ΣΧΟΛΕΙΟ
2/Θ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΜΥΓΔΑΛΕΩΝ ΓΡΕΒΕΝΩΝ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΟΥ ΑΝΗΚΕΙ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Α/ΘΜΙΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Ν. ΓΡΕΒΕΝΩΝ
ΤΗΛΕΦΩΝΟ
24620 88303
ΦΑΞ
24620 88433
e-mail
mail@dim-amygd.gre.sch.gr
ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΑΜΥΓΔΑΛΙΕΣ
511 00 ΓΡΕΒΕΝΑ
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
http://dim-amygd.gre.sch.gr
ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ Π.Ο.
11
ΤΑΞΗ
Α' - ΣΤ'
ΣΧΟΛΙΚΑ ΕΤΗ
2005-06, 2006-07
ΤΙΤΛΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
"Η ΑΜΠΕΛΟΣ - ΠΟΛΥΤΙΜΟΝ ΤΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ ΑΓΑΘΟΝ"
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ - ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Αργύριος Καραλιόλος
Χρήστος Στ. Λιάκας
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

- Τα παιδιά του κάθε τμήματος χωρίστηκαν σε δυο (2) ομάδες. Η συμμετοχή τους σ' αυτές ήταν εθελοντική φροντίζοντας όμως ώστε η δυναμικότητα των ομάδων να είναι ισότιμη.

- Η κάθε ομάδα ανέλαβε να συλλέξει πληροφορίες, με τη μέθοδο της συνέντευξης ή από βιβλία και από το διαδίκτυο, παλιές και πρόσφατες φωτογραφίες σχετικές με την αμπελοκαλλιέργεια, τραγούδια, παροιμίες, αινίγματα, παραμύθια και άλλα λαογραφικά στοιχεία σχετικά με το αμπέλι.

- Η συλλογή, επεξεργασία και καταγραφή των πληροφοριών θα γίνει και με τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών - διαδικτύου στην αίθουσα πληροφορικής.

- Επισκέψεις στο πεδίο μελέτης όλες τις εποχές για παρατήρηση, φωτογράφηση και συνέντευξη.

- Συνεργασίες με φορείς και πρόσωπα συναφών επαγγελμάτων.

- Συλλογή πληροφοριών για τη μορφολογία και το κλίμα της περιοχής και το ρόλο που παίζει για την αμπελουργία, τη χημική λίπανση και τις επιπτώσεις στο περιβάλλον και στην υγεία του ανθρώπου, τις ασθένειες του αμπελιού και τη βιολογική καλλιέργεια.

- Στη συνέχεια θα γίνει ανάλυση και επεξεργασία των πληροφοριών με τη βοήθεια του δασκάλου σε κάθε ομάδα. Παρουσίαση της εργασίας της κάθε ομάδας. Διευκρινιστικές ερωτήσεις, συζήτηση και σχολιασμός των μαθητών πάνω στα όσα ακούστηκαν.

- Μετά την ανάλυση, θα γίνει προσπάθεια σύνθεσης των γνώσεων και των δεξιοτήτων που απέκτησαν τα παιδιά μέσα από θεατρικά δρώμενα, τραγούδια, γραπτή έκφραση, δημιουργική εικαστική έκφραση των παιδιών με κατασκευή μακέτας της περιοχής που υπάρχει αμπελουργία, γνωριμία με τα επαγγέλματα, κατασκευές με τα αντικείμενα που χρησιμοποιούνται στη διαδικασία του τρύγου, της παραγωγής κρασιού, τσίπουρου κ.λπ.

- Η αξιολόγηση θα γίνει με ερωτηματολόγιο που θα μοιραστεί και θα συμπληρωθεί από τους μαθητές, την τοπική κοινωνία και τους εμπλεκόμενους φορείς.

- Παρουσίαση όλων των αποτελεσμάτων και των υλικών που θα δημιουργηθούν από την υλοποίηση της δραστηριότητας σε ειδική εκδήλωση.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

Γνωστικοί


- Κάνοντας μια ιστορική αναδρομή από την εποχή του Ομήρου μέχρι σήμερα, να διαπιστώσουν τα παιδιά την επίδραση που είχε και έχει η εκμετάλλευση του αμπελιού στην οικονομική, πολιτιστική και κοινωνική ζωή του τόπου .

- Το αμπέλι και τα παράγωγά του είναι ένα από τα βασικά προϊόντα της χώρας μας. Ο πρώτος στόχος λοιπόν είναι ν' αποκτήσουν οι μαθητές με βιωματικό τρόπο γνώσεις γύρω απ' το φυτό, τον καρπό και τα παράγωγά του, τις τοπικές παραδοσιακές ποικιλίες που καλλιεργούνταν παλιότερα και την προοπτική της βιολογικής καλλιέργειας.

Συναισθηματικοί

- Με την ενεργό εμπλοκή των μαθητών στη διαδικασία της έρευνας με συνέντευξη σε ομάδες, στόχος είναι οι μαθητές ν' αναπτύξουν πρωτοβουλίες, ν' αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και να αισθανθούν τη χαρά της δημιουργίας.

- Να περάσουν οι μαθητές σε ανώτερες στρατηγικές μάθησης: να μάθουν να συνεργάζονται, να αποκτούν τη γνώση μέσα από έρευνα, να συμμετέχουν όλα ανεξαιρέτως, ανάλογα με τις δεξιότητές τους και να αποκτούν παράλληλα νέες ικανότητες και κυρίως η στάση τους απέναντι στη μάθηση να σταματήσει να είναι πια παθητική και να γίνει ενεργητική - να τους γεμίζει ικανοποίηση και χαρά.

