ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΕΝΕΡΓΕΙΩΝ - ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Χωρισμός σε ομάδες. Ανάγνωση «Το ποταμάκι» από το Ανθολόγιο.
Συζήτηση για τον κύκλο του νερού.
Πείραμα για να καταλάβουν τα παιδιά την εξάτμιση του νερού
και την υγροποίηση
Ανάγνωση του βιβλίου «Πέφτει, πέφτει η σταγόνα», μια πρώτη
ματιά στον κύκλο του νερού (Σαμ Γκόντουιν εκδ. Πατάκη)
Απόδοση του κύκλου του νερού με ατομική ζωγραφιά και σε χαρτί
του μέτρου με νερομπογιές (ομαδική εργασία)
Φύλλα εργασίας σχετικά με τον κύκλο του νερού. Μελέτη του χάρτη
της περιοχής.
Επίσκεψη στο ποτάμι που περνά κοντά από το σχολείο μας. Παρατήρηση
στο ποτάμι, καταγραφή από τις ομάδες και τους παρατηρητές στοιχείων
του ποταμού, μετρήσεις θερμοκρασίας, πλάτους , ηχογράφηση του θορύβου
που κάνει ο ποταμός κ.ά.
Συμπλήρωση φύλλων καταγραφής στοιχείων του ποταμού της χλωρίδας
και της πανίδας
Τα παιδιά ακούνε και μαντεύουν διάφορους ήχους από ποτάμι,
ρυάκι, βροχή, καταιγίδα, βατράχια κ.ά.
Παριστάνουν το ποτάμι με πλαστελίνη (ομαδική εργασία)
Βλέπουμε DVD με θέμα «Το νερό στη φύση» από την εκπαιδευτική
τηλεόραση και από την εγκυκλοπαίδεια «Τομή JUNIOR» για το νερόμυλο.
Επίσκεψη στον υγρότοπο της λίμνης του Άγρα, στο υδροηλεκτρικό
εργοστάσιο του Άγρα, στο Ενυδρείο της περιοχής Καταρρακτών Έδεσσας
που έχει τα ψάρια του γλυκού νερού της περιοχής , συνεντεύξεις από
τους υπεύθυνους, παρατήρηση, φωτογράφηση, βιντεοσκόπηση κ.ά.
Ανακοινώσεις από την επίσκεψη, εντυπώσεις, συζήτηση, καταγραφή
των νέων στοιχείων, σύγκριση με τα παλιά.
Συγκέντρωση πληροφοριών για τη χλωρίδα και την πανίδα από τη
βιβλιοθήκη του σχολείου, από το διαδίκτυο, από τα ίδια τα παιδιά
Επίσκεψη στο Κ.Π.Ε Νάουσας (Υλοποίηση του προγράμματος «Αράπιτσα
το ποτάμι μας»)
Σύντομη επίσκεψη στο ποτάμι για συλλογή φυτών. Δημιουργία φυτολογίου.
Σύνδεση του θέματος με τα θρησκευτικά (βάπτιση του Ιησού στον
Ιορδάνη ποταμό)
Συνέντευξη από κάτοικο της περιοχής για το ποτάμι
Διάλεξη για τον Υγρότοπο του Άγρα ως προστατευόμενη περιοχή
από εξωτερικό συνεργάτη (Στέλα Λαμπάδα)
Υπαίθριες δραστηριότητες αναγνώρισης άγριας χλωρίδας και πανίδας
από τον ίδιο συνεργάτη (στο ποτάμι)
Παροιμίες, αινίγματα σχετικά με το ποτάμι και το νερό
Ποτάμι και μυθολογία, έθιμα και παραδόσεις. Διαθεματική προσέγγιση.
Δημιουργία από τα παιδιά επιτραπέζιου παιχνιδιού.
Μουσική με τραγούδια σχετικά με το ποτάμι.
Μουσικά παιχνίδια: α) Τα παιδιά κάνουν τα ψάρια ή τα πουλιά
ανάλογα με τη μουσική που ακούνε, β) Κάνουν τους κύκνους και όταν
αλλάζει η μουσική κρύβονται γιατί έρχεται ο κυνηγός.
Διάλεξη από εξωτερικό συνεργάτη (Χρήστο Μπιμπίτσο) για τα προτεινόμενα
μέτρα προστασίας του υγροτοπικού συστήματος και υπαίθριες δραστηριότητες
βιωματικής μάθησης για την αναγνώριση των οικολογικών αξιών του υγροτοπικού
συστήματος.
Άλλα ποτάμια της Ελλάδος
Ρύπανση των ποταμών
Επίσκεψη στο ποτάμι. Μάζεμα σκουπιδιών από το ποτάμι μας.
Θεατρικό παιχνίδι. Δημιουργία προτάσεων παίζοντας.
Συγγραφή παραμυθιού
Δραματοποίηση αυτού του παραμυθιού ή άλλου έργου σχετικού
Παρουσίαση της εργασίας στα παιδιά του σχολείου στους γονείς
και στην κοινωνία της Σκύδρας
Αξιολόγηση του προγράμματος.
ΔΡΑΣΕΙΣ (ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ) ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΑΝΤΙΚΤΥΠΟ ΣΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΟ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Μάζεμα σκουπιδιών από ένα μέρος του ποταμού
Επίσκεψη στο δήμαρχο της πόλης και επιστολή διαμαρτυρίας
Ανακοινώσεις στην εφημερίδα του σχολείου σχετικές με το θέμα
Μηνύματα προστασίας των ποταμών και ανάρτησή τους σε χώρους
του σχολείου
Δημιουργία εντύπου με περιεχόμενο κανόνες ορθολογικής χρήσης
του νερού στο σπίτι και στην ατομική υγιεινή