"ΣΓΟΥΡΕ ΒΑΣΙΛΙΚΕ ΜΟΥ ΚΑΙ ΜΑΝΤΖΟΥΡΑΝΑ ΜΟΥ..."

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ (Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.) ΝΑΟΥΣΑΣ

σχολική χρονιά 2006-07

ΑΡΩΜΑΤΙΚΑ ΦΥΤΑ

(Ατζαμίδου Ντίνα)

Διαφάνεια 1:
Με το δεύτερο πρόγραμμά μας συμμετέχουμε στο εθνικό σχολικό δίκτυο «Βιοποικιλότητα» του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Καστοριάς.

Πληροφορίες για τ' αρωματικά φυτά...




Διαφάνεια 2:
Ξεκινώντας το πρόγραμμα αναφερθήκαμε:

Εύρεση σπόρων και φυτών...


- στο τι χρειάζεται ένα φυτό για να αναπτυχθεί
- στη φωτοσύνθεση
στους τρόπους πολλαπλασιασμού των φυτών
- τι είναι αρωματικά φυτά

Ποια αρωματικά φυτά γνωρίζουμε:
- δάφνη
- δυόσμο
-
βασιλικό κ.ά.
Τα γράψαμε σε απλό χαρτί όπως βλέπετε και τα κρεμάσαμε στον πίνακα ανακοινώσεων.

Διαφάνεια 3:
Βρήκαμε σπόρους και φυτά. Εδώ βλέπετε δυόσμο έξω από το θερμοκήπιο.





Διαφάνεια 4:
Καλλιεργήσαμε σε γλάστρες δυόσμο, σέλινο, δεντρολίβανο και άλλα αρωματικά φυτά και κάναμε μια πυραμίδα με αυτά.






Διαφάνεια 5:
Είδαμε φυτικό κύτταρο από κρεμμύδι στο μικροσκόπιο και το ζωγραφίσαμε. Το παρασκεύασμα το ετοιμάσαμε μόνοι μας.





Διαφάνεια 6:
Για να καταλάβουμε ότι το νερό μετακινείται στα φυτά μέσα από αγγεία, κάναμε το παρακάτω πείραμα. Βάλαμε ένα κλαδάκι από σέλινο μέσα σε χρωματιστό νερό. Κόψαμε το κλαδάκι σ' ένα σημείο και είδαμε ότι τα αγγεία είχαν χρωματιστεί.





Διαφάνεια 7:
Είμαστε πια σίγουροι ότι τα φυτά ψάχνουν να βρουν φως. Βλέπετε ότι το φυτό που φυτέψαμε και βάλαμε σ' ένα κουτί με τρύπες, βρήκε μόνο του το δρόμο προς το φως.




Διαφάνεια 8:
Επισκεφτήκαμε το Ινστιτούτο Φυλλοβόλων Δέντρων της Νάουσας. Ενημερωθήκαμε για τη λειτουργία του, ξεναγηθήκαμε στους χώρους του και είδαμε στο στερεοσκόπιο ασθένεια της ροδακινιάς.




Διαφάνεια 9:
Μια άλλη μας επίσκεψη ήταν στο εργαστήριο παραδοσιακών τροφίμων "Ειρεσιώνη".






Διαφάνεια 10:
Όμως η κυριότερη δουλειά μας έγινε στο θερμοκήπιο.






Διαφάνεια 11:
Βλέπετε το φυτώριο του θερμοκηπίου.




Διαφάνεια 12:
Δεν καλλιεργούμε μόνο αλλά προσπαθούμε το θερμοκήπιο να είναι καθαρό.






Διαφάνεια 13:
Μια σημερινή άποψη του θερμοκηπίου.
Ντομάτες, μελιτζάνες, αγγουράκια, κολοκυθάκια, φράουλες και καλλωπιστικά φυτά.






Διαφάνεια 14:
Τ' αρωματικά φυτά που φυτέψαμε μεγαλώσανε λίγο. Δυστυχώς το φως στο θερμοκήπιο είναι περιορισμένο επειδή η οροφή έχει σκουρύνει και έτσι τα φυτά μας γίνονται αδύνατα. Βλέπετε δυόσμο, σέλινο, βαλεριάνα, βασιλικό, ρίγανη, θυμάρι, μαντζουράνα κ.ά.





Διαφάνεια 15:
Αποξηράναμε δυόσμο, δάφνη και δεντρολίβανο που πήραμε από τον κήπο του σχολείου και θυμάρι από τον Άγιο Νικόλαο. Δυόσμο βάλαμε και στην κατάψυξη.

 


Διαφάνεια 16:
Κάναμε ένα βιβλιαράκι για τη δάφνη, το οποίο περιέχει:
- Περιγραφή της δάφνης
- Θεραπευτικά ροφήματα από δάφνη
- Η δάφνη στη μυθολογία
- Ο Μύθος Απόλλωνα - δάφνης
-
Η δάφνη στην παράδοση
-
Η δάφνη στην τέχνη






Διαφάνεια 17:
Για να μάθουμε με ευχάριστο τρόπο πληροφορίες για τη δάφνη σχεδιάσαμε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι. Το παιχνίδι περιέχει ταμπλό, πιόνια, καρτέλες με ερωτήσεις, τα γράμματα της λέξης δάφνη και ένα ζάρι. Όλα τα κάναμε οι μαθητές με τη βοήθεια των καθηγητών μας.






