ΣΧΟΛΕΙΟ
8ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΟΥ ΑΝΗΚΕΙ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

A/ΘΜΙΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ - 2ο ΓΡΑΦΕΙΟ

ΤΗΛΕΦΩΝΟ
2810 245816
ΦΑΞ
2810 245816
e-mail
ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
Εμμ. Ξάνθου 13
713 07 Ηράκλειο Κρήτης
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ Π.Ο.
20
ΤΑΞΗ
προνήπια & νήπια
ΣΧΟΛΙΚΑ ΕΤΗ
2007-08, 2008-2009
ΤΙΤΛΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
"ΤΑ ΖΩΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΜΑΣ ΚΗΠΟΥ"
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ - ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Μαριάνθη Ατσαλή

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ


ΑΦΟΡΜΗΣΗ

Ο σχολικός κήπος μας προσφέρει ένα όμορφο περιβάλλον και δυνατότητες για διασκέδαση, παιχνίδι και εξερευνήσεις. Οι εξερευνήσεις των παιδιών μας έδωσαν την αφόρμηση να ξεκινήσουμε την ενασχόλησή μας αρχικά με τα φυτά του τόπου μας το σχολικό έτος 2007-08 και στη συνέχεια με τα ζώα που βλέπουμε και παρατηρούμε στο διάλειμμα στο κήπο του Νηπιαγωγείου μας το σχολικό έτος 2008-09. Το πρόγραμμα αυτό αποτελεί συνέχεια του περσινού για να αποκτήσουν τα νήπια μια ολοκληρωμένη άποψη στο μέτρο των δυνατοτήτων τους, για τη χλωρίδα και τη πανίδα του τόπου μας. Μια ζωγραφιά νηπίου με μικρά ζωάκια από το κήπο μας έδωσε το ερέθισμα για να ξεκινήσουμε.

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ

1.
Η εφαρμογή των περιβαλλοντικών προγραμμάτων των προηγούμενων ετών από το Νηπιαγωγείο μας και ο ενθουσιασμός των μαθητών κατά τη διάρκεια της υλοποίησής τους, μας έδωσε το κίνητρο να συνεχίσουμε με την εξερεύνηση του σχολικού κήπου.
2. Το ενδιαφέρον των νηπίων για τα ζώα που ανακάλυπτουν στο σχολικό κήπο. Η αυθόρμητη ενασχόληση των νηπίων με τα ζώα αυτά (σαλιγκάρια, πεταλουδίτσες, κ.λπ.), δίνει τη δυνατότητα βιωματικής προσέγγισης του θέματος.
3. Το ενδιαφέρον των παιδιών για τα ζώα-επισκέπτες του σχολικού κήπου όπως γάτες, σκύλους και διάφορα πουλιά

ΣΚΟΠΟΣ

Σκοπός του προγράμματος είναι να συνειδητοποιήσουν τα νήπια ότι ο σχολικός κήπος είναι ένα οικοσύστημα που φιλοξενεί ορισμένα είδη ζώων και να ευαισθητοποιηθούν ως προς την προστασία κάθε μορφής ζωής που υπάρχει σ' αυτό. Να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της διατήρησης της ισορροπίας στη φύση και να αποκτήσουν συμπεριφορές φιλικές προς το περιβάλλον.

Να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη της συνεργασίας όλων μας στη συμβολή για τη διατήρηση του φυσικού περιβάλλοντος του τόπου μας.

Να βοηθηθούν τα παιδιά στη δημιουργία αξιών στάσεων και δεξιοτήτων.

ΣΤΟΧΟΙ

Γνωστικοί
- Ν' ασκήσουν τα νήπια την παρατηρητικότητά τους, ανακαλύπτοντας τα ζώα του σχολικού κήπου.
- Ν' αποκτήσουν γνώσεις.
- Να μάθουν να ερευνούν, με διάφορες μεθόδους και μέσα (παρατήρηση, συνεντεύξεις, βιβλία, internet, κ.λπ.).
- Να ξεχωρίζουν τις κατηγορίες των ζώων.
- N' αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα.
- Να αποκτήσουν λεκτική δεξιότητα.
- Να επιτευχθεί η διαθεματική προσέγγιση των γνωστικών αντικειμένων.

Συναισθηματικοί
- Ν' αναπτύξουν την ικανότητα να παίρνουν αποφάσεις και να τις υλοποιούν.
- Να νοιώσουν τη χαρά της συμμετοχής, της δημιουργίας και της συνεργασίας, μέσα από ομαδικές δραστηριότητες.
- Να έρθουν σ' επαφή με άλλους ανθρώπους και να βρουν τρόπους επικοινωνίας μαζί τους. Ειδικότερα να συνεργαστούν και να έρθουν σε επαφή με φορείς.
- Να μάθουν ν' αγαπούν και να προστατεύουν το φυσικό περιβάλλον.

Ψυχοκινητικοί
- Να εκφραστούν ψυχοκινητικά με τραγούδια που αναφέρονται σε ζώα, μιμούμενα τις κινήσεις τους. Να απολαύσουν τη διαδικασία μάθησης με παιγνιώδη και ευχάριστο τρόπο.
- Να οξυνθεί η ακοή τους, διακρίνοντας και καταγράφοντας διάφορους ήχους.
- Να καλλιεργήσουν τις καλλιτεχνικές τους δεξιότητες.
- Να εξοικειωθούν με τη χρήση οργάνων και εργαλείων κατά τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος.
- Να καλλιεργήσουν το αισθητικό κριτήριο που μας διδάσκει η αρμονία της φύσης.

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Η διδακτική προσέγγιση την οποία θα ακολουθήσουμε είναι η μέθοδος του Σχεδίου Εργασίας και αvταπoκρίνεται στις ανάγκες του προγράμματος.

Με το Σχέδιο Εργασίας θα αναζητήσουμε συστηματικά διαθεματικές συνδέσεις. Το Σχέδιο Εργασίας είναι μία οργανωμένη εμπειρία μάθησης στην οποία οι μαθητές προτείνουν αυτά που θέλουν να μάθουν. Σύμφωνα με αυτή τη μέθοδο οφείλουμε να ακούσουμε προσεκτικά τις ιδέες και τις προτάσεις των μαθητών και να τις υλοποιήσουμε.

Οι επιμέρους μέθοδοι που θα χρησιμοποιηθούν είναι:

1. Ερευνητική Μέθοδος
2. Πειραματική Μέθοδος
3. Παιχνίδια προσομοίωσης
4. Περιβαλλοντικό Μονοπάτι
5. Επίλυση Προβλήματος
6. Μελέτη Πεδίου

Επίσης:

1. Δημιουργία γωνιάς παρατήρησης
2. Συνεντεύξεις
3. Επισκέψεις τρίτων
4. Ακροάσεις
5. Κατασκευές και άλλες εικαστικές δημιουργίες

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Απαραίτητη προϋπόθεση για την υλοποίηση του προγράμματος είναι η ενεργή συμμετοχή όλων των παιδιών.
Τα νήπια θα χωριστούν σε τέσσερις ομάδες των πέντε παιδιών. Κάθε ομάδα θα αναλάβει να συγκεντρώσει πληροφοριακό και φωτογραφικό υλικό σχετικό με το θέμα μας. Επίσης θα ετοιμάσουμε το "ιστόγραμμα" που θα περιέχει τις προτάσεις των παιδιών με όσα θέλουν να μάθουν για τα ζώα.
Με βάση λοιπόν τις προτάσεις των παιδιών θα γίνει ο προγραμματισμός των δραστηριοτήτων. Θα χρησιμοποιήσουμε έντυπο υλικό, βιβλία, περιοδικά, κασέτες και CDRom. Θα πειραματιστούμε με διάφορα υλικά. Θα πραγματοποιήσουμε επίσκεψη σε περιοχή που είναι κοντά μας και υπάρχουν ζώα. Στην επίσκεψή μας θα συλλέξουμε υλικά και θα τα αξιοποιήσουμε. Θα επισκεφθούμε το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Ηρακλείου που φιλοξενεί πολλά είδη από τα ζώα της Κρήτης και θα παρακολουθήσουμε διαδραστικό πρόγραμμα που αναφέρεται στο οικοσύστημα της Μεσογείου. Θα συνεργαστούμε με την Κτηνιατρική Υπηρεσία Ηρακλείου. Το σχολείο μας θα επισκεφτεί κτηνίατρος και συγγενής μαθητή που θα μας μιλήσει για τα ζώα του τόπου μας και για τις αναμνήσεις του από τα βιώματά του όταν αυτός ήταν παιδί. Τα παιδιά θα εκφράσουν τις γνώσεις που απόκτησαν από την ενασχόληση με το θέμα με καλλιτεχνικές δραστηριότητες, ζωγραφική, κολλάζ, ποιήματα, παραμύθια, δραματοποιήσεις, κουκλοθέατρο.

Θα γίνουν δραστηριότητες μαθηματικών, γλώσσας, φυσικών επιστημών, αισθητικής αγωγής, φυσικής αγωγής και πληροφορικής.

ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ

Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί από το Νοέμβρη μέχρι και το Δεκέμβρη του 2008. Θα αξιολογηθεί και θα κλείσει με την παρουσίασή του.

ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΑ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ:

ΝΗΠΙΑ

1. Βασίλης Αμανάκης 2. Γεώργιος Ανετάκης
3. Ειρήνη Ασημομύτη 4. Ματθαίος Βεγόπουλος
5. Παντελεήμων Βεγόπουλος 6. Φωτεινή Βρέττου
7. Αθανασία Λίτινα 8. Ελένη Λυρώνη
9. Ηρώ Μανουσάκη 10. Άννα Πανακάκη
11. Μιχάλης Πεδιαδιτάκης 12. Αργυρώ Πρινάρη
13. Στέλλα Σωτηροπούλου

ΠΡΟΝΗΠΙΑ

1. Στυλιανή Ασημομύτη 2. Στυλιανός Γκίνης
3. Παντελής Κανάρης 4. Στέλιος Κανάρης
5. Αντώνης Μάρα

6. Μαρία Νικολέτα Μητσοπούλου

7. Αθανάσιος Σταυρουλάκης

σχολική χρονιά 2007-2008