ΑΡΣΑΚΕΙΟ ΛΥΚΕΙΟ ΠΑΤΡΩΝ

2. Κοτρώτσου Ελένη, Φυσικός
3. Ταρνάρη Αλεξάνδρα, Φιλόλογος
4. Αλεξοπούλου Νικολίτσα, Οικιακής Οικονομίας

Μαθήτριες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα:

1. Αντζουλάτου Μαριάνα
16. Σπυράκη Γεωργία
17. Πάνα Γιώτα
18. Φακάλου Μαρία

Τα παιδιά υιοθέτησαν ως αρχή τους ένα κείμενο διακήρυξη από την UNICEF

ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΠΟΥ ΖΟΥΝ

Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κριτική:
Μαθαίνει να κατακρίνει.
Αν ένα παιδί ζει μέσα στην έχθρα:
Μαθαίνει να καυγαδίζει.
Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ειρωνεία:
Μαθαίνει να είναι ντροπαλό.
Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ντροπή:
Μαθαίνει να αισθάνεται ένοχο.
Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κατανόηση:
Μαθαίνει να είναι υπομονετικό.
Αν ένα παιδί ζει μέσα σε ενθάρρυνση:
Μαθαίνει να έχει εμπιστοσύνη
Αν ένα παιδί ζει μέσα στον έπαινο:
Μαθαίνει να εκτιμά.
Αν ένα παιδί ζει μέσα σε ασφάλεια:
Μαθαίνει να πιστεύει.
Αν ένα παιδί ζει μέσα σε επιδοκιμασία:
Μαθαίνει να έχει αυτοεκτίμηση.
Αν ένα παιδί ζει μέσα σε παραδοχή και φιλία:
Μαθαίνει να βρίσκει την αγάπη μέσα στον κόσμο.

Μέσα στα πλαίσια του προγράμματος τα παιδιά ζωγράφισαν το σήμα της περιβαλλοντικής ομάδας μας.

Μέρος των δραστηριοτήτων μας ήταν:

1. Επίσκεψη στο δάσος της Στροφιλιάς και στο κέντρο ενημέρωσης του.
2. Υπαίθρια εργαστήρια
3. Συμπλήρωση ερωτηματολογίων και των ασκήσεων για την βιοποικιλότητα του ΚΠΕ Καστοριάς.
4. Συλλογή πληροφοριών για τα σπάνια είδη ζώων και φυτών στην Ελλάδα.
5. Συλλογή πληροφοριών για παράξενες "άγνωστες" περιοχές της Ελλάδας
6. Παρουσίαση του προγράμματός μας

Στα πλαίσια των προγραμμάτων Comenius, τα παιδιά επισκέφτηκαν τη Νορβηγία, μετά από πρόσκληση του σχολείου της πόλης Siljan και εκεί ανέπτυξαν το πρόγραμμά τους στα αγγλικά. Από την εκδρομή, η πιο σημαντική εμπειρία ήταν η διανυκτέρευσή μας στο δάσος, με θερμοκρασία γύρω στους 0 βαθμούς C.

ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΗ ΝΟΡΒΗΓΙΑ

Η εκδρομή πραγματοποιήθηκε από 15/4/2004 έως 20/4/2004 σε συνεργασία με γυμνάσιο σχολείο της πόλης Siljan το οποίο βρίσκεται 150χλμ νοτιοδυτικά του Όσλο. Συνοδοί καθηγητές ήταν η κ. Κοτρώτσου Ελένη (φυσικός) και ο κ. Βλαχοδημητρόπουλος Δημήτριος (βιολόγος).

Στην εκδρομή συμμετείχαν 12 μαθήτριες της Γ' τάξης του γυμνασίου: Αντζουλάτου Μαριάνα, Βαρνακιώτη Ειρήνη, Καραδημήτρη Αικατερίνη, Κολιοπούλου Άρτεμις, Μουτσιοπούλου Αγγελική, Πάνα Παναγιώτα, Παπαλεωνίδα-Πούντζα Αναστασία, Παπαναστασοπούλου Θεοδώρα, Πουλιάση Καλλιόπη, Ρεβελιώτη Παναγιώτα, Σπηλιοτοπούλου Όλγα, Φακάλου Μαρία.

Πρόγραμμα εκδρομής:

Πέμπτη 15/4/2004
Αναχώρηση από Πάτρα στις 9:30. Με πτήση της KLM φθάνουμε Όσλο μέσω Άμστερνταμ. Με λεωφορείο μεταβαίνουμε στο hostel στο οποίο και διαμένουμε στην πόλη Skien.

Παρασκευή 16/4/2004
Στις 9:30 μεταβαίνουμε στο σχολείο της πόλης Siljan. Οι καθηγητές και οι μαθητές με τους οποίους τα παιδιά είχαν ήδη επικοινωνία μέσω e-mail μας υποδέχονται στο προαύλιο του σχολείο. Ακολουθεί μία σύντομη ξενάγηση στο χώρο του σχολείου.
Στις 10:30 ακολουθεί η παρουσίαση του σχολείου μας η οποία είχε χωρισθεί σε τρία μέρη. Το πρώτο αφορούσε τα Αρσάκεια σχολεία και την περιοχή μας, το δεύτερο το περιβαλλοντικό μας πρόγραμμα με θέμα "Όμορφη, παράξενη Ελλάδα" και το τρίτο το πρόγραμμα "Βία στο σχολεία". Η παρουσίαση έγινε στην Αγγλική γλώσσα από όλα τα παιδιά και είχε διάρκεια 45 λεπτά.
Μετά την ολοκλήρωση της παρουσίασης τα παιδιά φιλοξενήθηκαν στις τάξεις στων Νορβηγών μαθητών, όπου παρακολούθησαν το μάθημα και συναγωνίστηκαν μαζί τους σε νοητικά παιχνίδια.
Στις 12:30 ακολούθησε δεξίωση στο δημαρχείο, όπου ο δήμαρχος της περιοχής και συνεργάτες του μας καλωσόρισαν και μας παρουσίασαν την οργάνωση της επαρχίας τους.
Στις 14:15, με το τέλος των μαθημάτων, τα παιδιά του σχολείου μας, φιλοξενήθηκαν στα σπίτια των παιδιών με τα οποία είχαν επαφή μέσω e-mail. Στα σπίτια των παιδιών είχαν την ευκαιρία να δουν πως ζει μία τυπική Νορβηγική οικογένεια, τις συνήθειές της, τη διατροφή της, τον τρόπο διασκέδασής της. Οι συνοδοί καθηγητές ομοίως φιλοξενήθηκαν σε σπίτι καθηγητή του σχολείου, μετά από επίσκεψη και στο τριθέσιο δημοτικό σχολείο και νηπιαγωγείο του οικισμού βόρεια της πόλης.

Σάββατο 17/4/2004
Στις 8:30 με λεωφορείο αναχωρήσαμε πρώτα για το σχολείο του Siljan, όπου συναντήσαμε μαθητές και καθηγητές και κατόπιν όλοι μαζί ταξιδέψαμε προς το Όσλο όπου και φθάσαμε στις 11:00.
Μετά από μία μικρή βόλτα στο Όσλο training center, πεζοί προχωρήσαμε στο κέντρο της πόλης. Εκεί είδαμε την κεντρική πλατεία, το παλιό Πανεπιστήμιο, το κτήριο του Εθνικού θεάτρου και τα Ανάκτορα και με το λεωφορείο φθάσαμε στο πάρκο Vigeland, όπου απολαύσαμε μια βόλτα παρατηρώντας τα έργα του μεγαλύτερου Νορβηγού γλύπτη, Gustav Vigeland.
Επιστρέψαμε στο hostel στις 18:30 και μετά από μια σύντομη ανάπαυση, είχαμε βραδινή έξοδο για γεύμα το οποίο είχε διάρκεια έως τις 23:00.

Κυριακή 18/4/2004
Στις 10:00 ξεναγός μας περίμενε στο κέντρο της πόλης Skien όπου μας μίλησε για την ιστορία της πόλης και μας έδειξε το γοτθικό ναό της, την κεντρική της πλατεία, την αγορά, το λιμάνι και τα εργοστάσια ξυλείας και παρασκευής χαρτιού.
Στις 12:00 ανηφορήσαμε το λόφο της πόλης και φθάσαμε στο λαογραφικό μουσείο της περιοχής. Εκεί τα παιδιά είχαν την ικανότητα να δουν πως ήταν τα σπίτια της Νορβηγίας πριν αρκετά χρόνια, καθώς και τα αρχοντικά της περιοχής. Μετά από ένα σύντομο γεύμα, επιστρέψαμε στο hostel στις 14:00
Στις 18:00 μεταφερθήκαμε σε δάσος της περιοχής. Μετά από πεζοπορία 20 λεπτών μέσα στο δάσος, πάνω σε χιόνι και μικρά ρυάκια, φθάσαμε στο σημείο όπου και διανυκτερεύσαμε. Στο σημείο εκείνο, είχε στηθεί ένα πρόχειρο καταφύγιο, ύψους όχι πάνω από ένα μέτρο. Εκεί και δειπνήσαμε ανάβοντας φωτιά και ετοιμάζοντας φαγητό. Κοιμηθήκαμε σε sleeping bags, μετά από τραγούδια και ακούγοντας ιστορίες του δάσους, με σκοπό να ξυπνήσουμε νωρίς για να ακούσουμε τα πουλιά της περιοχής. Όλη η βραδιά ήταν μία εμπειρία μοναδική που δύσκολα μπορεί να ξαναζήσει κανείς.

Δευτέρα 19/4/2004
Ξυπνήσαμε στο δάσος στις 6:00. Φάγαμε πρωινό και από τον ίδιο δρόμο αναχωρήσαμε για το hostel.
Στις 11:00, με maxi taxi, μεταφερθήκαμε στην πόλη Langesund, στα παράλια της περιοχής για γεύμα, και περιήγηση στα φιόρδ.
Επιστρέψαμε στο Skien στις 15:00 και μετά από τα απαραίτητα ψώνια στο hostel. Στις 21:00 οι νέοι Νορβηγοί μας φίλοι ήλθαν να μας αποχαιρετήσουν και να υποσχεθούν ότι θα κάνουν τα αδύνατα δυνατά να μας επισκεφτούν και αυτοί στην Ελλάδα.

Τρίτη 20/4/2004
Αναχώρηση από το hostel στις 1:30 για Όσλο και με πτήση της KLM, μέσω Άμστερνταμ φθάνουμε Αθήνα στις 15:00. Με τοπική συγκοινωνία και το ΚΤΕΛ επιστέφουμε στην Πάτρα.

Φώτο: Η περιβαλλοντική ομάδα του Αρσακείου Γυμνασίου Πατρών στα δάση της Νορβηγίας