία με την άγρια πανίδα της Κρήτης και της περιοχής μας ειδικότερα.

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΜΑΣ

- Η μεθοδολογία που θα χρησιμοποιήσουμε θα στηρίζεται σε συμμετοχικές διαδικασίες στο επίκεντρο των οποίων θα βρίσκεται η σχολική κοινότητα.
- Συλλογή και καταγραφή στοιχείων και δεδομένων βιβλιογραφίας.
- Εύρεση επιστημονικού ονόματος.
- Αναφορά στον πληθυσμό του κάθε είδους (αύξηση, μείωση κ.λπ.)
- Χαρακτηρισμός απειλούμενα, σπάνια, κυνδινεύοντα κ.ά.
- Δημιουργία φωτογραφικού υλικού.
- Διάχυση αποτελεσμάτων.
- Η παρατήρηση, η αυτενέργεια, οι συνεντεύξεις, τα ερωτηματολόγια, θα κρατούν συνεχώς ζωηρό το ενδιαφέρον των μαθητών μας, οι οποίοι θα εργάζονται ατομικά ή ομαδικά μέσα κι έξω από το σχολείο προγραμματίζοντας τις δράσεις τους, θέτοντας τους στόχους και προσπαθώντας για την επίτευξή τους.

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΔΡΑΣΕΩΝ

- Νοέμβριος 2005 - Σχολική τάξη
Μετά της δοθείσης αφορμής (πληγωμένο γεράκι στην αυλή του σχολείου μας) αποφασίσαμε να ασχοληθούμε ξανά με πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στο πλαίσιο του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Μετά από διαλογική συζήτηση και κατάθεση απόψεων επιλέχθηκε το θέμα του προγράμματος.

- Δεκέμβριος 2005 - Σχολική τάξη
Ενημερωτική συνάντηση με τους τοπικούς φορείς και ενημέρωσή τους για το πρόγραμμα που αποφασίσαμε να ασχοληθούμε. Συζήτηση για το επιλεγμένο θέμα με ολόκληρη την περιβαλλοντική ομάδα. Τίθενται οι στόχοι και επιλέγονται οι δραστηριότητες που θα γίνουν ώστε να επιτευχθούν. Χωρισμός σε ομάδες εργασίας.

- Ιανουάριος 2006 - Επίσκεψη στη Δ/ση Δασών Νομού Ηρακλείου.
Εισήγηση από δασολόγο για τις ζώνες προστασίας αγρίων ζώων στην Κρήτη. Επίσκεψη στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του Πανεπιστημίου της Κρήτης. Γνωριμία με τις συλλογές των ζώων και των πτηνών που διαθέτει. Συμμετοχή σε πρόγραμμα του Μουσείου για τα απειλούμενα είδη.

- Φεβρουάριος 2006 - Επίσκεψη στο Κέντρο Περιβαλλλοντικής Εκπαίδευσης Αρχανών.
Παρακολούθηση ημερήσιου προγράμματος του Κέντρου για τον γυπαετό. Συλλογή πληροφοριών για την άγρια πανίδα της Κρήτης. (από βιβλία, περιοδικά, εφημερίδες, φωτογραφικό υλικό) από ομάδα μαθητών στη βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Κρήτης

- Μάρτιος 2006 - Σχολείο
Ομιλία από τον ειδικό επιστήμονα κ Ξυρουχάκη Σταύρο για τα απειλούμενα είδη της Κρήτης της Ελλάδας και του κόσμου γενικότερα - αίτια και συνέπιες. Συνάντηση υποομάδων και συζήτηση για την ως τώρα πορεία του προγράμματος. Επεξεργασία πληροφοριακών δεδομένων. Σύνταξη ερωτηματολογίων για την καταγραφή της κοινής γνώμης των κατοίκων της περιοχής μας σε θέματα σχετικά με το παράνομο κυνήγι, τις πυρκαγιές, την μόλυνση, τη χρήση φυτοφαρμάκων, το ρόλο των ζώων και των πουλιών στην αλυσίδα του οικοσυστήματος, κ.ά.

- Απρίλιος 2006 - Σχολείο
Αξιολόγηση της έρευνας μας και εξαγωγή συμπερασμάτων. Προφορική και εικαστική έκφραση (τραγούδια, μαντινάδες, μύθοι, παροιμίες, ζωγραφιές, πηλοπλαστική, κ.ά.) σχετικά με το θέμα μας. Σύνδεση με μαθήματα από τα σχολικά βιβλία.

- Μάιος 2006 - Σχολείο
Οι ομάδες παρουσιάζουν το υλικό τους. Γενική καταγραφή συμπερασμάτων, συλλογή και καταχώριση στο έντυπο με τις δράσεις μας. Δημιουργία διφημιστικής αφίσας. Τελική αξιολόγηση του προγράμματος, σκοπών και στόχων. Προετοιμασία παρουσίασης - ημερίδας

- Ιούνιος 2006 - Σχολείο
Διοργάνωση ημερίδας με την παρουσία των τοπικών φορέων, οργανισμών και εξωτερικών συνεργατών. Παρουσίαση του προγράμματος μας την παγκόσμια ημέρα του περιβάλλοντος.

• Ονοματεπώνυμα μαθητών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα:

1. Σοφία Μπέρκη
2. Χριστίνα Μπαμπατζάνη
3. Μάνος Πουλάκης 4. Μάνος Χατζηγεωργίου
5. Παντελής Πακιουφάκης 6. Δημήτρης Τσιριντάνης
7. Χρυσούλα Τσικαλά 8. Μελίνα Γκουτ
9. Ραφαέλα Λάλα 10. Μανόλης Κατσαράκης
11. Λευτέρης Χαιντάρι 12. Σοφία Κατσαράκη
13. Όλγα Ασμαριανάκη 14. Στράτος Ιερονυμάκης
15. Ηλίας Τσικαλάκης 16. Βασίλης Καραβελάκης
17. Άρης Χαββάκης 18. Γιώργος Μπαμπατζάνης
19. Κωσταντίνος Κατσαράκης


Εγκεκριμένο Σχολικό Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΣΠΠΕ)

σχολική χρονιά 2006-2007