Μονοήμερο πρόγραμμα: Ντολτσό – Μια Παραδοσιακή Συνοικία της Καστοριάς στο Πέρασμα του Χρόνου


Για μαθητές/τριες Ε΄ & ΣΤ΄ Δημοτικού, Γυμνασίου, Λυκείου


Επιλογή θέματος:

Οι πρόσφατες τάσεις για τη βιώσιμη διαχείριση της πολιτισμικής κληρονομιάς απευθύνονται σε κοινωνίες πολιτών που φέρουν ένα συμβατό με αυτές σύστημα αξιών και αντιλαμβάνονται τα οφέλη της συνεχούς σύνδεσης της πολιτισμικής κληρονομιάς με τη σύγχρονη κοινωνική ζωή.

Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση/Εκπαίδευση για την Αειφορία, προσανατολισμένη στη δημιουργία αξιών και στην απόκτηση ιδιοτήτων ενεργού πολίτη, μάς παρέχει το θεωρητικό πλαίσιο για την κατανόηση του περιεχομένου του όρου «βιώσιμη διαχείριση της πολιτισμικής κληρονομιάς» και τα μεθοδολογικά εργαλεία για την καλλιέργεια δεξιοτήτων συμμετοχής σε σχετικές πρακτικές.

Κατ΄ επέκταση, μία παλιά συνοικία του ιστορικού κέντρου της πόλης, όπου κυριαρχούν αστικά και εκκλησιαστικά μνημεία, αποτελεί πεδίο μελέτης για να αντιληφθούν οι μαθητές/τριες ότι η υλική πολιτισμική κληρονομιά δεν είναι ένα σύνολο από αντικείμενα με μόνο σκοπό τη συντήρησή τους για ιστορικούς και ηθικούς λόγους, αλλά ένα αναπόσπαστο, λειτουργικά ενταγμένο, τμήμα της σύγχρονης κοινωνικής και οικονομικής ζωής του τόπου.

Βασικές έννοιες του προγράμματος:

Πολιτιστική και πολιτισμική κληρονομιά, μνημείο, βιώσιμη διαχείριση πολιτισμικής κληρονομιάς, ενεργός πολίτης

Διάρκεια προγράμματος: 4 διδακτικές ώρες

Χώρος διεξαγωγής: Το πρόγραμμα υλοποιείται αποκλειστικά σε εξωτερικό χώρο. Δεν απαιτείται η προσέλευση των μαθητών/τριών στις κτηριακές εγκαταστάσεις του Κ.Ε.ΠΕ.Α. Καστοριάς. Ως πεδίο εργασίας έχει επιλεχθεί η συνοικία της πόλης «Ντολτσό». Οι μαθητές/τριες εργάζονται σε συγκεκριμένη διαδρομή, που ξεκινά από τη συμβολή των οδών Ορεστιάδος – Πατρ. Γενναδίου (νότια παραλία» της πόλης της Καστοριάς) και ολοκληρώνεται στην οδό Πηχεών (μετά την Πλατεία Αφών Εμμανουήλ), στον Ναό των Αγίων Αποστόλων.

Περιγραφή του προγράμματος:

Αξιοποιώντας τις δυνατότητες που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες για την προαγωγή της ενεργητικής και αυτορρυθμιζόμενης μάθησης, το πρόγραμμα, σε όλη τη διάρκειά του, υλοποιείται σύμφωνα με το περιεχόμενο του ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού «Ντολτσό: Μια Παραδοσιακή Συνοικία της Καστοριάς στο Πέρασμα του Χρόνου». Πρόκειται για μία χωροευαίσθητη, βασισμένη στην αναγνώριση της τοποθεσίας του χρήστη, εφαρμογή μικτής πραγματικότητας, που υποστηρίζεται από ασύρματες, φορητές συσκευές (έξυπνα κινητά τηλέφωνα, τάμπλετ).

 

 

Στον φυσικό χώρο της συνοικίας «Ντολτσό», ο χρήστης της εφαρμογής πραγματοποιεί μία διαδρομή που περιλαμβάνει εικοσιπέντε σημεία/σταθμούς παρατήρησης. Κινούμενος με βάση το ίχνος της τοποθεσίας του, εντοπίζει τα προτεινόμενα σημεία ενδιαφέροντος, που εμφανίζονται διαδοχικά ως κόκκινες ή κίτρινες κουκίδες σε ψηφιακό χάρτη της διαδρομής. Ο εντοπισμός των σημείων ενεργοποιεί αυτόματα μία σειρά ερωτήσεων, στις οποίες ο χρήστης καλείται να απαντήσει κερδίζοντας πόντους και βραβεία, ενώ για κάθε απάντηση εμφανίζεται σύντομο κείμενο ανατροφοδότησης. Στη διάρκεια της διαδρομής, ο χρήστης υιοθετεί διαδοχικά τέσσερις ρόλους: του περιηγητή, του αρχιτέκτονα, του κατοίκου της περιοχής, του ενεργού πολίτη, μέσα από τους οποίους επιχειρείται η ανάδειξη της αισθητικής, ιστορικής, αρχιτεκτονικής, οικονομικής αξίας των μνημείων της περιοχής και των τάσεων ένταξής τους στον σύγχρονο τρόπο ζωής.

Το αναφερόμενο ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό δημιουργήθηκε με την αξιοποίηση του TaleBlazer, μίας διαδικτυακής πλατφόρμας υπολογιστικού νέφους ανοιχτού κώδικα, (Εργαστήριο “Scheller Teacher Education Program  – STEP”, Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης – MIT).

Για τη διεξαγωγή του εκπαιδευτικού προγράμματος διατίθενται στις μαθητικές ομάδες τάμπλετ από το Κ.Ε.ΠΕ.Α. Καστοριάς.

 

Σύνδεση του εκπαιδευτικού προγράμματος

με τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών:

 

4ος Στόχος: Ποιοτική Εκπαίδευση

8ος Στόχος: Αξιοπρεπής Εργασία και Οικονομική Ανάπτυξη

11ος Στόχος: Βιώσιμες Πόλεις και Κοινότητες