Ψυχοκινητικοί

- Να αναπτύξουν οι μαθητές μας δεξιότητες παρατήρησης, έρευνας, συνεργασίας, καταγραφής και επεξεργασίας πληροφοριών (ιδιαίτερα με τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών), ώστε οι γνώσεις και τα συμπεράσματα που θα προκύψουν να οδηγήσουν του μαθητές σε μια θετική στάση για την εκπαιδευτική διαδικασία.

- Να μάθουν οι μαθητές χρησιμοποιώντας τα γνωστά και οικεία στοιχεία, να διερευνούν καινούρια γνωστικά πεδία και σχέσεις, για γεγονότα που συνέβησαν στο παρελθόν ή πρόκειται να συμβούν στο μέλλον.

- Με την ενασχόλησή τους αυτή να γίνουν περισσότερο ευαισθητοποιημένα και συνειδητοποιημένα άτομα μέσα από την κατανόηση των περιβαλλοντικών και άλλων προβλημάτων και να προτείνουν τα ίδια λύσεις.

- Να γνωρίσουν οι μαθητές καλύτερα το περιβάλλον και μέσα απ' τη σχέση που θα δημιουργηθεί, να νιώσουν ότι είναι και οι ίδιοι μέρος της φύσης, οπότε να προκύψει αβίαστα η ανάγκη να την προστατέψουν.

- Να γνωρίσουν καλύτερα το περιβάλλον και μέσα απ' τη σχέση που θα δημιουργηθεί να νιώσουν την ανάγκη να διαφυλάξουν την αυθεντικότητά του, ώστε να το κληροδοτήσουν ατόφιο στις επερχόμενες γενιές.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΝΤΟΣ ή ΕΚΤΟΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ:

ΕΝΤΟΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

- 1ος μήνας: Θα φτιάξουν το δικό τους κρασί στην τάξη με σταφύλια που θα φέρουν οι ίδιοι.
- 1ος, 2ος και 3ος μήνας: Θα συλλέξουν πληροφορίες, φωτογραφικό υλικό, λογοτεχνικά κείμενα, μύθους, παροιμίες, αινίγματα, συνταγές μαγειρικής, παραμύθια και τραγούδια από βιβλία, με τη μέθοδο της συνέντευξης από αμπελουργούς ή κατοίκους του χωριού και μέσα από το διαδίκτυο κ.λπ.
- 4ος μήνας: Θα παρακολουθήσουν βιντεοταινία (DVD) σχετική με το θέμα, θα κάνουν ταξινομήσεις, συγκρίσεις.
- 5ος μήνας: Θα κατασκευάσουν μακέτα με περιοχές που υπάρχουν καλλιέργειες αμπελιού, τσαμπιά από διάφορα υλικά, πηλοκατασκευές με τα σκεύη και αντικείμενα του τρύγου, του πατήματος των σταφυλιών, της αποθήκευσης κρασιού, σχετικό σταυρόλεξο και λαβύρινθο κ.λπ.
- 6ος μήνας: Θα μάθουν μονάδες μέτρησης της γης.
- 7ος και 8ος μήνας: Θα δημιουργήσουν οδηγό "αμπελομαγειρικής και αμπελοζαχαροπλαστικής"

ΕΚΤΟΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

- Επισκέψεις σε αμπελοκαλλιέργειες (φθινόπωρο, άνοιξη) για παρακολούθηση εργασιών (τρύγος, φύτεμα, κλάδεμα, κορφολόγημα κ.λπ.)
- 2ος μήνας: Επίσκεψη σε ρακοκάζανα, ενημέρωση - συζήτηση - συνέντευξη.
- 3ος μήνας: Επίσκεψη στον ιερό ναό του Αγίου Δημητρίου - ενημέρωση από τον ιερέα για τη σχέση εκκλησίας και αμπελιού
- 6ος μήνας: Ενημερωτική συνάντηση - συνέντευξη με γεωπόνο για τη βιολογική καλλιέργεια του αμπελιού
- 7ος μήνας: Επίσκεψη στα οινοποιεία του Μπουτάρη
- 7ος μήνας: Ενημερωτική συνάντηση - συνέντευξη με γεωπόνο για την καλλιέργεια του αμπελιού και τις ασθένειες
- 8ος μήνας: Επίσκεψη στο Κ.Π.Ε. Καστοριάς
- 8ος μήνας: "Γιορτή κρασιού και σταφυλιού" - Παρουσίαση όλων των δραστηριοτήτων

• Ονοματεπώνυμα μαθητών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα:

1. Ευάγγελος Λιάκας

2. Ευάγγελος Τζήκας
3. Νικόλαος Παπαλιούρας 4. Μακεδονία Αχ. Καραλιόλιου
5. Βασίλειος Τζήκας 6. Γεώργιος Καραλιόλιος
7. Κλεάνθη Καραμήτρου 8. Παρασκευή Λιάκα
9. Αθανασία Κριθαριώτη 10. Ιωάννης Καραμήτρος
11. Μακεδονία Αρ. Καραλιόλιου


Εγκεκριμένο Σχολικό Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΣΠΠΕ)