ΣΧΟΛΕΙΟ
2o ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
ΣΚΥΔΡΑΣ Ν. ΠΕΛΛΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΟΥ ΑΝΗΚΕΙ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ Α/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΕΛΛΑΣ
ΤΗΛΕΦΩΝΟ
23810 82789
ΦΑΞ
23810 82789
e-mail
mail@2dim-skydr.thess.sch.gr
ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΦΙΝΤΙΟΥ 1 ΣΚΥΔΡΑ
585 00
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ Π.Ο.
34
ΤΑΞΗ
Α' και Β'
ΣΧΟΛΙΚΑ ΕΤΗ
2003-04, 2004-05
ΤΙΤΛΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
"ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ ΜΑΣ - ΕΔΕΣΣΑΙΟΣ Η ΒΟΔΑΣ"
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ - ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Ευαγγελία Τσιγγενοπούλου
(συντονίστρια του προγράμματος)
Γεώργιος Βελισσάρης
Ανδρονίκη Μπιμπίτσου
Αναστασία Χατζή
Χριστίνα Τσιτλακίδου
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ


ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΕΝΕΡΓΕΙΩΝ - ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

• Χωρισμός σε ομάδες. Ανάγνωση «Το ποταμάκι» από το Ανθολόγιο. Συζήτηση για τον κύκλο του νερού.
• Πείραμα για να καταλάβουν τα παιδιά την εξάτμιση του νερού και την υγροποίηση
• Ανάγνωση του βιβλίου «Πέφτει, πέφτει η σταγόνα», μια πρώτη ματιά στον κύκλο του νερού (Σαμ Γκόντουιν εκδ. Πατάκη)
• Απόδοση του κύκλου του νερού με ατομική ζωγραφιά και σε χαρτί του μέτρου με νερομπογιές (ομαδική εργασία)
• Φύλλα εργασίας σχετικά με τον κύκλο του νερού. Μελέτη του χάρτη της περιοχής.
• Επίσκεψη στο ποτάμι που περνά κοντά από το σχολείο μας. Παρατήρηση στο ποτάμι, καταγραφή από τις ομάδες και τους παρατηρητές στοιχείων του ποταμού, μετρήσεις θερμοκρασίας, πλάτους , ηχογράφηση του θορύβου που κάνει ο ποταμός κ.ά.
• Συμπλήρωση φύλλων καταγραφής στοιχείων του ποταμού της χλωρίδας και της πανίδας
• Τα παιδιά ακούνε και μαντεύουν διάφορους ήχους από ποτάμι, ρυάκι, βροχή, καταιγίδα, βατράχια κ.ά.
• Παριστάνουν το ποτάμι με πλαστελίνη (ομαδική εργασία)
• Βλέπουμε DVD με θέμα «Το νερό στη φύση» από την εκπαιδευτική τηλεόραση και από την εγκυκλοπαίδεια «Τομή JUNIOR» για το νερόμυλο.
• Επίσκεψη στον υγρότοπο της λίμνης του Άγρα, στο υδροηλεκτρικό εργοστάσιο του Άγρα, στο Ενυδρείο της περιοχής Καταρρακτών Έδεσσας που έχει τα ψάρια του γλυκού νερού της περιοχής , συνεντεύξεις από τους υπεύθυνους, παρατήρηση, φωτογράφηση, βιντεοσκόπηση κ.ά.
• Ανακοινώσεις από την επίσκεψη, εντυπώσεις, συζήτηση, καταγραφή των νέων στοιχείων, σύγκριση με τα παλιά.
• Συγκέντρωση πληροφοριών για τη χλωρίδα και την πανίδα από τη βιβλιοθήκη του σχολείου, από το διαδίκτυο, από τα ίδια τα παιδιά
• Επίσκεψη στο Κ.Π.Ε Νάουσας (Υλοποίηση του προγράμματος «Αράπιτσα το ποτάμι μας»)
• Σύντομη επίσκεψη στο ποτάμι για συλλογή φυτών. Δημιουργία φυτολογίου.
• Σύνδεση του θέματος με τα θρησκευτικά (βάπτιση του Ιησού στον Ιορδάνη ποταμό)
• Συνέντευξη από κάτοικο της περιοχής για το ποτάμι
• Διάλεξη για τον Υγρότοπο του Άγρα ως προστατευόμενη περιοχή από εξωτερικό συνεργάτη (Στέλα Λαμπάδα)
• Υπαίθριες δραστηριότητες αναγνώρισης άγριας χλωρίδας και πανίδας από τον ίδιο συνεργάτη (στο ποτάμι)
• Παροιμίες, αινίγματα σχετικά με το ποτάμι και το νερό
• Ποτάμι και μυθολογία, έθιμα και παραδόσεις. Διαθεματική προσέγγιση.
• Δημιουργία από τα παιδιά επιτραπέζιου παιχνιδιού.
• Μουσική με τραγούδια σχετικά με το ποτάμι.
• Μουσικά παιχνίδια: α) Τα παιδιά κάνουν τα ψάρια ή τα πουλιά ανάλογα με τη μουσική που ακούνε, β) Κάνουν τους κύκνους και όταν αλλάζει η μουσική κρύβονται γιατί έρχεται ο κυνηγός.
• Διάλεξη από εξωτερικό συνεργάτη (Χρήστο Μπιμπίτσο) για τα προτεινόμενα μέτρα προστασίας του υγροτοπικού συστήματος και υπαίθριες δραστηριότητες βιωματικής μάθησης για την αναγνώριση των οικολογικών αξιών του υγροτοπικού συστήματος.
• Άλλα ποτάμια της Ελλάδος
• Ρύπανση των ποταμών
• Επίσκεψη στο ποτάμι. Μάζεμα σκουπιδιών από το ποτάμι μας.
• Θεατρικό παιχνίδι. Δημιουργία προτάσεων παίζοντας.
• Συγγραφή παραμυθιού
• Δραματοποίηση αυτού του παραμυθιού ή άλλου έργου σχετικού
• Παρουσίαση της εργασίας στα παιδιά του σχολείου στους γονείς και στην κοινωνία της Σκύδρας
• Αξιολόγηση του προγράμματος.

ΔΡΑΣΕΙΣ (ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ) ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΑΝΤΙΚΤΥΠΟ ΣΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

• Μάζεμα σκουπιδιών από ένα μέρος του ποταμού
• Επίσκεψη στο δήμαρχο της πόλης και επιστολή διαμαρτυρίας
• Ανακοινώσεις στην εφημερίδα του σχολείου σχετικές με το θέμα
• Μηνύματα προστασίας των ποταμών και ανάρτησή τους σε χώρους του σχολείου
• Δημιουργία εντύπου με περιεχόμενο κανόνες ορθολογικής χρήσης του νερού στο σπίτι και στην ατομική υγιεινή

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ


Εγκεκριμένο Σχολικό Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΣΠΠΕ)

σχολική χρονιά 2004-2005