Διαφάνεια 18:
Επισκεφτήκαμε το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Νάουσας.
Μας μίλησαν για το ποτάμι μας την Αράπιτσα και είδαμε βίντεο για το νερό.
Μετρήσαμε την ηλικία ενός πλάτανου στον Άγιο Νικόλαο και ακούσαμε τους χυμούς του να κινούνται.





Διαφάνεια 19:
Νιώσαμε τη θερμοκρασία του νερού με τα χέρια μας και τη μετρήσαμε με το θερμόμετρο.
Είδαμε έντομα που ζουν μόνο σε καθαρό νερό και συμπεράναμε ότι το νερό στην Αράπιτσα είναι καθαρό.
Περπατήσαμε στο άλσος του Αγίου Νικολάου και συναντήσαμε...






Διαφάνεια 20:
Θυμάρι και μελισσόχορτο και τα μυρίσαμε.



Διαφάνεια 21:
Ελπίζουμε να σας γεμίσαμε με ευχάριστες μυρωδιές...!

Κομπόστ -  ανακύκλωση οργανικών υλικών


(Αργύρης)

Διαφάνεια 1:
Το πρόγραμμα αυτό συμμετέχει στο εθνικό δίκτυο σχολείων «Γεωργία και Περιβάλλον» του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Νάουσας

Πληροφορίες για το έδαφος...



Διαφάνεια 2:
Ξεκινώντας το πρόγραμμα αναφερθήκαμε:
- στη δημιουργία του σύμπαντος και της γης
- από τι αποτελείται το έδαφος
- στα είδη του
- στα χρώματα του
- στις χρήσεις του
- ποιοι ζούνε στο έδαφος
- από τι κινδυνεύει
- στις ανόργανες και οργανικές ουσίες του
- στο κομπόστ που γίνεται στη φύση κ.ά.
Τα γράψαμε σε απλό χαρτί όπως βλέπετε και τα κρεμάσαμε στον πίνακα ανακοινώσεων.






Διαφάνεια 3:
Κάναμε το δικό μας κομπόστ στο θερμοκήπιο σε ειδικό κάδο που μας έδωσε το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Νάουσας.
Επίσης, κάναμε κομπόστ έξω από το θερμοκήπιο σε σωρό, με τα φύλλα που μαζέψαμε από τον κήπο.




Διαφάνεια 4:
Αντίθετα με εμάς στον Άγιο Νικόλαο τα φύλλα τα καίνε και έτσι χάνουν καλό λίπασμα που είναι και δωρεάν.




Διαφάνεια 5:
Πήγαμε στα 3-5 πηγάδια και είδαμε πως γίνεται το κομπόστ στη φύση.
Μαζέψαμε χώμα για να το δούμε στο στερεοσκόπιο και να μετρήσουμε το pH, δηλαδή πόσο ξινό είναι.




Διαφάνεια 6:
Μας επισκέφτηκε ο γεωλόγος κ. Κύρου.
Μας μίλησε για τα διάφορα πετρώματα, για το οργανικό έδαφος, δηλαδή το ζωντανό έδαφος και το ανόργανο, αυτό που δεν είναι ζωντανό για παράδειγμα όπως οι πέτρες.
Μας έδειξε βίντεο για τη δημιουργία του έδαφους και το πόσο πολύτιμο είναι.






Διαφάνεια 7:
Μάθαμε γιατί πρέπει να κάνουμε ανακύκλωση και ενημερωθήκαμε για άλλες μορφές ανακύκλωσης.
Αυτή τη στιγμή στο σχολείο μας ανακυκλώνουμε συσκευασίες από χαρτί, γυαλί, αλουμίνιο, πλαστικό, μπαταρίες.
Μαζεύουμε για το κομπόστ τα φυτικά σκουπίδια που βγάζουμε στο θερμοκήπιο και στον κήπο του σχολείου αλλά και κατακάθια του καφέ από την καφετιέρα, φλούδες από πατάτες, κρεμμύδια, τσόφλια αυγών κά από την κουζίνα.



Διαφάνεια 8:
Γιατί να κάνουμε κομπόστ;
Γιατί παράγουμε δικό μας λίπασμα και ταυτόχρονα προστατεύουμε το περιβάλλον μειώνοντας τα σκουπίδια.
Όταν έχουμε λιγότερα σκουπίδια μειώνουμε:
-
το κόστος για να τα μαζέψουμε
-
την παραγωγή του αερίου μεθάνιο στις χωματερές, που δημιουργεί το φαινόμενο του θερμοκηπίου και ευθύνεται για τις αλλαγές του κλίματος της γης
-
τη μόλυνση των υπόγειων νερών από τα στραγγίσματα των χωματερών

Διαφάνεια 9:
Πώς να κάνουμε κομπόστ;
Κομπόστ μπορούμε να κάνουμε σε σωρό ή σε ειδικούς κάδους.
Σκάβουμε το χώμα και τοποθετούμε κλαδιά σταυρωτά για να μπαίνει αέρας.
Μετά ρίχνουμε σε στρώσεις τα υλικά μας μαζί με χώμα και κοπριά.

Διαφάνεια 10:
Τι βάζουμε στο κομπόστ;
Στο κομπόστ μπορούμε να βάλουμε ότι ήταν κάποτε ζωντανό:
- χόρτα, φύλλα, φλούδες λαχανικών
- ψιλοκομμένα κλαδιά
- στάχτη από ξύλα
- τσόφλια αυγών
- κατακάθια του καφέ και του τσαγιού κ.λπ.

Διαφάνεια 11:
Ελπίζουμε να σας πείσαμε να κάνετε και εσείς το δικό σας κομπόστ!