ΚΠΕ Καστοριάς


Εθνικό Δίκτυο Π.Ε. "Λίμνες:Πηγές Έμπνευσης για Προγράμματα Π.Ε."

13ο Γυμνάσιο Ηρακλείου

Τίτλος Προγράμματος:

"Χορεύοντας με το Νερό"



Δραστηριότητες
Επισκέψεις



Α. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΟΜΑΔΩΝ

Χωριστήκαμε σε ομάδες με ένα μαθητή συντονιστή. Κάθε ομάδα επέλεξε ένα θέμα με το οποίο ασχολήθηκε, το επεξεργάστηκε, μάζεψε πληροφορίες και το παρουσίασε στις υπόλοιπες ομάδες.

ΟΙ ΟΜΑΔΕΣ ΜΑΣ...

1η "Νερό: Πηγή Ζωής"
2η "Φράγματα της Κρήτης"
3η "Υγροβιότοποι της Κρήτης"
4η " Λίμνες της Κρήτης"
5η "Ποτάμια της Κρήτης"
6η "Νερό και Καιρικά Φαινόμενα"


Οι συναντήσεις της ομάδας γινόταν κάθε Παρασκευή μετά το τέλος των μαθημάτων. Μαθητές και καθηγητές μετά από μια κουραστική βδομάδα συναντιόμαστε και χαλαρώναμε μέσα από το πρόγραμμα. Κατά την διάρκεια των συναντήσεων ασχοληθήκαμε με:

  • Συζήτηση
  • Δημιουργία
  • Θεατρικό παιχνίδι
  • Δραματοποίηση
  • Ενημέρωση
  • Προβολές
  • Παιχνίδι
  • Ζωγραφική

Στις πρώτες συναντήσεις όλοι μαζί βάλαμε κανόνες στην ομάδα κάναμε παιχνίδια γνωριμίας και αυτογνωσίας, χωριστήκαμε σε υποομάδες κι ξεκινήσαμε το χορό του νερού…



Β. ΕΝΗΜΕΡΩΣΕΙΣ

Σε μια πολύ ενδιαφέρουσα διάλεξη συζήτηση ο κος Μπουλουκάκης Ηρακλής, Γεωλόγος - Προϊστάμενος της Δ/νσης Υδάτων στην Περιφέρεια Κρήτης, μας ενημέρωσε για το σχεδιασμό, ανάπτυξη και διαχείριση των υδάτινων πόρων στην Κρήτη.

- Από το Δίκτυο « ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ sos » έγινε ενημέρωση με παρουσίαση για την εξοικονόμηση νερού. Ήταν πολύ ενδιαφέρουσα και οι μαθητές συμμετείχαν πολύ ενεργά και με μεγάλο ενδιαφέρον. Έθεσαν ερωτήσεις στους υπεύθυνους και εξέφρασαν τους προβληματισμούς τους πάνω στο θέμα.

- Σε συνεργασία με την Περιβαλλοντική ομάδα του σχολείου μας «Με οδηγό τα Βότανα, ταξιδεύουμε από τη Μινωική Κρήτη μέχρι σήμερα..» παρακολουθήσαμε διάλεξη από τον υπεύθυνο του Ενιαίου Φορέα Ελέγχου Τροφίμων, κ. Κουλούρη, με θέμα «Διατροφή και υγεία στο σχολείο».




Γ.
ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΩΝ ΚΠΕ

Επισκεφτήκαμε το ΚΠΕ Ανωγείων και παρακολουθήσαμε το πρόγραμμα « Όταν το νερό αγκάλιασε την πέτρα». Μέσα από τον κόσμο του βουνού μας, ανακαλύψαμε τη σχέση του νερού με τη ζωή και τη σημασία του για την επιβίωση, τη σημασία του υπόγειου νερού και την ιδιαίτερη σχέση του με το πέτρωμα, καθώς και τη σπουδαιότητα αυτού του φυσικού αγαθού που στις μέρες μας κινδυνεύει. Παρακολουθήσαμε όλους τους ορατούς και αθέατους δρόμους του νερού, αλλά και τις τεχνητές παρεμβάσεις του ανθρώπου για την εκμετάλλευση του νερού. Επίσης επισκευτήκαμε το σπήλαιο «Σφενδόνη» στα Ζωνιανά. Ακόμη είδαμε το δρόμο του χιονιού, καθώς λιώνει και κατεβαίνει από το βουνό και παίξαμε χιονοπόλεμο.

 

Επισκεφτήκαμε το ΚΠΕ Θέρμου όπου παρακολουθήσαμε το πρόγραμμα «Εύηνος ποταμός, η ροή του ποταμού στη ροή του χρόνου» Επισκεφτήκαμε το Μεσολόγγι, τη λίμνη Τουρλίδα και το Αιτωλικό. Εκεί είδαμε απομεινάρια των πρώτων λιμναίων οικισμών και γνωρίσαμε τις τεχνικές ψαρέματος των ανθρώπων της περιοχής. Μάθαμε για την Τουρλίδα το μεταναστευτικό πουλί που συχνάζει στην περιοχή και από το οποίο η λίμνη πήρε το όνομα της. Η ανθρώπινη παρέμβαση είναι και εδώ φανερή με ότι αυτό συνεπάγεται. Ευτυχώς τόσο η αλιεία όσο και οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται είναι ελεγχόμενα με αποτέλεσμα να βρίσκεται σε καλή κατάσταση η βιοποικιλότητα της λίμνης.

Επισκεφτήκαμε τις αλυκές Μεσολογγίου. Λίγο πιο πέρα στο Κέντρο Πληροφόρησης ενημερωθήκαμε για την ευρύτερη περιοχή, τους μύθους που τη συνοδεύουν στους αιώνες καθώς και τις δραστηριότητες των κατοίκων στη λίμνη και πώς αυτές διαφοροποιήθηκαν στο πέρασμα του χρόνου. Εκεί όμως που ο χρόνος σταμάτησε και εμείς με δέος, σεβασμό και θαυμασμό αποτίναμε φόρο τιμής, ήταν το Ηρώο-κοιμητήριο των νεκρών κατά την Έξοδο του Μεσολογγίου.
«Άκρα του τάφου σιωπή στον τάφο βασιλεύει, Λαλεί πουλί, πέφτει σπυρί κι η μάνα το ζηλεύει», γράφει ο εθνικός μας ποιητής.
Εδώ οι μνήμες είναι ζωντανές, τι κι αν έχουν περάσει χρόνια. Η ιστορία και τα γεγονότα μεταφέρονται από στόμα σε στόμα και σήμερα εμείς οι νεότεροι και ιδιαίτερα οι εκπαιδευτικοί έχουμε το χρέος για τη μεταλαμπάδευση των ηθικών και εθνικών αξιών για τις οποίες οι Μεσολογγίτες κατάφεραν το ακατόρθωτο, έχοντας για όπλο μόνο τη δύναμη της ψυχής τους.

Συνεχίσαμε την πορεία μας προς το βουνό. Το φυσικό τοπίο άρχισε να γίνεται διαφορετικό, τα δέντρα πύκνωναν και το υγρό στοιχείο έκανε την εμφάνιση του ξανά, τώρα στη λίμνη Τριχωνίδα, τη μεγαλύτερη φυσική λίμνη της Ελλάδας μια «θάλασσα» στην καρδιά της Αιτωλοακαρνανίας. Μείναμε στο Θέρμο, μια κωμόπολη 2.500 κατοίκων κτισμένη στην κοιλάδα του Θέρμου που αποτελεί τη φυσική πύλη προς το ορεινό συγκρότημα της Ναυπακτίας και της Ευρυτανίας

Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της κωμόπολης, τα όμορφα πέτρινα σπίτια και εκκλησιές, χτισμένα από Ηπειρώτες μάστορες με την πέτρα της περιοχής. Ο Εύηνος ποταμός και η λίμνη Τριχωνίδα δεσπόζουν επιβλητικά στην περιοχή, αφήνοντας τη δική τους σφραγίδα στη ζωή των κατοίκων. Πάνω στα Βαρδούσια όρη και το Παναιτωλικό βρίσκονται σκαρφαλωμένα μικρά χωριά με όμορφα πέτρινα σπίτια και πέτρινα δρομάκια. Σε κάθε στενό οι καμινάδες των σπιτιών καπνίζουν και μοιάζουν να καλούν τους επισκέπτες κοντά τους, όπου παραδοσιακές, νόστιμες λιχουδιές τον περιμένουν.

Ανεπανάληπτη εμπειρία η συμβίωση στον ξενώνα του ΚΠΕ Θέρμου. Εργαστήκαμε ομαδικά σε εργασίες πεδίου στο ποτάμι και μέσα στους χώρους του ΚΠΕ. Πιστεύουμε ότι για ακόμα μια φορά οι μαθητές μας επέστρεψαν ωριμότεροι, γεμάτοι πρωτόγνωρες εμπειρίες και γνώσεις μέσα από τη βιωματική μάθηση και συνειδητοποίησαν και πάλι πόσο σημαντικό είναι για όλους το φυσικό περιβάλλον και ποια είναι η υποχρέωση μας απέναντι σ’ αυτό.



Δ.
ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΕΘΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ Π.Ε.

1. Συμμετείχαμε στο Εθνικό Δίκτυο του ΚΠΕ Ιεράπετρας με θέμα

« ΥΓΡΟΤ(Ρ)ΟΠΟ-ΠΟΙΩ ΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΜΟΥ»

Υπογράψαμε για την υιοθέτηση του Ξεροποτάμου στο Ηράκλειο τον οποίο και επισκεφτήκαμε, κάναμε εργασίες πεδίου, καταγραφή της ανθρώπινης παρέμβασης, μετρήσεις κ.λπ. με τη βοήθεια του υπεύθυνου στην Κρήτη της W.W.F., κ. Παραγκαμιάν. Συζητήσαμε μαζί και εντοπίσαμε τα προβλήματα της περιοχής και προτείναμε κάποιες λύσεις για τη βελτίωση του χώρου.

2. Συμμετείχαμε στο Εθνικό Δίκτυο Π.Ε. που συντονίζει το ΚΠΕ Καστοριάς:
"Λίμνες: Πηγές Έμπνευσης για Προγράμματα Π.Ε."




Ε. ΑΛΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ

1. Η ομάδα μας οργάνωσε, συμμετείχε και παρότρυνε τους μαθητές του σχολείου μας για ανακύκλωση ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών με την τοποθέτηση ειδικών κάδων, μέσα στο σχολείο με τη συνεργασία του τοπικού ραδιοφωνικού σταθμού FM 95.

2. Επισκεφτήκαμε την έκθεση της Νομαρχίας Ηρακλείου

«ΦΩΝΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΝΕΡΟ»

3. Κατασκευάσαμε Χριστουγεννιάτικες κάρτες για την ομάδα και τους φίλους μας.

4. Στην αποχαιρετιστήρια συνάντηση όλοι οι μαθητές παρέλαβαν αναμνηστικά διπλώματα.

5. Επίσης η κ. Νικολάου παρακολούθησε το σεμινάριο του ΚΠΕ Ιεράπετρας για το θεματικό Δίκτυο.




ΣΤ. ΔΙΑΧΥΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΜΑΣ

Έγινε ενημέρωση για το πρόγραμμα στο σύλλογο καθηγητών στους μαθητές από τον πίνακα ανακοινώσεων που υπήρχε στο χώρο του σχολείου. Ενημερώθηκε ο σύλλογος γονέων και κηδεμόνων του σχολείου και δώσαμε δελτία τύπου στις τοπικές εφημερίδες και στην εφημερίδα του Πολιτιστικού Συλλόγου της γειτονιάς.



Επιστροφή